Altijd maar dat 'harder aanpakken', harder aanpakken dit, harder aanpakken dat. Harder aanpakken A: bereik je helemaal geen moer mee tov je doelen, je loopt alleen maar tegen meer weerstand, polarisatie en gedoe eop + B: harder aanpakken kan bij een wisseling van wacht keren als een boemerang en in je gezicht ontploffen. Veel beter pak je zaken grondig en beredeneerd aan, voorzien van de juiste sociaalpsychologische en sociologische kennis.
Maar dat zal jij wel te soft vinden, Harry, ik vind Joost Eerdmans wel bij jou passen en bedoel dat niet denigrerend of zo. Die staat voor hard straffen en wordt geflankeerd door Coenradi ook nog: áls je harder straffen wil introduceren inclusief omliggend beleid is dat je team. Ik zie het jammerlijk falen maar goed, ik ben ook maar ik.
Kunnen we misschien toch even on-topic, namelijk hoe de sport zich ermee moet verhouden?
Ik wil de vraag van Handige Harry toch nog eens op een andere manier aan jullie stellen.
Ik stoor me al vele jaren aan de aanwezigheid van het vele 'foute' geld in de sport.
Als je een beetje mee wil doen in de Champions League als voetbalclub kun je niet zonder een nationale vliegmaatschappij van een "dubieus" regime uit het Midden-Oosten. Of een bedrijf wat profiteert van gedwongen arbeid door de Oeigoeren in China. Voor wie het echt wil weten, dat zijn er 82. En dat zijn geen 82 bedrijven waar je nog nooit van hebt gehoord. En ook in het peloton zijn er gewoon twee andere ploegen actief, Bahrain en UAE, de linkjes zeggen genoeg.
In de loop der tijd heb ik me er min of meer bij neergelegd dat dat nou eenmaal zo is. Dat het grote geld gewonnen heeft. Dat het grote publiek het gewoon niet erg genoeg vindt. Voor mij is en was, ook voor 7 oktober, IPT de zoveelste club die over de grenzen gaat van wat ik acceptabel vind, maar toch een plekje in de sport bemachtigt. Daar heb ik inmiddels een soort cognitieve dissonantie voor opgebouwd (wat moet je anders, als wielerfan?)
Is al dat andere nou voor jullie een te-ver-van-mijn-bed show? Ik vraag dit zonder oordeel. Ik ben echt benieuwd waarom de grens voor jullie hier ligt en niet ergens anders.
Cognitieve dissonantie, ik moest er nog aan denken toen FDJ in kader van het Songfestival zei dat je sowieso niet op dat "lhb...-feestje" moet willen staan (later bleek dat Israël dat wel wil). Op Wikipedia staat als voorbeeld van cognitieve dissonantie dat de vos uiteindelijk besloot dat hij de druiven niet wilde, want ze waren toch zuur.
Heb je het artikel gelezen van Plugge?
Die mensen kwamen helemaal niet meer om te demonstreren maar om te rellen.
Door altijd maar alles te tolereren ga je gewoon ten onder als samenleving.
Er moet vanuit de handhaving gewoon een signaal komen van tot hier en niet verder.
Met je vlag zwaaien prima, leuzen op de weg ook goed.
Renners aanvallen en dingen vernielen, niet oke.
En dat zou het aloude principe van wie niet horen wil moet maar voelen moeten worden toegepast.
Het leek me een constatering die bij iedereen denk ik wel leeft: je bent liefhebber van de sport en tegelijkertijd is er veel mis mee. Of het nu dubieuze sponsoren zijn, of de dopingproblematiek. Als ik de cognitieve dissonantie tenminste goed samenvat zo. We moeten gewoon weer terug naar shirts met Fassa Bortolo (Italiaans beton).
Ik had hier enige pagina's terug ook al wat over gezegd. Ook voor mij zou het geen enkel probleem zijn als bepaalde type sponsors niet meer welkom zouden zijn. Mijn lijstje:
- dubieuze regimes, landen of regio's
- alcohol, tabak, vapes en andere verslavende rotzooi
- gokbedrijven
- Fossiele industrie
En ja, dat gaat heel veel impact hebben. Qua aantal ploegen, salarissen, etc. Maar het alternatief is dat je uiteindelijk net als het voetbal compleet verrot bent, en in de tas zit van foute mensen uit foute bedrijven of foute landen.
Dit is dus de discussie die we eigenlijk moeten voeren; wielrennen is veels teveel afhankelijk van sponsoren. Dat trek dubieuze geldstromen aan en dan zijn dit soort situaties onvermijdelijk. Neem de macht van die sponsoren weg en je gaat een heel andere dynamiek krijgen. Met als bonus een eerlijker speelveld.
Dat het businessmodel met(dubieuze) sponsors verouderd is en aan herziening toe is, volg ik wel. Maar hoe gaan die ploegen hun budgetten op een andere manier rond krijgen? Niet dat ik het weet. Ik roep ook maar wat.
- meer prijzengeld: dan heeft de organisatie meer budget nodig. Dat kan nog steeds van die dubieuze sponsors komen.
- Transfers: risico op uitwassen van 200 miljoen zoals nu in het voetbal.
- Inkom voor supporters ipv gratis: supporters blijven weg. Dat zou in sommige gevallen nog wenselijk zijn. Zie bergritten.
- Meer kijkgeld naar ploegen ipv organisatie.
- Meer merchandising: ook meer platte commercie.
- Andere opties....
- Combinatie van bovenstaande
Edit: als reactie op Wheely
Vanuit het belang van de sport geredeneerd wel. Maar de protesten waren niet alleen tegen IPT gericht. In dit NOS artikel nog als tweede reden genoemd. Of het geholpen heeft, kun je moeilijk zeggen, maar ik ben het er dus niet mee eens dat het alleen over de sport moet gaan.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.
 Materiaalzone
                                                                                Materiaalzone                                     Fietstoerisme
                                                                                Fietstoerisme