Pro-Palestijnse-demonstraties in de Vuelta 2025

1 2 ... 18 ... 41 42
Gesloten
Romāns Vainšteins

Wat ik al voorspelde gebeurt: dit is effectief het einde van IPT want het is nu helemaal los natuurlijk. Welke organisatie gaat het belang van de koers onderwerpen aan Adams' hup BiBi-equipe? Dat is gewoon een magneet voor wanorde en protesten. Nu het team afserveren is het enige dat je kan doen.

Wat mij betreft pakt men ook fors door op het gebied van Sport- en event washing, daar moet geen plek meer voor zijn.

Laatst gewijzigd
Kubus

Ik heb het originele bericht nog niet kunnen vinden, maar ik lees inmiddels in meerdere media dat er ongeveer 100.000 demonstranten bij het einde van de Vuelta waren.

Is er hier iemand die nog steeds durft te beweren dat de politie hier gewoon even tegen had moeten optreden?

Of iemand anders die nog steeds durft te beweren dat het linkse beroepsdemonstranten zijn?

Romāns Vainšteins

Dat erdoor wurgen van die laatste etappe was gewoon een crash in slow motion. 

Reeds bij de TTT wist je waar deze vuelta op ging uitlopen.

Kubus

https://x.com/laflammerouge16/status/1967698036009865258

Reactie van de Spaanse regering op het statement van de UCI.

Handige Harry
Kubus
https://x.com/laflammerouge16/status/1967698036009865258 Reactie van de Spaanse regering op het stat...

Aldus een regime dat jarenlang met Real Madrid aka FC Franco aan sportwashing deed.

Het trots zijn op de protesten waarbij je eigen werknemers worden aangevallen is echt bizar.

kleomantre

@RV: Ik voorzie eerder nog een paar chicane's. Vergeet niet dat sportbonden als de UCI doordrenkt zijn van corruptie. Naast dat ze graag geld aan blijven pakken in de toekomst is het ook zo dat het verleden tegen ze gebruikt kan worden. Daardoor komt de machine of een omwenteling niet snel op gang. 

Bij Rusland ging dat wat sneller vanwege alle dopingperikelen en onsportiviteit van het voorgaande decennium, inclusief het stelen van dopingmonsters uit de opslag/lab tijdens de winterspelen in Sochi. Zulke grote plooien krijg je niet gauw rechtsgetreken met geld. Dus was het voor het IOC denk ik vrij eenvoudig om Rusland te weren. Kan me voorstellen dat er legio niet-corrupte functionarissen maar wat graag de oorlog aangrepen om Rusland nog wat langer te weren van het internationale sportpodium. Bovendien was er in de westerse wereld wel sprake van enige solidariteit en eensgezindheid omtrent de inval van de Russen.  

Laatst gewijzigd
Kubus
Handige Harry
Aldus een regime dat jarenlang met Real Madrid aka FC Franco aan sportwashing deed. Het trots zijn o...

Ik denk dat de huidige Spaanse regering niet als een regime gezien kan worden, en zeker niet als eentje die met Franco gelieerd kan worden, maar dat is whataboutism.

Er waren 100.000 demonstranten op de been, die kunnen door geen enkele politiemacht worden tegengehouden. In Spanje willen ze in ieder geval nu wél aan de goede kant van de geschiedenis staan. Andere landen daarintegen, Duitsland kiest voor de tweede keer de verkeerde kant, en dat zeg ik als halve Duitser.

Edit: Overigens ging het me om de inhoud van het bericht, dat eigenlijk de kern van het statement van de UCI countert.

Laatst gewijzigd
Hangslot
Handige Harry
Aldus een regime dat jarenlang met Real Madrid aka FC Franco aan sportwashing deed. Het trots zijn o...

Dit zal je misschien verbazen, maar Spanje heeft niet meer hetzelfde regime als in de tijd van Franco. Er is niets hypocriets aan. Vind je Merz ook hypocriet dat hij maatregelen tegen antisemitisme in zijn land neemt vanwege wat zijn regime in de jaren '40 van de vorige eeuw heeft gedaan.

Hangslot

Met betrekking tot veiligheid vind ik zowel de UCI als de Spaanse regering hypocriet.

Door uitingen in de media heeft de Spaanse regering het aantoonbaar gevaarlijker gemaakt voor de renners. 

Anderzijds vind ik de UCI ook enorm zwak. Door IPT in de koers te houden, door de wedstrijden zo lang mogelijk door te laten gaan tot het echt te gevaarlijk werd, door hun statements, hebben ze zelf ook de veiligheid van sporters ondergeschikt aan hun idealen.

Romāns Vainšteins

Wat de UCI betreft zijn dat uiteraard geen idealen maar simpelweg belangen geweest, hoewel niet uit te sluiten is dat de lobby ook de topbobo's aldaar getraceerd en dubbelgevouwen in de achterzak gepropt heeft.

Wheely

Je ziet nu wel dat de protesten in korte tijd behoorlijk wat opgeleverd hebben. IPT ligt onder een vergrootglas, ook de renners zullen nu kleur moeten bekennen. Israëls deelname aan sport evenementen is niet meer vanzelfsprekend. Ook Spanje gaat vandaag bekend maken dat ze het Songfestival boycotten als Israël meedoet.

Klootje Kriekeljon

Aan de goede kant van de geschiedenis staan.. brrr

esims6.0

Bestaat dat niet Klootje? Dit soort one-liners erin gooien helpt ook niet bij de sfeer van de discussie. Er is al eerder iets over gezegd.

Wheely

Het was al bijna twee jaar geleden overduidelijk dat het onbegonnen werk was met deze ploeg door te gaan. Ik snap best dat de motivatie van de wielrenners zelf een sportieve is maar ik snap zelf nog steeds niet dat je voor die ploeg blijft rijden. 

https://www.wielerflits.nl/nieuws/veiligheid-in-het-geding-voor-renners-israel-premier-tech-ploeg-neemt-maatregelen/

FDJ

Rusland met de situatie rondom IPT vergelijken dan heb je, om in wielertermen te blijven, wel een paar afslagen gemist. Maar dat zie ik ook als ik de burgemeester van Amsterdam zag zitten na de Europa league wedstrijd afgelopen seizoen. Ze willen het niet zien volgens mij.

FDJ

Vooralsnog heb ik de UCI als enige in de hele discussie verstandige dingen horen zeggen. De situatie met Rusland was totaal anders. Het viel een soeverein land aan. 

In de situatie met Israel wordt gevochten om voortbestaan na aangevallen te zijn. Las vandaag nog weer in de krant dat er reeds 300000 mensen op advies van Israël vertrokken zijn uit stad. Pas daarna zijn ze gaan aanvallen. 

Als ze echt uit willen voeren wat de protesteerders beweren dan zouden ze niet eerst de gelegenheid geven te vertrekken. Kortom het ligt allemaal genuanceerder dan de linkerflank doet voorkomen en uiteraard kent elke oorlog onschuldige slachtoffers. Maar als je Israel wilt weren, zou je Oekraïne moeten weren omdat er ook onschuldige Russen zijn te betreuren. 

Sunneklaas
Kubus
https://x.com/laflammerouge16/status/1967698036009865258 Reactie van de Spaanse regering op het stat...

De demonstranten zien zich gesteund door de regering, dus die gaan volgend jaar weer gek doen. Hopelijk houdt de Tour alles binnen eigen land

Sunneklaas

Het is tijd voor een indianentrucske: Israël dat Catalonië en het Baskenland erkent, gewoon als effectbal

Laatst gewijzigd
Wheely
Sunneklaas
De demonstranten zien zich gesteund door de regering, dus die gaan volgend jaar weer gek doen. Hopel...

Als IPT meedoet komen er ook in Frankrijk protesten, de beer is los of je het nu leuk vind of niet. 

Maksiem

Fdj zit met zijn hoofd tot aan zijn schouders vast in een tunnel...

Romāns Vainšteins

Konijnenhol heet dat

Kubus
FDJ
Vooralsnog heb ik de UCI als enige in de hele discussie verstandige dingen horen zeggen. De situatie...

@FDJ

Mijn observatie is dat als mensen het woord "links" in een discussie gebruiken, dat dat voornamelijk om de volgende redenen is:
- Dingen rechtpraten die krom zijn
- Als afleiding om aan de inhoud voorbij te gaan
- Om aan te geven dat ze niet lezen wat anderen hebben geschreven

Net zoals dat als mensen het woord "rechts" gebruiken dit vaak gebeurt om:
- In te spelen op selectieve verontwaardiging
- Om op te jutten

Ik denk niet dat het zich uitspreken tegen bepaalde gebeurtenissen in het midden-oosten gebonden is aan een politieke voorkeur, maar eerder aan gezond verstand.

Overigens heeft Oekraïne geen leider die momenteel een gezocht oorlogsmisdadiger is, en worden zij ook niet steeds meer door onafhankelijken wat meer achtergrondkennis dan ons beschuldigd van het plegen van genocide. Ik denk ook niet dat het conflict zo jong of zwart-wit is dat het erg verstandig is om te wijzen naar: maarja, zij ... Beide zijden maken veelvuldig gebruik van gekwallificeerd terrorisme, er is niet persee een 'goede' zijde. Maar iets loopt nu volledig uit de hand en dat moet gewoon gestopt worden, ook al zie je het liever doorgaan.

Laatst gewijzigd
FDJ
Kubus
@FDJ Mijn observatie is dat als mensen het woord "links" in een discussie gebruiken, dat dat voornam...

Die beschuldigingen over genocide komen toch echt structureel van de linkerflank en zijn gelukkig ook vaak weerlegt. Met de middelen anno nu hadden ze dan al veel meer gedaan. De krampachtige houding van Halsema bijvoorbeeld na de voetbalwedstrijd. Schrijnend. Die vrouw van de dierenpartij die niets kan zeggen zonder dat je denkt waarom sta je daar.

Draai het eens om bijvoorbeeld: Als Wilders geroepen had wat Bob Vylan riep, was het land te klein geweest. Nu is er amper verontwaardiging over de schokkende optredens van iemand die niet uit Nederland komt, maar de situatie onnodig verder op scherp zet. En een rechter geeft nog toestemming ook terwijl Tilburg verstand gebruikt

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon
FDJ
Die beschuldigingen over genocide komen toch echt structureel van de linkerflank en zijn gelukkig oo...

70k op 2miljoen inwoners. Met het gevaar dat je lijkt een lans te breken voor wat Israel daar wel doet: niet bepaald efficiente gen.

esims6.0
FDJ
Die beschuldigingen over genocide komen toch echt structureel van de linkerflank en zijn gelukkig oo...

Het is wel een groot konijnenhol.

1 2 ... 18 ... 41 42

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.