Nieuwe poging en heel kort, want het wordt al snel geblokt:
https://www.un.org/unispal/wp-content/uploads/2025/09/a-hrc-60-crp-3.pdf
Op pagina 6 staan de 5 punten, a tm e.
a. Nogal wiedus, er is een oorlog gaande in een heel dichtbevolkt gebied. 62k/2.3 miljoen.
b. Zie punt a
c. Ja, dit gaat niet heel netjes, maar I doet meer dan de rest van de wereld en H heeft het ook wel een beetje verpest met de VN organisatie die dit regelde (U N W R A).
d. 20 meldingen van s geweld en een FYI kliniek die is gebombardeerd.
e. Niet aangetoond.
Edit: Excuus, dit is heel kort door de bocht, maar mijn eerdere pogingen komen er niet doorheen.
Te summier, en de onderbouwing dat er opzet zou zijn voor G komen ze met 3 quotjes, dat vond ik wel lachwekkend.
Edit: Nou is mijn summiere onderbouwing hierboven ook wel weer lachwekkend.
Bedankt voor je inhoudelijke reactie! Slechts 1 van de 5 punten is nodig om het volgens het Internationaal recht genocide te noemen, dus dan ben je het uiteindelijk wel eens met de conclusie aangezien je het eens bent met a en b.
Wat betreft sexueel geweld wordt er een getal genoemd mbt sexueel geweld, ook hebben ze van andere bronnen (ik vermoed de mensenrechtenorganisaties die hier al langer over berichten) een niet nader genoemd aantal verkrachtingen in gevangenissen. Die staan niet met getal benoemd. Dat het voorkomt in alle 10 de Israëlische gevangenissen vind ik wel veelzeggend.
Moet je even teruglezen in het Verbeterpunten topic. Er zou niet gefilterd worden op bepaalde woorden, dat moet volgens mij zijn 'niet alleen'.
Vreemd, ik dacht toch aan te geven dat ik met alle vijf niet eens was om het onder G te scharen, zeker omdat ik het niet eens ben met de onderbouwing dat er met opzet een groep gepoogd wordt te vernietigen. Zie mijn 3 quotjes opmerking.
https://www.icc-cpi.int/sites/default/files/2024-05/Rome-Statute-eng.pdf
"For the purpose of this Statute, “G” means any of the following acts committed
with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group"
Edit: En dat ik ook vind dat er vreselijke dingen gebeuren en ook mensenrechten worden geschonden door zowel H als I, jazeker.
Edit2: Misschien kwam het er wat vaag uit, maar ik heb een aantal keer mijn berichten moeten aanpassen/inkorten.
Een automatisch filter waarin verboden woorden zijn, in een discussietopic. Bijzonder maar het zei zo, wel jammer dat er dan geen transparantie is over wel en niet toegelaten woorden, nu moet je artikelen reacties schrijven...
Proberen een versimpelde reactie te geven:
50 miljard is aantoonbaar onjuist en dit zou je weten als je verder leest dan de headline van een titel.
Hiermee wordt discussie dus onmogelijk, je hele argument is gestoeld op iets dat onjuist is. De banden zijn verschrikkelijk nauw met allemaal boevenbendes buiten land I om, je argumentatie dat er dus veel betrokkenheid is bij P-I conflict vanwege die nauwheid is dus onjuist en zelfs populistisch te noemen.
De woorden waarop gefilterd wordt zijn nogal willekeurig lijkt het en maken een goede discussie haast onmogelijk. Als je bijvoorbeeld al stelt dat een Van Baarle geen belang toont voor Nederland en Ouwehand evenmin komt hij er al niet door. Heb het nu hopelijk goed verwoord.
Ah bedoel je het zo, dan heb ik je verkeerd geïnterpreteerd. Ze onderbouwen dat punt met onder andere dat Israël op grote schaal gebruik maakt ongecontroleerde munitie in een dichtbevolkt gebied om zo groot mogelijke schade aan te richten. Daarnaast refereren ze aan vele burgers die zijn gedood op door Israël benoemde evacuatieroutes en safezones.
Tot zo ver de inhoud van het VN rapport op een wielersite, maar ik was gewoon even benieuwd naar je onderbouwing.
Het woord proxy-oorlog komt blijkbaar nog wel door het filter :) Ik ben het met een eerdere reactie van Leopardo daarover eens: interessantdoenerij.
Verder vind ik dat sommigen de discussies met linkse zelfkastijding ook wel erg onzuiver maken. Of de economische feiten van Leopardo allemaal kloppen, weet ik niet, maar feit is dat de hele Midden-Oostenproblematiek een gevolg is van Westers imperialisme. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was al onderhandeld tussen Frankrijk, Groot-Brittanië en Rusland dat Palestina daarna naar Rusland zou gaan, maar die had na de Oktoberrevolutie geen trek meer in dit imperialistische complot.
Verder beheerst de Midden-Oostenproblematiek al jaren ons nieuws en ook maatschappelijke discussies (kijk hoe rond een afgezegd optreden van Douwe Bob de vlam in de pan sloeg). Een dergelijke overgevoeligheid is er niet bij andere conflicten in de wereld.
Mooie reactie. En het maakt het makkelijker als demonstranten een nogal versimplificeerd wereldbeeld erop nahouden van onderdrukker en onderdrukten. Zwart, wit, goed fout. Dus is Israël het kwade, het slechte. En Gaza en haar bevolking het goede
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.