Dit is toch echt jammer, Skjelmose is een persoonlijke favoriet en ik hoop eigenlijk nog steeds dat hij bij de punchetappes schittert en ook goed rijdt in het AK, maar ik denk dat dat dan meer valt onder de categorie: "de wens is de vader van de gedachte". In principe zou je hem 10-15x kunnen opstellen, maar als het 10-15x niks is dan is het helemaal zuur.
Misschien dan toch rationeel kiezen en aanpassen naar een Gall (die hopelijk in de laatste week in alle klimmen goed mee zit) en nog her en der wat upgrades.
Ik zat eerst nog op de Ganna-trein, maar daar hoor je ook maar weinig goeds over. Hoewel ik wel aan het begin van het jaar ergens gelezen heb dat hij drie hoofddoelen had dit jaar: op MSR, PR en de Tour, hij wilde minder op de baan en meer winnen op de weg. Tot nu toe ging zijn voorjaar goed, dus als dat in de Tour doorzet dan is het wel een puntenpakker. Daarna doorgeschakeld naar Nys, maar ook dat lijkt me gezien de berichten geen zekerheidje. Dan toch maar Gregoire? Of Healy?
De berichtgeving vanuit Gall, dat dagsucces meer prioriteit geniet dan een klassement baart me toch enige zorgen. Op dit moment staat hij namelijk in mijn selectie als een klassementsrenner / consequente zekerheid op wat punten. Als hij echter gaat laten lopen in de dagen waarop hij niet meezit dan overweeg ik plots toch om wat te verschuiven her en der om hem naar een Mas te upgraden.
Bij dezelfde intenties selecteer ik liever Gall, dus vandaar mijn vraag hoe jullie zijn uitgesproken intenties interpreteren? Wellicht staar ik me wat blind op zijn uitspraken uit 'angst' want hij zegt nergens dat het klassement niet ook een doel is, alleen dat hij de ronde aanvallend wil benaderen.
Mijn AK bestaat alleen uit mannen vanaf 2,5M, dus had nog niemand daaronder. Vooral omdat ik van geen van die mannen echt blij word. Als Gall inderdaad niet perse uitgesproken klassementsambities heeft dan valt ie voor mij waarschijnlijk ook af. Dan wordt het of A. Yates, of Skjelmose downgraden naar een ploegmaat van Pogacar en dan een Cristian Rodriquez + G.Martin ofzo voor het AK erbij.
En leuk als Skjelmose voor de bollen gaat maar daar verwacht ik gewoon top AK gezien het huidige parcours. Dus waarschijnlijk Pogacar/Vingegaard en dan de rest. Met een Champoussin bijv voor 500K neem ik de gok wel, maar meer dan dat ook niet.
Ja daar zit hem net de crux in voor mij, ik weet niet goed hoe ik de gecommuniceerde ambities van Gall moet interpreteren:
'The first stages of the Tour are always tricky and very nervous. With a solid team around me, the first objective will be to get through the first week without a hitch. Setting off on a Grand Tour with a general classification objective is never easy: we'll take the race day by day, see where we stand before the mountains and adjust the objectives accordingly. The general classification won't be my first objective, but a stage win will be my main motivation during these three weeks. If that victory comes from a breakaway, it could enable me to gain precious places in the overall classification.'
Klinkt niet per se alsof hij gaat laten lopen als hij niet in de kopgroep zit.
Wat hij hier zegt, en het team ook op hun website, geeft volgens mij alleen aan dat ze het anders aanpakken dan vorig jaar. Toen was het GC het grote doel en reed hij defensief. Lekker aanklampen en kijken hoe ver je komt.
Dit jaar gaat hij aanvallend koersen. Dus soms de aanval zoeken. Dan kan hij soms ook tijd verliezen. Maar ook juist tijd winnen. En dan rolt daar vanzelf een mooi plek in het klassement uit.
Haha, ik had het niet van Skjjelmose verwacht maar alles uit dat interview schreeuwt dat hij er gewoon echt enorm van baalt dat hij naar de Tour moet zonder de juiste ondersteuning. Wat ergens ook te begrijpen is natuurlijk dus zoals eerder ook al aangehaald was dat blijkbaar meer een negatief punt dan ik verwacht had.
Op de klassementsambities is het 'ik zie het wel, ook prima als ik gewoon voor een etappe of KOM ga. Punch etappes; 'Die zijn voor Nys en ik zie het wel of ik hem daar ga helpen of zelf een beetje ga plakken voor een redelijk resultaat'.
Dit is overigens vrij vertaald dus lees het interview vooral zelf maar hij gaat er echt in met nul verwachtingen en overduidelijk totaal afgezwakte doelen zodat hij nergens op afgerekend kan worden. Snap ik ook totaal aangezien hij geen support heeft. Op basis van dat interview kan je hem echt nergens er met zekerheid in klikken dus bij mij gaat hij er ook uit.
Speelt ergens nog de vraag in mijn hoofd of hij dit vooral niet communiceert omdat hij geen zin heeft in afgerekend worden als het ergens tegenvalt. En dat hij er dan stiekem gewoon voor gaat straks als hij eenmaal in koers zit. Maar die gok vind ik het risico dan weer niet waard dus hij gaat er wel uit.
Zo heb ik dat interview ook ongeveer geïnterpreteerd. Ook wat vreemd om enkele dagen voor de Tour je uit te spreken over je ambities voor de Giro van volgend jaar. Dan zou je hem bijvoorbeeld in de ITT opstellen, maar eigenlijk heeft hij er misschien helemaal geen zin in.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.