Scorito Klassiekerspel 2025

1 2 ... 6 ... 36 37
Eddix

Ik vind het wel leuk om te lezen dat jullie allemaal zo graag willen puzzelen en mooie voorstellen hebben om 'in concept' het spel te wijzigenen zodat bepaalde dingen beter tot zijn recht komen, maar in mijn ogen zijn de mensen die de spelletjes winnen, of a fijn, op een bekertje eindigen, nog steeds de mensen die de juiste renners buiten de top om hebben geselecteerd om een verschil te maken.

Inmiddels doen er gewoon zoveel mensen mee met het spel dat het dus ook daardoor moeilijker is geworden om op dat bekertje uit te komen. Het lijkt bijna alsof jullie de 'gloriedagen' missen, maar statistisch gezien is het gewoon lastiger geworden om hoog te eindigen en dat komt in mijn ogen niet door gebreken in het spel perse.

Natuurlijk kan het spel leuker gemaakt worden voor de echte puzzelaar, en dat zal dan ook een andere ranglijst opleveren (waardoor de echte kenners toch wat meer komen bovendrijven), maar Scorito is er nou eenmaal bij gebaat dat het spel toegankelijk is voor een grote groep mensen en dus zullen we als 'echte' puzzelaars niet extra beloond gaan worden helaas.

Vergane Glorie
Eddix
Ik vind het wel leuk om te lezen dat jullie allemaal zo graag willen puzzelen en mooie voorstellen h...

Eens dat dit gewoon een toegankelijk format is! Ik heb dan juist de neiging om iets anders te doen en 99 van de 100 keer is dat gewoon heel dom...Echter ben ik in dit soort gevallen dommer dan een ezel....hahaha

Vergane Glorie

Lees nu over EF, dat vind ik qua race niet jammer, maar dat er niets voor in de plaats komt....En dat in een jaar dat EF voor het eerst al best wat renners op de planning heeft (zo was dit een soort garantie voor Kooij in mijn team)...Zoals aangegeven...nu worden de wissels wel heel "simpel" te doen (grote valpartijen etc daargelaten). 

Dimitrofiets

Visma gaat na jaren afwezigheid dit jaar weer meedoen aan Brabantse Pijl

RedDevil

Leuk dat dit spel weer bijna opengaat. Ik spel eigenlijk alle spellen op Scorito, maar dit is (na Topcoach NL) mijn favoriet. Vooral omdat je eindeloos info kunt opzoeken over alle programma's en echt kunt puzzelen met je renners voor al die verschillende koersen. En omdat je ieder jaar weer mensen in dezelfde val ziet trappen: 15 man aan de start in de Omloop, maar slechts 1 of 2 in De Panne :-) 

Overigens ben ik het niet helemaal eens met de opmerking dat puzzelen minder loont. Ja, zonder je er echt in te verdiepen kun je op basis van Morizz en Radio Scorito een redelijk team maken. Maar ik denk nog steeds dat je het meest ver komt, als je verder kijkt dan andermans neus lang is. 

Dingetje
Vergane Glorie
Eens dat dit gewoon een toegankelijk format is! Ik heb dan juist de neiging om iets anders te doen e...

Leuke reactie om te lezen Vargane Glorie. Ben zelf namelijk net zo'n ezel haha. Afgelopen jaren nat gegaan op het blinde vertrouwen in toen opkomende renners zoals Milan, Stannard, Hayter, Schmidt, Eekhoff, Meeus en talloze andere voorgangers om daar dan maar het verschil mee te maken. Of juist die ene renner selecteren die dit jaar weer écht op zijn oude niveau zal komen (Degencolb toont altijd weer ergens die potentie). Blijft een mooi spel, kijk uit naar de aankomende valkuilen waar ik weer net zo stom in zal stappen ;)

oli4g

Wat in de podcast besproken werd:

- korte bespreking verschillende ploegen en opvallende transfers
- EF wordt geschrapt, geen vervangkoers
- heuvelrenners worden goedkoper geprijst zodat ze interessanter zijn om te selecteren vanaf de start en je niet per se je 3 tranfers daarvoor hoeft te sparen.

ProScoritoManager
Dingetje
Leuke reactie om te lezen Vargane Glorie. Ben zelf namelijk net zo'n ezel haha. Afgelopen jaren nat...

Heel herkenbaar. Ik bemerk bij mijzelf zelfs altijd dubbel gevaar dat in deze situatie op de loer ligt: Allereerst het té vroeg selecteren van een opkomend talent en vervolgens 1 à 2 seizoenen later negatieve vibes rondom die renner waardoor ik hem niet selecteer, terwijl dat nou net wel zijn definitieve (Scorito) doorbreek-jaar is.

ProScoritoManager
oli4g
Wat in de podcast besproken werd:- korte bespreking verschillende ploegen en opvallende transfers- E...

Dat laatste punt was juist al één van mijn valkuilen. Krijg het op de een of andere manier altijd voor elkaar om voor 1-3 miljoen aan renners te selecteren die aan het eind van het spel geen koers hebben gereden. Dit zijn dan heuvelrenners die in de voorgaande jaren meerdere top 10 noteringen in de heuvelklassiekers hebben gescoord, die voor een heel zacht prijskaartje van 500k-1M te selecteren zijn en die vaak zelfs aan het begin van het spel meerdere koersen op de planning hebben staan. Om allerlei bekende dan wel onbekende redenen rijden ze die koersen uiteindelijk niet en zit ik met de gebakken peren.
Deze onzekerheid is inherent aan het type koersen dat deze renners rijden omdat die nou eenmaal altijd aan het eind van het spel liggen. Wat ook nog eens tegen ze spreekt is dat er domweg veel meer koersen in het spel zitten voor de Vlaamse / kasseienmannen. Als je datzelfde budget van die renners die in 3 a 4 (Brabantse Pijl is een vreemde eend in de bijt) koersen top10 kunnen rijden, steekt in renners die in 6 tot 8 koersen top 12-15 kunnen rijden, dan ben je gewoon beter uit met die tweede optie. Zeker ook omdat zij dus hun koersen met veel meer zekerheid zullen afwerken.

Pim Todcock
oli4g
Wat in de podcast besproken werd:- korte bespreking verschillende ploegen en opvallende transfers- E...

Tnx for sharing! Dat laatste vind ik wel een goede verbetering! Ik ben benieuwd of mijn beoogde namen daar ook onder vallen en hoe dat zich uitwerkt voor renners die ook eerder rijden, zoals Benoot, Teuns, Pidcock, Madouas, etc.

oli4g

Ik denk wel dat aangezien 1) Pogi een must-pick is en je al een kopman hebt voor Amstel/Fleche/LBL en 2) heuvelmannen goedkoper geprijsd worden, er een alternatieve aggresievere transferstrategie is dan 3x transfers te spenderen na PR voor 3x heuvelrenner.

Nijmos
Pim Todcock
Ik vind het maar zonde. Sowieso de meer wedstrijden de leuker en zoals ik al eerder zei is er nu vee...

Je gaat alsnog veel keuzes moeten maken, maar zonder aanpassing van het concept gaat dat niet lukken en is het ook niet wenselijk te moeten kiezen tussen wout en mathieu. Die ene keuze weegt dan zo zwaar door in de punten dat het allesbeslissend is en waarschijnlijk grotendeels op toeval gebaseerd. Laat me dan maar kiezen tussen merlier pedersen en pidcock. Of uit de mohoricjes en kungetjes de juiste picken.

Misschien zou het spel wel gebaat zijn bij 7 man opstellen per koers ofzo. Ipv iedereen haalt punten. Probeer er dan maar eens 7 voor bp in de punten te krijgen.

nasibal
Pim Todcock
Tnx for sharing! Dat laatste vind ik wel een goede verbetering! Ik ben benieuwd of mijn beoogde name...

Ik erken het probleem dat ze proberen op te lossen en daarmee zou je het inderdaad een goede zet kunnen noemen. Als ik iets verder kijk ben ik echter helemaal niet zo enthousiast. Voorbeeldje:

Afgelopen jaar kon je er voor kiezen om Pidcock alvast mee te nemen van het begin. Daarmee zou je alvast een flinke slag kunnen slaan in een moeilijk te vullen SB en, als je je kaarten goed speelde, potentieel ook een wissel kunnen uitsparen. Wat weer relevant was met het oog op andere moeilijk te vulllen koersen in de loop van het seizoen. De keerzijdes waren ook duidelijk: Zeer hoge prijs, altijd kans op blessure gedurende het seizoen én hij moest natuurlijk dan ook eerst nog maar eens presteren in die SB. Je gooide een hoop eieren in één mandje. 

Even los van hoe het uitpakte, maakte dit het meenemen van Pidcock een tactische keuze met een potentiele winst tegen een duidelijk risico. Dat staat haaks op bijvoorbeeld het meenemen van Pogi dit seizoen. Dat is vanwege de pickrate een noodgedwongen keuze met 0 risico. Die jongen gaat straks duizendmiljoenmiljard en een plekje kosten, maar geen enkele punt verschil voor je maken. Je kan natuurlijk kiezen om 'short te gaan' op zo'n jongen, maar dat is net als darten met je ogen dicht: Als je maar vaak genoeg gooit belanden er vanzelf een keer 3 pijltjes in de triple 20. 

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens kan zijn dat de 'pidcockjes' dit spel een stuk interessanter maken dan de 'pogacarretjes'. Het goedkoop maken van heuveltoppers duwt keuzes zoals hierboven beschreven richting het verkeerde stapeltje m.i.

Een ander potentieel probleem zie ik in de 'Van Gilsjes'. Achteraf (en misschien ook vooraf, maar die discussie moeten we niet willen voeren) was 1 miljoen natuurlijk een enorme misser price wise. Kan gebeuren maar is ook het gevolg van het feit dat meer bewezen heuveltoppers uberhaupt al relatief goedkoop waren. Als je gasten als Skjelmose, Teuns, Cosnefroy en als ik het me goed herinner zelfs evenepoel al voor een klein prijsje de deur uit doet dan dwing je jezelf om gasten als Vangils2024 in de koopjeshoek te zetten. Maak je die namen nu nóg goedkoper dan komt de nieuwe lichting Van Gilsjes straks gratis bij je happymeal. 

Andere oplossingsrichtingen die denk ik, met de juiste vormgeving, een beter resultaat voor het spelletje hadden kunnen hebben was het uitbreiden van je wedstrijdenpakkket (maargoed, dat maakt het spelletje minder toegankelijk voor het bredere prubliek) of bijvoorbeeld de inruilwaarde van je renners niet gelijk te laten zijn aan de aanschafwaarde. Als je voor een in het begin van het spel 6 miljoen kostende Wout van Aert halverwege het spelletje nog maar 4 miljoen terug krijgt en tegen het einde zelfs nog maar2, dan wordt het een heel stuk dynamischer.

Nijmos

Ik neem aan dat ze pidcock niet rekenen tot de heuveltoppers die ze goedkoop gaan maken nasibal. Die rijdt een programma vanaf de omloop via roubaix tot luik. 

Ik verwacht dat het goedkoop maken van heuveltoppers gepaard gaat met een relatief krap budget voor de jongens van de eerste periode. Dat stimuleert een serieuze afweging te maken of je merlier kunt missen in kuurne om hem er dan voor de panne in te zetten voor je meest tegenvallende kasseiklepper (die dan natuurlijk de e3 wint nadat je hem gewisseld hebt).

Laatst gewijzigd
Arne Riis
nasibal
Ik erken het probleem dat ze proberen op te lossen en daarmee zou je het inderdaad een goede zet kun...

Ik sla wel aan op het idee van bonuskorting op de heuvelmannen. Stel: ze maken zowel Asgreen als Rev 1.5m. Met Asgreen heb je de kans van wat subtoppunten op de kasseien, met Rev de waarschijnlijkheid van een aantal topnoteringen in de heuvels. Of Naesen, Garcia Cortina of Moscon vs Van Gils, Healy en Cosnefroy (uit de losse pols), allemaal 750k. 

Met ook de flexibiliteit van de wissels in gedachte: kiest u maar.

Ik ben alvast benieuwd naar de prijsstelling!

Laatst gewijzigd
nasibal
Nijmos
Ik neem aan dat ze pidcock niet rekenen tot de heuveltoppers die ze goedkoop gaan maken nasibal. Die...

Pidcock was natuurlijk een voorbeeld. Al begrijp ik je 'kritiek' op het voorbeeld en ik hoop ook dat je gelijk hebt. Het concept blijft opgaan voor iedereen die SB + heuveldrieluik rijdt. 

Wat Merlier betreft maak je een goed punt, maar dat punt lag nog net even te ver achter op mijn tong voor in deze fase ;). Elke verandering brengt natuurlijk ook weer nieuwe mogelijkheden met zich mee waar je nu naar op zoek zal moeten gaan. De deuren die er echter mee dichtgegooid lijken te worden vind ik wat zonde. 

Laatst gewijzigd
Nijmos
nasibal
Pidcock was natuurlijk een voorbeeld. Al begrijp ik je 'kritiek' op het voorbeeld en ik hoop ook dat...

Ik weet niet of dat blijft opgaan. Met dure ardennenmannen was pidcock voor strade een soort van musthave geweest naast pogacar. Nu verwacht ik een heel dure pidcock en een mvg, van eetvelt of wie je interessant vind als heel aantrekkelijk alternatief. Budgettair dan want het kost je wel een plekje voor die koersen dat je ook door middel van wissels had kunnen oplossen. Het dilemma met Pidcock blijft toch bestaan. Hij kán vanaf het begin leveren, maar de koersen waarin hij waarschijnlijk een musthave is liggen pas laat en kunnen ook door middel van een wissel.

Ik denk dat er met 'normale' prijzen niemand overweegt evenepoel of van gils er vanaf het begin in te klikken want high risk low reward. En als het goed is blijft het dilemma pidcock onverminderd aanwezig, maar nu met alternatieven voor strade.

Ik zie dat - mits goed uitgevoerd - wel als winst

ProScoritoManager

Ik heb het idee dat jullie in de discussie rondom Pidcock niet meenemen dat hij de laatste 2 jaar 8e en 5e werd in de Omloop en daarmee ook daar kopmanpotentieel heeft of zie ik dat verkeerd? Ik vind persoonlijk Omloop altijd moeilijk om kopmannen in te schatten (afgezien van Wout), dus dat is naast Strade wat mij betreft wel een extra argument om hem vanaf het begin mee te nemen.

Nijmos
ProScoritoManager
Ik heb het idee dat jullie in de discussie rondom Pidcock niet meenemen dat hij de laatste 2 jaar 8e...

Ik zie dat niet over het hoofd en ben het volledig met je eens. Dat was ook de reden dat ik stelde, en nasibal erkende, dat Pidcock eigenlijk een slecht voorbeeld is van een heuvelman die mogelijk wat goedkoper wordt.

Ik denk dat het uiteindelijk goed is dat in de prijs wordt inbegrepen dat je iemand vanaf de amstel de facto gratis in je team kunt hebben, als je er een wissel aan besteed. De prijs die je iemand geeft moet dus scherp en interessant zijn om diegene aan het begin van het spel mee te nemen. De prijs om hem in te wisselen is min of meer irrelevant

ProScoritoManager
Nijmos
Ik zie dat niet over het hoofd en ben het volledig met je eens. Dat was ook de reden dat ik stelde,...

Ik ga er zelf ook niet van uit dat Pidcock binnen de categorie renners valt die korting gaan krijgen omdat hij toevallig ook heuvelkoersen rijdt. Zelfde verhaal voor bijvoorbeeld de Teunsen en Benoots van deze wereld.

Verder eens met je betoog dat prijzen van heuvelkleppers eigenlijk niet uitmaken (vanaf een bepaald prijspunt). Of Evenepoel nou 2 miljoen of 6 miljoen kost maakt de facto geen verschil, als je na Roubaix 12 miljoen wisselbudget hebt met dank aan MvdP en Wout (en Laporte, de Lie, Pedersen etc). Dan zou eigenlijk een wereldtopper als Remco een prijskaartje van 1 miljoen moeten krijgen, wil je er over na gaan denken om hem vanaf dag 1 een plekje in je selectie te laten bezetten met als wisselgeld dat je een tactische wissel naar voren kunt halen. Maar ik geloof er eerlijk gezegd niet in dat ze zulk soort renners een dergelijk prijskaartje gaan geven.

En dan kom ik weer uit bij een punt dat ik in een eerdere reactie hierop aanhaalde, namelijk dat ik al meerdere malen heb geprobeerd een wat gespektere heuvelkern vanaf het begin mee te nemen (Buitrago, Guerreiro, DFM, Woods, Gaudu, namen uit dat segment), maar dat dat nooit goed heeft uitgepakt omdat die mannen om (on)verklaarbare redenen uiteindelijk zelden tot nooit hun punten opleveren. In veel gevallen reden ze zelfs geen enkele heuvelkoers. Behalve Pogi, Remco en Pidcock en allicht MvG zijn er gewoon geen renners te vinden die je nu al met zekerheid in kunt vullen voor de heuvelkoersen. En dan bedoel ik zowel qua deelname als vorm.

John Bon
ProScoritoManager
Ik ga er zelf ook niet van uit dat Pidcock binnen de categorie renners valt die korting gaan krijgen...

Ik heb hetzelfde. Ik stoffeer mijn ploeg altijd met renners die ik ook in de heuvels al verwacht en als ze dan bv in een strade al punten meepakken is dat leuk meegenomen maar dat valt bijna altijd tegen. 

Wel benieuwd wat de kost en pickrate van Remco zal zijn. Want ze kunnen niet maken om hem goedkoop te houden uiteraard maar als je ervan uitgaat, als hij al aan de start staat, hij in absolute supervorm moet zijn om ook maar een kans te maken tegen Pogi weet ik nog zo niet of ik Remco er zomaar in klik. 

Edit: trouwens Pidcock is altijd zo'n renner waar er veel twijfel rond is maar als je dan naar zijn uitslagen van de afgelopen jaren gaat kijken...

'22: 18de Omloop, 3de dwars door, 14de ronde, 11de amstel, 5de brabantse, 
'23: 5de Omloop, Winst strade, 11 Dwars door Vlaanderen, 3de Amstel, 18 Waalse pijl, 2de Luik
'24: 8ste Omloop, 4de strade,11de Milan sanremo, 17de Parijs Roubaix, 1ste Amstel,10de Luik

Ik weet nooit helemaal of hij hierdoor een must is of net te duur voor wat hij levert (wat voor iemand die net onder hele top staat toch indrukwekkend :D Als je hem vergelijkt met Pedersen, Ja Pedersen heeft meer top 5 op de kasseien maar Pidcock staat er het hele voorjaar... Terwijl iedereen twijfelt aan Pidcock twijfelen er veel minder aan Pedersen :D 

Laatst gewijzigd
Pim Todcock

Ik ken wel iemand met de vlag van Servië en Montenegro op zijn shirt ;).

dr klaas
John Bon
Ik heb hetzelfde. Ik stoffeer mijn ploeg altijd met renners die ik ook in de heuvels al verwacht en...

@ John Bon, het maakt dus niet uit of Remco goedkoop of duur is, en als Remco voor plek 2-5 rijdt is het toch een prima Cap? Je kan misschien beter afwachten of hij uberhaubt in vorm raakt, of nog een tegenslag te verwerken krijgt.

Pidcock is veel wisselvalliger in zijn uitslagen als Pedersen denk ik.

Laatst gewijzigd
John Bon
dr klaas
@ John Bon, het maakt dus niet uit of Remco goedkoop of duur is, en als Remco voor plek 2-5 rijdt is...

Klopt op vlak van Remco inderdaad. 

En klopt wat je zegt over Pedersen/Pidcock deze nieuwe geen ef en dus kan je dik wisselen voor de heuvels kan nu indderdaad de schaal over laten hellen naar kies Pedersen aangezien je Pidcock neemt om zowel je kasseiperiode als je heuvelperiode aan te dikken. 

Hm ik switch bijna per uur of ik voor of tegen E-F eruit ben 😅

ProScoritoManager
John Bon
Ik heb hetzelfde. Ik stoffeer mijn ploeg altijd met renners die ik ook in de heuvels al verwacht en...

De twijfel rondom Pidcock komt door zijn grilligheid, wat weer grote invloed heeft op zijn kopman potentieel. Als je van de uitslagen die je daar noemt alles vanaf Brabantse Pijl buiten beschouwing laat (want als je hem daar in wilt zetten wissel je hem er in zonder een centje pijn), rijdt hij eigenlijk alleen in Strade betrouwbaar korte uitslagen. En dan is 4(+) miljoen voor een renner die je in slechts 1 koers betrouwbaar kan cappen natuurlijk wel aan de dure kant. Natuurlijk zijn hier kanttekeningen bij te plaatsen, zoals dat hij de laatste 2 jaar ook kort eindigt in de Omloop en daar eventueel als kopman gespeeld kan worden (zul je overigens zien dat ik dat dit jaar voor het eerst doe en dan wordt ie rustig 21e...) of het feit dat je een wissel overhoudt als je hem vanaf het begin meeneemt. Maar als je je afvraagt waar de twijfels rondom Pidcock vandaan komen, dan is dit je antwoord denk ik.

Vergelijk dat met Pedersen die je voor een lager bedrag als ideale derde kopman kan uitspelen in bijna iedere koers die hij rijdt. Van het verschil in prijs kun je een dedicated kopman voor Strade meenemen en je bereikt hetzelfde resultaat, met een veel betrouwbaarder koersverloop voor je Scorito ploeg en veel minder hoofdbrekens bij het selecteren van je kopmannen.

1 2 ... 6 ... 36 37

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.