Door de aderen van de daders snelt doorgaans Berberbloed. Ik wijs er daarom op dat Berbers bij een der beruchtste pogroms in de geschiedenis betrokken waren: die van 1033 in Fez, waarbij duizenden Joden werden afgeslacht.
Binnen de islam hecht men toch zo aan tradities?
Amsterdamse Kristallnacht
„Ik ben woedend” zei Femke Halsema tijdens de persconferentie na de Amsterdamse Kristallnacht van 2024. Vervolgens stelde zij, in de vorm van een samenscholingsverbod, een noodverordening in die zij natuurlijk twee dagen eerder had moeten instellen, waarmee Willem-Alexander het gezien zijn scherpe reactie vast eens was geweest. Soms doet zij mij aan Liz Taylor denken, maar in dit geval leek haar boosheid mij niet geacteerd. Toch zie ik haar weigering om proactief te handelen als een brevet van onvermogen, al zou zij iets kunnen goedmaken met het vernietigen van de vergunningen van al die collaborerende taxichauffeurs.
Of hadden de Israëlische inlichtingendiensten toen soms níet allang aan de Nederlandse autoriteiten laten weten dat deze hit & runs op verscheidene plekken – zelfs in België – in het geheim werden voorbereid?
Huiveringwekkende Jodenjacht
Vermoedelijk was dat de reden waarom Halsema deed wat zij bij de opening van het Holocaustmuseum en bij het Damrak-schandaal op 7 oktober nog naliet: een verbod opleggen, in dit geval dus voor de pro-Palestina-demo bij de ArenA. Het mocht niet meer baten. Ondanks het feit dat zij 800 extra dienders en zes pelotons ME opriep – even meenemen in de evaluatie: op het dieptepunt van de pogrom waren 600 van die 800 dienders alweer huiswaarts gezonden – vond een huiveringwekkende Jodenjacht plaats die de naam van Amsterdam, ongetwijfeld met grote economische gevolgen.
Uit de T.
Ik geef de heren Alcala en Kraam<toevoeging> niet vaak gelijk, maar jongens wat een verschrikkelijke antisemitische uitlatingen hier. De heren Esims en Puddingbenen mogen zich de ogen uit de kop schamen. We gaan gewoon weer terug naar de jaren 30 uit de vorige eeuw. Ik vind het een grote schande.
Ps. Ik hoef ook geen reactie op dit bericht, want ik ga er niet over in discussie.
Je bent echt een mega asociale eikel Raul. Ik moet bij jou steeds denken aan het argument van FvD waarom het toch geen zin heeft om iets aan het broeikaseffect te doen: boven een bepaalde grens van CO2 uitstoot neemt het effect niet meer toe en je moet heel veel moeite doen om weer onder die grens te komen.
Ik heb tenminste ook gezegd waarom ik het vind. Het is anti-Israël sentiment en geen antisemitisme. Dat willen de Joden er maar al te graag van maken, want dat is het hele argument onder het zionisme (wij zijn zo zielig, wij hebben een eigen staat nodig). Je probeert te doen alsof ik het geweld in Amsterdam goedkeur.
Ja, herken je je in mij, esi?
Over je pb van een paar dagen geleden nog ff een vraagje. Naast een mega asociale eikel ben ik ook een 'waardeloze randdebiel.' Jammer dat het niet allitereert, maar los daarvan. Bestaan er ook waardevolle randdebielen?
Ik heb dit kaartje van de NOS al eens eerder genoemd. Ik verkondig toch echt niet zo'n raar standpunt met mijn tweestatenoplossing.
Tweestatenoplossing is wat anders dan je hier lijkt te zeggen. Die zal er sowieso moeten komen. En beide staten moeten andere leiders kiezen.
Dat was niet geheel serieus bedoeld, want onhaalbaar. Toch zou ik voor zijn als het echt een optie is. Waar ik echt tegen ben is, dat Israël dat gebied als enige toegewezen heeft gekregen. Ik begreep dat jij je je een tijd geleden nogal had ingelezen. Dat de Arabische landen binnen de kortste keren in oorlog waren met Israël, dat hadden ze in 1948 niet bedacht.
Wat ook zo is is dat destijd de gedachte onder veel Palestijnen was dat het toch niks ging worden dat Israel. En er is aan Arabische grootgrondbezitters heel wat geld betaald. Miljoenen Palestijnen zijn verplicht moeten verhuizen. Maar ook miljoenen joden die er woonden zijn moeten verhuizen. Het ligt zoals altijd, natuurlijk wel wat complexer.
Beide landen doen claims op basis van religie, kennelijk hebben de joden dan meer recht. Hoe ver ga je terug? Zoals eerder gezegd, overal ter wereld zijn er vrij recent nog stukken grond van land gewisseld, incl. inwoners. Er moet op een gegeven moment een punt komen dat je het accepteert zoals het is geworden. Hoe wrang ook.
Tot eind jaren veertig van de afgelopen eeuw woonden er in de islamitische wereld naar schatting een miljoen joden. Maar met het opkomende Arabisch nationalisme in de jaren dertig en de oprichting van de staat Israël in 1948 werd hun het leven in toenemende mate onmogelijk gemaakt. In hun eigen ogen waren ze joodse Arabieren, maar door het Israëlisch-Arabische conflict werd deze identiteit – joodse Arabier – een contradictio in terminis.
Er werd door Arabieren steeds minder onderscheid gemaakt tussen het Israëlische leger dat hen oorlog na oorlog versloeg, en hun eigen joods-Arabische buren. In veel gevallen werden hun huizen en bezittingen geconfisqueerd en kregen zij een enkeltje naar elders; weg uit de wereld waarin je vanzelfsprekend tegelijk jood en Arabier kon zijn, naar een wereld waar andere, cultureel Europese joden niet begrijpen wat het betekent beide te zijn.
De massale verhuizingen werden vaak georganiseerd door de jonge joodse staat. In Irak begin jaren vijftig in Operatie Ezra en Nehemia, genoemd naar de profeten die in de zesde eeuw voor Christus uit Babylon naar Jeruzalem terugkeerden. In Jemen, waar joden nog nooit een vliegtuig hadden gezien, dachten zij bij het zien van de zilveren vleugels van Operatie Vliegend Tapijt in 1949-1950 aan de reddende adelaars uit Exodus 19:4. Bijna vijftigduizend Jemenitische joden werden met deze luchtbrug naar Israël gebracht. Niet alleen nam het joodse leven in de Arabische wereld af in absolute getallen, ook in culturele zin ontstond een grote armoede. Met de joodse exodus verloren Arabische landen een van hun meest creatieve en ondernemingsgezinde minderheden.
De grootste pogrom in Europa sinds de 2de wereldoorlog, en iedereen gaat snel weer over tot de orde van de dag. Mooi wat Netanyahu gister zei, dat er een verschil is met toen: nu hebben we een staat. Dat geeft me toch wat hoop, en wat mij betreft extra motivatie de zaak te verdedigen, ten koste van alles.
Denk dat het tijd wordt om de ziejechjes, ezi's en pudjes van deze wereld uit hun huizen te sleuren, de straten door te jagen, en recht te doen aan hun leus 'from the river to the sea'. We volgen de rivier, en we brengen ze naar de zee...
#opwegnaarkraamland
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.