Ten eerste zijn jullie onnodig hard over Pidcock. Ja, ik ben het er mee eens dat hij zich al lang op grote achterstand had moeten rijden om meer ruimte te krijgen in de vlucht en dat hij zich al met al belachelijk gedraagt. Maar scoritotechnisch is hij ook weer niet zo dramatisch. Hij zit in mijn team en tot de desastreuze val-etappe had ik nog best aansluiting met de top (98,8%), inmiddels is het 96,4%, en met het uitvallen van Ciccone en de onzekere Roglic mag ik echt in mijn vuitstjes knijpen als ik nog steeds brons heb in Rome. Maar het punt dat ik wil maken is dat Pidcock wel degelijk punten heeft gepakt en belangrijker nog: hij deed dat in etappes waar je hem verwachtte. (1,5, en 9 heb ik het nu vooral over)
Had ik met de kennis van nu liever Del Toro ipv Pidcock gehad? Natuurlijk!
Maar renners waarvan je van tevoren weet wanneer je ze op kunt stellen om 10+ punten (meer dan de gemiddelde team/truipunten) te halen zijn altijd fijn. Om dezelfde reden heb ik ook Tarling genomen (dit argument over hem is ook al eerder op het forum voorbijgekomen).
Ik durfde het wel minder dan tevoren gedacht aan om Pidcock te cappen. Dit heb ik bij de ministrade gedaan en bij etappe 13, waar Pedersen sterker bergop bleek dan ik kon bevroeden… Maar hoezeer ik achteraf ook niet Pidcock had willen cappen die dag, hij is ook geen 0-punts captain gebleken. 24 en 12 punten .
Als ik even de klassieke rekensom (die in onbruik is geraakt op dit forum?) toepas heeft hij 146 punten voor mij gehaald voor de 2,5M die hij gekost heeft. Dat is 58,4 p/miljoen en dus nog niet de 100 die hij zou moeten halen. De ervaring leert dat sommige renners meer dan deze 100 halen en andere minder, maar als er een middensegment renner rond de 60 zit dan kan dat niet de bottleneck zijn. Maw. : het moet mogelijk zijn met hem een gouden bekertje te scoren. Niet meer voor mij, maar ik ben benieuwd hoeveel teams er straks in Rome tussen de eerste 300 zitten met Pidcock erin.
Hetzelfde geldt trouwens voor Bennet, zit ook in mijn team, haalt gewoon zijn puntjes op dagen dat ik niet iemand anders daar had willen opstellen en stapt vooralsnog niet af zoals Fretin en Magnier.
Het grappige aan dit spel is dat je echt met verschillende teams en strategieën tot een zelfde hoeveelheid punten kunt komen. Waar ik Tarling heb, heeft iemand anders uit onze subleague Hoole, diezelfde heeft Caruso waar ik Bernal heb. Dat ontloopt elkaar niet veel qua punten.
Er zijn meerdere wegen naar Rome wil ik maar zeggen.
Maar misschien gaat mijn redenering wel vooral op voor boven de 95% willen scoren ipv boven de 99%.
Teampunten is natuurlijk een strategie om een beetje zekerheid in een onzekere koers te krijgen, ik ben zelf (buiten ciccone en mcnulty om die ik beide voor die prijs een nobrainer vond) de zekerheid gaan zoeken in renners waarvan je weet wanneer je ze moet opstellen zoals Tarling en een belachelijk duur en groot sprintteam (echt significant meer in geinvesteerd dan in andere rondes) met groves èn Kooij. Deze strategie heeft me nu in bronzen regionen gebracht en daar hoop ik ook tot in Rome te blijven. De tijd zal het leren. Of je met deze strategie ook goud kunt halen, daarvoor ga ik over een week de top 300 afspeuren op zoek naar de betere uitgepakte versie van mijn team. zijn er meer mensen met een grotere sprint-investering dan anders? waar laten jullie dat van afhangen?
Leuke analyses en beschouwingen, lees en les voer voor de volgende ronde, dank u allen De echte vraag is To Roglic or not to Roglic. Toch?
Die kan toch nooit top zijn na zo'n inzinking? Niet alleen geen kopman maken maar ik overweeg zelfs hem helemaal niet op te stellen.
maar ja, ook ik lijdt aan het Miscap syndroom. Zul je net zien, een wederopstanding a la Van Aert, 100 punten naar de vaantjes..
Wat is voor jou een groot sprintteam? Heb zelf geen Roglic meegenomen om Tiberi en Kooij mee te kunnen nemen. Naast Kooij heb ik Pedersen, Groves, Bennett, Strong, Mozzato als sprinters en daarnaast WvA. Dus elke sprintetappe stel ik die 6+WvA op aangevuld met trui-/teampunten.
Ik heb ook een meer dan gemiddeld sprintteam, en dat kost mij de kop volgens mij. Mijn aanname was dat de AK mannen pas in de 3e week gingen scoren (of niet, want mogelijk veel vluchters), en dus lekker scoren met etappe renners met name sprints. Dat ging flink mis. AK renners scoorden veel in het begin, en ik mis renners als Fortunato en Vacek.
Ik zou zeggen dat 7 of meer sprinters een groot sprintteam is, en qua budget is het groot als je meer dan 2 van boven de 3 miljoen hebt. Ik heb bijvoorbeeld nu: de dure 3 : Groves, Kooij, Pedersen, en dan nog Strong, Bennet, Lonardi en Kanter.
Zelfde sprintteam hier maar dan wel Moschetti ipv Kooij omdat ik dacht/hoopte dat ze qua snelheid in de pure sprints weinig voor elkaar zouden onderdoen, maar jammer genoeg heeft Matteo zijn snelheid achtergelaten op de Vlaamse wegen.
Pidcock is natuurlijk vooral zuur dat hij in de strade rit valt(en hoeveel last heeft hij daarnog van) en in de punchrit wordt hij 18e, daarmee als alternatief voor v Aert toch mislukt. 8 van de top 10 hebben Roglic. Houdt de stier zich sterk ? Roglic ? Carapaz in de attack?? is ook mijn Cap.
Ik heb er zin in!
Met 3508 haal je bij scoripro €100,- (90%), bij regulier sta je dan op 98%!
Met 2885 heb je bij scoripro 23% bij regulier 54%.
Ik twijfel er ook nog over. Vooral omdat er nauwelijks een referentiekader is voor Toro in dit soort bizar zware bergritten. Maar hij was de afgelopen weken zó sterk, dat is gewoon voor Toro ga denk ik. Zeker omdat Ayuso ook momenten van zwakte had. Zelfde geldt voor Tiberi. En Roglic cappen is al helemaal geen optie. Dus, hup Isaac maar weer!
Del Toro is echt wel in orde. De enige ervaring die ik met hem heb is dat ie in mijn Vuelta 20240-team zat, toen ik dacht dat UAE daar de dienst ging uitmaken. Hij had toen ook milde corona. Maar wist in de meeste zware bergritten niet te imponeren. Niet echt goed vergelijkingsmateriaal.
Zelfs vandaag denk ik: één zware bergrit moet lukken, het is vooral de opeenstapeling van de komende dagen waar de onzekerheid zit. Vandaag cappen lijkt me dus een prima plan.
Leuk om de tussentijdse analyses op de rustdag te lezen. Ik ben het eens met de (te?) grote invloed van teampunten. Voor de roze trui heb ik daar wel goed over nagedacht, maar voor de sprinttrui onvoldoende. Dat is een leermoment voor een volgende ronde. De bergtrui is (bijna altijd) zo lastig in te schatten, dat je daar op voorhand niet een teamgenoot kan inpassen. De grootste nobrainer van deze giro was voor mij Gee. Een zeer stabiele renner die al een tijd op hoog niveau rijdt en ook dit jaar in voorbereiding liet zien in goede vorm te zijn. Tijdens de tour van vorig jaar uiteindelijk rond de 10e plek, dus in dit zwakkere deelnemersveld heb ik hem er voor 1,5 mln gelijk ingeklikt en nooit meer aan getwijfeld.
Verder heb ik ook meer ingezet op een sprinteam (die een heuveltje overwinnen) dan voorgaande edities. Normaal gesproken geef ik aan twee sprinters een groot bedrag uit en vul ik het daarna met vier 500-750k sprinters op. Deze giro lukte me dat niet en vond ik het, gezien het parcours, nodig om meer te investeren in de sprinters.
Vandaag toch maar weer veilig cappen op de (enige?) man die nog geen zwakheden heeft laten zien --> Del Toro
Dan schrijf je dit in een van je berichten op het forum voor de Giro start
"Andere argumenten die meespelen zijn:
Roglic slechts 6 van zijn laatste 10 grote rondes heeft uitgereden en nou niet de beste stuurkunsten heeft. Ik moet nog maar zien of die op zijn fiets blijft zitten in die gravel etappe. Voor 6,5mio zou het toch leuk zijn als hij de ronde uitrijdt..."
Om hem vervolgens toch doodleuk mee te nemen in je team en hem dan ziet opgeven na 2 weken. Blij als de Tour start...🤣
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.