Gaudu had ik er tot aan het einde in staan. Alleen toen zag ik een dag van te voren een Frans interview waarin ieder zelfvertrouwen ontbrak en hij aangaf dat hij enkel ging rijden om een beetje plezier terug te vinden.
Toen er toch maar uitgeklikt en VPP genomen. Dat was mn allerlaatste wissel..
Er zaten meerdere 500kers in het spel die potentiele uitschieters konden/kunnen gaan zijn. Voor de meeste gold vooraf echter dat ze relatief moeilijk opstelbaar gingen zijn. Of je zou ze er buiten laten op de verkeerde momenten, of je zou ze opstellen maar dan iemand anders er buiten laten. Een keer verkeerd banken en je kan al een groot deel van hun potentie missen, één keer verkeerd opstellen en je kan per saldo al een groot deel van je 'winst' teniet doen.
Planckaert had hier in principe geen last van. In rit één was er altijd plek voor hem, plus de kans om gelijk al 24 punten te pakken. Ook in de laatste 2 sprinritten is er in principe plek voor hem voor eventueel +10 of zelfs +16 en het was ook nog eens een van de weinige 500k'ers die kans had op punten via een eindafrekening. Dat zorgt er voor dat je al een vrij goede kans met hem hebt om 'netto' je 50 punten terug te pakken en hij zorgt ook niet voor opstelstress.
We hadden ook beredeneerd dat hij mogelijk(!) als leadout zou fungeren en eventueel zelf zou sprinten als JP het einde van de Vuelta niet zou halen. Maar dat zou dus allemaal pure bonus zijn. Wel ook weer in ritten waar opstellen dus geen issue was.
Zelf ben ik omdat ik dat leuker vond overigens voor Huub Huub Barbatruc gegaan. Geen beredeneerd betere keuze dan Planckaert natuurlijk maar wel met een vergelijkbare insteek: De potentie om in de ITT straks al een deel van de potentiele 50 punten terug te pakken (net als planckaert in rit 1) en zit in 'zijn' ritten ook minder snel mensen in de weg dan de meer klimmende types.
Met Vingegaard in het rood lijkt de rit naar Andorra de eerste echte test. Ik zie grofweg drie scenario’s.
Scenario A (30%): er komt geen overeenstemming over de kopgroep. Er springen telkens klimmers mee die net te gevaarlijk worden geacht – namen als Fortunato of Riccitello – en ploegen willen dat niet laten rijden. Daardoor blijft het de hele dag onrustig en eindigt het erin dat de klassementsrenners zelf voor de winst strijden op de slotklim.
Scenario B (40%): UAE gooit de knuppel in het hoenderhok. Ze sturen Soler mee in de vroege vlucht om Visma onder druk te zetten. Visma reageert waarschijnlijk door Tulett of Jørgensen mee te sturen, waarna er een groep met sterke klimmers ontstaat die doorrijdt voor ritzege en eventueel rood. Dit lijkt mij persoonlijk het meest waarschijnlijke scenario.
Scenario C (30%): de vlucht van ongevaarlijke mannen. Als UAE en Jumbo de benen stilhouden, krijgen aanvallers die niet kort staan – denk aan een Castrillo of iemand van de Spaanse wildcards – de ruimte. Eén van hen kan dan zomaar het rood overnemen.
Wat ik minder waarschijnlijk acht, is dat Jumbo of UAE de hele dag controleert. Jumbo wil het rood liever kwijt, en UAE zou in een man-tegen-man duel op de slotklim waarschijnlijk juist tijd verliezen tegenover Vingegaard.
Opstelling
Ik ga voor een mix van de scenario’s:
- Fortunato, Castrillo, Soler + mijn zes sterkste klassementsmannen (Vingegaard, Almeida, Ayuso, Pellizzari, Ciccone, Bernal).
- Bank: Riccitello, Tulett, Tiberi, Pidcock.
Poeh wat was me dit vandaag!
Bernal Ganna of Bagioli Pedersen!
Uiteindelijk de keuze Bernal Ganna gemaakt:(
Al met al 383 punten!
Dat einde was billen knijpen Ciccone ging de trui pakken leek het!
Pellizari bank Van dijke bankie beter aan 75,5% Dat was een pak beter met Pedersen Bagioli achteraf makkelijk natuurlijk! Zijn meer mensen geweest die Pedersen op de bank hebben gezet maar echt super blij dat Vingegaard (Cap) De trui nog heeft met 3x Uae en 3x Visma mooi team bij elkaar gefietst:)
Mooie analyse, 1 ding is echter niet meegenomen en dat is dat pidcock al een half jaar lang roept dat hij zo graag de etappe in Andorra wint. Die gaat morgen er alles aan doen omin die kopgroep te zitten (en dan houdt het peleton hem kort) of zelf zijn ploeg laten werken om kopgroep in vizier te houden. Is niet al te moeilijke klimdag en slotklim en daarmee te controleren voor pidcock en co. Dus daarom gok ik er op dat het een ak dag wordt.
Met Soler heb je dubbele kans, staat hoog in klassement dus als alles bij elkaar blijft pak je daar punten mee en als UAE hem mee stuurt in de vlucht dan is die ook kansrijk in een sterke groep. vraag me alleen wel af of Visma dat toestaat.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.