Del Grosso er nu inbrengen was verleidelijk, maar uiteindelijk zit ik voor vandaag al lang en breed goed met Pogacar, Pidcock en Seixas. Daarnaast heb ik met een miljoen op de bank nog de mogelijkheid om Wellens en Küng te ruilen voor Van Aert/Pedersen + 500k, die optie wil ik voorlopig nog wel open houden zolang ik geen acuut gat te vullen heb. Dus de hand blijft op de knip.
Ik las nog wat reacties (het emotionele van David en het rationele van Nasibal) over de blessure malleur van de renners. Eigenlijk snap ik allebei wel erg goed. Voor mijn gevoel mis ik iets van regie in het Klassiekerspel. Heb heel wat goede suggesties voorbij zien komen om wat regie (terug) te brengen in het spel, en dacht er gisteravond zelf eens over na. Om het spel nog dynamischer te maken, kwam ik met het idee van een reservebank en een aantal spelregels.
Mijn uitgangspunt is: je wil kunnen wisselen, maar je wissels zijn al onderdeel van je strategie/keuzes vóór het spel begint. Want als je tijdens het spel alle wissel-mogelijkheden hebt, maakt het wisselen te voorspelbaar. Men wisselt gauw de mensen in vorm erin die voor iedereen beschikbaar zijn. Dus heb je een selectie en een reservebank welke je beide kiest vóór het spel start.
De reservebank bestaat uit tien stoeltjes (helft van de selectie) waar je een kwart van je budget aan mag spenderen. Het leuke is, dat je bij je reservebank ook afwegingen moet gaan maken, én pareltjes scouten wordt iets wat je punten kan opleveren. Heb jij namelijk al van te voren de parels ontdekt, kan je ze tijdens het spel inwisselen.
Een wissel mag je slechts één keer uitvoeren. Net zoals bij voetbal: eenmaal gewisseld, mag diegene niet meer terug het veld in.
Zo kan je met alle verschillende koersen, over een lange periode met onzekere startlijsten en die vreselijke pech-gevallen iets meer regie voeren over je team gedurende het spel.
Goed idee?
Waar zie ik iets over het hoofd wat niet leuk is aan deze opzet?
Je zou het wel zo moeten doen dat je maar een beperkt deel van je bank kan gebruiken, anders stouwt iedereen het merendeel van zijn bank met Thibau Nysen en Quinten Hermansen en hoef je te weinig over de Ardennen te denken.
Ik ben het er niet echt mee eens dat mijn zienswijze zo emotioneel is. Zoals aangegeven, ik heb wel Wellens en Küng maar geen Matthews, Skjelmose of Almeida, dus de ontwikkelingen van de laatste dagen zijn in mijn voordeel. Als ik net renners ben kwijtgeraakt laat ik dit soort kritiek op het format juist het liefst achterwege om te voorkomen dat het emotionele daarbij de overhand krijgt.
https://www.wielerkrant.be/nieuws/2026-03-07/verrassende-wending-philipsen-plots-aan-de-start-van-tirreno-adriatico
Als dit echt zo is, weet ik niet of ik er zo blij mee ben. Philipsen heeft iedereen, dus dat verlaagt de waarde van een Milan die toch mede voor TA is gekozen.
Aan de andere kant heb ik geen Groves, dus ten opzichte van die spelers heb ik nu weer een plus...
Nou ja, eerst maar eens kijken of het ergens bevestigd wordt
Na een matige eertse selectie (helaas mijn laatste schiftingen niet door kunnen voeren, waardoor een beschamende 23% vooralsnog, al zal Strade met gaan doen laten stijgen) is het blessureleed ogenschijnlijk in mijn voordeel uitgevallen. Heb helaas wel 2 gouden wissels moeten gebruiken.. Jorgensen voor Wellens en Del Grosso voor Skjelmose..
Nu zit ik met het volgende probleem, zoals meerdere spelers heb ik gelezen. Dat is Parijs-Nice.. ik heb eigenlijk alleen Vingegard (op 2 heb ik nu Stuyven en op 3 Fretin, maar dat zijn geen geschikte kopmannen natuurlijk.) Idealiter zoek ik een renner die zowel PN rijdt en minimaal 3 van de 4 Ardennenklassiekers. Hiervoor zijn in mijn ogen 3 kandidaten..
- Ayuso, rijdt vooralsnog behalve PN, de WP en LBL
- Vauquelin, staat nog nergens op de Ardennenklassiekers ingeschreven, al is WP lijkt me een zekerheidje omdat hij 2 x 2e is geworden
- Onley, ook nog nergens ingeschreven in de Ardennenklassiekers.. LBL is wel waarschijnlijk
Maar dan blijft natuurlijk de Gouwen Wissel der Gouden Wissels voor de Ardenneklassiekers over, Evenepoel, die rijdt ze alle 4.
Verlies nemen in PN (hopen op grote vluchtgroep), 1 van de 3 kandidaten kiezen.. maar ja wie van de 3 (neig vooralsnog naar Ayuso vawege bevestigde koersen + verzekerde kopman van zijn nieuwe ploeg) of geduld bewaren omdat REV een garantie op kopmanpunten is (mits hij heel blijft tot die tijd).
De Ardennenklassiekers zullen vast niet worden aangevuld voor Parijs-Nice, dus dit is een kwestie die al op zeer korte termijn gaat spelen.
Ik zou zeer geholpen zijn met (nieuwe) inzichten.. iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
BVD
Bedankt voor belangrijke info.. hij heeft volgens mij de 3 edities voor zijn winst vorig jaar ook niet meegedaan.. ook heeft hij deze dus af af kunnen vinken.
Dan blijft mijn quest staan, alleen dan riidt REV er dus 3 ipv 4..
Nog steeds benieuwd naar andere nieuwe inzichten.
Dat lijkt me wat voorbarig Bob de Bouwer! Want als ie toch weer blijkt te gaan sprinten en op een van de sprintkoersen top-5 rijdt, is het nog steeds een goede keuze. En ook kan ie teampunten sprokkelen bij menig koers. Het is dan wel hopen dat de knie hem niet te lang van de fiets afhoudt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.