Pro-Palestijnse-demonstraties in de Vuelta 2025

1 2 ... 28 ... 41 42
Gesloten
Il Leopardo della Primavera

Een aantal mensen hier snapt niet dat Nederland en vrijwel heel het westen hele nauwe banden heeft met Israel in dat het mede daarom zo problematisch is, en dat er daarom zo'n fel tegengeluid is. Die banden hebben we niet met China, UAE, of Iran.

VandienAert
Renaissance
Als Israël moet vertrekken, wat een mening kan zijn, dan lijkt mij dat die mensen ook de mening hebb...

No J... no news 

Fuubs
Een aantal mensen hier snapt niet dat Nederland en vrijwel heel het westen hele nauwe banden heeft m...

Goed punt, maar is het ook niet dat "wij" bang zijn dat als we sancties opleggen we gestraft worden door de VS?

Edit: In de zin van, een sanctie tegen Israel kan ons veel harder raken, dan een sanctie tegen UAE bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd
Renaissance
Een aantal mensen hier snapt niet dat Nederland en vrijwel heel het westen hele nauwe banden heeft m...

En de nauwe banden dan met Spanje, waar een politicus niet vrij kan komen vanwege een vrijheidsbeweging? Die zitten notabene in de EU.

Onze koning gaat overigens gewoon naar landen als Saoedi-Arabië en Qatar, Nederland importeert uit China voor tientallen miljarden dollars — versus slechts ~2 miljard uit Israël in dat jaar. Dat wijst erop dat de Nederlandse handel met China minstens tien- tot twintigmaal groter is (of meer) dan met Israël, afhankelijk van welke stroom (import/export) je bekijkt. Dus hoezo willen we de handel met China dan niet stopzetten?

Het is linkse zelfkastijding: kijk eens hoe slecht wij zijn, kijk hoe slecht het westen is, het westen houdt van koloniseren en van minderheden kwetsen. Het is gewoon performatief en theatraal. Waar wordt de grens gelegd tussen banden? Wanneer zijn ze nauw en wanneer niet? Handelstechnisch zijn onze banden iig een stuk nauwer met China. 

VandienAert
Fuubs
Goed punt, maar is het ook niet dat "wij" bang zijn dat als we sancties opleggen we gestraft worden...

Selectieve verontwaardiging in medeleven dus. Het leed van de Oeigoeren in China is dan minder belangrijk dan die van Gazanen. Hoe oprecht is je medeleven dan?

VandienAert
VandienAert
Is een keer wat anders dan de 3 J's. Benieuwd naar hun muzikale omlijsting. 

Ik verneem dat de Flotillas van Greta en co worden gehackt door Israël en dat uit de boordradios ABBA schalt. Dat zal de Eurosongfestival fans hier (in rijke getale aanwezig) toch doen smelten. 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

In ieder geval is team Adams fini, het is over voor hem

Maksiem

Van de dorpspastoor zouden we sowieso veel selectiever mogen zijn in onze handel (en wandel). En ethische zaken veel meer mee laten wegen bij het sluiten van deals of het handelen met landen.

VandienAert

En dan nóg moet je soms uitkijken. Palestijnen zijn het grootste slachtoffer als we stoppen met importeren van producten uit Israëlische nederzettingen op de bezette gebieden. Zij hebben dan geen werk meer.

esims6.0

Ik zag een paar keer de naam Raul, en ik vroeg me af of dat komt omdat ik met kraam mis zat en dat anderen (net als ik) dachten dat het dan wel die andere Isr... fanb... zou moeten zijn.

Zen Hooligan The Shakra Jugend

Heel prettig dat Premier Tech nu toch eist dat de naam Israel verdwijnt. Het was echt vervelend al die protesten tijdens de Vuelta maar het heeft toch wat opgeleverd. Al zijn het maar kleine stapjes, we moeten toch blijven duidelijk maken dat we de situatie in Gaza onacceptabel vinden. 

FDJ
Romāns Vainšteins
Ik ben wel, inclusief dochter van 9, naar de rode lijn-loop geweest ja. Zéér weinig sich-H roepende...

Die zitten liever op de A12 inderdaad voor XR

esims6.0

Het filter wordt steeds slimmer. Nu kan het ook al grijsgedraaide argumentatie tegenhouden.

ghostwriter

Mooi om te zien dat we met protesten tegen Israel steeds meer invloed op bedrijven hebben. 

esims6.0
ghostwriter
Mooi om te zien dat we met protesten tegen Israel steeds meer invloed op bedrijven hebben. 

Nog een hoop te doen (bericht van een week geleden).

Grappig dat de rechtse mens hier ziet dat we liever met niemand medeleven hebben dan dat we ons over een specifieke groep uitspreken (wat niks zegt over het medeleven met andere groepen). Is dat echt jullie wereldbeeld? Dat we maar met niemand medeleven moeten hebben? Is niet hypocriet zijn belangrijker dan medeleven tonen?

Laatst gewijzigd
Renaissance
En de nauwe banden dan met Spanje, waar een politicus niet vrij kan komen vanwege een vrijheidsbeweg...

handelstechnisch zegt niet heel veel, china is nou eenmaal een énorm exportland. Je kan beter naar geschiedenis, vriendschapsbanden en samenwerkingen op ander niveau kijken. En dan zou ik ook eens omgekeerd kijken: Nederlandse bedrijven hebben in 2023 zo'n 50 miljard euro in Israel geinvesteerd, wij zijn de grootste investeerder ter wereld in dat land. Dus totaal niet te vergelijken met de andere genoemde landen.

Geen idee wat je verder over zelfkastijding brabbelt, raakt kant noch wal. Israel is op dit moment de westbank aan het koloniseren met behulp van de regering, en daarnaast ook de Gazastrook letterlijk aan het platbuldozeren, dat lijkt me toch iets waar we prima kritisch over mogen zijn. Dat is overigens ook waar dit topic om draait, dus die whataboutismes over andere landen erbij halen ben ik wel een beetje klaar mee. Als je het zo graag over een ander land wil hebben, zou ik zeggen maak daar een topic voor aan. 

Laatst gewijzigd
OneTrickPony
Grappig dat de rechtse mens hier ziet dat we liever met niemand medeleven hebben dan dat we ons over...

Medeleven is goed. Medeleven heb ik ook met vrouwen en homo's in Iran, journalisten in Bahrein en politieke dissidenten in de UAE. Daarom nogmaals de vraag, waarom al die andere landen niet en Israël wel weren uit de sport. Waarom is sportswashing he-le-maal prima op genocide na.

Je mag het natuurlijk afdoen als whataboutisme, maar dan doe je jezelf en deze discussie volgens mij echt tekort.

En ja, ik zie dat Israël genocide pleegt. Maar het heeft echt heel weinig zin om lieden die dat niet (willen) zien ervan te proberen te overtuigen.

Laatst gewijzigd
OneTrickPony
Medeleven is goed. Medeleven heb ik ook met vrouwen en homo's in Iran, journalisten in Bahrein en po...

Ik vermoed dat iedereen hier die israel wil weren, ook die landen wil weren. Ikzelf in ieder geval wel, en heb anderen dat ook al horen zeggen hier. Ik heb mezelf sowieso al vaak tegen sportswashing uitgesproken op deze site. 

Laatst gewijzigd
FDJ
esims6.0
Het filter wordt steeds slimmer. Nu kan het ook al grijsgedraaide argumentatie tegenhouden.

Blijkbaar houden ze jou niet tegen.

Het filter gaat eerder tegen vrijheid van meningsuiting als ik zie wat hier her en der wel erdoorkomt. 

Het meest vreemde is, ook in Nederland, dat bijvoorbeeld de gebeurtenissen in Den Haag (volledig terecht) door rechts en links worden afgekeurd. 

Echter is links heel stil als de Universiteit miljoenenschade oploopt in Amsterdam en de snelweg structureel wordt bezet. Twee strafbare feiten. 

FDJ
Blijkbaar houden ze jou niet tegen. Het filter gaat eerder tegen vrijheid van meningsuiting als ik z...

Daar is links helemaal niet stil over. Dat jij het niet ziet is wat anders.

esims6.0

En als het geen gen.. is, dan is het wel etn.. zui.. Netan... heeft er al eens op gehint met dat de 'Arabieren land zat' hebben, en een van de ministers was nog explicieter maar ik hou al die citaten niet meer bij.

Ik erger me ook aan het verleggen van de discussie naar het meten met twee maten. Ik heb ook nog geen voorbeelden genoemd zien worden die vergelijkbaar zijn, dat wil zeggen massale verwoesting van huizen en gebouwen, en een volk isoleren en laten uithongeren.

FDJ
esims6.0
En als het geen gen.. is, dan is het wel etn.. zui.. Netan... heeft er al eens op gehint met dat de...

Als je dan toch selectief filtert gooi dan ook de puntjesberichten eruit met esims zijn zesde accountje.

Fuubs
VandienAert
Selectieve verontwaardiging in medeleven dus. Het leed van de Oeigoeren in China is dan minder belan...

Goede vraag, waar ik niet direct een antwoord op heb. Ik heb ooit nog eind examen filosofie gedaan met deugdethiek als thema. Als ik het me goed herinner is ook medeleven iets egoïstisch wat je doet om jezelf beter te voelen of om er iets uit te halen. Ik werd aardig somber van deugdethiek. Maar ik geloof wel in dat ieder mens een opportunist is. Samen demonstreren voor de goede zaak doe je uiteindelijk ook voor jezelf, je voelt je er goed door, je doet connecties op met gelijkgestemden, je hoort ergens bij, je doet er toe, etc.

Edit: Even opgezocht, ik kreeg les over dit soort onderwerpen en dan gezien vanuit verschillende filosofen. Nietzsche vond medeleven een ziekte, nou dan weet je wel waarom aanhangers van de Oostenrijkse schilder er mee aan de haal gingen.

Laatst gewijzigd
Caja Ruralala
Fuubs
Misschien heel controversieel, en ik bedoel er niks lelijks mee ofzo, maar het is toch maar net welk...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je niet overtuigend vond. Ik vond dat rapport namelijk wel vrij helder. In 72 pagina's werden de 4 punten omschreven waarin het volgens internationaal recht voldoet aan de kwalificaties van genocide en voor verdere verdieping op bepaalde aangedragen punten of gebeurtenissen stonden in de voetnoten nog verwijzingen naar eerder verschenen rapporten.

1 2 ... 28 ... 41 42

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.