Als we het dan toch over sportswashing hebben: het zou interessant zijn om te zien waarom veel UAE-renners alsnog met UAE-logo's op hun landenkleding rijden. Valt bij veel teams op, oa Slovenie, Spanje, Portugal, Mexico. Lijkt me wel een onderzoekje waard voor de journalisten van WF ;)
Ik vind het na 32 pagina's toch ontzettend zwak wat er tegen de demonstraties is aangevoerd. Je hebt een categorie wielerliefhebbers die op de Titanic nog zou mopperen dat ze de koers niet kunnen afkijken. Een tweede categorie die almaar misplaatste vergelijkingen maakt met andere landen (Aghanistan, China, Rwanda) of andere wielerteams, als zouden de demonstranten hypocriet zijn. Een derde categorie 'Ja maar Hamas' met een kortzichtig historische blik, en de vierde categorie, de categorie VandienAert, die alles wat Israël doet, rechtpraat.
Volgens mij is Rwanda best vaak al besproken hier. Kan het mis hebben hoor. Maar zie ook de podcast van Zonneveld.
Ik vind het lastig. Ja, het is goed voor de wielersport in Afrika (eigenlijk vooral Rwanda), en denk ook goed om als westerse wereld eens buiten die westerse bubbel een WK te organiseren. Het is alleen wel jammer dat dat dan gebeurd in een land als Rwanda met een niet zo'n fijn regime en waar effectief nog een oorlog bezig is aan de grens met Congo. Je zag ook duidelijk dat er plekken door de regering waren uitgekozen waar mensen 'mochten' staan, en waar niet. Het was wel vrij duidelijk zo opgezet om mensen te doen laten geloven dat het een groot feestje was.
Het lastige is natuurlijk wel dat er veel van dat soort landen zijn in afrika, en om een land dat democratisch is én iets met wielrennen heeft daar te vinden is lastig. Misschien volgende keer Mauritius doen? Zal Le Court leuk vinden! ;)
Het stomme aan sportswashing is: zelfs als je het benoemd als sportswashing, werkt het alsnog. Ze zijn immers in de media, ze worden genoemd, ze worden bekender. Sportswashing zou je eigenlijk dood moeten zwijgen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.