Waar reed ik XI

1 2 ... 6 ... 10 11
Jacco van Stierop

Dieppe Bay Town
Saddlers
Tabernacle
Monkey Hill
Canada
Basseterre
Butlers
Gingerland

Jacco van Stierop

Och, wel spierpijn na zo'n rit!
Kapitein was al doorgevaren naar Montserrat, door al die vulkanen er ook zo rondborstig uitziend.
Vandaar dat moeizame einde.

Wel leuke omgeving, moet daar toch eens heen een keer.

Klootje Kriekeljon

Ik bedoelde het piepkleine eilandje Booby, tussen St Kitts en Nevis in.

Jacco van Stierop

hahaha, die had ik helemaal niet gezien, mag van mijn vrouw nooit zo inzoomen op andere borsten dan die van haar.
Vandaar dat ik Nevis als tussenstation beschouwde.

Jacco van Stierop

Ik start bij mijn geestelijk vader Sjakie en rij noordwestwaarts. Ik passeer een schip bij de rivier. Ik rij door. Ah, daar is-ie: de bron die steeds minder wil wellen, ik ben op de goede weg.

Nu buig ik af, ik moet immers nog even langs het ziekenhuis. Vervolgens bezoek ik een gebedshuis, je weet nooit waar dat goed voor is.
De koers is nu zuidwest en ik blijf fietsen. Ik blijf fietsen tot het niet meer kan. Hier houdt alles op.

Klootje Kriekeljon

Vergeet de score niet Jacco.

Jacco van Stierop

o ja.

5 Pédaleur de charme
3 Achtpuntzes
2 Monsalve
2 Klootje Kriekeljon
2 Jacco van Stierop
1 Hiddenz

Pédaleur de charme

Sjakie Zwart? Sjakie Brel? Sjakie en de Wondersloffen? Sjakie en de Chocoladefabriek? Sjakie van Stierop? Sjakie Anquetil?

Geen enkele Sjakie helpt me verder. De bron verderop klinkt geheimzinnig, maar ik heb geen idee hoe ik er moet komen.

Klootje Kriekeljon

Goddet dacht ik, en dan Parijs.

Laatst gewijzigd
Jacco van Stierop

Hint: zowel begin- als eindpunt mogen als bekend worden verondersteld. Beide plekken zijn in het recente verleden aankomstplaatsen geweest in een wielerkoers. De beschreven rit is rond de 100 km.

Jacco van Stierop

'@Pédaleur

Vergeet niet dat mijn voornaam Jacco is.

Jacco van Stierop

Hints:

Bij Sjakie won vorig jaar een sprinter.
In de bestemming won 2 jaar geleden een renner die zeer actueel is op deze site.

Ik heet Jacco, mijn geestelijk vader Sjakie (althans: in dit spel).

Pédaleur de charme

Ah, die voorlaatste hint helpt me op weg.

Fisterra? Via o.a. Hospital en Sinagoga. Rest van de route nog even opzoeken...

Edit: Santiago de Compostela natuurlijk als startplaats, de Sjakie aller Sjakies. Barca het schip bij de rivier. En Fontecada de bron?

Laatst gewijzigd
Jacco van Stierop

Tot nu toe gaat het goed @Pédaleur!

Klootje Kriekeljon

Cabo Finisterre, het einde van de wereld.

Laatst gewijzigd
Jacco van Stierop

Punt voor @Pédaleur!

Dani Moreno won 2 jaar geleden in Fisterra: het einde van de wereld.
Malori won vorig jaar de laatste rit van de Vuelta in Santiago de Compostella, inderdaad de Sjakie aller Sjakies.

Mijn doopnaam is Jacobus, waar naar Santiago is vernoemd. Hoewel al sinds mijn 14e niet meer praktizerend katholiek, heb ik verscheidende malen, vanuit verschillende richtingen, de pelgrimstocht gemaakt. Galicië is een heerlijke regio, heb er een Asterix en Obelix in het Gallego gekocht.

Pédaleur de charme

Wil de pelgrimstocht nog altijd een keer maken.

Galicië is de enige regio in Spanje waar ik nog nooit geweest ben, hoewel ik een zwak heb voor eigenzinnige, excentrische regio's.
Ik houd erg van Asturië, misschien ben ik daarom nooit nog verder gegaan. Maar ooit zal ik naar Santiago lopen.

Volgende opgave volgt morgenavond.

Jacco van Stierop

Asturië is ook prachtig. De kustlijn van Galicië (rias bajas en rias altas) is geweldig; verder veel minder bergachtig dan Asturias maar geen meter vlak en erg groen. Ook prettig: uitermate rustig! Ik heb stukken gefietst (kleine weggetjes landinwaarts weliswaar) en ben in 2 uur drie auto's tegengekomen, zoiets. Santiago is wel wat toeristisch maar niet in die mate als bijvoorbeeld Lourdes. Op de pelgrimstochten (heb ik per fiets gedaan, ben niet zo'n loper) kom je de meest uiteenlopende types tegen: van Jezusfreaks tot wereldvreemde hippies.

Pédaleur de charme

6 Pédaleur de charme
3 Achtpuntzes
2 Monsalve
2 Klootje Kriekeljon
2 Jacco van Stierop
1 Hiddenz

Ik begin bij het kleine zusje van een wereldvoetballer. Even later kom ik zijn club tegen. Of kijk ik verkeerd? Ik volg de kust en stuit op een BN-er die zich zo vaak plastisch verbouwd heeft dat het me niet verbaast dat ook de voornaam licht verbogen is. Ik verander van richting. Via een halve wielerwedstrijd rijd ik naar de plaats die niet de hoofdstad is van een naburig land. Ik rij nog even door, tot ik een geschikte plek vind om uit te rusten.

Jacco van Stierop

Mooie locatie Pédaleur!
Ben nu halfweg maar mijn navigatie is even buiten werking.

Jacco van Stierop

Messina
Barcellona
Patti
Cerami
Nicosia
Buonriposo (dacht eerst Villadoro, leek me ook wel fijn)

Pédaleur de charme

Niks op aan te merken, Jacco.

Jacco van Stierop

Cerami was even lastig. Mooie opgave!

Etappe van ongeveer 70 km; 8 plaatsnamen:

Ik ga heuvelaf en zoef het stadje door; bekend terrein dus ik heb geen behoefte om te stoppen. Heerlijk, die zilte wind door mijn haren.
Doorrijdend zie ik allemaal kleine ziekenhuisjes. Grappig!

Ik blijf trappen en dan verschijnt ze aan me: de Wielervrouw der Wielervrouwen. Haar troostrijke woorden vat ik op als een zegen en ik vervolg mijn weg. Voor niets ben ik nu nog bang: ik rij gewoon door een plas melk en ken geen grenzen. Een rijke monnik houdt me ook niet tegen. Een mooie plek aan zee is zeer aanlokkelijk maar toch besluit ik de verderop gelegen stad als eindbestemming te kiezen.

Maar zal je altijd zien: net als ik denk wat voor leuke stek dit wel niet is krijg ik –potjandosie- opnieuw een koekje van eigen deeg gepresenteerd!

Jacco van Stierop

6 Pédaleur de charme
3 Achtpuntzes
3 Jacco van Stierop
2 Monsalve
2 Klootje Kriekeljon
1 Hiddenz

Jacco van Stierop

Hint :
4 plaatsen mogen als bekend beschouwd worden.
3 ervan zijn zeker heel bekend bij de wielerliefhebber.

1 2 ... 6 ... 10 11

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.