Thanks,
hoppa. Daar gaat weer een UAE man...
vandaag 5 sprinters + WVA. En maar 2 maal UAE. Skjelmose boven EV, want Milan boven Merlier. de waarheid zal wel weer in het midden liggen, maar de dagen van de UAE mannen komen toch nog wel.
Ik heb me al zo vaak verslikt in leadouts die dan zelf hopelijk ook hoog eindigen... Die 🪁 gaat in de praktijk bijna nooit op.
Dus MvpP zit bij mij op de bank, tenzij DvP de honneurs waarneemt bij Bora vandaag. Dan is het Meeus uit, Poel in...
Zal je zien dat het vandaag Groves 1 Poel 2 wordt natuurlijk, omdat Milan de waaierslag weer mist...
Dat komt denk ik omdat ook jij blijft hangen in 'ja maar JP pakt veel punten'. Waar je volledig gelijk in hebt, maar niet is waar het hier om draait.
Zie onderstaande tabel. Dit zijn de vlakke sprintetappes van de Tour vorig jaar (ook credits aan @Thombeg). De rondes ervoor leveren een vergelijkbaar staatje op. Excessen als Sagan en Pedersen heb je er ook tussen, maar dat ging JP met alle wil van de wereld niet zijn, al helemaal niet op dit parcours. Er zijn eigenlijk geen 'alle sprinters moeten er af behalve JP'-etappes.
Ja, JP mist hier 2 etappes. Daar zal ik er voor deze discussie even één van wegstrepen. Vergeet niet dat mijn theorie gebaseerd is op het feit dat doorgaans ook de topsprinters elk rondje in minimaal één sprint wel 'iets' tegenkomen. Een patroon wat ook terug te zoeken is. Als ik 1 nul wegstreep voor een 3e plaats (JP wedijverde deze Tour niet met de minsten) gaat het gemiddelde van JP naar 37 ipv 30. Laten we rekenen met die 37

Wat je hier ziet is dat JP gemiddeld per etappe een stuk minder winst pakt dan dat het voelt. Stel we pakken Gaviria, dan pakt hij 10 punten per sprintetappe. Over 6 sprintetappes zijn dat er 60. Verdubbeld door capfactor maakt dat 120. 120 etappe + cap punten verschil over een heel rondje tegen een budgetverschil van minimaal 2 miljoen. Hier loopt JP dus al achter op schema en blijkt denk ik onomstotelijk uit dat hij compleet afhankelijk is van trui en teampunten. Laten we daar vervolgens eens naar kijken deze Tour:Groene trui:
Groen hebben we het al vaker over gehad. Hij had natuurlijk sowieso concurrentie van Milan en in íets mindere mate van Merlier. Door de gewijzigde puntentelling kwamen Pog, Vin en wederom in iets mindere mate Poel hier ook nog bij. En dan had je nog de totaal subjectieve kans dat Aert en/of Girmay hun niveau zouden halen, welke je nooit helemaal weg kan strepen in een dergelijke discussie. Ik denk dat je dus best bereid bent met me mee te gaan, voor deze berekening, in een 3e plek in het PK voor JP. 6 keer opstellen voor 4 punten + eindafrekening van 40 geeft 64 punten extra. Maakt 184. Wat extra puntjes voor geel in 1 en nog een keertje extra opstellen en ik rond het af naar 200. Precies op schema bij een budgetverschil van slechts 2 miljoen
Truipunten:
Laat ik beginnen met stellen dat de truipunten via Matje in mijn ogen schomelijk overschat worden door sommigen, en wel hierom:
Etappe 1: Geen tuipunten via Matje
Etappe 2: Verwachting 10+6+8+8 via Matje. Maakt 32 punten. Alleen is dit net een van de makkelijkst te vullen etappes deze ronde als je bedenkt dat veel populaire AK mannen goed kunnen punchen en dat de goedkope 'parels' ook puncheurs zijn. Los van je eigen bankpunten is de kans ook levensgroot dat andere teams dat plekje kunnen vullen met een alternatief ter waarde van minimaal 15 punten. Hiermee wordt de effectieve bijdrage van JP minimaal gehalveerd. Pakt Matje geen bollen vallen er nog eens 6 punten weg, wint Pog, valt álles weg.
Etappe 3: Winst + Groen matje vallen hier weg. Bollen alleminst zeker. Hou je +8 voor geel over. En dat is er van uitgaande dat hij 2 gewonnen heeft
Etappe 4: Zie kanttekening etappe 2. Bollen en groen hier ook stuk minder zeker dan in etappe 2. Etappe zwaarder dan etappe 2.
Etappe 5: Hier zou in een vooraf berekening toch altijd het geel van vdp wel op moeten houden en is er een aannemelijke kans dat een sprinter of Pogacar hem voorbij is in het groen. Zo niet, dan gebeurt dit in 6 en 7 wel, welke beide ook weer dezelfde kanttekeningen hebben als 2 en 4.
JP ging dus echt wel teampunten pakken, maar een schatting van meer dan 100 effectieve truipunten lijkt me zeer overdreven. Sterker nog, pakweg 70 effectieve truipunten lijkt me al een hele nette berekening. Maakt het totaal verschil van JP 270 punten. Let op: Hierbij is dus geen enkele trui of teampunt voor de concurrentie gerekend!
270 punten verschil tegen een budgetverschil van 2 miljoen lijkt acceptabel. Maar het houdt ook niet over. Gaat er ergens nog iets extra's mis in 1 sprint daalt dit aantal direct. Pakt Matje tegen een Pogacar helemaal geen truien, daalt het ook gelijk vrij rap. Tenslotte rekenen we hier met 6 sprints. Wat als het er wel maar 4 worden?
En wat als je met een budgetverschil van 2,5 of zelfs 3 miljoen rekent? Dan wordt de winst al kiele kiele en gelden nog steeds de risico's in de zinnen hierboven. Ja die risico's heb je ook bij andere renners maar:
- Etappes voor die renners zijn minder risicovol, zowel met het oog op vallen of de impact van achter een valpartij zitten / mechanisch defect op je uiteindelijke uitslag
- Dit budget kan gespreid worden over meerdere renners, waardoor het tegenvallen van één van die renners niet gelijk je hele budgetwinst om zeep helpt.
Ik geloof 100% dat je er her en der wat puntjes bij kan lullen voor JP wanneer je zelf de analyse maakt. Uiteindelijk blijft het een inschatting. Tegelijk geloof ik dat iemand anders er vast ook wel weer ergens wat puntjes af kan lullen. Linksom of rechtsom geloof ik niet dat je er, met iets anders dan een tintelende onderbuik, zomaar nog even 100-150 punten bijpraat voor JP. Bovenstaande cijfers zouden je dus op z'n minst nog eens goed aan het denken moeten zetten met bredere blik en duidelijk moeten maken waarom het mij niet gaat om het absolute aantal punten van JP.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.