Ik zit zelf een beetje in hetzelfde "schuitje", met Adam Yates, Vauquelin, Johannessen en Gall voor 3 plekjes (of misschien zelfs Roglic de minste). Gezien de uae knechten bij winst pogi (wat te verwachten is) 24 punten pakken staat dat gelijk aan plek 9. Wel het laagste potentieel van allemaal maar misschien nog redelijk veilig.
Voor jou zou ik Jorgensson overwegen, gezien hij aangeeft klassementambities overboord gegooid te hebben.
Zijn er nog meer lotgenoten met Mas? Begon verrassend goed door in S1 geen tijd te verliezen, maar dan met de eerste serieuze test meteen buiten de punten. Het erge is dat ik Vauq daarvoor bankte, met een twijfel of het net te zwaar was, en daardoor naast 35 punten greep. Dat is net het verschil tussen dik in de beker of geen beker.
Met Politt of Wellens ipv Mas was het helemaal veel beter geweest. Zonder Almeida mis ik een tweede UAE.
Eerlijk gezegd heb ik Mas nooit overwogen. Beetje om dezelfde reden als Crod (Carlos Rodriguez btw). Het plafond was wat mij betreft plek 8. En dan leek hij mij op voorhand niet per se beter of slechter dan crod, gall, oconnor, buitrago en skjelmose. En inderdaad ook minder opstelbaar in de bergritten dan wellens en politt.
Goedemorgen, nieuw op het forum. Wel gebruik gemaakt van de vele discussies bij het opstellen van mijn team. Helaas door uitvallen van Philipsen en Almeida en twee dagen niet de juiste mannen opstellen punten verloren. Sta op 94.1% +-. Ik heb nog alleen maar eenlingen van ploegen en mijn dubio van vandaag is voor de 9e man: Healy of Martinez? Martinez gisteren rustig aan gedaan en kan een tijdrit bergop rijden. Als ik het forum moet geloven gaat Healy zich nog een keer uitwringen, alleen hoeveel zit er nog in de tank na gisteren het ook niet compleet te hebben laten lopen?
Milan is 4 miljoen en Crod 2,5. De alternatieven op beide plekken zijn ook ongeveer even duur. Het ligt dus wel iets complexer dan dat.
Voor mij zijn het twee losstaande zaken die hooguit indirect aan elkaar gelinkt zijn:
- Milan levert in relatie tot goedkopere alternatieven te weinig op om zijn prijsverschil te rechtvaardigen.
- Crod's niveau was niet denderend, maar werd in mijn ogen onterecht nóg lager ingeschat
De indirecte link ligt hem in het feit dat als je besluit Milan thuis te laten vanwege zijn budgetinefficientie je natuurlijk wel met een oplossing moet komen die efficienter is. Daar kán oa Crod bij om de hoek komen kijken, maar hoeft niet. Het is vanwege het feit dat je op de downgrade van Milan al veel meer kan besparen dan dat de upgrade naar Crod kost sowieso niet een één op één verhaal.
Heb hier nog eens over nagedacht. Ik speel dit spel al een jaar of 10 en nooit eerder vond ik het ruime budget zo storend. Denk dat het een paar redenen heeft waarom het nu extreem is:
- de voorspelbaarheid van de nummer 1. Iedereen wist dat Pogi ging winnen en dat je lekker plaats kon nemen in de UAE-trein.
- de voorspelbaarheid van twee andere puntenkanonnen, Vingegaard en Evenepoel. Dat is echt een belangrijk verschil tov vorig jaar, toen Vingegaard gevallen was en Evenepoel nog een vraagteken was in de Tour. En ook de jaren hiervoor was dit zelden zo extreem.
- de (te) lage prijs van puncheurs / klimmers
- het parcours
Iedereen kon lachend Pogi, Vingegaard, Evenepoel, wat UAE's, minimaal 2 man uit de categoie Lipo/Rog/Yates/Jorg, Van der Poel en nog wat leuke puncheurs/klimmers van het kaliber Onley/ Vauq/ THJ erin klikken. Op die laatste groep heeft Scorito zich echt verkeken. Het spel 3 of 4 weken voor de start opengooien is leuk, maar eigenlijk zinloos. Wacht dan even op de Dauphiné of Ronde van Zwitserland, of pas daarna nog prijzen aan. Nu heeft iedereen alle puntenknallers.
Wat ook meespeelt, het parcours: het is heel veel van hetzelfde dit jaar. Ja oke, je kunt nu hele betogen gaan houden dat etappe 2 anders was dan etappe 4. En dat de Mur van Bretagne anders was dan Toulouse. Maar je selecteert voor al die ritten (min of meer) dezelfde boys. En in de overgangsritten kom je ook prima weg met VdP, je UAE-trein, je truipunten en wat 500K-parels.
Gister was het geen uitzondering dat mensen de hele top 8 hadden. Of 6 renners uit de top 8 plus 2 UAE's. Knap, zeker. Maar jammer dat het kan. Achteraf gezien had Scorito in mijn ogen óf het budget krapper moeten maken, of meer realistische prijzen moeten geven aan jongens waarvan duidelijk was dat ze goed konden gaan presteren. Nu is het een soort collectieve puntenpolonaise waarbij 1 missertje in je selectie direct fataal is.
Wat dat betreft vond ik de Giro veel leuker. Al moet ik zeggen dat iedere ronde zonder Pogi eigenlijk leuker is op Scorito-gebied. Want de UAE-trein zit lekker, maar zelf harken op je omafiets is toch leuker ;-)
Je moet zoveel mogelijk punten halen aan de hand van de spelregels. Dus geen of slechts1 extra uae-er was erg riskant, zeker ook met de getoonde vorm van Almeida en Wellens, plus de waarschijnlijkheid van zowel geel en berg en misschien groen punten en de minimaal 5 etappe zeges van Pogi. Nu Almeida wegvalt vullen de 4 uae-rs vandaag en gisteren plek 8 en 9 in met 48 punten. Mijn 8e en 9e plek halen gisteren 14 puntjes. En vandaag 32. Dat tikt toch lekker door helaas.
@reddevil: hier lopen 2 dingen door elkaar. Volgens mij was het budget prima. Je moest heel wat dure jongens thuislaten. Alleen door het parcours en de situatie van de renners was redelijk evident welke dan.
Uae boys zijn te goedkoop gemaakt. Waren de prijzen na de dauphine bedacht dan was dat inderdaad niet gebeurd.
Skjelmose was te duur (die werd ziek etc).
Wout van Aert was zonder meesprinten veel te duur.
Rodriguez en Mas waren als maximaal p8 en zonder punch te duur.
Nog steeds ben ik 3 weken en tot het laatste moment aan het puzzelen geweest. Ik snap je probleem met het budget in dat verband niet zo goed. Je moest kiezen tussen de topsprinters, kiezen tussen vdp en wva, kiezen tussen vauquelin onley gregoire en aranburu, en kiezen tussen jorgenson lipowitz roglic. Overal behalve bij de grote 3 moest je dus harde keuzes maken. Wat wil je nog meer? Juist met een krapper budget komt het nog veel meer aan op gelukjes.
Eens. Ook ik heb de UAE teampunten onderschat. Ik had alleen Almeida erbij. Pech natuurlijk, maar met 3-4 UAE was dit goed op te vangen geweest. Wellens rijdt ijzersterk, en dat had ik gewoon kunnen weten. Ik wist het eigenlijk ook.
Ben wel van mening dat er iets te makkelijk gedaan wordt over de prijzen van de UAE knechten. En dan doel ik met name op deze specifieke Tour.
Als Pogacar zoals vorig jaar in de Giro meedoet en daar vrij weinig echte concurrentie heeft, kun je die knechten inderdaad prima op 3 miljoen zetten, maar als Vingegaard mee doet, die in de vorm van zijn leven zou moeten zijn, vind ik dat niet terecht.
Op Almeida en Yates na, en heel misschien Narvaez (punch etappes), zou je van niemand eigen punten verwachten. Dat betekent dat ze volledig afhankelijk zijn van Pogacar. Dat brengt dus ook een bepaald risico met zich mee. Een risico die denk ik bijna niemand zal nemen voor 3 miljoen. En dan kun je zeggen, Pogacar is de beste van de wereld, maar ook hij kan een mindere dag kennen of de Tour van Vingegaard verliezen.
Dit is een hele lastige. Ik ben het inhoudelijk eens met je constateringen maar merk wel dat ik ze anders 'beleef'.
Het effect van de voorspelbare puntenpolonaises is inderdaad dat je met een misser gelijk de lul bent. Maar over wat voor misser praten we dan? Een renner die:
- Getelefoneerd was
- Goedkoop genoeg om er in te klikken
- Door combinatie van bovenstaande een voorspelbaar hoge pickrate heeft.
Die moet gewoon mee. Het niet hebben van zo'n renner is in mijn ogen een puur spel-technische misser. Dat ik géén Vauq heb is gewoon heel dom. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Healy ook wel. Daar heb ik het spelletje dit rondje verkeerd gespeeld. Daar mag ook een consequentie aan zitten.
Stel nu een situatie voor waar de pricing zo is dat je niet al die gasten mee kan nemen en moet gaan kiezen. Presteren ze allemaal vergelijkbaar dan maakt dat niet uit. Dan zitten er geen consequenties aan je keuze. Presteren ze níet allemaal, dan zitten er flinke consequenties aan je keuze. Niet alleen vanwege het puntenverschil, maar ook omdat je een groter gedeelte van je budget in dat puntenverschil hebt gestopt. Als je keuze een puur speltechnische is, dan geldt natuurlijk exact hetzelfde als wat ik hierboven schrijf. Maar kan je dat bij deze renners echt stellen? Bij mega voorspelbare puntenpakkers zoals Pogi, Vin en Rev is het tegenvallen dus per defintie onvoorspelbaar. Bij de mega voorspelbare parels is het altijd nog maar afwachten of ze leveren en wíe van de parels er dan leveren. Ze vallen niet voor niets in het rijtje parels ipv zekerheden. In beide segmenten is je keuze dus meer een soort gevoelsmatige roulettekeuze dan een echte speltechnische. Je misser is daarmee ook meer pech dan een speltechnische misser. Laat die hele pech factor nou net iets zijn waardoor mensen die spelletje al snel op een negatieve manier kunnen beleven. Zie bijvoorbeeld JP.
Het feit dat sommige etappes zo makkelijk te vullen zijn met 9 puntenpakkers is inderdaad niet leuk. Effectief kan je deze etappes gewoon wegstrepen en speel je Scorito misschien wel maar over 10 etappes ipv 21. Maar dat betekent dus wél dat je in deze 10 etappes dus iets moet verzinnen. Het spelletje moet spelen. Hoe meer 'niet-speltechnische' verschillen je creeert in die andere 11 etappes, hoe minder impact je 'wel-speltechnische' listen in die 10 etappes meetellen. Ik weet niet of het helemaal de goede vergelijking is, maar je krijgt dan een beetje hetzelfde als in het klassiekerspel. De caproulette is daar zo impactvol dat het geen reet uitmaakt wat je met de rest van je selectie doet. Het voorseizoen zit boordevol leuke pareltjes en strategiën, maar de caps overtoepen altijd. Als Scorito komend jaar het hele spelletje vervangt door een toto spelletje waarbij je enkel de top 3 in moet vullen krijg je hetzelfde resultaat.
Dan de UAE-trein:
Het is niet te ontkennen dat met deze Pogacar de UAE trein een voorspelbare manier van punten pakken is, die ook echt wel zijn speltechnische voordelen kán hebben. Het valt mij echter in de regel (dus niet specifiek bij jou) op dat de meesten die het hebben over deze teampunten óók klagen over bankpunten, dagopstellingen, reserves etc. Het opstel-principe is misschien wel hét belangrijkste en meest technische element van Scorito. Wielerspelletjes worden allemaal op punten-per-saldo gespeeld in plaats van absolute punten en scorito voegt daar nog het (in mijn ogen zeer mooie) spelelement aan toe dat dat punten-per-saldo verhaal ook binnen je eigen selectie geldt.
Leuk dat je met renner X 20 punten haalt in etappe 1, maar als de concurrentie renner Y opstelt met 15 punten pak je dus maar 5 punten. Scorito voegt daar aan toe dat als je er iemand voor op de bank moet houden die 15 punten pakt je dus een X bedrag en een plekje inn een renner hebt gespendeerd dat nu slechts 5 punten oplevert, ongeacht(!) van wat je concurrentie doet.
Dit is iets wat niet zichtbaar wordt uit het scoritopuntenklassement. Daar komen al die teamgenoten bovendrijven en iedereen denkt: Ah, dus zó makkelijk is het spelletje! De realiteit is dat hoe meer van die gasten je meeneemt, hoe verder naar 'voren' je ze gaat opstellen in je dagselectie en hoe impactvoller dat punten-per-saldo verhaal wordt. Ik ben dus helemaal niet bang voor iedereen die er 4 UAE in klikt. Ik ben hooguit bang voor het (zeer kleine) gedeelte dat in staat is om zijn 16 andere renners daar zo goed mogelijk omheen te passen. Wellens is een mooi voorbeeld: Tot nu toe flink punten gepakt, maar per saldo heel weinig. Juist vanwege het feit dat het zo makkelijk (en goedkoop) is om een andere puntenpakker op dat plekje te zetten. Nu in de bergen pakt hij misschien méér punten per saldo, maar hoeveel mensen hebben daarvoor een THJ of Vauq moeten banken gisteren? Maakt dat Wellens een slechte pick? Nee dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is wel een vele minder impactvolle pick tov andere serieuze(!) scoritoteams dan het scoritopuntenklassement doet vermoeden.
Wat het 'probleem' vooral is is de enorme voorspelbaarheid van die Pogi punten. Dat zorgt er voor dat men die voor deze makkelijke route kiezen een net even wat kleinere kans hebben om er echt mee op hun bek te gaan dan zou moeten. De kans dat zo'n Wellens levert is nu soms groter dan de kans dat zijn anderhalf miljoen kostende alternatief levert. Maar dat is in theorie een tijdelijke situatie. Ik denk niet dat, zoals volgens mij Nijmos al stelde, er daarvoor iets in de teampunten-regels moet veranderen. Misschien wel in de prijsstelling, maar je zou zefls kunnen zeggen dat het goedkoper prijzen van de Vauqs, THJs en Onleys exact die aanpassing in de prijsstelling is. Goedkoper dan 'Wellens' met dezelfde of zelfs hogere potentie. Tegen een iets lagere zekerheid. Aan de andere kant is het misschien ook juist weer een argument om die gasten inderdaad iets duurder te maken: Dan is de impact groter als je ze bankt voor de punten van 'Wellens'.
Zo, dat was het weer lief dagboek.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.