We voeren de discussie over Israël en Gaza op dit forum natuurlijk omdat sport en politiek met elkaar verbonden zijn. Sudan heeft bijvoorbeeld geen wielerploeg. En já, er zijn behoorlijk wat andere onethische sponsoren in het wielrennen (zoals FDJ, een loterij). Ongeveer 2/3e van de naamsponsoren, dus wat dat betreft is het verstandig om zich alleen op de uitwassen te richten.
Uiteraard zijn andere genocides net zo ernstig, dus laten we het erover eens zijn dat het goed is dat er in ieder geval één wordt besproken?
Maar laten we de vraag ook omdraaien: waarom dan over Gaza? Dat is denk ik niet heel eenvoudig te duiden, maar ik zie wel een aantal relevante aanwijzingen. Ten eerste is het van belang om zich te beseffen dat de Levant onderdeel is van de oude wereld, oftewel we hebben een gedeelde geschiedenis, en is tegelijk momenteel op een vergelijkbaar niveau van digitale ontwikkeling als Europa. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de Levant, dus ook Israël en Gaza, al sinds de klassieke oudheid onderdeel uit maken van 'onze' wereld. Dat heeft ertoe geleid dat er een band is op o.a. de volgende gebieden: genetisch gezien, historisch, politiek, handel, landbouw, cultureel, religieus (abrahamistisch) etc. Zeker rondom het Middelandse Zeegebied is deze link enorm, dus o.a. in Spanje waar de Vuelta werd gereden. Voor de Germaanse landen/volken (incl. Frankrijk en de een-na-grootste bevolkingsgroep ter wereld na de Han) is de link met de Levant specifiek wat minder groot, maar wel degelijk relevant omdat het onze bondgenoten op het wereldtoneel aangaat. En tsja, de link die Zuid-Europa en wij met de Levant hebben, die hebben we niet echt met Oost-Afrika of Myanmar.
Zijn er dan ver-van-mijn-bed situaties die vergelijkbaar zijn met Gaza? Dat wil zeggen massale verwoesting en een volk isoleren en laten verhongeren? Volgens mij hoef je het niet zo moeilijk te zoeken in historische banden.
Maar we vinden het allemaal belangrijk, maar als dan vandaag Prinsjesdag is waar toch een hoop politici zijn dan hoor je niks over protesten.
Terwijl die mensen een aanzienlijk grotere invloed kunnen uitoefenen dan die wielrenners in Spanje.
Ik kan gewoon niet zo goed tegen die willekeur en onlogische acties van de demonstranten.
Saboteer Prinsjesdag, ga met zijn allen voor die gouden Koets liggen, maar dan gebeurt er niks.
Jij snapt er echt weinig van.
Een vernietigingskamp, kamp AU noemen, beetje ongepaste woordgrap vind je niet?
En je moet eens lezen wat men zegt, want iedereen met gezond verstand veroordeeld de huidige situatie in Gaza, echter is het gewoon goed om door te vragen waarom nu wel iedereen op zijn achterste poten staat en bij vele andere situaties niet.
Waarom zijn we zo selectief om onze afschuw uit te spreken, dat vind ik een behoorlijk interessante vraag.
Ik vind het behoorlijk interessant waarom enkele redelijke antwoorden niet als aannemelijk worden geaccepteerd en er blijkbaar de noodzaak wordt gevoeld om te blijven hangen in 'maar hoe zit het nou met die willekeur?'.
En ook heel veel banden met een land dat door Rusland wordt binnengevallen.
Maar daar doen we behalve een beetje van de zijlijn toekijken en wat wapens toestoppen als Europese Unie toch heel erg weinig tegen.
Ik zou mezelf behoorlijk genomen voelen als Oekraïner als ik zie dat ze voor een ander land massaal gaan protesteren maar dat ze jou het bijna zelf laten uitzoeken.
Je gaat mij niet vertellen dat Europa en de VS Rusland niet kunnen dwingen tot stoppen.
De oorlog in Sudan wordt door meerdere landen in het midden oosten gefinancierd, ook door landen die world tour ploegen sponsoren.
En de situatie in grote delen van Sudan is nog veel erger dan wat er in Gaza gebeurt.
Dus, het is hypocriet om alleen tegen IPT te protesteren. Dan moet je uit principe tegen alle sponsoren van landen zijn, of tegen geen enkele. Maakt mij niet uit welke conclusie je trekt, maar laten we ophouden met zo schijnheilig doen.
De Palestijnen mogen meedoen van het IOC, en de Israëliërs ook. Zelfs als een groep mensen binnen beide volken nare dingen heeft gedaan. Laat sport verbinden.
Is het dan geen willekeur om wel te protesteren tegen een groep fietsers maar niks te doen tijdens Prinsjesdag?
Als je had gezorgd dat Prinsjesdag niet door kon gaan dan had je mensen aangepakt, die daadwerkelijk iets kunnen doen.
Gemiste kans in mijn ogen.
Ik denk niet dat er daar op een Spaans wielerforum nu gedachten uitgewisseld worden over Gaza indien er met Prinsjesdag geprotesteerd wordt.
Zie daar, de Vuelta is al een tijdje ten einde en nog steeds gebeurt dat wel op een Nederlandstalig forum, dus de Ronde van Spanje is simpelweg een groot internationaal podium om je ongenoegen te uiten.
In de Giro en Tour waren er ook veel Palestijnse vlaggen zichtbaar en geverfde teksten op de weg, maar dit kreeg geen enkele aandacht. Heftigere acties dus wel, zo blijkt.
Of het effectief is? Ik denk het wel. Mede door niet te zwijgen en aandacht te geven aan zaken, kan een individu die de boodschap meekrijgt zich gaan verdiepen in de materie en een beter onderbouwd standpunt innemen.
Voor de zomer zijn er al 2 grote protesten geweest en op 5 oktober staat er weer een gepland op het Malieveld. Wellicht zie je ze daar.
Onze (massale) demonstratie cultuur is ook wel wat anders dan pakweg de Fransen en blijkbaar de Spanjaarden.
Ikzelf had gedacht dat ze inderdaad door de Spanjaarden waren geïnspireerd en ervoor zorgen dat die hele optocht met de Gouden Koets niet door kon gaan.
Het zal wel aan mij liggen maar zo'n evenement frustreren, lijkt mij effectiever dan op de A12 gaan zitten of de Universiteit van Amsterdam te bestormen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.
 Materiaalzone
                                                                                Materiaalzone                                     Fietstoerisme
                                                                                Fietstoerisme