Dat was bizar ja. Echter, hoe hij vorig jaar in OHL rondreedt, en eind vorig jaar Pogacar vrij moeiteloos volgde in Quebec (of was het nou Montreal, ik haal ze altijdd door elkaar) was toch wel indrukwekkend te noemen. MvdP, WvA, Pedersen en Pogi volgen in de grote klassiekers is natuurlijk een ander paar mouwen, dan mag je eerst wel eens top 20 rijden in een monument.
Dat gezegd hebbende, een top 10 in Omloop, BdP, DdV, GW en BP was niet geheel onrealistisch. Dat is wel een fijne rits aan wedstrijden waar over het algemeen de absolute top verstek laat gaan en je 'm dus ook wel een paar keer kan cappen. Feitelijk kan dat voor een groot deel natuurlijk ook nog steeds, maar ik begin er wel steeds minder vertrouwen in te krijgen en soms moet je dan snel handelen.
Klopt zeker, maar buiten dat het klassiekerspel een kopmanspel is is het natuurlijk ook een plekjesspel. Ik vind De Lie echt gokken op een hype waarvan je niet weet of het wel resultaten oplevert. Dan is 3,5 miljoen en een kostbaar plekje echt veel te veel. Voor dat geld en dat plekje kon je echt veel meer zekerheid op resultaat inkopen.
Twee weken voor de deadline zei ik precies wat jij nu zegt. Veertien dagen aan onzinnige WF fora discussies, wielerpodcasts waarvan ik niet wist dat ze bestonden, google searches naar krantenartikelen van Het Nieuwsblad tot het Rwandese suffertje en een PCS verslaving later.. heb ik 'm er toch ingeklikt 😅
Ach.. ik sta nog op 97% dus met een beetje geluk kom ik zelfs met die wissel minder nog wel aardig uit.
ik heb m ook precies om die reden, potentiele cap in OHN, BDP en BP. wel duur, maar ivm de balans in mijn team kreeg ik niet makkelijk een andere goeie optie erin gesleuteld... met de slechte OHN (grotendeels door pech wel) en zijn onzekere uitstraling in de media (icm het veranderen van zijn programma) begint het toch wel wat kriegelig te worden. maar ja, dat hoort ook soms bij het spel. BP zal die wel niet nodig zijn als cap als alles bekend is en ik weet hoeveel wissels ik overhoud voor de ardennen, maar in BDP zal die toch nog wel 3e cap zijn bij mij denk ik. fingers crossed haha
Sterke staaltjes hindsight bias. Voor de start van de Omloop stond De Lie bij de bookies op #2 voor winst, voor top 3 en voor top 10. Mee eens dat de voortekenen voor de rest van het voorjaar inmiddels niet bijster gunstig zijn en ook op voorhand (zie Algarve) was De Lie meenemen absoluut een risico. Maar dankzij z'n ietwat afwijkende programma t.o.v. de gevestigde toppers was hij wel een potentiële verschilmaker. Die jongen is gisteren 23 geworden, staat al drie seizoenen in de top 15 van de UCI ranking en is in potentie gewoon een wereldtopper.
Was het op voorhand een gok? Zeker. Is 3.5M veel geld voor een gok? Zeker. Had ik bij nader inzien liever Mads P meegenomen? Zeker. Hij heeft z'n kans om een échte verschilmaker te zijn eigenlijk meteen al verspeeld in de Omloop. Maar de manier waarop jullie hier nu praten is wel overdreven dramatisch hoor. Valse start van z'n voorjaar door een combo van pech, ziekte, een matige ploeg en afwezige vorm, maar als De Lie straks top 5 sprint in Nokere en de volgende dag Denain wint, hangt de vlag er weer heel anders bij. Ik geef hem momenteel 60% kans op weer een mislukt voorjaar, 30% op 'uiteindelijk best okee' en 10% op 'alsnog een verschilmaker'.
Ik denk dat jij en ik dagenlang kunnen discussieren over de term notoire kwakkelaar en het nog steeds niet eens gaan worden. Misschien kunnen we dichter bij elkaar komen met de volgende stellingen:
1) De Lie heeft op papier enorme potentie en heeft het ook al op meerdere momenten waargemaakt. Je weet echter van te voren nooit of het zon moment gaat zijn, zeker niet in de klassiekers.
2) Als het bij de Lie mis is escaleert dat heel vaak en heel snel. Pech in de sprint is niet een klein beetje ingesloten zitten, maar gelijk voet uit het pedaal. Een lekke band is direct een enorm trage fietswissel. "Terugkomen" is niet relaxed tussen de auto's maar 20 minuten lang op de grote plaat met zn bek in de wind. Waar anderen aan rekkers hangen lost hij dramatisch en stapt af. Ziek is niet een wedstrijdje missen maar gelijk half seizoen omgooien en 3 wedstrijden afzeggen . Een of twee slechte resultaten is niet "volgende keer beter" maar "volgend jaar beter", etc.
Of het specifiek aan hem ligt of aan aan anderen is niet relevant. Waar het überhaupt aan ligt is niet relevant. Het gebeurt hém en het heeft impact op zíjn resultaten en dat doet het met voldoende regelmaat om een consistent risico te creëren.
Ja, hier ben ik het wel mee eens. Ik dacht dat je erop doelde dat hij voortdurend zn voorjaar of andere doelen in rook ziet opgaan door blessures. Dat viel tot op heden mee, maar kan dit jaar wel blijken. Inconsistentie ben ik het ook wel mee eens. Maar goed, je capt hem eventueel in wedstrijden waarin de alternatieven ook niet enorm consistent zijn: omloop, dwars, brabantse pijl. Verder maakt het dan niet zoveel uit waar hij zijn punten haalt, als hij ze maar haalt. Uiteindelijk vond ik het echt een twijfelgeval of ik hem het waard vond. Zijn 'ik maak een groot doel van omloop' en deelname in brugge de panne (toch normaal gesproken wel een vrijwel gratis top 10 plek extra) trokken me over de streep. Maar ik zag valide redenen het niet te doen.
Dat dat een belachelijke keuze was, deel ik niet met je. Ik vind het trouwens ook nog steeds wat voorbarig.
Ja ik speel alleen Ploegleider, geen Scorito. Qua prijs is hij daar zeker acceptabel. Hij had mijn OHN team niet gehaald (De Lie wel, ik weet het: sleeeecht)
Qua resultaten was Mohoric in 2022 t/m 2024 toch wel op de afspraak in het voorjaar. Om hem daadwerkelijk op te stellen moet je denk ik hopen dat er zo'n uitschieter bij zit als MSR 2022. Maar om hem nou in de categorie De Lie te scharen vind ik echt schromelijk overdreven.
Ik ben het hier wel mee eens, waarbij het miskoopzijn ook nog in verschillende gradaties bestaat. Stel hij wordt 10e in de panne, 7e in gw, 10e in dwars als x2 en 4e in bp op x2.5. Is dat dan een goede koop? Ik denk het niet, maar wel eentje waar mee te leven valt. Het kan natuurlijk ook dat hij volledig niet fit is, geen enkel punt haalt en elke koers die je hem hebt er een teveel is.
Heb jij Paris Nice gezien? Jouw opmerking lijkt te insinueren van niet.
Die etappe met Ineos en Visma, daar zat hij helemaal terecht in het wiel.
MSR is allesbehalve 300km rammen.. laatste 30km rammen. En als het slechter weer wordt, dan is het helemaal Mads' dag. Hij rijdt niet voor niets met die regenboog kleuren rond.. Dat was ook allesbehalve gestolen. Als Mads wint, wint hij meestal groots, aangezien hij het vaak aflegt tegen gasten die rapper zijn.
En ja, ik heb Mads.. T.o.v. van AdL geen moment overwogen De Lie te kiezen. Zoals Nasibal al zei, je weet niet wat je krijgt. Ook in BDP moet ik nog zien of hij daar uberhaupt start.
Weersvoorspellingen Sanremo vrijdag regen en zaterdag ook regen.
Er kan natuurlijk nog veel veranderen, maar het zou wel eens een natte koers kunnen gaan worden.
Natte koers lijkt mij in voordeel van: VDPoel, Pedersen
ik twijfel of het een voordeel is voor Pogacar: het wordt er wel zwaarder door, dus wellicht kan hij dan wegkomen op de Poggio. Maar het is ook wel echt vooral een voordeel van 'grote' gasten met meer body.
Nadeel: Mohoric, wegspringen in de afdaling is te gevaarlijk? Om dezelfde reden ook een nadeel voor Pidcock?
Wat denken jullie van Ganna, voor hem een voordeel als het zou regenen of nadeel? Als je Ganna in de afdaling van de Poggio terugkijkt over de afgelopen jaren lijkt hij soms al niet 'vol' te durven. Vorig jaar had hij materiaalpech, maar ook de jaren ervoor leek er wat twijfel te zijn bij het dalen. Als dat weer zo is lijkt me een nat parcours een nadeel voor hem.
En zou het een nadeel kunnen zijn voor de sprinters omdat de koers zwaarder wordt en dus de Cipressa en Poggio selectiever zijn?
Maar als ik dan terugdenk aan de laatste keren slecht weer in Sanremo dat ik mij kan herinneren denk ik vooral aan: Kristoff '14 en Ciolek '13. Dat waren dan weer 2 sprinters die aan het langste eind trokken in slechte omstandigheden...
Al reed Nibali '18 ook in slecht weer.
Moeilijk!
Slecht weer en enkel wat regen is natuurlijk iets heel anders. Voor alsnog zie ik geen "slechte weersomstandigheden" en enkel wat regen staan. Het wordt niet extreem koud en het gaat ook niet hard waaien. Denk dat die regen dus erg weinig invloed zal hebben op het koersverloop. Enkel kan een natte afdaling van de Poggio voor wat veranderingen zorgen in de zin van, technische vaardigheden worden belangrijker.
Stel de weersomstandigheden zouden wel slecht zijn, zie ik dit overigens ook niet als een nadeel voor Pogacar (behalve bij flinke wind tegen op/na de Poggio). Hij heeft al velen malen laten zien dat hij baat heeft bij een koers die zo hard mogelijk gemaakt wordt en waar hij een man tegen man "gevecht" kan aangaan. Dit geldt ook voor mannen als Pedersen en van der Poel zoals je zelf ook benoemde. Een Kooij heeft hier dan weer minder baat bij denk ik.
"Stelen" is misschien niet de juiste term, aangezien hij op eigen kracht iedereen omhoog eraf rijdt. Maar ik bedoel meer dat je weinig eendagsrenners had zonder klassementsambities. Dan kun je in het midden laten lopen om later te knallen. Maar goed, misschien probeer ik de angst voor Pedersen als niet-pick een beetje weg te praten voor mezelf ;).
Scandinaviërs? Ik weet nog Skjelmose in de Waalse Pijl...
Over het algemeen zijn (ex-)veldrijders niet vies van wat regen. En aangezien het in de afdaling wel eens wordt beslist, goede dalers. Pidcock lijkt me een uitstekende kandidaat in geval van wolkbreuk
Tsja, als je niet kleedt op slecht weer.. Meestal zijn het wel de renners met vlees op de botten en daar hoort Skjelmose niet echt bij. In BDP 2023 waren het vooral grote gasten die in die groep van 20 zaten..
Weet je ook nog welke ploeg met alle 7 in de groep van 40 in de WP van vorig jaar zat? Begint met Uno en eindigt op X.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.