Ligt er denk ik een beetje aan wat je nog wil hebben in je team.
Als je al 2 UAE opvullers hebt hoeft een 4e wellicht niet, tenzij je verwacht dat diegene zelf ook wat puntjes bij elkaar rijdt (Zoals bijvb Vine/McNulty in ITT).
Als je een andere 1M AK man pakt, is de kans groot dat deze persoon meer in de aanval gaat dan dat hij een echte AK man is.
Fretin heeft een goed voorjaar gehad, maar is ook redelijk geprijst. Lijkt qua intrinsieke snelheid wel een van de betere en zou (wel een risico'tje) een cap kunnen zijn voor de vlakke sprints als je Groves/Kooij niet in je team hebt.
Gee heeft daarintegen wel aangegeven voor een klassement te willen gaan rijden. Heeft ook een prima ITT in huis.
Strong gaat er waarschijnlijk wat vaker bij zitten gezien hij goed een heuveltje over kan. Gaat je alleen geen top 5 rijden in de echt vlakke ritten.
Bennet is dan weer wat beter op het vlakke dan Strong, heeft ook een redelijk prima voorjaar erop zitten. Zijn prijs zal hij wel bij elkaar moeten kunnen rijden.
Landa ook een prima keuze. Duidelijke kopman voor klassement in zijn ploeg en goede vorm laten zien. Zou deze optie voornamelijk overwegen als je dus een echte AK man erbij wil hebben en dus nog iemand erbij wil voor de vlakkere sprints.
Samengevat, kies je voor:
Eventuele vlakke cap + Aanvaller
AK man + Sterke(re) sprinter
AK man + Vlakke sprinter
Ik wacht tot de 3e week even de vorm af van de andere AK mannen, maar voor nu is het bij mij wel de bedoeling dat ik hem ook in week 3 gewoon opstel. Wellicht zijn er tegen die tijd ook mensen van mijn team uitgevallen waardoor ik hem sws een plekje in de dagopstelling moet geven.
Nou moe, al sinds vorig jaar valt te lezen dat Poole deze Giro een vrije rol krijgt en voor etappes mag gaan. En dan staat de Giro daadwerkelijk voor de deur en roept Picnic opeens dat ze vol voor een klassement gaan met hem (én Bardet). Stond met de Vuelta van vorig jaar in het achterhoofd rotsvast in mijn selectie, maar dit nieuws maakt hem toch opeens een stuk minder interessant imo.
Ja je ontkomt er natuurlijk niet aan meer dan 9 man met opstelpotentie mee te nemen voor die etappes. Zeker als je ook bijvoorbeeld Pedersen nog opstelbaar acht. Maar het risico is wel snel dat je een dijk van een klimteam bouwt, want ja die kan aanvallen, die de bergtrui winnen, dat is een jongere van 500k die derde wordt in het puntenklassement, om dan vervolgens mannen tekort te komen in de rest van de giro.
Ik vraag me af hoe we dat moeten uitleggen. Gaan ze een klassement proberen rijden door aan te klampen achter Roglic en Ayuso? Of gaan ze juist aanvallend koersen en bijvoorbeeld in etappe 3 een voorsprong proberen te pakken?
Ben inmiddels redelijk tevreden met mijn team zonder Roglic en Kooij. Ik verwacht het gemis van die laatste op te kunnen vangen door Magnier/Strong/Kanter/Bennett (naast Pedersen, Groves en WvA). Verwacht verder in de eerste 2 weken niet veel punten van de klassementsrenners (dus ook niet van Roglic). Het gemis van Roglic denk ik af te kunnen dekken door Ayuso/Tiberi/Carapaz/Ciccone/Gee/Storer/Bernal, met nog McNulty en Vine voor de tijdritten, en daarnaast nog Piganzoli/Scaroni/Poole en Pidcock.
Nog lichte twijfel of ik wellicht Carapaz/Bernal in moet ruilen voor Arensman/500k aanvaller. Ruimte voor een Yates heb ik niet, zonder teveel te bezuinigen op mijn sprinters.
Ik laat hem er denk ik toch maar in staan inderdaad. Is alsnog aantrekkelijk geprijsd voor zijn potentie: top3 kandidaat witte trui, zie hem ook nog wel achterin de top10 eindigen in de AK ritten en klassement en aast zelfs op het laatste plekje van mijn tijdrit ploeg.
Maar het verkloot wel mooi de balans in mijn team en moet nu eigenlijk op zoek naar een extra mannetje voor in de vele etappes die ik aan vluchters toedicht.
Hoor niemand hier ( positief) over S Yates, nog een specifieke reden voor? Volg altijd alleen de 3 grote rondes vooral de tour, dus geen idee wat ie de rest van t jaar doet. Meestal verrassen de broers toch wel weer bij een grote etappe. + wie moet er anders gaan voor een goed klassement bij Jumbo?
Nu het 99% zeker is dat Kooij VLAB gaat verlaten aan het einde van dit jaar én zijn onduidelijke fysieke gesteldheid is dit voor mij een no-go.
Hierdoor is van Aert voor mij een must have aangezien ik betwijfel of de verwachte lead out rol voor hem gelijk blijft als hij de eerste 2 weken relatief kort kan blijven staan in het klassement.
Wat betreft de andere Wout, zeker interessant voor 1 á 2 ritten waarbij hij in de aanval gaat en zal zeker zijn punten gaan halen. Uiteraard mits je de juiste etappes kan voorspellen zonder 3 keer een 0 punter te hebben.
"Als je roglic, wout én tiberi wil kan je alleen pedersen als dure sprinter meenemen. Met de zekerheid die sprintetappes bieden, het aantal sprintetappes en het belang van het pk gaat dat nooit uitkunnen.
Wat betekent dat de roglic teams of Wout of Tiberi missen"
Is dat noodzakelijk zo? Heb al een paar keer een team bij elkaar geklikt met deze namen en dan zowel Pedersen als Groves erin voor de sprints. Kom je logischerwijs wel snel op 5 of 6x 500K maar het kon zonder dat ik dacht dat ik iets compleet bezopen aan het doen was. *Dat laatste kan uiteraard aan een verkeerde inschatting van deze ronde liggen ;)
Thanks voor de je reactie! Het team toch omgegooid en vandaar mijn reactie gewijzigd.
Heb nu de volgende opzet:
8 x AK > 19,75m
3 x vlucht > 1,5m
7 x sprint > 17,25m
2 x team opvullers waarbij ik ook genoeg punten verwacht > 2,5m
De enige renners die ik echt 'mis' zijn Tiberi, Landa en Vine.
Vine kan ik er wel nog inwisselen voor Del Torro maar ergens zie ik Del Torro bij een niet presterende A. Yates wel als medekopman opteren. Vooral omdat hij explosief is en een goede tijdrit heeft, zal hij lang goed blijven staan in het AK.
Dat is ook wat mij tegenhoudt om Arensman te nemen. De eerste twee weken staan vol van de explosieve finales. Arensman vind ik zelf zo'n type die dan helemaal achteraan in het groepje binnenkomt. Dat maakt dat ik hem (veel) te duur vind. Zeker ook omdat ik ik al voldoende goede tijdrijders in mijn team heb en voor de derde week andere, goedkopere klimmers kan vinden die waarschijnlijk niet ver achter Thymen eindigen. Bovendien is het bij Arensman altijd maar afwachten of hij niet kraakt onder de druk...
Oh het is ook een goede renner he, en hij zal in het klassement vast weer boven komen drijven. Dus hij zal ook heus zijn puntjes opleveren deze Giro. Maar voor mijn gevoel zit hij altijd net niet vooraan in het groepje als ze finishen.
Edit: even wat voorbeelden van wat ik bedoel:
Tour of the Alps, rit 3: groepje van 18, hij wordt 14e
Tour of the Alps, rit 2: 21 renners eindigen binnen 1 minuut, hij wordt 20e
Tour of the Alps, rit 1: 15 renners eindigen binnen 10 seconden, hij wordt 15e
Parijs-Nice, rit 6: 12 renners in de voorste groep, hij wordt 10e
Valencia rit 3: groepje sprint voor plek 2 tm 12, hij wordt 10e
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.