Pidcock die voor 1.5m een klassement probeert te rijden ga je mijns inziens meer aan hebben dan een Pidcock die zijn ritten uitkiest op een parcours waar hij op heel veel etappes op te stellen is, in een ronde waarin de vlucht het gemiddeld genomen ook vaker haalt ten opzichte van de andere grand tours. Dat is nog even een stuk moeilijker dan de vluchtetappes van Healy in de afgelopen tour goed voorspellen en dan niet ook nog (teveel) 0 punters halen.
Tenzij je echt heel goed bent, en dat zijn er natuurlijk best wat hier, dan is Pidcock als klassementrenner voor de meeste van ons aantrekkelijker. Simpelweg om alle mogelijke minpunten die je anders met hem kan vergaren.
Benieuwd hoe hier mensen naar de teampunten kijken deze Vuelta. Ik ben in de Tour vol op de UAE trein gestapt (met Almeida, Wellens en A.Yates), wat me een bronzen bekertje heeft opgeleverd ondanks het niet hebben van Lipowitz, Gall en Onley.
Dat is met Pogacar volgens mij altijd wel een goede tactiek. Met elke andere renner, wordt het twijfelachtig. Vingegaard is niet iemand die veel etappes wint, zal geen bergtrui gaan pakken deze Vuelta gok ik en het zou zo maar kunnen dat ie relatief laat het rood pakt. UAE is nog onzekerder natuurlijk, al zal wit voor Ayuo wel redelijk gegarandeerd zijn. Gecombineerd met het feit dat de Vuelta altijd meer chaotischer is, neig ik er naar om helemaal geen extra renners van Visma/UAE mee te nemen. Die van Visma zijn allemaal duur, die van UAE weinig kans op eigen punten. Behalve wellicht Soler en/of Vine. Die laatste is in zijn prijsklasse misschien nog wel de meest interessante man, al moet ie wel op zijn fiets blijven zitten. Maargoed, UAE is niet de gedoodverfde favoriet dus waarom bij die ploeg inzetten op teampunten?
Ciccone in combinatie met Pedersen is zeker interessant. Verder houdt het dan wel een beetje op met de teampunten. Vooral ook omdat je aardig wat keuze hebt qua klimmers/AK'ers en dan moet je dus een plek in je dagselectie opofferen. Wat denken jullie?
Ik denk dat Vingegaard 'gewoon' domineert en dat 4 Visma wellicht niet nodig, maar best wenselijk gaat zijn. Afhankelijk van de sprinters die nog komen is het budgettechnisch ook prima te doen van wat ik kort had geklikt. Kuss werd ook beter later in de tour en Jorgenson, geen idee wat er precies aan de hand was, lijkt me ook niet dat die minder gaat zijn. En dan heb je Tulett en/of Zingle nog die beide interessant zijn. Vingegaard zal wat eerherstel willen, althans dat verwacht ik, en die zie ik niet rustig uitrijden met een comfortabele marge en dat is het.
De kanttekening is dat de vlucht het sowieso wel vaker haalt in de vuelta en het parcours (maar dat is eigenlijk altijd wel zo) zich ook wel goed leent voor het vooruit blijven van veel vluchten.
Vingegaard lijkt me idd wel topfavoriet, maar of dat domineren wordt met 4-6 ritwinsten+bergtrui is geen garantie.
Desalniettemin is er ook nog TTT waar Visma 1 van de favorieten is. Daar moeten ook 9 renners worden opgesteld. Liefst uit de beste ploegen. Ik heb er m.a.w. nu ook wel 3 Visma's in staan.
Nu ik er over nadenk, zowel Ayuso en Almeida hebben sinds het uitvallen geen (echte) koers meer gereden (Ayuso wel nog 39e geworden in San Sebastian). Dat zijn best wat onzekerheden voor 2x 5 miljoen. Zou je het je kunnen veroorloven om ze allebei thuis te laten (met wellicht een Vine als een hedge bet)? Of moet je er toch echt minimaal 1 hebben? In dat geval is Almeida normaliter de meest steady van de 2 en heeft de betere tijdrit, maar Ayuso bonuspunten voor het wit.
Overigens waren beiden blessures volgens mij niet al te serieus (rib voor Almeida en knie/ontstoken oog voor Ayuso), dus ze zouden beiden prima hersteld (en extra uitgerust) aan de start moeten verschijnen.
Almeida is wat mij betreft een nobrainer. Op basis van zijn resultaten is hij op het moment, even los van zijn herstel door zijn val (en de grillen van Remco), echt wel best of the rest. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij niet gaat leveren.
Ayuso heeft een heel goede start gehad maar die 4e plek van de Vuelta is al even geleden en de Giro hield niet over dit jaar. Als ik moet kiezen dan zou ik ook voor Almeida zou opteren, ondanks die witte trui.
Nee zeker, dat hij 2e wordt achter een teamgenoot, en dan ook nog Del Toro, had derhalve net zo goed 1e kunnen zijn. Maar 1e of 2e daar zegt an sich ook niet echt veel over zijn vorm. Dat is toch een beetje als Bennet die in de aanloop naar de Giro in de Loire tour een paar keer won. Leuk maar voor je team zegt het niet zo veel.
Ik vraag mij even af hoe iedereen zit met de AK renners en hoeveel neem je er mee om er vervolgens "de beste 9" per dag op te stellen icm het budget. Nu is natuurlijk qua sprint nog lang niet iedereen toegevoegd, maar als je de mannen die het dit jaar prima doen bij de AK mannen kom ik toch op het volgende lijstje uit wie je normaliter mee wilt nemen:
- Vingegaard
- Almeida
- Ciccone
- Caparaz
- Gall
- Gee
- Pellizzari
- Tiberi
- Ayuso vind ik nog grootste vraagteken maar met witte trui p1/p2 normaliter wel een "zekere" pick
- Landa/Hindley/Bernal/Pidcock/Caruso
Kortweg is je budget als je ook Pedersen neemt heel minimaal voor vluchters en sprinters verder... Want 10 van deze mannen met de eerste 9 en goedkoopste van de onderste vier kost je 33,5 miljoen. Neem Pedersen erbij ben je 38,5 iljoen kwijt. Dan neem je bijvoorbeeld een Ganna, Canal en Silva erbij voor de sprint tot nu toe, zit je op 41,25 miljoen. Neem nog twee UAE knechten en een Lidl knecht ben je nog 3 mil verder. 44,25 mil. dan heb je als ik het niet mis heb nog 3,75 miljoen een vluchter en 2 sprinters normaliter... worden dan wel goedkope jongens, met eventueel een nog aankomende Philipsen waarvan men nog niet weet wat die kost een potentiële hersenkraker..
Mijn vraag tot slot, is het beter om een ak man extra mee te nemen, dus 11 onder het mom er valt er altijd wel 1/2/3 uit in een grote ronde. Of is het misschien interessant het te combineren met UAE/VLB trein op de AK dagen en toch op 10 totaal te houden met eventueel anderzijds die ene "gouden" vluchter op te stellen, wat op "duidelijke" vluchtersdagen natuurlijk punten gaat kosten omdat je maar 1 vluchter hebt ipv 2/3?
Ja oke precies. Dan is het idd wel lastig met de sprints, maar ja mis ook daar nog wat namen dus dan moet ik toch wat gaan schuiven en prioriteren welke AK mannen ik het meeste verwacht en welke er toch doorheen zakken (naar mijn idee)...
Het sprintveld zit nog vol vraagtekens idd, dus definitief puzzelen zit er nog niet in. Maar het lijkt me wel heel onwaarschijnlijk dat je je sprintploeg kunt gaan opvullen met enkel 1 miljoeners naast Pedersen, dus daar heb ik al wat budget voor vrij gehouden. Dit zorgt er wel voor dat een AK kern meenemen zoals jij die daar voorstelt er niet meer in zit. En als anticipatie op het bekend worden van de puzzelstukjes voor de sprinterspuzzel kun je dus wel jezelf alvast gaan afvragen wie van die AK mannen je écht sowieso mee wilt hebben en wiens zadelpen op losse schroeven staat.
De helft van de lijst is nog niet bekend, het is onzinnig om nu al vragen te stellen over wie het beste op te stellen. Qua type renner kun je natuurlijk wel iets zeggen. Ik tel 3 a 4 massasprints. 3 heuveletappes. 6 bergetappes voor klimmende aanvallers en 6 etappes voor de klassementsmannen. Lijkt me logisch dat je dan een paar extra klimmers inbrengt in verhouding tot sprinters. Eerste etappe is dan niet fijn, maar de punten pak je later dan wel in het kwadraat terug. Slimste is natuurlijk om renners te vinden die op meerdere vlakken punten kunnen scoren.
Heel erg eens met wat je zegt over Almeida. Ik schatte hem in als podiumkandidaat bij de Tour.
Ayuso lastig in te schatten. Stond lange tijd 2e in de Giro en verloor eigenlijk alleen tijd door een valpartij. De bij werd zijn doodsteek, maar doet daar verder niets aan af. Kijk je dan naar andere resultaten, dan vond ik het vreemd dat hij in zijn geboorteplaats tijd verloor op de Montujic in de ronde van Catalonië. Maar in maart dit jaar was hij echt heel goed in de Tirreno en Faun Drome Classic.
Almeida is met blessure uitgevallen in Tour.
Almeida heeft toegeleefd naar klassement rijden in Tour
Almeida heeft exact het programma van vorig jaar gereden
Almeida was vorig jaar vrij dramatisch in Vuelta.
Almeida is zeker geen no brainer, mss door ruim budget wel.
Wellicht dan ook wel netjes om te vermelden dat hij vorig jaar ziek uitviel in de Vuelta 😂
Kom op man, in 2024 eindige hij 4e in de tour. Dit jaar won hij de ronde van Zwitserland, Romandië én Baskenland.
Viel door valpartij uit in de Tour en wil denk ik wel wat goedmaken in de Vuelta. Als kopman zonder Pogacar.
Dat vind ik juist niet. In de Giro was ook heel duidelijk wanneer je Pidcock moest opstellen en leverde hij in de eerste twee weken altijd. Volgens mij had ik hem toen 6 of 7 keer opgesteld: drie keer top 5 en nog 3 of 4 keer top 20. Dikke prima. Alleen in week drie (toen de ritten echt te zwaar voor hem werden) leverde hij niet meer. Maar ik zie de komende Vuelta heel erg veel aankomsten waar je hem direct op kunt schrijven voor een plek bij de eerste 5.
Ik was glad vergeten dat Ayuso aan het begin van de Giro gewoon goed was, wellicht zelfs de beste bergop. De twijfel is er nog maar dat maakt het wel iets genuanceerder dan mijn "het hield niet over" opmerking. Komisch hoe je geheugen dat gewoon kan wissen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.