Dit jaar heb ik het vooral op de Eetvelts, Vauqelins en Gregoires gegooid omdat ik denk dat je door die prijsverlaging in de heuvels daar meer 'bang for your bucks' krijgt. Maar inderdaad ook een Waerenskjold en was Meeus voor mij in de anderhalver die ik sowieso boven Teuns/Ganna/Powless/Hirschi klikte.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat ze voldoende koersen rijden en ook daadwerkelijk wel wat kwaliteit hebben.
Zelf voor Blackmore, Berckmoes, Bilbao gegaan naast een aantal jongens zoals MM en MvdB. Bilbao leek me een koopje, met 3x top 10 in SB in de jaren dat ie reed. MI vooraf een perfecte 3de Cap. Blackmore en Berckmoes is iets meer koffiedik kijken, waarbij Blackmore naar P2 sprintte achter Godon.. Dus Blackmore is ook nog best rap.
Daarnaast leuke renners, omdat die 2 eersten dat onbevangene hebben. Jonas A ook lang overwogen maar kwam toch niet verder dan plek 30 op mijn lijstje. Gregoire even overwogen, maar niet zeker genoeg IMO voor een cap in Strade. Van Eetvelt ook leuk.
Ik nam Turner precies mee owv hetgeen je vertelt. Hij won in de ruta del sol bijna een sprint van een groep van 30 man. Leek me dus zeker iemand die altijd ging meesprinten in bv een grote 2de groep voor plekje 7. Had hem in OHN dus ook gewoon in de plaats van Watson verwacht.
Dat was inderdaad best interessant, grote motor en dan meesprinten. Toch nog deja vu van zijn val twee (?) jaar geleden waardoor mijn spel beetje in de soep liep.
In OHN was het wel echt een soort massasprint met 15-20 echt snelle renners, dan is het wellicht niet zo raar dat Turner dan past aangezien risico's in zo'n sprint ook toenemen, waardoor risico-rendements verhouding ws niet meer in balans is. Denk niet dat Turner dacht dat hij in die sprint top 5 had kunnen sprinten..
EDIT: zie net dat ie in een groep op 5min zat..
Ja die goedkopere heuvelrenners hebben mijn aantrekkingskracht ook gehad: ik ben voor Gregoire en Nys gegaan. Nys rijdt misschien pas koersen aan het einde, maar zie hem daar wel meedoen om de podiumplaatsen in amstel en de Waalse Pijl.
Bij van eetveld heb ik twijfels over zijn positionering. Hij houdt niet van dringen en dat is in klassiekers essentieel.
Waerenskjold is natuurlijk nu al een goede pick gebleken. Had dit in de omloop absoluut niet van hem verwacht. Omdat hij er niet op stond voor de Scheldeprijs/Brugge de Panne heb ik hem niet echt overwogen. Kristoff stond daar te veel in mijn aandacht, die heb ik.
Maar zo valt er over iedere 750k, 1-1.5 mil man wel iets te zeggen waarom nou wel of waarom nou niet. En tuurlijk is een goede eindsprint een overweging om de doorslag te geven en een bepaalde keuze te maken.
Als je het niet erg vind laat ik de uitgebreide toelichting even achterwege, maar het sluit in grote lijnen aan bij wat ik hierboven al benoemd heb. Weg blijven bij al die leuke goedkope pure kasseienrenners vanwege de tombola, profiteren van gemakkelijke teampunten (ik neem mezelf een beetje kwalijk dat ik me toch heb verleiden tot Vauq boven Novak, puur omdat dat minder 'saai' was) en een poging wagen om optimaal te profiteren van al die veel te goedkope heuvelrenners dit jaar. Naast het hoofd-feit dat het een captainspelletje is uiteraard.
Wat ik dit jaar ook wel interessant vond is dat het er wel redelijk bovenop lag dat iedereen dezelfde 'kern' (en daarmee caps) zou hebben. Die kern rijdt gezamenlijk in totaal slechts relatief weinig wedstrijden en slokt toch erg veel van je budget op. Voor mij was het dus ook zaak om een klein aantal extra 'subtopnamen' te hebben met een goed wedsstrijdenpakket. Het geld wat je daarbij kon besparen door voor een Stuyven en een Benoot te gaan ipv een De Lie en Pedersen was daarin voor mij belangrijk. Vandaar die keuze.
Ook ik ben voor de Pid-Poelwissel gegaan. SB toch wel een wedstrijd waarin een stevige cap een flink verschil kan maken terwijl het meenemen van Pidcock voor mij zonder wissel geen optie was. Deze wissel bood me dus een 'out'. Had ook verkeerd af kunnen lopen, en dat kan het nog steeds, maar door het (in mijn ogen) wegvallen van veel van de waarde van die 3e wissel vond ik dit het gokje waard. Merlier- Pid - Merlier was voor mij geen optie vanwege Kuurne. Ben het er mee eens dat die punten van Merlier in Kuurne niet persé een zekerheidje waren, maar wel té impactvol als hij ze wel pakte. En eerlijk is eerlijk, in een vrijwel zeker sprintscenario moet je gewoon áltijd rekening houden met Merlier. Je kan niet gaan gokken dat hij wat tegenkomt.
Dit is mijn twintigtal geworden:
Pog, Wout, Pid, Philipsen, Milan, Merlier
Stuven, Benoot, Narvaez
Meeus, Powless, Waerenskjold, Eetvelt, Gregoire
Vermeersch, Groves,
Magnier, Vauquelin
Fretin, Bilbao
Meeus wou ik niet (weliswaar met wat FOMO) omdat ik er geen cap potentieel in zag. Renners van > 1m-1,5m wil ik misschien ergens kunnen cappen. Ik koos dan toch voor Teuns in die prijscategorie omdat die (mits vorm) een goede cap kan zijn BP en WP.
Geen moment over nagedacht dat hij daar misschien zou starten, dat zeg ik je heel eerlijk. Dat gerucht kwam dus wel even als een verrassing.
Mocht hij er inderdaad alsnog gestart zijn had ik hem er niet voor SB al in gewisseld. Als Pid 'gewoon' 7e wordt heeft VDP dus slechts 6 plekken om het beter te doen. Waarbij eigenlijk alleen de bovenste 3 nog enigzins verschil maken t.o.v p7 qua punten. Met elke plek die Pid hoger eindigt wordt dit minder. Dat vond ik te weinig potentiele winst voor een MVDP die last minute zonder ook maar één wedstrijdkilometer gereden te hebben een koers toevoegt die ook nog eens extra hoogtemeters heeft gekregen. Zeker omdat je bedenkt dat als hij last minute zo'n koers nog vóór zn officiele seizoensstart toevoegt dat niet is omdat hij denkt dat hij daar alvast even met Pogacar kan wedijvern, daar geloof ik niets van. Die was gewoon lekker kilometertjes gaan maken en intervalletjes gaan doen.
Daarbij wil ik voor mezelf de mogelijkheid bewaren om Matthieu pas ná MSR te wisselen, of zelf helemaal niet (met die 2 miljoen op de bank kan ik bijvoorbeeld ook een Pedersen brengen, mocht ik dat toch liever willen tegen die tijd). Ook die 'fexibiliteit' was ik niet bereid om uit handen te geven voor die mogelijke paar extra punten van VDP.
Mij persoonlijk lijkt me de Pid-Poelwissel redelijk suboptimaal. Wanneer ga je Thieuke brengen? Voor MSR? Kan ook zomaar zijn dat hij daar net als vorig jaar zijn kansen moet offeren ten opzichte van een goede Philipsen en Pidcock daar een prima uitslag rijdt.
En zoals hierboven ook benoemd, wat had je gedaan als Thieuke Strade had toegevoegd? Had je hem dan in je achterzak gelaten?
En dit staat allemaal nog los van de 2 miljoen op je bank die je dus voor 3 a 4 wedstrijden niet verder in je team van tevoren hebt kunnen investeren. Ben benieuwd wat de Pid-Poelwissel interessanter maakt dan andere constructies.
Ik heb die 2m bewaard voor:
- Van eventueel Pidcock naar Poel, als Pidcock naar Giro gaat en dus niets toevoegt. Giro wildcard moet minimaal voor MSR wel bekend zijn. Als die niet naar Giro gaat krijg je er nog 3 koersen wellicht bij. Die flexibiliteit heb ik dan
- Eventueel een sleutelbeen van 1m renner naar een Benoot of Van Gils oid. Liefst gelijk een renner voor de heuvels.
- Of een topper (zoals Pedersen) bij ziekte, etc vervangen voor Poel.
- Zo hou ik iig nog 2 wissels over voor de mensen in vorm die ook de laatste vier koersen rijden.
Als ik Merlier niet had vanaf het begin kostte je dat ws al 2 wissels, en ik wilde die flexibiliteit minimaal tot MSR houden. Weet niet of Matje erin komt, zit ook al met Pedersen die ik veel constanter vind dan Jasper S.
Ik kon door het kiezen van Stuyven boven een Pedersen/De Lie relatief gemakkelijk een tweede anderhalver meenemen. Meeus was mijn eerste pick zoals gezegd, maar hij zat dus ook niet in de weg van een Teuns. Dat het uiteindelijk toch Powless geworden is heeft te maken met het programma van Powless vs dat van Teuns en het feit dat ik met met Eetvelt, Gregoire, Benoot al voldoende opties had als backup mocht het met Pog + 2 wissels niet lukken in die heuvels. Daar had ik een Teuns (of Powless) niet specifiek voor nodig.
1,5 miljoen willen kunnen cappen is een reflex waar ik ook niet helemaal in mee ga. Ik wil voor elke koers 3 goede caps plus een backup cap hebben. Als ik van het restbudget vervolgens een dure jongen kan meenemen die ik nooit cap is dat prima. Liever dat dan dat ik het spreid over die tombola renners. Daarnaast ook niet eens dat Meeus niet te cappen is. Het zou nooit bij mijn eerste 3 opties zitten, maar in Kuurne, GW, BdP en SP is hij een goede backup cap. Ja, ook in die laatste twee, want ik zie hem niet 100% zeker ergens nog vóór Van Poppel in het treintje van Welsford gaan zitten dit jaar. Welsford kopman geloof ik direct, Meeus die uiteindelijk niet zelf (ook) sprint geloof ik net wat minder.
Ik denk dat Powless bij hem op de lijst staat om up to graden naar Pedersen mocht VdPoel niet zoveel rijden/niet genoeg zekerheid geven. Klopt dat @nasi?
Ik had eerst ook een team met deze tactiek.
Wat je laatste punt betreft, de 2 mil op de bank:
Als je vanaf de start direct VDP heb je 6 miljoen geinvesteerd die tot MSR niet in actie komen. Je zou kunnen zeggen dat je dat in die periode nu reduceert tot slechts 2 miljoen, waardoor je nu 4 miljoen éxtra in die eerste 3 koersen zou kunnen stoppen. Het is dus maar net hoe je het bekijkt ;)
Ik moest inderdaad sowieso één of twee anderhalvers meenemen die ik als plan B zou kunnen upgraden naar Pedersen. Teuns had dan overigens misschien logischer geleken dan Powless omdat die voor MSR iig nog Omloop en SB reed.
Powless rijdt dan aan de andere kant ook MSR waardoor ik mezelf ook daar weer de flexibiliteit geef om ook de plan B wissel pas ná MSR te besluiten. Daarnaast vond ik Powless zijn programma over het hele seizoen dus interessanter dan dat van Teuns. Wat weer relevant is mocht ik wel 'gewoon' voor Matthieu gaan.
Je kan hem uiteraard cappen in Bdp/SP maar het is gewoon geen veilige cap met Welsford erbij. Punt. En achteraf kan dit goed meezitten zoals het goed meezat voor die niet-Merlier kiezers in KBK.
En LVE, Gregoire en Benoot zijn geen capopties in BP. Ik hoop voor jou dat Powless wel BP zal rijden want anders ga je met je 2 overblijvende transfers in principe 2 mannen moeten kiezen die ook BP rijden (REV en Pid zijn natuurlijk de 2 meest logische opties hiervoor maar beiden zijn dan bv niet optimaal als cap in WP). Vandaar dus mijn keuze voor Teuns.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.