wout is onmisbaar in mijn ogen. je kan hem alleen al zo'n 5 tot 8x cappen (rit 1,2,9,10,13 en 18) en is heerlijk back-up indien er iets gebeurt met een andere potentiele captain. ja, het is een dure "lead-out" voor in die pure sprintritten, maar in deze giro kan wout echt gaan huishouden in juist die overgangsritten. laat ik nog even buiten beschouwing dat ie grote kanshebber op rose trui na eerste weekend. maar laat hem vooral thuis zou ik zeggen.
"& straks ook in de TdF gaat meedoen " Dit en 4.5 miljoen knaken zijn bij mij de redenen dat ik in mijn selectie zoek naar een manier om Wout te ditchen. Op papier is dit parcours een speeltuin voor Wout. Maar gaat hij zich weer 3 weken lang iedere rit uit elkaar trekken voor ritwinst en tegelijkertijd van dienst zijn voor Yates/Kooij als hij later ook nog 3 weken naar de Tour mag? zo een superWout hebben we de afgelopen weken toch nog niet gezien. Hoe ik dit naar Scorito moet vertalen heb ik nog niet gevonden.
Ik kom dan bijvoorbeeld op
- Wout + Magnier/Strong -> en Kooij(vlakke sprintcap) + Pidcock (als aanvaller NIET als AK) <-
- Wout + 2 miloen AK (the artist formerly known as Simon Yates🤡)+ Magnier/Strong -> Tiberi (potentieel voor Ak en jongere maar die 3.5 miljoen heeft zich wel uit de ToA gescheten + Fretin (leuk voorjaar maar moet de hypetrain zich echt voor 2 miljoen vertalen naar een debutant in een GT ) + Pidcock ( als hij gaat punchen en aanvallen)<-
- ...
Wat jij hier doet is de discussie precies weer de richting in trekken waar ik hem uit probeerde te halen door heel concreet in beeld te brengen 'wat' Wout kost. Niet hoeveel, maar wát.
Niemand zal je tegenspreken dat Wout veel punten kan gaan halen :)
nee. mijn punt is meer dat ik hem onmisbaar vind (vanwege de captain opties in m.n de overgangsritten) deze giro en er door meerdere gesteld wordt dat je ook wel zonder kan. waarbij ik jouw uitgangspunt: een willekeurig team zónder Wout eerder andersom zie: een willekeurig team met Wout
Je mag alles zeggen, maar een weinig zeggende oneliner als het punt duidelijk over je hoofd geen gaat schiet men niet zoveel mee op.
Het kiezen van Wout heeft een bepaalde impact op je selectie. Wanneer je heel concreet in beeld brengt wát die impact is, is die discussie makkelijker te voeren dan met een loze kreet als 'Gaat Wout 4,5 miljoen waard zijn?'. Want dan gaat iemand rekenen dat Wout 450 punten kan halen, de hier vastgeroeste regel van 100 punten per miljoen er bij pakken en dan is je discussie klaar.
Geldt dit dit rondje ook voor Kooij? Wie weet. Geldt het het volgende rondje ook voor Milan en Vin? Kan zijn. Dat hangt helemaal van de prijzen van deze renners, het totaalbudget én de prijzen van andere renners af. Wanneer je dat helder zichtbaar maakt kan je daarover conclusies gaan trekken.
Een startpositie 'willekeurig team zonder wout' met als vervolgactie wout hier in puzzelen laat zien wat je moet laten om dat voor elkaar te krijgen en gaat net als jij uit van het meenemen van Wout.
Als jij stelt dat Wout koste wat kost mee moet is dat niet relevant natuurlijk. Maar in zo'n geval zou je dus ook niet geinteresseerd zijn in wát het kost en dat lijkt me bij een spelletje scorito toch altijd wel degelijke en interessante vraag.
Haha jahoor, prima als je denkt dat jouw posts boven mijn pet gaan :-) Maar voor mij voelt het als een open deur: je kijkt toch altijd naar wat iemand brengt ten opzichte van andere opties (of combinaties van opties)? Of Wout 450 punten haalt is echt totaal niet relevant inderdaad. Misschien wilde jij dat ook zeggen, maar het voelde als wat open deuren verpakt in pseudo-intellectuele volzinnen. Maar het valt me vaker op dat je neerbuigend doet als iemand een van je wijsheden niet tot evangelie verklaart.
Het probleem met Wout en Roglic niet meenemen is dat ze juist de meeste zekerheid geven qua niveau. Tuurlijk ze zijn duur, maar een alternatieve samenstelling is exact net zo duur en draagt m.i. alleen maar meer onzekerheid. De winst zit hem vooral in het spreiden van risico, wanneer Roglic weer een keer van zn fiets valt (die kans wordt vaak ook overschat) dan heb je nog 2-3 andere subtoppers om het verschil te maken. Maar Roglic + 2x 1M geeft denk ik meer zekerheid dan bv Tiberi + Arensman + DFM.
Je had je vraag ook net zo kunnen verpakken als Harderijder dat deed. Dan had je eenzelfde antwoord gekregen als hij had gekregen. Je maakt echter een andere keuze en krijgt dus een ander antwoord. Het heeft helemaal niets te maken met het feit of je mijn wijsheden (voor zover ze dat zijn) als evangelie verklaart. Het heeft alles te maken met hóe je dat doet en wat de ondertoon van je bericht lijkt te zijn.
Ik heb de moeite genoemen om letterlijk inzichtelijk te krijgen wat '4,5 miljoen' in dit specifieke deelnemersveld betekent. Wat dat inhoudt en welke keuzes je moet maken. In de hoop om de discussie wat diepgaander te krijgen, of op zn minst de mensen de mogelijkheid te geven hier voor zichzelf iets concreter in te duiken als ze dat nog niet gedaan hadden. Had je dat al wel gedaan, boeit het je niet of ben je het er simpelweg niet mee eens? Uitstekend, ik maak mijn posts gelukkig niet specifiek voor jou :)
Als je dat vervolgens wil omschrijven als 'met veel woorden een open deur opentrappen' dan ga ik er van uit dat je de turnoefening van een kind uit groep 4 ook omschrijft als 'een beetje springen en huppen'. En ja, dan denk ik dat er inderdaad iets over je hoofd vliegt :)
Hé RedDevil. Je mag dan een keer top 20 zijn geëindigd, zoveel bekertjes als Nasi zal bij jou en velen bij dromen blijven.
Fijn dat Nasibal zich weer wat actiever mengt, met onderbouwde gedachtengang. Vind je het niet interessant, reageer dan niet.
@nasibal zoals hierboven al wordt gevraagd, Roglic. Dat is waarschijnlijk een nog interessanter vraagstuk met zoveel minder etappes die voor hem geschikt zijn en in de wetenschap dat Ayuso zelden een veel mindere captain is. Bij TT zal er een goede vervanger moeten komen, wat een plekje kost, maar de optelsom makende, zal hij het eindelijk niet waard zijn?
Ik denk dat beiden thuislaten vooral heel onnodig is. Het zou zomaar aan het eind van de rit wel degelijk verstandig kunnen blijken natuurlijk, al denk ik van niet.
Wanneer je een van beide wil thuislaten en in zekere zin dus Wout tegenover Roglic wegzet zie ik het volgende verschil:
Er van uitgaande dat beiden gewoon 3 weken hun gangbare niveau halen (want wanneer je anders verwacht, dan kan dat al een reden zijn om ze thuis te laten) gaat roglic zijn punten halen in redelijk voorspelbare saaie AK etappes. Hij moet dan in principe wel in staat kunnen zijn om voor de meerijdende dagjesmensen uit te blijven waardoor zijn uitslagen vooral afhankelijk zijn van eigen kracht tov directe concurrentie + eventuele aanvallende renners die nog voor hem weten te eindigen.
Wout moet zijn punten voor een groot deel halen uit:
- Aanvalsetappes waarin Wout gewoon heel goed kan zijn maar net de beslissende vlucht mist, de vlucht teruggepakt wordt óf binnen een omvangrijkere vlucht net de slag mist. Situaties waarin hij prima de sterkste kan zijn, maar dit niet vertaalt tot een uitslag
- Punten van Kooij, die ook zomaar 4 keer 2e kan worden en nooit in het paars rijdt. Ook daar heeft de kwaliteit van Wout geen impact op de punten van Wout.
- Truipunten. Als Wout heel goed is, maar 1 iemand net iets beter kan dat een plek in het klassement schelen. Een plek in het betreffende klassement kost je al minimaal 20% van de betreffende truipunten.
- Unieke(!) cappunten die zomaar vervallen als Pedersen ook netjes in de vlucht zitten of als de AK mannen vlak achter Wout zitten. Wederom iets waar Wout zelf weinig tot geen invloed op heeft.
Zowel Wout als Roglic gaan in goede doen veel punten halen. Maar de punten van Roglic hangen in mijn ogen dus in z'n totaal méér af van Roglic zelf terwijl Wout naast zn eigen krachten ook afhankelijk is van anderen. Daartegenover staat dat Roglic een grotere impact op je selectie heeft dan Wout. Roglic is immers nog weer een flinke slag duurder.
De vraag wat belangrijker is, of het uberhaupt belangrijker is en wat béter is heb ik zelf ook nog niet beantwoord. Maar het antwoord gaat wel afhangen van bovenstaande.
@ZK misschien beantwoordt dit ook (een deel van) jouw vraag?
Ja en dit geldt dan denk ik dus voor Roglic méér dan voor Wout. Een goede roglic in een AK etappe is voor mij méér zekerheid dan een goede Wout in een overgangsetappe. Simpelweg omdat er in het tweede scenario méér onzekerheidsfactoren meespelen.
Beide meenemen is wat ik het liefste doe, precies vanwege de reden die jij geeft. Maar ergens zit er een keer een grens waarbij de impact die een keuze op je selectie heeft dusdanig groot is dat je misschien toch wat onzekerheid zal moeten accepteren.
Ik droom van een hoop dingen 's nachts, maar niet van bekertjes of Scorito hoor.
Maar fair point, het heeft weinig nut om negatief te reageren op een post van iemand die inderdaad veel moeite erin steekt. Dus, my bad.
Het argument dat Wout minder aantrekkelijk zou zijn voor je giroselectie omdat hij de tour nog op het programma heeft staan vind ik onzin.
Wout gaat als kopman naar de giro, om vervolgens in de tour meer een knechtenrol voor Jonas op zich te nemen. Hij is ook geen klassementsrenner ofzo, voor wie zo'n ronde in andere mate uitputtend is. Wout komt ook niet naar de giro op te knechten voor Yates. Hij heeft daarnaast in de afgelopen tijd geleerd dat pech al je plannen zo om kan gooien, en dat het niet vanzelfsprekend voor hem is dat hij het absolute topniveau kan halen wat hij bijvoorbeeld in de tour van 2022 had. Volgens mij rijdt hij dus rond met een instelling van pakken wat er te pakken valt. Die gaat zich echt niet zitten sparen in een koers die hij als kopman rijdt (de giro) zodat hij evt in een koers die hij in de toekomst zou kunnen rijden (de tour) mogelijk beter voor de dag komt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.