Zo zie je maar weer, dat een sterke ondersteuning belangrijk is. Kelderman heeft yates lang bijgestaan, maar helaas niet tot 't einde. Gelukkig heeft de tactiek zich uitbetaald met Bart lemmen.
Wat moet Simons tactiek worden? Rustig wachten en alleen op UAE focussen en volgen om uiteindelijk een keer weg te rijden? Moet hij een alliantie vormen met andere teams om UAE vroegtijdig te breken? Of is er een ideale rit voor een klassieke Visma-hinderlaag?
Ik denk eerlijk gezegd dat optie 1 het meest wijs is. UAE is zo sterk bergop dat ze ook voor Simons concurrentie kunnen zorgen. De enige twee waar hij rekening mee moet houden heeft hij gewoon te wachten op een zwak moment dat sowieso komt in deze belachelijk zware laatste week. Dat hoeft niet afgedwongen te worden zoals gisteren.
Al hoop ik natuurlijk op meer vuurwerk en een dood of de gladiolenaanval van Yates, maar die zijn deze Giro allemaal ingerekend.
Gisteren was Yates niet mee toen Ineos (en in minder mate EF) er een stevige koers van maakten. Ik denk niet dat zijn grootste kans op het eindpodium daar zit, maar eerder bij defensief rijden. Wellicht verschuiven de verhoudingen nog in de derde week, en betaald de hoogtestage zich daar het best uit, maar voorlopig zie ik geen renner die anderen onder druk gaat zetten in de bergen.
Ineos en ook renners als Carapaz en Gee, zullen nog flink gaan aanvallen om UAE te testen. Maar ook omdat ze top 3 nog in het vizier hebben. Ayuso is niet in goede doen en Roglic kunnen ze definitief uitschakelen (als Roglic niet uit de Giro stapt).
Dus moet de ploeg energie sparen en het werk aan anderen overlaten. Ook Simon Yates moet zuinig rijden en op het juiste moment toeslaan als er een kans voordoet.
Misschien komen er nog waaier kansen en zouden ze daar oorlog kunnen maken met Wout en Edoardo?
Eens, je kunt je gewoon naar de slachtbank laten leiden door 't sterke UAE-team of beter wat jij zegt Del Toro testen evt. met Ineos en EF.
Carapaz en ook Bernal maken een goede indruk. Die gaan ervoor in derde week, dan is 't zaak je karretje aan te haken.
Kruijswijk hielp Simon Yates door moeilijke winter en droomt met Visma | Lease a Bike nu van Giro-stunt | Indeleiderstrui.nl; hier een beetje uitleg door Steven en ploegleider Marc Reef.
Ja dat legt Steven beter uit dan jij. Hij zegt, dat Bart Lemmen, Wilco Kelderman en hijzelf een goed niveau hebben om Simon Yates bij te staan in de derde week. Dat Simon nu 2e. staat is mooi meegenomen.
Waar geeft hij aan dat ze dat op een andere manier willen doen dan ze nu hebben gedaan?
Ik lees iets over plannen maken om hem op het eindpodium te krijgen. Dat lijkt mij met de verhoudingen die we tot nu toe hebben gezien een mooi doel (en met wat er vooraf verwacht werd helemaal). Dat hij er tot nu toe zo goed voor staat is een gevolg van degelijkheid in het volgen van de UAE trein (en eergisteren een goede positionering doordat de ploeg voor Kooij reed), niet doordat hij bergop kon overtuigen met een goede klimploeg om zich heen.
Wellicht slaat dat nog om in de laatste week en kunnen ze zelf iets forceren. Slaat echter nergens op om nu te doen alsof defensief koersen een slechte tactiek is, terwijl dat hem juist in deze positie heeft gebracht.
Ja, natuurlijk was 't geen doel op zich, maar gezien 't rijden van Simon Yates wordt 't een ander verhaal, want in de door jou aangehaalde rit, waarbij de kaart Kooij werd gekozen, wat eigenlijk zonde was, want zij hadden beter voor de kaart Van Aert gekozen, want die had wel een goede kans gehad om Asgreen bij te halen.
@morgenstern mee eens hoor, maar tegelijkertijd is het juist wel overtuigend dat Yates hier staat, juist omdat er nog amper echt klimwerk is geweest en vooral veel explosieve etappes (zoals de gravelrit), of aankomsten waar het sprinten tussen de ak mannen was. Op deze momenten heeft hij ook geen enkel moment van zwakte getoond. In de gravelrit bij de beteren, in de tijdrit idem en nergens echt tijd verloren (buiten de explosieve aankomst in rit 7). Dat zou een enorm positief teken moeten zijn richting het werk wat nu komt (de echte bergen, zijn terrein). Is conservatief rijden voor een podium dan niet wat voorzichtig als je een zeldzame kans op eindwinst hebt?
Wat wordt nu een ander verhaal? Waarom zou de gebruikte tactiek vanaf nu niet meer goed zijn? Ik zie geen uitleg staan na 'want'.
Wie had er achter Asgreen aan moeten rijden, wanneer ze Van Aert hadden uitgespeeld? Denk jij dat Kooij het dicht had gekregen? En wat hij dat met de tactiek rond Yates te maken?
Ik zie de bergen niet als zijn terrein, althans niet als het terrein waar hij relatief beter zou zijn dan zijn concurrenten. Ik heb namelijk niets gezien waaruit ik op maak dat hij bij de beste drie klimmers zit, ook al moet het zwaarste werk nog komen zijn er al indicatieve klimmen geweest (waaronder gisteren). Ik zie dus nog geen aanleiding om aanvallend te koersen.
Ik verwacht Yates in de top 5. Tot nu toe vind ik hem bergop niet zo indrukwekkend. Hij staat 2e doordat hij zaterdag in de goeie split zat en doordat hij de laatste tijdrit in "redelijk goede" weersomstandigheden heeft kunnen rijden. Ook is hij nog geen enkele keer gevallen. Maar zoals gisteren bij elke aanval waar Bernal, Del Toro, Carapaz en Gee zaten dan zat hij altijd achteraan de groep. Ik zie nog een paar renners hem voorbij steken
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.