En zo zijn er nog vele verhalen hoe er wordt omgegaan met mensen uit Israel en of met een bepaalde afkomst, met betrekking tot de onrechtvaardigheden van een van de meest geavanceerde legers ter wereld.
Naar aanleiding van de Britse erkenning van de Palestijnse staat werd afgelopen zondag nog verwezen naar de Balfour verklaring uit 1917. Waarin de basis gelegd werd voor de staat Israël, en dat daarom de erkenning van de Palestijnse staat een extra symbolische waarde had. Ik heb het (Nederlandse) Wikipedia artikel daarna eens gelezen en je ziet er de geschiedenis aan alle kanten misgaan. Het is een behoorlijk kritisch stuk en eigenlijk had ik me door de Engelse versie moeten worstelen, maar ik ga ervan uit dat op dit soort belangrijke politiek-historische artikelen voldoende toezicht is.
Ik kan de historie wel even duiden. Er hebben altijd Joden in die regio gewoond, maar ze hebben ook meerdere diaspora’s gekend. Eind 19e eeuw kwam het Zionisme op: het idee van een eigen Joodse staat, omdat samenleven met Europeanen, vooral in Oost-Europa, keer op keer problematisch bleek.
De echte katalysator was de Holocaust. Toen werd duidelijk dat een veilige plek voor Joden geen luxe maar noodzaak was. Het Britse Mandaat maakte uitvoering mogelijk en de Balfourverklaring van 1917 legde de basis met steun voor een “nationaal tehuis voor het Joodse volk” in Palestina.
Dat betekent niet dat alles netjes en zonder fouten verliep. Maar om te doen alsof Israël geen enkele historische claim heeft, is gewoon onjuist. Er is eeuwenlange aanwezigheid, internationale afspraken en de catastrofe van de Holocaust die alles in een stroomversnelling zette.
Je hoeft Israëlisch beleid nu niet goed te keuren om te erkennen dat de Joodse staat in dat gebied wel degelijk historische grond heeft.
Die twee koninkrijken - als het historisch klopt, want volgen de bijbel - was al veroverd gebied in het kader van 'Het beloofde land'. Als jullie nu toch aan het wikipedia-en zijn, ook eens bij dat artikel kijken. Er was in 1947 geen akkoord over een Joodse staat met alle inwoners van het gebied, dat moet het doorslaggevende argument zijn in deze discussie.
Israel komt 42 keer voor in de Koran. En dan heb je nog 'Bani Israel'.
"Bani Israel" (of Banī Isrāʾīl) is een Arabische term die "Kinderen van Israël" betekent en verwijst naar de nakomelingen van de profeet Jacob (Yaqub), net zoals de term "Israëlieten" in de Bijbel of het Hebreeuwse "B'nei Yisrael". De term komt vaak voor in de Koran en verwijst naar het volk van de profeet Musa (Mozes) en hun geschiedenis, inclusief hun zegeningen en hun strijd met het gehoorzamen van Gods geboden.'
Heh wat fijn, dit mag nog wel. Mag ik de VN walgelijk vinden om 400 miljoen af te dragen aan een persoon die oorlogsmisdaden heeft gepleegd?
Edit: Nee deze reactie heeft niks meer met dit topic te maken, had het wel, maar dat mag blijkbaar niet. Wat ik op een wielersite ook wel weer kan begrijpen.
Er zou toch enige verwarring kunnen ontstaan welke oorlogsmisdadiger bij de VN top. Dit is het zoveelste voorbeeld van de aandacht afleiden van het eigenlijke onderwerp. Bij mensen als FDJ kan ik nog wel geloven dat ze oprecht menen dat ze een punt hebben. Die geloofwaardigheid heeft Raul/VandienAert allang verloren. Alleen maar bezig met Isr... pr... Het duidelijkste voorbeeld was misschien een artikel dat in zijn geheel werd geciteerd, op een alinea na.
Hoe kan het toch dat in een zogenaamde democratie zo iemand in de regering kan komen?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.