Vooraf was Pedersen voor mij überhaupt geen optie om meerdere redenen. Natuurlijk wist je dat hij goed ging zijn, maar hij was nergens nódig als cap. Een prijs van 3,5 had dan vervolgens naar beneden kijkend best wel wat impact als je voor 500k of zelfs 1 miljoen minder ook gewoon goede (dure) non-caps kon hebben.
De Lie zat natuurlijk in hetzelfde schuitje, maar reed drie keer zoveel wedstrijden en zeker één daarvan was in potentie heel belangrijk (omloop). Een goed resultaat in BDP en BP hadden ook verschilmakend kunnen zijn.
Mocht je vertrouwen hebben in De Lie dan was ook mi de keuze De Lie boven Pedersen dus inderdaad goed te verdedigen.
Maar aan de andere kant: Mocht je vertrouwen hebben in De Lie dan zit in eerste instantie je probleem al ergens anders 😉😉
Heb uiteindelijk voor Milan moeten kiezen. Gelukkig is het een spelletje over meerdere wedstrijden. Iedereen met Pedersen mist ergens anders weer 3,5 tenopzichte van mijn team.
Heel platgeslagen kan dat het verschil zijn tussen Pedersen + een of twee 500k vs Stuyven + een of twee echte renners.
Bilbao heeft zn ding netjes gedaan, Fretin zal wel een netjes zn sprintjes trekken en Kubis heeft een zeer lage pickrate. Bilbao en Fretin heb ik ook.
De rest moet het nog maar laten zien. Vooralsnog heeft Soren zn puntjes al binnen.
Tja, ik heb De Lie 2x eerder gehad in het Klassiekerspel, voor 500k en 2 miljoen. Dat beviel toen best aardig. Vorig jaar voor 5 miljoen gelukkig wel laten liggen. Vond hem dit jaar echt de grootste breinbreker. Je ziet z'n potentie, de ploeg draait om hem en dan heb je zo'n aantrekkelijk programma. Dat was voor mij uiteindelijk voldoende hem te kiezen. Gelukkig bevind ik me in het gezelschap van de meerderheid van de deelnemers.
Het zal idd te bezien zijn of het meenemen van wat extra (meer onzekere) 1,5 miljoeners zal opbrengen tov de (relatieve) zekerheid van Mads.
En Soren is en blijft een gelukstreffer. Dat besef jij ook ;-) maar je hebt hem toch maar lekker binnen. Zo'n keuzes maken vaak het verschil in de kleur van het bekertje.
Soren omloop winst was zeker een gelukstreffer. Soren top 10 in Kuurne (wanneer hij volgens plan niet gestart zou zijn in Omloop) was een zeer reëele mogelijkheid. Zn punten uit het openingsweekend zijn dus zeker niet in zn geheel als geluk weg te zetten. Geluk heeft er slechts voor gezorgd dat het er meer zijn dan verwacht.
En verder hoef je die 1-1,5er helemaal niet tegen de zekerheid van Mads weg te zetten. Je hebt die 1-1,5er niet ipv Mads. Je hebt hem omdat je op de plek van Mads een 2,5-3er hebt staan. Dát was het punt.
De vraag is dus of het verschil van die 1-1,5 tov 500k groter/kleiner is dan het verschil Pedersen tov een 2,5-3 miller.
.. Gegeven dat je Pedersen nergens hoeft te cappen.
Ik ben juist met Pedersen vanaf het begin gestart omdat dit voor mijn gevoel meer zekerheid in mijn team bracht. Ik heb geen wissel voor pech gepland, met de pidcockwissel na San Remo en dan twee wissels voor kopmannen in de heuvels. Mocht een kopman voor de komende kasseienwedstrijden uitvallen (Pogi, Mathieu, Wout, Jasper Ph) dan is er voor mij niks aan de hand, gezien ik nog een topkopman achter de hand heb. Meds heeft in die zin de plek van Laporte in mijn selectie ingenomen (die reed nog extra interessante koersen, maar was ook duurder). Mocht ik Meds nergens als kopman nodig hebben, is het op voorhand alsnog een redelijke zekerheid op veel goede resultaten.
Mijns inziens heb je nu Stuyven als een soort Pedersen-hedge, en dat vind ik vooraf toch een minder betrouwbare renner qua resultaten (ook relatief aan zijn prijs). Het vertrouwen in hem zal dan ook hebben meegespeeld bij je keuze. Maar zoals je zegt, uiteindelijk wordt de balans onder aan de streep opgemaakt.
Klopt. Zo zag ik het ook. Stuyven voor die prijs met Mads en Milan in het team vond ik veel te duur. 1m extra en je hebt de échte kopman...
En Soren zeker scoren in Kuurne? Heb hier al eerder verteld dat ik hem vorig jaar had en toen loste hij als 1 van eerste op een molshoopje in Kuurne (en het was toen ook goed weer).
Soren geen seconde overwogen. In die ploeg is het maar gokken wie er gaat sprinten, als die renner uberhaupt tot sprinten komt. Ze kunnen ook een Blikra, Fredheim of good old Alexander uitspelen. Ik vind hem daarnaast alles behalve een zekerheid op een top 10 als er hoogtemeters zijn.. Hij klimt echt niet best. Ook als je naar OHN kijkt, afgezien van het feit dat hij iemand verving, hij kwam als een van de laatsten de muur over, en ook die sprint, daar zat serieus alles mee, hij zat op een kilometer nog heel ver maar de 'zee opende' perfect voor hem.
En Stuyven eigenlijk ook niet. Er zijn er zo drie sneller dan hem met JM, MP en ook Vacek. Vermoed dat hij vaak in een dienende rol komt als een van die mannen er ook nog bijzit. Verwacht Milan niet, volgens geruchten van binnenuit gaat UAE vol gas op de Cipressa en dan lijkt me sterk dat Milan dat kan overleven. Alleen wachten op de Poggio zal MI nooit werken, omdat Pogy Matje er nooit afkrijgt bij alleen een aanval op de Poggio. De schade moet daarvoor al door gaan werken.
Dit was ook precies mijn redenatie voor de pick de Lie en geen Pedersen
Heb ook overwogen m nu te swappen, maar toch maar niet gedaan. Heb Pid nog als alternatieve cap vandaag. Ik wacht dus even tot na de Panne met n eventuele wissel
Verspreid door het Scoritoverslag staan wat wisselfeitjes. Ruim 2200 spelers (ca 10%) hebben De Lie verkocht. Ook Van Aert (ruim 600 spelers, ca 3%) en Philipsen (92 spelers, 0,4%) werden door sommigen gedumpt. Hoewel De Lie dus vrij veel is verkocht, heeft meer dan 80% van de groep die hem had, hem nog gehouden.
De pickrate van Pedersen (1908 spelers) is nu 8,5% hoger, die van MvdP (1179) 5,3% en die van Matthews (129) 0,6%.
Dat heb ik zeker ook overwogen. Het geeft je een week extra de tijd waardoor zich mogelijk betere wisselalternatieven aandienen. Maar met het toch wel indrukwekkende sprintersgilde a.s. woensdag ervoor gekozen om de pleister er nu vast af te trekken. Benieuwd wat straks de juiste keuze blijkt.
De Soren discussie is een lastige. Allereerst omdat jullie kritiek (op het eerste oog) terecht lijkt: Vorig klassiekerseizoen was prut, met zn 2 meter 40 en 180 kilo is hij geen beste klimmer en daar kan je nog aan toevoegen dat zn openbaar bekende startlijst niet heel indrukwekkend was. Ook zijn winst in Omloop was met geen mogelijkheid te voorspellen en juist die winst doet het nu al snel lijken alsof ik mn gelijk kom halen met een gokje.
Ik denk echter dat er hele belangrijke nuances waren bij Soren waarvan ik hoopte dat ze over het hoofd gezien werden. Juist bij het spelletje waarvan we klagen dat alle info open en bloot ligt zit het in dit soort nuances om het verschil te maken. De nuances waren in mijn ogen:
- Vorig jaar had ik hem ook en weet nog heel goed hoe dat liep. Er was duidelijk "iets" aan de hand met Soren. Het was een paar weken/maandenlang gedonder met communiceren dat hij wél ergens zou starten en dan last minute toch niet, of vice versa. Ook in wedstrijden buiten het klassiekerspel. Er waren ook hele algemene uitspraken die er op duiden dat wederom "iets" niet helemaal lekker zat. Wat dat iets was, of dat iets er uberhaupt was en wat de impact er van was is nooit naar buiten gekomen. Het zorgde er wel voor dat ik vorig jaar géén indicatie vond. Met de nadruk op "geen". Het was natuurlijk ook geen indicatie dat hij het wél zou kunnen.
- Naast dat Soren qua lichaamsbouw geen klimmertype is lijkt hij voor mij vooral ook een wat kleiner herstelvermogen te hebben dan andere renners. Soren klimt vooralsnog vooral in etappekoersen, waarbij dat herstelvermogen dus óók een effect heeft op zn klimkeuzes/klimprestaties. Vorig jaar reed hij de Omloop (DNF). Met het oog op mijn gevoel over zijn herstelvermogen (en zijn DNF) kan dit zijn slechte presteren in Kuurne toen misschien béter verklaren dan 'niet kunnen klimmen'. Er zijn heel veel renners die bewust niet beiden doen als ze in Kuurne een resultaat willen rijden, of op zn minst Omloop met de handrem rijden. Milan stond dit jaar bijvoorbeeld ook niet aan de start voor de omloop, waar hij dat vorig jaar wel deed en het toen in een DNSje voor Kuurne resulteerde.
- Los van dat het in klassiekers heel anders 'klimmen' is dan in etappekoersen is het in de koersen waar hij het moet gaan doen uberhaupt nauwelijks een factor: Kuurne, GW, BDP, SP en PR. Vergeet niet dat 'hij het moet gaat doen' helemaal niet betekent dat hij hoeft te winnen. Het is een noncap van 1 mil. Een 12e plek in meerdere koersen is ook echt prima. Dat er een hele grote kans is dat hij aan de start van BDP en SP verschijnt was met net even wat meer zoekwerk dan gemiddeld wel goed te achterhalen en/of werd ook niet ontkracht door andere geluiden. PCS en Sporza zijn ook weer niet de beste bronnen. Zij doen niets anders dan wat de fanatiekelingen hier doen, en dat kan je dus in sommige gevallen als fanatiekeling ook nog net iets beter doen. Vergeet niet dat je mogelijkheden tot informatievergaring zich niet tot google search beperken.
- Zn rol in de ploeg als sprinter vind ik de laatste jaren wel aardig vastgelegd. 2 jaar geleden riep Kristoff al dat hij het aankomende talent was en dat er ook wedstrijden zouden zijn dat hij zou aantrekken voor Soren. Ik denk dat Soren dit vertrouwen, puur op sprintgebied, zeker bevestigd heeft en inmiddels echt wel de sprintman binnen een ploeg met ambities. Dat een Noorse ploeg het (terecht) lastig vind om volledig af te nemen van een andere Noorse topper en/of nieuwe talenten dezelfde kansen geeft als Soren een paar jaar geleden snap ik volledig. Voor de daadwerkelijke grote wedstrijden lijkt het me echter in 9 van de 10 gevallen geen issue te gaan zijn. Daarnaast hoopte ik er op dat een goed resultaat in Kuurne zijn positie nog wat zou verstevigen.
Bovenstaande moet natuurlijk zoals altijd nog maar gaan blijken, maar is denk ik al wel solide genoeg om een keuze voor een 1 miloen renner niet volledig als 'gok' te bestempelen en het presteren van genoemde renner ook niet als 'geluk'.
Aparte post voor Stuyven, waar ik duidelijk ook heel anders naar kijk dan jullie, maar misschien wel (iets) korter over kan zijn dan over Soren ;)
Ik maak me geen enkele zorgen over de hierarchie binnen Trek en deel dus ook de opmerking 'voor een miljoen meer heb je de echte kopman' niet. Het rijden van de ploeg vorig jaar, interviews met de ploegleiding, interviews van de hoofdrolspelers en interviews van andere teamgenoten wijzen allemaal op het feit dat er van een hierarchie niet echt sprake is. Ze willen heel aanvallend koersen en per keer kijken wie er het beste in zit. Dan kan je roepen dat dat mediapraatjes zijn, maar dat kan al snel een (onbewuste) poging zijn om het eigen traditionele idee wat je hebt bevestigen ipv ontkrachten wanneer dit haaks staat op de informatie die tot je komt. Als die informatie consistent en breedgedragen is én ook nog eens overeenkomt met wat je op TV al hebt zien gebeuren kan het ook zomaar zijn dat men gewoon de waarheid vertelt.
Hier komt bovenop dat Pedersen zowel vorig jaar als dit jaar in meerdere interviews heeft aangegeven er van houdt om anticiperend te rijden, denkt dat dat ook dé manier is om een kans te hebben én dat hij gen te groot ego heeft om voor iemand anders in de ploeg te rijden als die betere winstkansen heeft. Stuyven is daar weer het volledige tegendeel van. Die heeft het interviews buiten het noodzakelijke zinnetje nooit over werken voor ploeggenoten en redeneert altijd vanuit zichzelf. Ondanks dat je hem op momenten wel degelijk ziet werken voor ploeggenoten natuurlijk rijdt hij ook altijd zijn eigen koers. Dat was ook al duidelijk wanneer er in grote rondes afgevraagd werd wie er sprintte bij trek (Wie er ook aangewezen werd als sprinter, Stuyven sprintte sowieso óók) en nog verder terug toen Edward Theuns gezien werd als klassiekertopper liet Stuyven zich ook niet in een knechtenrol drukken.
Het wordt ook geaccepteerd van Stuyven en hij heeft het denk ik ook gewoon afgedwongen. Net als vele normale (als in: Niet van een andere planeet zoals Pog en Poel) heeft ook hij zn mindere periodes gekend, maar doorgaans laat hij gewoon zien absoluut niet onder te doen voor die andere toppers. Niet alleen vorig jaar niet. Vorig jaar was hij overigens echt héél sterk, maar dat terzijde.
Het kopman achter de hand hebben verhaal met Pedersen klinkt als een logische. Maar de werkelijkheid is dat ik overal, ook zonder Pedersen, al een backup cap had. Soms zelfs wel twee. De belangrijkste koersen om Pedersen als backup te hebben (vooraf denk ik MSR, PR) waren toevallig beiden ook heel goed op te vangen met een Ganna. E3 is niet de wedstrijd van Pedersen, E3 heb je meer dan voldoende opties voor. Blijft alleen RVV over als heikel puntje, maar alléén bij blessures en hooguit op C3.
Bij een gelijke prijs en puur op basis van Pro Cycling Manager ratings zou ik ook altijd voor Pedersen zijn gegaan. Maar we spelen geen Pro Cycling Manager en de prijs was alleminst gelijk. Sterker nog, die miljoen kon doorslaggevend zijn in wat ik eerder aanhaalde als 'een 500k met een droom of een echte renner'. Als je Stuyven een hedge voor Pedersen wil noemen dan counter ik dat door Pedersen een veel gehoopte hogere zekerheid. Beide uitspraken vallen wat mij betreft in hetzelfde straatje en beiden zijn in mijn ogen overigens ook niet volledig terecht. Ik denk dat je ze ondanks hetzelfde truitje los van elkaar moet zien en moet redeneren vanuit het feit dat dat 1 miljoen prijsverschil een hele grote impact op de samenstelling van de rest van je team had.
Haha nee, fair point, al mijn gouden bekertjes zijn uit de grote rondes. Moet wel zeggen dat ik het klassiekerspel pas echt serieus neem sinds ik de afgelopen twee jaar met de Bots meedoe. Dit kopmanheavy spelletje heeft nooit écht mijn interesse kunnen wekken.
Vorige twee jaar op 93 en 94 procent. Daarvoor moet ik het doen met 15 en 31% of gewoon helemaal geen deelname. Vooralsnog dik op 99. Wie weet gaat het dit jaar eindelijk lukken en mogen jullie mij volgend jaar serieus nemen als jullie dat willen :D
Oke, zoals ik eerder al noemde schatten we Stuyven dus anders in. Dat is na de door jou genoemde argumenten nog steeds het geval. Een geval van verschil in smaak dus, of verschil in inzicht. Waar ik het niet mee eens ben is dat die 1 miljoen in prijsverschil een hele grote impact op de samenstelling van de rest van het team had. Je kunt natuurlijk verschillende renners tegen elkaar wegzetten, en die vergelijkingen zullen (zeker in hindsight) niet allemaal even eerlijk zijn, en sowieso is het lastig om renners één op één tegen elkaar weg te zetten. Maar zeg dat jij met die miljoen pak 'm beet Blackmore en Vacek vervangt door Waerenskjold en Powless. Dan heb je die 1 miljoen toch ook niet geïnvesteerd in renners die je kopman maakt? Op voorhand zou ik niet zeggen dat je met dat geld dan een significante winst maakt. Maar ik heb dus wel de zekerheid dat als ik een back-up kopman nodig heb, ik daar ook gelijk een consistente topper voor kan inzetten. Ik heb per koers ook nog wel 1 of 2 andere back-up captains, maar die zou ik op voorhand lang niet met hetzelfde gerust hart kopman maken. En dat is iets wat voor mij bij het spelen van dit spel wel meer waarde heeft. Maar goed, misschien heb ik ook minder inzicht in de koers om met vertrouwen de juiste kopman uit de tweede lijn te kiezen als dat nodig is.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.