Trump is een enorm trieste en verachtelijke kerel. Maar als president heeft hij het eigenlijk best goed gedaan.
Het gros van de mensen, inclusief 90% hier, kijkt niet naar resultaten maar beoordeelt iemand hoe hij of zij overkomt.
Obama was een van de allerslechtste presidenten van de laatste 40 jaar. Heeft Amerika economisch op de rand van de afgrond gebracht. Maar omdat hij een geweldig speecher is en sympathiek overkomt denkt iedereen dat hij goed beleid heeft gevoerd.
Trump kwam met America first. Klinkt egoïstisch, maar was precies wat het land nodig had. De economie is er een stuk beter van geworden net als de Amerikaanse overheidsfinanciën. Net als de bemoeizucht van Amerika in de wereld een stuk minder werd.
Harris heeft in al die maanden helemaal niets gezegd over wat ze wil. Het enige wat je weet dat je krijgt als zij wint is: niet Trump.
Deze verkiezingen zijn dus niet: Harris of Trump maar net als 4 jaar geleden: Trump of geen Trump. En dat is toch verdomd triest, voor een triest land dat al 12 jaar alleen maar idioten op het stemformulier heeft staan.
Ik zou toch wat verder kijken dan alleen de economie. Amerika is meer verdeeld dan ooit, met een serieuze kans op een burgeroorlog als Trump verliest. We hebben 4 jaar terug al een voorproefje gehad. Óók dat is de verdienste van Trump.
Had Obama geen crisiseconomie geërfd van Bush die Barack mocht oplossen? Een economie die onder Obama herstellende was en waar Trump kon op verder bouwen.
Was die Trump economie trouwens echt zo wauw?
- Jobgroei was trager tijdens de eerste 36 maanden van Trump dan bij de laatste 36 maanden van Obama.
- Het begrotingstekort verdubbelde bijna onder Obama tot 585 miljard. De belastingverminderingen van Trump deden dit echter nog verder stijgen tot 984 miljard.
- De Dow Jones steeg 12,10 % gemiddeld onder Obama vs 11,77% onder Trump.
- Lonen stegen onder Obama sneller dan onder Trump. 1,3% gemiddeld vs 0,8% gemiddeld.
Dat de perceptie van de Trump-economie bij veel Amerikanen wel veel beter is (inflatie etc.), is daarentegen vrij duidelijk.
Trump ging zich wel minder moeien in de rest van de wereld op militair vlak. Dat wel....
Ik vraag me eerlijk gezegd wel eens af hoeveel het voor de economie uit maakt wie er in het Witte Huis komt te zitten. Net als ik me afvraag of VVD beleid nou economisch veel beter is dan pakweg PvdA/GL beleid.
Soms denk ik wel eens dat ook dit een soort imago-dingetje is. Waarbij de ene partij zich daar heel erg op profileert, en dat kiezers dan denken dat dit betreffende thema bij hen in de beste handen is. Zo profileert de VVD zich al jaren als "de partij voor hardwerkend Nederland", en als partij "voor het bedrijfsleven". Maar is hardwerkend Nederland er met jarenlang VVD-beleid echt beter op geworden? Of het MKB? Enige waarvan je zeker weet dat ze erop vooruit gegaan zijn, dat is het grootbedrijf en dat zijn de aandeelhouders...
Dat hele economiegedoe wordt sowieso qua importantie overschat. Niet zelden gaat het om wel/niet in de herfstvakantie een chaletje op de Veluwe pakken of de 1.58 GI ipv de Turbo heng heng V6 aanschaffen.
En maar klagen over je Syrische buurman die niet eens weet wie Linda is en er sowieso stom uitziet met de bomscherfklrassen in het aangelaat!
"Een enkele keer leek Mulder openlijk te flirten met het nazisme. In 2015 twitterde hij bij een foto van een joodse begraafplaats die met hakenkruizen was beklad: ‘Goed gedaan van die jongens en meisjes.’"
Goed dat Gert Jan Mulder eens flink in de spotlight wordt gezet om wat voor verwerpelijke gast het is.
Het schrokkende is dat ie het gewoon mag blijven volhouden, dat er fraude is gepleegd, en hij neemt vast een voorschot op wat komen gaat, heel slim.
Het gaat er niet om wat trump beweert, het gaat erom dat een aardig percentage van zijn kiezers gelooft dat er fraude gepleegd is. Wat mij betreft geen garantie dat de volgende keer de poging tot staatsgreep wat serieuzer wordt. Ik denk zelf dat geen enkele democratie veilig is, want de makke: ook evil kan democratisch gekozen worden, of meer macht gegeven worden.
Denk trouwens dat we over een x aantal jaren markie mark tegen tuskie hebben voor het presidentschap.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.