Zou me niet verbazen, maar er is nog niets definitiefs lijkt me. Wel heb ik ivm voorgaande jaren ietsje zwaarder ingezet op het 3+1 luik, om evt absenties beter op te vangen. En worden mijn renners niet ziek zwak of misselijk, dan probeer ik de wissels zo lang mogelijk uit te stellen.
Zijn jullie er echt van overtuigd dat Merlier er zondag niet meer bij zit voor de sprint voor de overwinning? Hij klimt natuurlijk matig maar ik neem aan dat hier op getraind is. En al zou het om plek 5 gaan is de kans groot dat hij de sprint wint. Ik heb me laten overtuigen dat ik hem zondag niet nodig heb maar het gros van de spelers zal hem 1e kopman maken ben ik bang. Als je hem dan helemaal niet hebt kan dat al een flinke achterstand opleveren. Ik ben er nog niet over uit in ieder geval.
Het is echt een matige klimmer maar wel de snelste sprinter. Letterlijk ieder team heeft er baat bij dat hij er niet bij zit voor de sprint dus de koers gaat wel hard gemaakt worden. Alleen zit dat matig klimmen natuurlijk meer in lange klimmen dan in korte explosieve.
Dan kan je 5 dingen doen:
- iemand nemen die veel rijdt en overal kan sprokkelen
- iemand nemen die teampunten kan halen
- een extra sprinter nemen
- een extra heuvelman nemen
- alle namen uit die categorie op een papiertje zetten en een lootje trekken
De laatste jaren is de tactiek van Visma toch wel om de koers gewoon zo snel mogelijk compleet op te blazen en dan gaat een type Merlier het wel heel moeilijk krijgen. Zeker aangezien een dergelijke tactiek (zelfs als Visma misschien iets minder sterk is dan afgelopen jaren) dit jaar voor UAE en Trek ook wel erg gunstig is.
Dat gezegd hebben, de afgelopen twee jaar was er achter een kopgroep wel veel samentroeping en kwam er een groep van 25 tot 40 man binnen. Afhankelijk van het koersverloop is het wel realistisch dat Merlier daar bij zit.
Een massasprint zal het naar alle waarschijnlijkheid niet worden, maar de kans dat er een grote groep gaat sprinten voor plek (pak 'm beet) 6 tot 20 is op zich wel groot.
Dan moet je gaan kijken naar de kans (als Merlier in die groep zit) dat hij die sprint dan wint en dat is, zelfs voor de op papier snelste man, ook nog niet zo heel simpel. Ten eerste is er dan al 190 kilomet zeer hard gekoerst, wat sprinten altijd weer een ander spel maakt. Ten tweede is de kans aannemelijk dat er nauwelijks meer ploeggenoten zijn en dat van een sprinttrein zeker geen sprake is. Dat maakt het ook al weer wat meer een loterij. Edit: als voorbeeld Gent-Wevelgem vorig jaar. Daar werd Merlier (hoewel op papier de beste sprinter van het jaar) 'maar' 8e in een sprint om plek 3.
Al met al denk ik dat je Merlier best 2e of 3e kopman kan maken, maar ik denk dat een 5e plaats wel zo'n beetje het plafond is en de kans bestaat dat het nog een stuk minder is.
Het is een matige klimmer met een matige ploeg in een veld waarin het snoeihard zal gaan omdat uae en Visma geen sprint willen. Hij kan er best bijzitten, maar ook best niet. De bookies geven niet voor niets 5 voor een overwinning van hem. In een biljartlakenkoers zou dat 2/2.5 zijn.
Staat erop voorvoor kbk, e3, gwv,rvv en PR in ieder aan en heeft ergens aangegeven meer van voren te willen zitten, dus ik denk dat hij wel wat punten gaat sprokkelen voor 500k hoor. Ik heb hem zelf niet uiteindelijk maar hij stond wel op mn 500k lijstje.
Ik heb nu toch wel echt m'n geraamte staan en ben bezig met m'n laatste 750 k's en 1 miljoen renners.
Twijfel voor m'n 750K tussen Tarling, Van Gestel, Sheehan en Ivan Garcia Cortina. (ik heb al drie andere 750k'ers waar ik 'zeker' van ben). Voor 1 miljoen twijfel ik tussen Naesen en Lazkano.
Allemaal hebben ze zo hun voors en tegens. Van Gestel, Garcia en Naesen hebben zich al vaker bewezen en bieden meer 'zekerheid'. De andere drie hebben zouden zomaar eens door kunnen stoten in hun ontwikkeling, maar kunnen ook zomaar eens blijven steken.
Nou ja, ik verwacht niet per se dat jullie voor mij kiezen, maar gedeelde smart is halve smart, zal maar zeggen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.