Ik kan me voorstellen dat andere mensen wel een extra sprinter als verzekering meenemen, bijvoorbeeld als je voor de index speelt en een slechte score funest kan zijn. Ben het alleen niet met je eens dat een reserve sprinter per se meer waarde en meer zekerheid heeft dan een 7/8e kasseiman. Laten we inderdaad een Welsford vergelijken met een Ballerini/Naesen/Lazkano. Welsford heb je alleen voor BdP en SP, hij kan daarbij twee keer top 10 rijden, maar het kan ook zomaar 1 of 2 keer helemaal niks worden. Zo'n renner biedt volgens mij juist weinig zekerheid, ook omdat je weet dat de kans op valpartijen en dergelijke groot is in koersen als BdP en SP. Een Ballerini/Naesen/Lazkano rijden veel meer koersen. Ze zijn daarbij zeker geen zekerheid op meerdere top 10s, maar die kans is er zeker wel. Het is dan een kwestie van de goede renner selecteren. Het is vrij aannemelijk dat er een aantal renners van 1M uiteindelijk meerdere keren top 10 rijden in de kasseien koersen en daarmee veel meer punten halen dan een Welsford.
In de situatie dat je de wisselsprinter (Welsford) niet nodig blijkt te hebben, heb ik dan liever een extra 1M kasseiman in mijn team dan Welsford. Als je de wisselsprinter wel nodig blijkt te hebben, dan is het wel heel fijn om te hebben, omdat je hem dan ook meteen kunt cappen. Dat ga je normaal gesproken natuurlijk niet doen bij een 1M kasseiman.
Onder aan de streep is het allerminst aannemelijk dat een kasseienman van 1 miljoen meerdere keren top 10 rijdt. Dat heeft niet eens te maken met individuele kwaliteiten, maar puur met statistiek.
Die gasten doen aan 4 a 5 echte kasseienkoersen mee. Wanneer je de serieuze 1 miljoen mannen mee gaat tellen als top 10 kandidaten heb je per koers zon 30 man met een reëele kans op die top 10. Minimaal 5 van die plekken zijn doorgaans wel vergeven aan échte toppers. Betekent dat je per wedstrijd nog 25 man hebt strijden voor 5 plekken. Als je dat puur met een dobbelsteen zou beslissen is de kans op 2 maal raak uit 4 a 5 keer gooien niet heel groot. Als je kwaliteit als factor gaat meenemen daalt de kans alleen maar verder.
Bij sprinters ligt dat anders. Daar zijn minder top 10 plekken al vergeven en is het aantal gasten dat een serieuze poging waagt in die top 10 te komen ook kleiner. Waar zij dan wél weer mee te maken hebben is dat het alles of niets is. In een sprint betekent pech, zelfs in kleine vorm, vaak al het verschil tussen top 10 of helemaal geen punten.
Ik ben het dus wel met je eens dat een sprinter die slechts 2 koersen rijdt zomaar eens in flits minimaal de helft van zn punten kan verliezen. Maar niet met feit dat die sprinter minder kans heeft op 2 keer top 10 dan een pure kasseienrenner. Sterker nog, wanneer we alleen maar zouden spreken over 1 keer top 10 (wat natuurlijk niet voldoende is) geef ik die sprinter een hogere kans.
Nog iets verder onder aan de streep is daar aan toe te voegen dat er een hoop sprinters zijn die méér dan twee koersen rijden. Met je Welsford voorbeeld wil ik wel mee. Alleen zou ik die miljoen dus niet 1 op 1 in een kasseienrenner stoppen. Regen, drup.
Ik heb hen ook allemaal hoor. Maar mijn extra sprinter is Theuns. Die pakt de nodige teampunten en was anders de sprinter geweest in de Scheldeprijs.
Gisteren gewoon pech gehad met alle valpartijen en nu maar duimen dat iedereen weer fit is bij GW en vooral de Scheldeprijs.
Zo niet wil ik best een captain wissel doen voor 1 koers hoor.
Op zich ben ik het niet oneens met de strategie, die gebruik ik ook, maar ik zou toch wel de kant tekening willen plaatsen dat de klassieker sprints vaak toch wel complete willekeur zijn, afgezien van de echte toppers. Als ik de resultaten van de laatste 3 keer brugge de panne er bij pak, dan had ik denk ik geen enkele keer meer dan 3~4 van de renners in de top 10 voorspeld. Alleen in de Scheldeprijs komen over het algemeen de verwachte renners bovendrijven, en zelfs daar willen waaiers nog wel eens alles door elkaar gooien.
Marijn van den Berg heeft al twee keer top 10 gereden, Trentin is 9e en 12e geweest, Groves had het ook gehaald als hij niet had gejuicht in KBK. En dan moeten er nog veel koersen komen. Ben het met je eens dat er in de kasseien koersen veel renners top 10 kunnen rijden en daardoor zullen veel 1M mannen ook onvoldoende scoren. Maar dan gaat het er dus om dat je de goeie renners van 1M kiest. Dat zal zeker niet altijd goed gaan, maar hopelijk wel wat beter dan met een dobbelsteen beslissen.
Bij sprintkoersen zijn er inderdaad minder renners die een serieuze kans maken. Aan de andere kant zie je in dat soort koersen toch ook regelmatig namen die je op voorhand niet in de top 10 verwacht (kijk maar naar de top 10 van gisteren als voorbeeld).
Dit vind ik wel een hele mooie redenatie! 'Een reserve sprintkopman meenemen is onzin, wánt de kans op valpartijen in die sprintkoersen is groot'. Je snapt dat dat nou juist is waarom je zo'n reservist meeneemt toch?
Iedereen verklaart mij maar lekker voor gek of voor een slechte scorito speler, maar ondertussen ga ik nog altijd met voldoende kopmanopties richting SP, zelfs als mijn eerste wissel Merlier 0 punten gaat opleveren.
Volgens mij mis je in dit verhaal de kopmanfactor. Zeker zijn Vd Berg en Trentin leuke picks, ze pakken aardige puntjes. Maar je maakt ze nergens kopman. Bij een 4e of 5e sprinter is dat anders: nu Merlier en Fretin misschien wegvallen, wordt je 5e sprinter waarschijnlijk je kopman in de Scheldeprijs. Als dit iemand als Welsford is die naar P5 sprint, is het dus meteen een dubbele P5. Dat maakt het (in mijn ogen) altijd belangrijk om per koers 4 of 5 redelijk kopmanwaardige opties te hebben.
Voor 1M heb ik renners als Groves, Vacek en F Vermeersch in mijn team. Van tevoren verwacht dat deze meer punten gaan halen dan Welsford die 2 kansen heeft (BDP en SP, laatste eventueel nog delen met Meeus). Hetzelfde geldt voor Magnier (750 K), wellicht een combinatie van sprinter/kasseien. Ook heb ik van Eetvelt en Gregoire voor 1 M beide hadden/hebben resp 4/5 kansen waarvan ik verwacht dat beide enkele malen top 10 rijden. Je moet natuurlijk ook wat geluk hebben maar van alle 6 renners heb ik vantevoren verwacht dat ze meer punten halen dan Welsford. Als je een renner niet gaat cappen, dan gaat het enkel om het aantal punten behaald in het hele spel. Bij de sprinters had je voor 500 K al een reserve cap met Fretin. En ook renners als Eetvelt (SB en wellicht WP) en Groves (DVV, zelf benoemde kopman) had ik van de tevoren al aangemerkt als potentiele cap renners.
Ik heb gewacht met mijn wissels en wil nu Pedersen erin wisselen voor ofwel Pidcock of Merlier. Nu lees ik dat Merlier morgen de benen gaat testen om te kijken of hij nog zal starten in GW (Bron). Ik verwacht nu nog weinig van hem voor GW, maar het stemt me enigszins hoopvol voor SP. Ik verwacht alleen geen uitsluitsel voor de deadline van morgen.
Mijn eerste voornemen was Pedersen erin, Pidcock eruit en na PR weer terug. Dan zou ik nog een wissel over hebben voor REV. Ik heb voor de rest al genoeg heuvelmannen in mijn team.
Nu doet zich de kans voor om Pedersen erin te doen voor Merlier. Voordeel van de wissel met Merlier is dat als hij SP niet haalt ik nog 2 wissels over heb voor REV en mogelijk MVG en dat ik Pidcock nog heb staan. Het geeft me ook de optie om Merlier nog terug te wisselen voor SP, maar dan mis ik Pedersen voor PR (Tenzij een andere topper nog uitvalt waar ik mee kan terug wisselen) en hou ik Pidcock in mijn team en een wissel over voor REV.
Benoot voor Merlier heb ik ook nog over nagedacht, maar Benoot zou je niet meer terug moeten wisselen om het een zinnige wissel te maken en ik zou Merlier voor SP als cap goed kunnen gebruiken.
Zinnige tips, alternatieven of gedachtespinsels zijn welkom! Ik kan de knoop nog niet doorhakken
Je noemt nu exact 3 sprinters die in verkapte sprintscenario's hun resultaten hebben behaald. Koersen als Omloop en KBK zijn dan misschien niet door Scorito als 'sprintkoers' geclassificeerd, maar dat zijn en/of waren ze de afgelopen jaren natuurlijk qua scenario wel. SR (Trentin) hangt er een beetje tussenin, maar is toch ook altijd wel achter de paar gevlogenen een sprint van een relatief grote groep.
Juit uit dit soort gasten kan je vaak vooraf meer dan prima 'reserve sprinters' halen. Zoals dit jaar bijvoorbeeld een Waerenkjold (al had hij dus precies in KBK die pech waar jij op leek te doelen) of een Meeus (die dan toch nog van de lijst wordt gehaald). Als jij echter doelde op het meenemen van een jongen die enkel en alleen die 2 koersen rijdt en dan ook nog eens enkel als reserve in je team, dan zitten we volledig op dezelfde lijn.
Hier precies dezelfde afweging met dezelfde namen. Drie wissels nog over en voorlopig ben ik van plan Pedersen erin te klikken voor Merlier. Extra opties in Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen komen nu goed van pas. Voor de heuvels kan ik dan altijd nog REV en van Gils er bijhalen...
Mocht het echt nodig zijn dan kan Merlier er inderdaad weer terug in voor SP. Daar gaat het gat voor mij nu zijn maar met de twee wissels heb je alsnog de meeste flexibiliteit op deze manier.
Heb het mij ook al afgevraagd. In artikel vorige week gelezen dat hij zeker Luik niet doet. BP is voor hem onbelangrijk, maar Amstel zou mss wel nog kunnen, alhoewel hij daar vorig jaar zwak was, zelfs na zijn demonstraties in Ronde en PR.
Dus meest waarschijnlijk op vakantie na PR en dan terug de Mtb op.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.