Pro-Palestijnse-demonstraties in de Vuelta 2025

1 2 ... 23 ... 41 42
Gesloten
Wheely
Ragnar Lolbroek
Dat het businessmodel met(dubieuze) sponsors verouderd is en aan herziening toe is, volg ik wel. Maa...

Goede ideeën alvast in iedergeval. Mijn gedachte is sws dat de wielersport in principe altijd wel een vorm vindt om door te gaan. Stel het geld ontbreekt om vedetten als VdP of Pogi te blijven betalen dan zullen die wellicht vertrekken of waarschijnlijk voor minder doorgaan, het blijven liefhebbers. Sportief gezien voegt een IPT ook niet bijster veel toe.

Handige Harry
Il Leopardo della Primavera
Geloof mij, als mensen alleen maar komen om te rellen krijg je héle andere taferelen. Kijk maar eens...

Je steekt behoorlijk vaak je kop in het zand om het maar niet te zien.

Natuurlijk gaan niet alle demonstranten rellen, net zoals bij een voetbalwedstrijd niet alle supporters gaan rellen.

Het is een (kleine) groep die demonstraties misbruikt om zich flink uit te leven. Dat is trouwens meestal zo dat een minderheid het verpest voor de grote meerderheid.

Als je op pad gaat met gezichtsbedekkende kleding en zaken die als wapen kunnen worden gebruikt dan kom je gewoon niet om vreedzaam te demonstreren, sterker nog je komt helemaal niet om te demonstreren.

Handige Harry
Je steekt behoorlijk vaak je kop in het zand om het maar niet te zien. Natuurlijk gaan niet alle dem...

Jij bent continu vragen aan het ontwijken en doelpalen aan het verplaatsen. Doe eens wat aan die plaat voor je kop. Niemand zegt hier dat mensen met bivakmutsen en wapens komen om gewoon te demonstreren.

Laatst gewijzigd
Ragnar Lolbroek
Wheely
Goede ideeën alvast in iedergeval. Mijn gedachte is sws dat de wielersport in principe altijd wel ee...

Naast ploegen die sportief weinig toevoegen zijn er ook wedstrijden die weinig toevoegen. Hoeveel renners zouden er op het eind van een seizoen vol motivatie uitkijken naar de Tour of Guangxi?😏😅

Handige Harry
Jij bent continu vragen aan het ontwijken en doelpalen aan het verplaatsen. Doe eens wat aan die pla...

Nee, jij doet net alsof er niks aan de hand is en doet het af als gewoon demonstreren.

esims6.0
Handige Harry
Je steekt behoorlijk vaak je kop in het zand om het maar niet te zien. Natuurlijk gaan niet alle dem...

Ik zit me al een tijdje af te vragen wanneer dat in het konijnenhol van twee lieden hier gebeurt, het licht dan uit of aan gaat.

Jachtluipaard van de Baroniese vlakke wegen

Het lijkt erop dat de frustratie over de manier waarop de situatie tussen Hamas en Israël wordt gepresenteerd en hoe extremistische demonstratiegroepen, zowel in geweld als in andere vormen van protest. hun standpunten naar voren brengen.

De situatie gaat veel dieper dan de huidige confrontaties en dat de onderliggende spanningen in mijn beleving onterecht escaleren, wat leidt tot geweld en haat.

Die demonstraties tegen Israël in de Vuelta begrijp ik, maar acties raken en treffen niet alleen de wielrenners en supporters van de wielersport onterecht, maar schept ook een bredere, onterechte- en vijandige sfeer, die vaak de onschuldigen treft. Zoals je aangeeft, is de grote meerderheid van de wielrenners geen Israëlische staatsburgers, dus het is onterecht om hen collectief verantwoordelijk te stellen voor conflictsituatie. De vijandigheid wordt nogal heftig geprojecteerd op wielrenners die er zelf niet eens bij betrokken zijn.

Het is zeer zorgwekkend dat haat en geweld vaak de boventoon voeren in dit soort protesten. De wrijving in de vlek, zie: https://www.wielerflits.nl/nieuws/na-vuelta-protesten-is-dreigingsniveau-voor-kampioenschap-van-vlaanderen-verhoogd/ (hier sla ik op aan).

De demonstratiegroepen richten zich op de zichtbare symbolen van de tegenpartij, zoals sportteams, in plaats van via vreedzame en diplomatieke kanalen tot een oplossing te komen. Dit vormt inderdaad een enorme barrière voor dialoog en overleg tussen de partijen. Wellicht is dit door externe machtspartijen in de wereld wel aan de orden, maar ons gepeupel, niet bekend.

De onderliggende-, langdurende spanningen en het (onzichtbare) gebrek aan diplomatieke vooruitgang, is een belangrijk punt. De spanningen tussen Hamas en Israël zijn vooral verergerd door de onderliggende kwesties van soevereiniteit, mensenrechten, landclaims, veiligheid, en religie. Ik heb onlangs een documentaire bekeken waar de Palestijnen land ongewild en gedwongen afstaan aan Israel. Tenenkrommend tergend !

Het lukt niet om op korte termijn vreedzame oplossingen te vinden in een situatie waar het vertrouwen tussen de verschillende groepen zo diep beschadigd is. Toch is in mijn beleving diplomatie de enige werkbare manier om te proberen de spiraal van geweld te doorbreken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, gezien de jarenlange conflicten en de sterke emoties die hierbij komen kijken.

Ik kan hier nog wel langer over doorbomen, maar heeft totaal geen zin en effect op de situatie. Echter keur ik de activiteiten van agressieve demonstraties in het algemeen, sterk af.

Maksiem

Symbolen worden ook gebruikt om gncd te verheerlijken of goed te praten. Door het land deel te laten nemen geef je als internationale gemeenschap aan dat de daden die er plaats vinden niet ernstig genoeg zijn voor een boycot op een podium, laat staan voor handelsbeperkingen. En dus "keur je het eigenlijk goed".

Ik had gehoopt dat de renners in het peloton zouden zeggen: "IE PEE TEE, wegwezen hier!" Zoals je nu ziet gebeuren bij het songfestival (als zij mee mogen doen, doe ik niet meer mee). Maar ook dat doet het peloton niet. Dat vind ik persoonlijk een zwaktebod. Zeker als je vervolgens net als Plugge reageert.

Maksiem

Overigens kijkt Van Weel met zijn consorten nog altijd vrolijk weg bij de situatie in de strook. Want het is immers nog niet juridisch aangetoond...

Misschien het kabinet een weekje op vakantie sturen naar "de strook". 

esims6.0

Dan komt het allemaal toch weer neer op het Songfestival. Overigens een interessante tijdbom, want er zijn volgens mij drie mogelijke uitkomsten en ik denk dat Israël alsnog geweerd gaat worden. Ik had me al mateloos geërgerd aan de houding van de EBU in de kwestie Joost, en hier lijken ze als twee druppels water op de UCI.

Maksiem
esims6.0
Dan komt het allemaal toch weer neer op het Songfestival. Overigens een interessante tijdbom, want e...

Ik denk ook dat ze geweerd gaan worden, en dat ook de UCI snel overstag gaat. De enige juiste conclusie, enkel meer dan een jaar te laat.

VandienAert

Wat bij mij vooral blijft hangen na een quickscan hier, is dat ik me afvraag of Bob Vylan weet van welke afkomst Bob Dylan is? En dan met die achtergrond de band een wildcard geven voor het Eurosongfestival. Iedereen tevreden. En het wielrennen kan ongestoord verder koersen.

Maksiem

Ik vond de kledingkeuze van Ouwehand een stuk beter dan die van VdPlas...

Handige Harry

Morgen begint het EK honkbal in Rotterdam met Israël in de openingswedstrijd.

Ik ben benieuwd.

esims6.0
Handige Harry
Morgen begint het EK honkbal in Rotterdam met Israël in de openingswedstrijd. Ik ben benieuwd.

Honken bezetten kunnen ze denk ik wel.

VandienAert

Gewoon nooit bezwijken onder druk en of dreigementen. Dat kan je wel overlaten aan Carola Schouten. Veel homeruns slaan betekent snel thuis.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/2071644/dit-is-waarom-israel-gewoon-welkom-is-bij-het-ek-honkbal-in-rotterdam

esims6.0

VandienAert lijkt mij dezelfde auteur als de degene die muziek deelde voor z'n "matties op de West".

esims6.0

Maar toch een inhoudelijk reactie op dat artikel. Carola Schouten zegt dat de gemeente/stad formeel de bevoegdheid niet heeft om bepaalde deelnames voor een Europese wedstrijd tegen te houden. En maar weer wijzen naar de landelijke politiek en het IOC dat die keuzes moeten maken, wat is nieuw. Ze had meer moed getoond als ze deelname wel had tegengehouden.

esims6.0

Ik dacht dat het wel grappig was, maar het kwam niet door het filter.

Centjesfan
esims6.0
Maar toch een inhoudelijk reactie op dat artikel. Carola Schouten zegt dat de gemeente/stad formeel...

Meer moed getoond? Het ligt simpelweg niet binnen haar macht.

esims6.0
Centjesfan
Meer moed getoond? Het ligt simpelweg niet binnen haar macht.

Ik kan me toch niet voorstellen dat een gemeente hier niets over te zeggen heeft als er kans is op ernstige ongeregeldheden. In ieder geval werd dit artikel verdraaid als het standpunt van de burgemeester en de gemeente.

Romāns Vainšteins

Gemeente kan gewoon in kader van veiligheid het event afgelasten.

VandienAert

Het zijn toch geweldloze en vredelievende demonstranten?

Maksiem

De demonstranten zijn inderdaad vredelievend. Kan dat volkje nog heel veel van leren.

VandienAert

Dan hoeft de gemeente in kader van de veiligheid het EK honkbal dus niet af te gelasten. 

1 2 ... 23 ... 41 42

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.