Ik ben 1 van de tarling kiezers. Uiteindelijk moet je ook een aantal goedkope gokjes nemen. Vorig jaar reed hij een sterk drieluik rondom vlaanderen. En mijn kopmannen strategie laat het niet toe om een breed kasseien veld mee te nemen dus moet ik ergens op gokken daar. Gedaan met tarling, van dijcke en van gestel. De laatste 2 jaar te veel de breedte gekozen in met name de kasseien klassiekers en daarmee slechts rond de 90%, dus nu andere tactiek.
Waarom zou hij niet in e3 gw dwars ronde en roubaix rijden? Hij is daar toch na ganna de grootste kanshebber en gaf aan van de klassiekers een groot doel te maken. Ik zie er een mega talent in waarover inderdaad veel onbekend is. Maar ik ben ook niet verbaasd als hij ronde top 10 en roubaix top 5 rijdt. Was in de omloop sterk.
Dit interview vond ik wel overtuigend. Ze willen gewoon agressief rijden, dus dan denk ik dat het ook niet per se alles in dienst van Ganna is. https://www.cyclingnews.com/news/were-not-desperate-were-hungry-josh-tarling-and-ineos-grenadiers-carry-winning-momentum-into-omloop-het-nieuwsblad/
Het probleem met gasten als Tarling (maar bijvoorbeeld ook abrahamsen) is niet hun kwaliteit en/of hun potentiele kwaliteit. Daar is geen twijfel over. En dat kan zomaar wel eens tot een uitslag gaan leiden in een koers.
Het probleem is wel dat er in kasseienkoersen minstens 10 van dat soort gasten op te noemen zijn. Sterker nog, ik denk dat het daadwerkelijke aantal nog hoger ligt. En ja, binnen die groep is er vast (subjectief) wel een 'rangorde' te maken, maar alles ligt dicht genoeg bij elkaar om in een eendagswedstrijd met elkaar stuivertje te wisselen. Dat stuivertje wisselen moeten ze vervolgens doen áchter de bewezen (sub)toppers (wat er in de pure kasseienkoersen ook veel zijn), en samen met de 2-3 random gasten per koers die je op basis van kwaliteit niet van voren verwacht maar er dan toch opeens rijden.
Het maakt dus niet uit hoe goed die gasten zijn, zolang ze niet daadwerkelijk de consistente(!) aansluiting bij de subtop kunnen vinden gaan ze nooit vaak top 20 rijden. De ene wedstrijd zijn zij het, de andere wedstrijd zijn het weer een paar anderen uit die groep. Het is allemaal teveel aan elkaar gewaagd en teveel onderhevig aan koersverloop. Koersverloop waar de échte toppers zich aan kunnen ontrekken. Je kan er op gokken dat ze die aansluiting maken, maar als die kans écht groot was was dat al wel via andere wegen opgevallen en de prijs waarschijnlijk hoger geweest.
Als je het vergelijkt met sprinters uit hetzelfde prijssegment is het beeld heel anders. In die koersen heb je vaak 3 max 4 echte toppers en daarachter vervolgens niet een tombola van 20 man die als ze in de finale komen allemaal aan elkaar gewaagd zjin en ook allemaal proberen zo kort mogelijk te rijden. Puur door dit 'verschil in concurrentie' durf ik best te zeggen dat iemand als Waerenskjold in 5 sprintkoersen méér kans heeft op top 20 en zelfs top 10, dan een Abrahamsen in zijn koersen. Ook als je Abrahamsen kwalitatief hoger schat dan Waerenskold.
Dit jaar is er dan ook nog eens het feit dat de heuvelrenners goedkoper zijn gemaakt. Plat gezegd koop je binnen de goedkopere segmenten met elke euro méér kwaliteit in de heuvels dan op de kasseien. Als je Abrahamsen en Vauquelin naast elkaar zet staat de een niet verder van de top binnen zijn disicpline verwijderd dan de ander. Toch scheelt het 250k. Gregoire en Eetvelt staan misschien in hun discipline wel dichter bij de top dan Abrahamsen en kosten hetzelfde.
Zelfs als je het niet eens bent met de specifieke namen die ik tot nu toe noem, durf ik er wel wat spaargeld op te zetten dat je andere namen kan vinden waar je wél achter staat en mijn punt(en) bevestigen.
Tenslotte zitten er in die prijscategorie wat serieuze teampunten pakkers. Novak en Vermeersch en in zekere zin ook Vacek vallen op, maar ook gasten als Shachmann, Vansevenant en die hagenees zijn geen kansloze opties. En dan heb je ook nog een jong gastje van Quickstep die, als zn programma nog een beetje wordt uitgebreid (en die ruimte is er) hij max 7 koersen met Merlier of Evenepoel rijdt, voor slechts 500k.
Al het bovenstaande bij elkaar gepakt kan ik er inderdaad ook niet bij waarom je in die prijscategorie voor een Tarling zou kiezen. Het niveau wat je van hem verwacht gaat hij echt wel halen, maar niveau levert geen punten op. Uitslagen wel. En eigenlijk ook alleen als dat er méér zijn dan de andere opties, want anders is het alsnog om het even.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.