Dat is goed nieuws, dan gaat Nederland dus niet meedoen aan die poppenkast. Dat hebben we immers beloofd. Nu moet de AVROTROS de rug recht houden.
Zie je, zo kan het ook. Niet de Israëlische deelnemer bedreigen of de zaal slopen of zo. Nee gewoon vooraf, als zij mee mogen doen zijn wij er niet bij. Dát is vreedzaam protest.
Nee want er zijn nog steeds mensen die de demonstraties en het daaruit volgende geweld goedpraten. Jij doet dat nu zelf ook weer.
Met andere mensen in gevaar brengen bereik je helemaal geen hoger doel, echt misschien kun je het gewoon beter bij je muziek topic houden want hier zeg je echt niks zinnigs.
Het lijkt er steeds meer op dat de Spaanse landelijke overheid liever van de Vuelta af was dan de demonstranten: https://theobjective.com/espana/2025-09-14/sindicato-mayoritario-policia-denuncia-gobierno-la-vuelta/
Ook te zien aan de groep lokale bestuurders die vergelijkbare seintjes gaven. Los van het MO-conflict totaal onverantwoord bestuur. Beetje spelen met de veiligheid van renners.
De Israëli’s en Palestijnen leven daar al ruim 80 jaar naast elkaar. Het is er nog nooit gezellig geweest en het zal de komende 100 jaar waarschijnlijk ook niet gezellig worden.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat mensen vanuit de hele wereld zich continu druk maken over wat er daar iedere keer weer gebeurt. Het is een soort geopolitieke Big Brother.
In plaats daarvan leren wij Europeanen er niet van dat we ondanks die 80 jaar bemoeienis geen steek dichter bij een tweestatenoplossing zijn gekomen. Wat zeg ik? Vrede is verder weg dan ooit en het wordt met de dag tragischer.
Ik durf er vergif op in te nemen dat als de rest van de wereld zich er niet zo mee had bemoeid, de problemen een fractie zouden zijn van wat ze nu zijn. (Dit geldt overigens voor alle bemoeienis in die gehele regio.)
Wij kunnen vanuit onze positie (samenleving, culturen, religie, belangen, overtuigingen, waarden, normen enz.) nooit begrijpen waarom de Palestijnen A willen of de Israëli’s B. Of wie wat zou willen uitruilen of voor welke groep gerechtigheid zou zijn. Dit is zelfs een extreem complex vraagstuk voor mensen die deel uitmaken van die samenlevingen.
Ik zou dus graag een pleidooi houden aan alle pro-Israëli’s en pro-Palestijnen, genocide- dan wel zelfverdedigingsschreeuwers: stop met deze bemoeienis. Het heeft 80 jaar niet gewerkt, het werkt nu ook niet en het gaat nooit werken. Het zal waarschijnlijk alleen maar leiden tot meer doden in de toekomst.
Maak je druk over dingen waar je invloed op hebt én waar je echt de hoed en de rand van kent. Dat is voor ons Europeanen niet aan de orde.
Verder hoef ik denk ik niet duidelijk te maken wat ik vind van de Spanjaarden die denken dat er door het verstoren van een wielerfeest in Spanje het er gezelliger op gaat worden in het Midden Oosten.
Als je denkt dat de Verenigde Staten hun stukje Westerse Wereld in het Midden Oosten ooit gaat opgeven...
'Wij' bemoeien ons er alleen mee als het ons kan raken in positieve of negatieve zin. Afrika bemoeien 'we' ons dus zo weinig mogelijk mee. Sancties tegen Rusland worden 'we' alleen maar beter van dus dat was binnen een paar dagen na de inval van Oekraine geregeld. En Israel heeft tot nu toe nog steeds de vrije hand en onbeperkte middelen (van wie zouden ze die nou krijgen??) om weet ik wat uit te voeren in de regio. Niet omdat we vinden dat de Israeli's en of Palesteinen recht hebben op een stuk land of het recht hebben zich te verdedigen. Nee omdat Israel een strategisch zeer gunstig gebied midden in het Midden-Oosten is voor de Amerikanen en dus voor de meeste Europese landen.
En het klopt dat het al 80 jaar duurt en dat er nooit een oplossing zal komen, laat staan een beetje fatsoenlijke oplossing voor alle partijen.
Dat er tegenwoordig een luider protest klinkt is logsich. Filmpjes zijn voor iedereen binnen no-time beschikbaar. Dus je bereikt een veel groter publiek met je acties dan vroeger. De discussie over of de acties tijdens de Vuelta wel of niet mogen kunnen snap ik niet goed, dat is wettelijk vastgelegd. Dus als je anderen in gevaar brengt ben je in overtreding, klaar. Dat er begrip is voor het gevoel en de machteloosheid van de actievoeders snap ik dan weer wel.
De eerste bewering hoor ik wel vaker maar is dat echt zo, of is het andersom, dat Israël de VS in een wurggreep heeft? Dat laatste had ik al gehoord bij geschiedenisles op de middelbare school jaren geleden, en valt onder anderen hier ook te lezen. Het een sluit het ander niet uit en ik zeg ook niet dat het niet klopt, maar ik was wel benieuwd of je het kunt ondersteunen. Vanwege de geschiedenis van geweld in het Midden-Oosten en de daaruit voortkomende haat richting de VS, lijken ze meer gebaat bij een andere koers.
Niet door wat er hier te lezen is, maar oud-premier Dries van Agt (enkele jaren geleden overleden), die als ik het goed heb veel met wielrennen had, is wat mij betreft het mooiste voorbeeld daarvan.
De organisatie van de tdf gaat echt niet laten gebeuren dat de tour etappes in Spanje geen doorgang hebben, ondanks dat het allemaal schrijnend is heb ik geen mening geweld moet stoppen maar onze koers hoeft niet afgepakt te worden! Prudhomme stuurt desnoods het leger van Frankrijk of gendarmerie erheen om alles in goede banen te leiden mocht er geen zekerheid zijn verwacht ik een geheel franse tdf :)
Als we dit gezellig gaan negeren met de rest van de wereld is het inderdaad snel over. Dan gooit Israel de hele Gaza-strook plat, jagen ze alle Palestijnen weg (voor zover die nog leven) en koloniseren ze de Gaza-strook. Lijkt me nou niet echt de juiste oplossing.
Heel goed dat de Canarische eilanden stelling nemen inderdaad. Wees gewoon duidelijk, de UCI stelt zich zoals altijd weer lafjes op. Helemaal eens met Ducrot in deze.
"We bieden moordlustige regimes graag een platform om onder een mom van internationale vredelievendheid hun imago wit te wassen. Sport moet autonoom blijven zodat we ongegeneerd geld kunnen blijven vangen zonder welke vorm van ethische verantwoording dan ook af te hoeven leggen. Het is onaanvaardbaar en contraproductief als politici en regeringsleiders korte metten maken met onze hypocrisie."
De UCI kijkt beter in de spiegel. Als er één hoofdverantwoordelijke is voor de veiligheid van de renners, dan is het de organisatie die menig atleet dwingt te kiezen tussen een schaars plekje in het profpeloton of een adequaat afgesteld moreel kompas. Dat renners het min of meer prima lijken te vinden om zich te verschuilen achter het uitgekauwde 'politiek en sport moeten gescheiden blijven' is lichtjes teleurstellend, maar het is ook makkelijk oordelen als je (zoals ikzelf) niet iemand bent die diens hele leven heeft toegewerkt naar een plekje in het profpeloton.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.