Geen enkele strategie is zonder risico. Zo is er altijd wel een scenario te bedenken om iedere strategie neer te sabelen. Overigens heb ik een paar renners uit het budgetsegment mee die in zo'n geval als derde kopman zouden kunnen dienen (denk categorie Eetvelt/Gregoire/Bilbao/Vauquelin. Word je er echt blij van als die je derde kopman moeten worden? Nee, maar je moet nou eenmaal wat als dé wereldtopper van je selectie wegvalt).
Hij heeft natuurlijk wel gelijk dat de drie wissels opeens goed van pas komen als pogi besluit roubaix te doen en dan de hele heuvels te skippen. Dan is er geen man overboord, maar met die kennis valt de afweging anders uit.
Het leuke is dat ik denk dat de verwachtingswaarde van de strategieën dicht bij elkaar ligt. Waarschijnlijk kan het allebei, al moet Pidcock daarvoor natuurlijk wel in strade zijn mannetje staan.
Ja ik bewaar ze dus alledrie tot de heuvels. Want kan dan mannen in vorm kiezen. En ja dan heb ik mogelijk al kopmannen, maar die heb ik dus ook nu al, althans dat is mijn inschatting.
Anders gezegd: ik kom nergens kopmannen tekort dus als ik nu bv pidcock eruit haal, dan zal dat voor een 'opvuller' zijn.
Dat is waar. Maar dan denk ik alsnog dat een van Aert in Amstel, en Benoot/Gregoire/LVE in WP als 3e cap Luik meer zou opleveren dan de Pidcock miljoenen onbenut te laten.
Mocht je Mohiric als variatie op Pidcock hebben en daar veel van verwachten kan je je 3 wissels behouden. Maar dan heb je ook 2.5 mil uitgegeven aan Mohoric het hele spel, en dan zet ik die 2.5 liever ergens anders in.
Ja ik snap m in zoverre dat het zonde is dat een dure renner niks zit te doen. Anderzijds, bespaar ik een wissel.
En het voelt niet logisch om pidcock eruit te halen zonder zijn waarde te besteden. Ik heb alle dure gasten al, dus dan zou ik pidcock ruilen voor meeus of narvaez?
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens, ook voor de heuvels geldt die tombola.
Het verschil tussen heuveltombola en kasseitombola is dat je in de heuvels door de prijsverlaging meer renner voor je geld krijgt. Dus als ik al een plekje aan een tombolarenner geef, dan geef ik die dus liever aan een heuvelrenner.
Een ander voordeel zit hem in de heuvelrenners die SB + MSR + Drieluik rijden. Dat zijn 5 wedstrijden waar ze in elke wedstrijd in theorie voor top 10-20 mee kunnen rijden. Die kasseientalenten rijden er niet veel meer en hebben er dan wedstrijden als Kuurne en GW tussen zitten waar ze qua type en verwacht koersverloop eigenlijk geen kans op een korte klassering maken en RVV en PR waar je mag verwachten dat de eerste 5 tot 10 plekken wel echt naar bewezen toppers gaan en er maar in heel weinig gevallen zo'n talent in de uitslag boven komt rijden. In wedstrijden als SB, MSR en Amstel zie je dat toch vaker gebeuren.
Ik heb pidcock en mvg nu naast pog voor strade, mvp en 3 mio op de bank. Dus afhankelijk van programma en ziektes kan mvp of pedersen erin voor mvg of pidcock of 0,5 mio man. Dus nog kleine 3 weken om keus te maken. Desnoods mvp en 3 mio pas na msr inwisselen (als mvg ook msr rijdt en van mvp en pedersen nog weinig bekend is). En met van eetvelt, bilbao en gregoire mooie bezetting voor de sb.
Ik sta nog steeds vierkant achter het plan om niet Pidcock aan de voorkant in te wisselen. Dat is uiteraard ook sterker geworden nu hij nog geen punten heeft uit OHN.
Pidcock op SB is slechts één renner die sws geen nr1 cap is. In het ergste geval wordt hij tweede als tweede cap. Dan heb je 225 punten min de alternatieve extra cappunten.
Ik schat in dat een extra wissel rond BP of voor een uitvaller, een potentiële nr2 kopman op kan leveren die ook in andere koersen levert of op eigen kracht het verschil goed maakt. Van Gils, Pidcock, Rev mits in vorm of Skjelmose. Of bij een eerdere uitvaller Teuns die dat verschil ook kan beslechten.
Tldr: meer punten, minder risico.
Achteraf is het altijd leuk wonen he. Als Pidcock op zijn bek gaat in Strade zullen er hier nog meer opperen wat een slecht idee die wisselstrategieën wel niet waren.
Vooraf bekeken was Pidcock in deze vorm nu eenmaal de meest logische 2de cap in OHN én SB (en dan zou je al veel punten mogen goedmaken als hij 2x podiumt). En Merlier de meest logische 1ste of 2de cap in een zonnige KBK. Als de vooropgestelde meest logische scenario's (en ik beslis dit niet zelf) dan uiteindelijk niet uitkomen, kan ik mij daar mateloos in irriteren, maar kan ik mezelf uiteindelijk niks kwalijk nemen.
Ik heb de Pid-Merlier wissel en 4 andere namen dan jij. Je hebt nu 40p. Meer. SB en MSR komen eraan en kijken daarna hoeveel verschil. Heb 2 andere sprinters waarmee ik het verschil met jou "hoop" te maken en heuvel renner anders(die ook nog MSR rijdt). Je hebt idd 1 wissel meer maar dat blijft ook altijd nog een gok wie je dan inzetten en wat die gaat doen. Maar goed we will see 😉
Dat is dan puur een kwestie van meningsverschil en in die mate dus wel een kwestie van "ik beslis dat niet zelf". Want ik vond Pidcock zelf totaal niet zo zeker als 2e captain in OHN. Die zet ik gewoon in hetzelfde rijtje als Stuyven, Wellens, Narvaez, Mohoric, Morgado, Benoot, Jorgenson, Kung en De Lie om maar wat namen te noemen.
En ja Pidcock heeft inderdaad een goede vorm vertoond maar we moeten nu niet ineens doen alsof die weet ik veel wat heeft laten zien. 2 berg etappes winnen met 20 sec op een Stefan de Bod of Joris Delbove, nou chapeau. In de Ruta del Sol toonde hij met momenten een sterke vorm maar ook hier was het nu niet zo dat hij iedereen het nakijken liet en was het deelnemersveld ook alles behalve te vergelijken met de deelnemersvelden in een Omloop, Strade of San Remo. Dus om nu zomaar te roepen dat Pidcock de meest logische keuze is lijkt me niet helemaal fair.
Overigens is er toch helemaal niemand die hier achteraf makkelijk praat op dit moment? We zijn nota bene pas 2 koersen verder..
Ik zal proberen het niet in te wrijven als Pidcock zaterdag onderuit gaat ;). Gezien zijn eerdere resultaten vrees ik wel voor een goed resultaat en dus een flinke keldering voor mij.
Edit: voor OHN vind ik het geen verrassing dat hij buiten de top20 eindigt. Hij is op dergelijk gebied deel van de tombola onder WvA en JP. Dat VLAB uiteindelijk relatief weinig punten haalt is verrassender nmm.
Amstel wel mee eens, maar daartegenover staat natuurlijk dwars door vlaanderen en in iets mindere mate de omloop. Ik vind strade net als de ronde of e3 een vrij eerlijke wedstrijd. Daar spreken de benen. In msr is de top 10 jaarlijks gevuld met absolute toppers. Hetzij sprinters, hetzij punchers of een hybride mix. Daar zie je wel eens iemand tussen die je niet verwacht, maar dat is nooit random maar puur omdat diegene onverwacht een topper is, wat vaak ook veel belooft voor de rest van het voorjaar. Vorig jaar waren van gils en bettiol bijvoorbeeld allesbehalve toeval.
Uiteindelijk denk ik dat je zoekt naar een mix van renners waarin je gelooft in deze categorie. Jij denkt dat vauquelin beter presteert tegen zijn veld, ik denk dat Tarling beter presteert tegen zijn veld. Bij groves en vermeersch sloeg het de andere kant uit, dat vonden we ws allebei nobrainers. Novak hebben we dan weer allebei niet, ondanks zijn voordelen tov tarling/vauquelin. We hebben kennelijk allebei ook nog enigszins romantische aspecten die meewegen.
Had ik niet gedaan trouwens zie ik nu, maar ik denk wel dat hij een goede alrounder is. Als je 2e kan worden in PR en 1e in MSR, moet OHN een makkie zijn. Vooral als je daarmee voorkomt dat je De Lie hoeft te cappen.
Ik zei eerste of 2de kopman dus je kon hem ook perfect na Milan zetten. Met de vorige sprints in het achterhoofd (en ook de kansloze sprint op zaterdag van JP) was het logischer om Merlier boven JP te zetten zondag.
De resultaten uit het verleden uit de omloop waren vooral gebaseerd op het feit dat dat normaal zn seizoensopener was, volgens hemzelf. Nu had hij de UAE al in de benen, dus daar zit sowieso al een verschil.
Daarnaast is de omloop zich steeds meer aan het evalueren tot een semi-sprintkoers. Het is, zeker met de 'verkeerde' weersomstandigheden ontzettend moeilijk om na die muur weg te blijven. Zodoende wees de algemene pronostiek bij renners, ploegleiders, analisten en andere kenners in de week voorafgaande op de omloop toch wel richting een (uitgedunde) sprint. Hooguit met weer een 2 tot 5 tal er vóór. Als je dan vervolgens naar het deelnemersveld gaat kijken was JP veruit de beste sprinter aanwezig en heeft hij in het verleden toch al ondanks zn tegenvallende resultaten laten zien goed over de vlaamse heuveltjes te komen.
Tenslote stikt het in de omloop ook niet van de ekte ekte toppers. Nadat je Wout op C1 gezet hebt heb je eigenlijk niemand die dan er écht uitspringt als absolute C2 en C3 optie. Zéker niet met zon grote kans op een uitgebreidere sprint.
Dus ja, ondanks dat ik het zelf niet gedaan heb zie ik JP daar absoluut als logische cap optie vooraf. Ik neem het mezelf ook eerder kwalijk dat ik daar níet voor gekozen heb dan dat ik achteraf denk: 'ja maar dit had je ook niet kunnen voorspellen'.
Mee eens dat als je ergens een grote sprint verwacht en Merlier doet mee, Merlier een logische cap is. Al dat gelul over 'misschien is er wel een reden dat hij in de sprint toch niet tot een resultaat komt' is scoritotechnisch over de hele rit een terechte opmerking (want als hij in Kuurne niet scoort scheelt dat wel een slok op een borrel tov alle PMP-wisselaars) maar voor het voorspellen van een uitslag van KBK moet je Merlier er altijd tussen zetten.
Niet mee eens dat Merlier beter op C1 of C2 kon dan op C3. Dat heeft ook weer scoritotechnische redenen: Zelfs als Merlier sneller is dan een JP of Milan zullen die gasten er altijd vlak achter zitten. In een scenario waarin de koers dusdanig hard is dat Merlier níet in de finale geraakt scheelt het wel heel veel punten direct. M.a.w: Een gunstig Merlier koersverloop maakt mínder verschil in positieve zin dan een ongunstig Merlier scenario in negatieve zin. Daarom in mijn ogen altijd Milan en JP boven Merlier als cap.
Zou eerder nadenken over De Lie die weer De Lie dingen doet.. net top 15 op een oplopende aankomst. Toont weer aan dat hij voor de finale veel zelf moet doen, naast het feit dat ie weer pech had
Ik zag, met de wedstrijd van zaterdag in het achterhoofd en dus de relatieve zwakte van de niet-sprinters teams, gewoon niet in dat Merlier er niet bij ging zitten.
Maar je hebt natuurlijk een punt. Misschien deed ik het vooral ook om mijn gelijk te willen halen :-D
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.