Hi,
Ik lees al tijdje mee via het forum, prachtig om alle discussies, meningen en handige tips over hoe je het spel moet spelen te lezen. Ik doe sinds vorig jaar mee met dit spel en vind het heerlijk om een beetje te puzzelen met statistieken (programma's, uitslagen 2024) en analyses etc. Nadeel is alleen dat niet alle programma's bekend zijn en waarschijnlijk ook niet voor de start van OHN dat wel zijn, dus blijft gissen...
Vorig jaar kostte wel leergeld, want te veel voor een mooie mix gekozen i.p.v. elke race 3 goede kopmannen. Bij gebrek aan echter wielerkennis houd ik me daar maar aan vast. Als je ziet waar (uiteraard) achteraf het beste team van vorig jaar uit bestond, dan zijn dat met uitzondering van degene die gevallen zijn / pech hadden (Van Aert, De Lie, Laporte) wel alle dure mannen, dus duurkoop is goedkoop? Overigens waren Skujins en Mozzato met 500k ook toppers.
Ik ben wel benieuwd:
- Waarom is er zo weinig vertrouwen in De Lie in algemene zin? Je zou zeggen dat die bij veel races kopman kan zijn, mits hij uiteraard de lijn van 2023 doorzet (en dus niet die van vorig jaar)
- Velen kiezen ervoor om Pidcock te wisselen na een X-aantal wedstrijden, terwijl hij toch ook in OHN jaarlijks hoog scoort en ook in SB en MSR prima scoort. Of was dat bewust verwarring creëren?
Teampunten lonen, vorig jaar zaten Vermeersch en Dillier in het beste team terwijl ze vrijwel alleen teampunten pakken (Dillier zelfs 100%). Voelt een beetje gek om iemand te kiezen op basis van alleen teampunten die zelf geen punten scoort, maar blijkbaar wel een goede tactiek.
En oh ja, de onderverdeling van de koersen naar categorieën zoals hierboven is gedaan is zeer nuttig, waarvoor dank! Succes allen.
Heerlijk dat het allemaal weer gaat beginnen. Ondertussen alweer obsessief bezig met dat ene pareltje vinden. Volgens mij de afgelopen dagen al 3x het programma van fucking Erlend Blikra opgezocht (mocht iemand zijn programma vinden let me know). Dan weet je dat je er weer veel teveel mee bezig gaat zijn....
Trouwens zelden zo weinig pure kasseivreters voor in de breedte geselecteerd. Eens kijken hoe dat gaat uitpakken. Weet iemand meer van Powless? Naast dat hij de Ronde van Vlaanderen heeft omcirkeld als doel...
Ik speel niet mee met Scorito, alleen Ploegleider in een poule met vrienden. Maar lees dit draadje nauwgezet, want jullie weten nog wel eens wat.
De pareltjes heb ik wel redelijk op de radar (hoop ik), maar hoe ga ik kiezen tussen Merlier/Magnier, Pedersen/Milan/Stuyven/Vacek, vdPoel/Philipsen/Groves, Meeus/Pithie/van Gils, WvA/Laporte/Jorgenson, Waerenskjold/Abrahamsen, Girmay/Thijssen.. Na elke klassieker mag ik 2 van de 13 renners vervangen maar hier valt toch niet tegenaan te wisselen 😅
Alleen Laporte heb ik er direct ingeklikt toen ik zag wat ie allemaal gaat rijden. Hopelijk blijft hij dit voorjaar gespaard van ziekte, dan zie ik hem in de Omloop, Strade, MSR, E3 wel toptien rijden. Of ben ik nu té optimistisch?
De Lie heeft inderdaad last van 'ik sprint niet voor de vijfde plek' allures, maar nu Lotto zo'n leegloop heeft gehad zal hij wel andere stalorders krijgen dacht ik zo. Ze gaan de punten nog nodig hebben.
Hoeveel ploeggenoten nemen jullie mee van Poga?
voor mij is Vermeersch een koopje voor 1 miljoen. Natuurlijk veel blessureleed maar vorig jaar op WK gravel de enige die met MVP een tijd mee kon. Natuurlijk is OHN nog ver dus zou zomaar over twee weken anders kunnen denken.
Verder wil ik er eentje uit de categorie Wellens, Narvaez en Politt mee. Momenteel Narvaez in het team omdat Wellens nog niet de heuvelklassiekers rijdt.
Of is het toch wijsheid om dan voor een Madouas te gaan omdat hij sowieso eigen punten rijdt.
ik vind teamgenoten altijd vrij stom om te kiezen maar misschien moet ik daar maar eens vanaf stappen...
Bedankt voor de input m.b.t. Laporte! Ik zeg zelf alleszins niet dat hij een koekenbakker is, maar als kopman heb ik hem dus niet per se nodig. Als ik hem wel toevoeg aan mijn team levert dat een extra renner op die zeker kopmanmateriaal is, het team wordt dus meer top-heavy. Dat zorgt er wel voor dat ik in veel koersen een extra (of zelfs twee) troeven mis, maar dit gaat dan wel om middenmoters, waarvan minder zeker is dat ze ook daadwerkelijk gaan leveren. Verder kost het me op dit moment sowieso een kopmanoptie in Brabantse Pijl, maar misschien vult die startlijst zich nog wat verder de komende weken en kan ik dat oplossen. Verder kost het me een UAE-renner, die gaat sowieso ook zn teampunten scoren en vorig jaar waren ze daar goed op dreef.
Al met al zie ik hem zeker nog niet als een must voor mijn team, maar jullie hebben mij wel meer overtuigd van zijn toegevoegde waarde. Ik denk er nog even over na. Ik moet overigens zeggen dat de puzzel me dit keer erg makkelijk lijkt. Misschien omdat het zo makkelijk is om veel van de duurste renners erin te klikken en dat hiermee ook gelijk alle benodigde kopmanposities al wel ingevuld zijn. Maar betekent dat dan ook dat het verschil juist in de marge gemaakt gaat worden? Zoals kies je de juiste subtopper of middemoter/talent die juist gaat overpresteren?
Het is het klassiekerspel, de sterke blokken domineren meer dan bij de grote rondes het lijstje van meest scorende renners (kopmanfactor daargelaten natuurlijk) en met het wegvallen van Frankfurt wordt dat effect nog net iets sterker. Ik ga niemand puur voor de teampunten kiezen maar als het even kan ga ik wel 4 UAE's en (deze is iets lastiger) 4 Jumbo's inpassen.
Frankfurt droppen is an sich prima, maar niet zonder een vervangende koers in te brengen. Een Nokere of Koksijde had de sprinterspuzzel, en daarmee de algehele puzzel, een stuk interessanter gemaakt.
Nog beter zou natuurlijk een tweede vroege heuvelkoers zijn, maar het blokje Ardèche-Drôme-Laigueglia heeft alledrie zo zijn problemen. De beste optie zou dan nog de GP Indurain zijn: redelijk te beredeneren dankzij de dubbeling met Baskenland en op de dag vóór de Ronde op een hele interessante plaats in het schema. Zou een Kooij of Milan een hele interessante uitgaande wissel hebben gemaakt.
Ik vind het juist erg fijn om Laporte erbij te hebben als kopmankeuze. In de Omloop zie ik in hem een van de veiligste kopmanopties achter Wout. Bewijst daar al 2 jaar op rij dat het sterke Visma collectief niet deert voor zijn kopmanpotentieel, dat moet ik van de UAE mannen nog maar zien. Dan GW die Wout niet rijdt. Ik verwacht daar met Pogi en Poel een afgetekende top2, met Laporte daar kort achter in een select groepje renners. Kan natuurlijk wel dat de achtervolgers nog samen klonteren en de plekken 3 t/m 6 worden ingepikt door sterke sprinters. Maar zelfs dan rijdt Laporte nog voor plek 7, wat allereerst niet verkeerd is voor een derde kopman en wat bovendien iets is waarvan hij heeft bewezen voor te strijden, eindigt altijd redelijk vooraan in zijn groep. DdV rijden Pogi&Poel dan weer niet, waardoor het me daar niks zou verbazen als het een TVL feestje wordt, waarbij een Laporte podium geen gek scenario is. Alweer vrij veilige kopman.
Ja, al is 3x een veilige 2e of 3e kopman natuurlijk wel van een andere orde dan wat die andere kleppers je bieden. Laporte schaar ik qua kopmanpotentieel wat meer in de categorie Pedersen, De Lie.
Ps je hebt een PB.
Ik ben vooral aan het twijfelen of Van Aert echt nodig is. Alleen in het openingsweekend kun je misschien niet om hem heen, maar voor alle andere races heb je goede alternatieven. En zijn huidige vorm lijkt nog ver te zoeken, dus is hij op tijd fit voor het openingsweekend of gaat hij later pieken?
Met zes miljoen kan je op een andere manier aardig wat punten binnenharken
Algarve ben ik ook benieuwd naar. Het openingsweekend is waar je met hem moet gaan scoren maar als de vorm er nu niet is vind ik het toch erg tricky. Pech ligt natuurlijk ook altijd op de loer bij hem. Ook wordt de subtop die jaren een stuk achter hem lag steeds breder en beter. Dan is 6 miljoen erg veel voor veel twijfels en onzekerheid. Ik ga toch even serieus uitzoeken of hij vervangbaar is qua kopmankeuze.
Als je twijfelt over Van Aert (dus zonder DER), vraag ik me af of je de afgelopen jaren de klassiekers een beetje gevolgd hebt. Hij staat er altijd. Daar verandert 1 koersje half februari, waar hij nog even niet in topvorm was, niets aan.
Een beetje een dooddoener natuurlijk. Voor elke topper geldt dat er een voorjaar komt dat hij er meer of minder plotseling niet meer staat.
Maar ik ben het wel met je eens hoor. Het is een kopmannenspel. In de omloop pakt hij misschien al 300 punten op de alternatieve kopman die 21e wordt. En ook in koersen als e3, de ronde en zeker roubaix is hij een gedoodverfde podiumkandidaat en is je alternatieve kopman hooguit een kanshebber voor plek 4 maar wordt die even goed 13e
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.