Interessant hoor! Want ik zie dat we nagenoeg hetzelfde team hebben op basis van je post. Dus ook dezelfde pech gevallen, al had ik Kung niet. Door Groenewegen wissel heb ik nog even op 99% gestaan en ben nu naar 80% gezakt. WvA en Pedersen niet gebracht, maar met Laporte en F.Vermeersch schade relatief kunnen beperken.
Het is een supersnelle conclusie / analyse, maar als we idd vrij identieke teams hebben, is de kopman keuze misschien bepalender geweest? Ik ben nooit echt goed geweest in het Klassieker-spel (gemiddeld tussen de 60-85%), maar merk deze editie maar weer hoe bepalend je keuze is met de kopmannen. Uiteraard moeten de renners als Lund of Laporte in je selectie zitten, dus het is niet alleen goed kiezen, maar toch!
Nu met twee wissels nog te gaan en BP als absolute potentiele verschilmaker, zit ik erg te twijfelen om daar twee top-5 kandidaten nog te selecteren. Schmid is een nagenoege zekerheid, de andere weet ik nog niet. Kan ook voor Evenepoel gaan om AGR verzekert te zijn van 250-300 punten. Kijken of er nog een inhaalslag te maken is!
Ik sta momenteel op 100% en lig prima op schema voor een eerste gouden beker. Echter heb ik wel een probleem in de heuvels waar ik denk ik te krap zit.
De volgende namen heb ik:
- Pidcock
- Gregoire
- Madouas
- Evenepoel
- Seixas
- Pogacar
Verder heb ik dan nog wel Laporte, Vermeersch en van Baarle die de AGR rijden.
Ik kan nog 1 keertje wisselen, als Pidcock alles gaat rijden denk ik dat ik de BP met hem, Gregoire en Madouas in ga, en dat ik dan voor de koersen erna voor een Jorgensen of Skjelmose ga.
Lastige keuze nog.
Ik denk dat het gemis van Laporte me ook redelijk wat punten kost t.o.v. jouw team.
Voor wat betreft kopmannen (van C1 naar C3) per koers:
- OHN: MvdP (1e), Wellens (45e), Philipsen (DNF): alleen C1 scoort.
Op bankje wel de nummer 3 en 6. Matige score (510 vs. 539 gemiddeld), maar rare koers.
Niet hele gekke caps vooraf zou ik zeggen (3 van de top 4). - KBK: Milan (106e), Philipsen (18e), Lund (7e): alleen C3 scoort.
Op bankje ook geen punten. Matige score (142 vs. 170 gemiddeld), maar ook weer rare koers.
Niet hele gekke caps vooraf zou ik zeggen met Philipsen als 1e en Milan als 3e gekozen. - SB: Pogi (1e), Pidcock (7e), Seixas (2e): alle caps in de punten.
Op bankje nog Gregoire (4e) en Vermeersch (51e maar 40 teampunten). Prima score (740 vs. 651 gemiddeld).
Prima caps. - PN: Vacek (24e), Vauquelin (18e), Vingegaard (60e).
Gezien mogelijkheden geen gekke caps maar natuurlijk waardeloos scenario zonder deelnemende sprinters. 60 punten vs. 205 gemiddeld. - TA: Milan (1e), Philipsen (129e), Lund (6e): prima (en logisch) gecapt maar genekt door val Philipsen.
Bankje nog MvdP, prima score (420 vs. 245 gem.) - MSR: MvdP (8e), Pogi (1e), Philipsen (69e): 2 man in de punten, C3 hier wel doorslaggevend want...
Pidcock (2e), Lund (13e), Gregoire (18e) op het bankje. Dit hadden beter op cap kunnen staan, baal met name dat ik Pid niet aandurfde vanwege tegenwind wat in het voordeel van de sprinters zou zijn.
570 punten vs. 661 gem. - RvB: Philipsen (2e), Groenewegen (1e), Vermeersch (15). Had ik bijna niet beter kunnen doen.
568 punten vs. 330 gem. - E3: MvdP (1e), Pedersen (9e), F. Vermeersch (3e). Prima gecapt, ook logisch (3 van bij de top 4 gecapt).
Bankje: Lund (6e) - IFF: Philipsen (1e), Lund (2e), MvdP (35e). Prima gecapt gegeven mijn mogelijkheden, maar hier mis ik bijvoorbeeld een Laporte.
555 punten vs. 380 gem. - DDV: Philipsen (8e), Lund (DNF), Pedersen (10e). Prima gecapt gegeven mijn mogelijkheden (nog Gregoire, F. Vermeersch, Vacek en Fretin), ook niet heel erg gek (3 van de top 6 bij gecapt).
244 punten vs. 415 gemiddeld.
Ook hier was Laporte erg fijn geweest, of een WvA i.p.v. Pedersen. - RVV: Pogacar (1e), MvdP (2e), REV (wissel in, 3e). Had ik niet beter kunnen doen.
Bankje in punten: Pedersen (5e), F. Vermeersch (7e).
835 punten vs. 794 gemiddeld. - SP: Philipsen (8e), Groenewegen (122e), Fretin (118e). Bankje Crabbe (10e).
Caps niet gek gezien mijn mogelijkheden, wel jammer dat Crabbe dan wel ineens punten rijdt door al die valpartijen.
200 punten vs. 226 gem. - PR: MvdP (4e), Pogi (2e), Pedersen (7e). Geen gekke caps.
567 punten vs. 674 gemiddeld.
Alles bij elkaar, ook ten opzichte van veel gecapte renners per koers, niet heel veel gekke keuzes gemaakt. Het voelt toch alsof mijn kasseienploeg te dun was omdat ik vaak niet of nauwelijks boven gemiddeld scoorde. Met Wellens, Küng en Matthews in de lappenmand én Vacek + Groves is de spoeling dan ook wel dun. En dan laat het niet hebben van bv. een Laporte zich wel echt hard voelen.
Als ik bv. Stuyven had gehad i.p.v. Küng of Matthews ziet het er ook al enorm anders uit.
Had in OHN (maar heel onvoorspelbaar) en MSR (wel Pidcock) wel beter kunnen cappen, maar op basis van bovenstaande heb ik ook echt te veel mannen die niet leveren.
Uitgebreide in-depth analyse! I like! :) Want als je het zo op een rijtje zet, dan is het idd het ontbreken van die renners die eruit steken + het niet kunnen cappen van die 'uitstekende' renners wat de achterstand zo groot maakt. Dan weegt de selectie toch zwaarder dan ik dacht.
En turbo-frustrerend om idd met namen te zitten die niet leveren waar je wel hoge verwachtingen van had. In mijn geval Vacek. Die heb ik als eerste erin geklikt en nooit meer eruit gehaald. In 2027 gaat ie niet mee. Wordt altijd gehyped, met name door zijn werk in de grote rondes, maar hij is geen klassieker-renner. Groves stelt eigenlijk ook altijd teleur in het voorjaar, waardoor je 'm in de Giro niet durft in te klikken. En juist in die grote rondes stijgt ie wél weer boven zichzelf uit.
Laporte lijkt een beetje de Benoot van dit jaar te worden. Gewoon steevast punten en sprokkelt misschien ook nog een AGR mee. Samen met Stuyven zijn dat namen om in 2027 gewoon standaard erin te klikken, want die jongens weten dit spelletje in de Benelux + Frankrijk gewoon enorm goed en stabiel te spelen. En Pithie is ook bezig met een bijzonder staaltje. Die heb ik geen moment overwogen! De Lie stond er wel eventjes in, maar ben blij dat hij niet voor 2.5 miljoen een stoeltje bezet heeft gehouden. Die overweeg ik volgend jaar alleen als ie een prijs krijgt zoals Abrahamsen nu in mijn team: 500k, mooie opvuller voor punten die hij meesprokkelt.
Laporte zal volgend jaar gewoon weer 4m kosten en dan is het geen no brainer hoor.
Laporte zat ook wel alles mee. Van Aert die in wevelgem en Waregem per se wil aanvallen ipv sprinten. Brennan die niet goed is. Als die bij hem in de groep zitten, mist hij daar heel veel punten. (Zie kuurne met Brennan)
Ik ga zo een eigen bespiegeling doen, maar wil eerst even inhaken op jouw vergelijking van Laporte met Benoot. Imho doe je daar Laporte mee tekort. Waarom? Laporte is steevast bij de voorste in koers te vinden, heeft een zeer goede sprint en koerst attent. Is sterk in praktisch alle klassiekers, wellicht het heuvelwerk wat minder, maar laten we eerlijk zijn: daar blinkt Benoot ook niet uit. Hij is daardoor méér dan een sprokkelaar - hij is misschien wel de Dirk Kuijt van het Klassiekerspel: je denkt "kan ook wel zonder hem", maar eigenlijk zou je elke opstelling met hem moeten beginnen.
Ik heb hem nu voor het eerst, maar snap het direct waarom hij andere jaren zo duur was. Echte scoritorenner die ook voor plek 7 sprint. Had hem origineel weer 'uit de basis' gecijferd, maar door ziekte WvA hem er wel in gezet. Die gaat volgend jaar weer 5 miljoen kosten. Er lijkt altijd wel een andere renner voor hem in de pikorde te zitten, maar laat je daardoor niet vergissen. Bovendien: hiermee scoort hij al gauw 100 teampunten extra.
Stuyven valt dan wel echt in de categorie Benoot, Trentin of Küng of Vermeersch. Lekkere sprokkelaars. Pithie zeker overwogen; niet genomen.
Geen geweldige score dit jaar, met mijn huidige 65%. Met Pogacar, Seixas, Evenepoel, Healy, Pidcock, Wellens en Vauquelin wel redelijk vertrouwen in de Ardennen met één wissel op zak. Tevens nog Laporte, Mohoric en Paret-Peintre maar die cap ik liever niet.
Met deze namen moet WP en LBL wel goed komen.
AGR voelt wat onzeker aangezien C3 daar uit Pidcock/Wellens/Laporte moet komen. Anderzijds, is Jorgenson/Skjelmose daar een cap met meer zekerheid?
BP is zoals bij velen gewoon heel mager bezet. Als Pidcock en Wellens daar fit zijn zou ik het best aandurven met die twee, maar die kans acht ik klein. Dan zou een waardige cap in BP en AGR wel fijn zijn. Historie zegt Gregoire, vorm zegt Schmid, hype zegt Del Grosso. Maar waar doe je verstandig aan.
Ik heb nog geen echt lekkere verschilmaker op het oog. Zijn er nog namen die jullie overwegen als verschilmaker in BP en AGR?
Mijn bespiegeling van het Klassiekerspel dit jaar tot zover kan ik niet beginnen zonder PN aan te kaarten als eerste. Een rit die i.p.v. klimmersrit opeens uitmond in sprintetappe is natuurlijk bespottelijk en die grauwe sluier wordt ver doorgeworpen. Ik heb me redelijk weten te handhaven met 97%, maar zo'n 0punter en deelnemers met bijv. Stuyven, Trentin & Pithie die plots 500 punten toegeworpen kregen, dat blijft oneerlijk voelen. 800 tot 1000 punten verschil is gewoonweg niet meer in te halen, zeker als die 3 het daarna goed blijven doen.
Want ik ben eigenlijk best tevreden over mijn teamselectie. Pogi, MvdP, Laporte, F Vermeersch, Pidcock, Andresen, Abrahamsen, Philipsen, Seixas, Del Toro & zelfs Vingegaard of Wellens pakten goed uit. Mijn sprintploeg valt dan weer wat tegen. Milan, Brennan, Magnier, Fretin & Crabbe waren matig. Gregoire, Ayuso en APP maken de boel compleet en die kunnen nog veel pakken in de heuvels.
Wat zuur was dat mijn wissel Wellens -> J Christen direct zelf exit was in MSR. Belangrijke pion voor de heuvels minder. Wel prima gescoord, maar had veel meer kunnen zijn. Overigens maakte deze wel de Milan -> Pedersen wissel mogelijk die niet eens zo waardeloos uitpakte. Door het tegenvallen van Fretin/Crabbe voelde me ik ook genoodzaakt Christen -> Groenewegen te wisselen en zo door mijn wissels heen te zijn. Pakte erg mooi uit, maar was toch wat jammer na de Scheldeprijs.
De lessen die ik voor mezelf geleerd heb:
- Topheavy selecteren loont. De grote namen blijven (nog wel een paar jaar) leveren.
- Renners die slechts 1 race rijden zijn teveel risico.
- Staar jezelf niet blind op startlijsten die bekend zijn. Bepaal waar je renners verwacht.
- Als de opzet niet wijzigt, bepaalde koersen links laten liggen die teveel onzekerheid bieden qua bezetting cq niet overlappende startlijsten hebben. BP, PN, SP.
- Klassieke types die veel rijden en dus sprokkelen boven C-garnituur sprinters.
- Pas wisselen wanneer het écht nodig is.
- Fretin (inclusief moeder) komt er niet meer in bij mij.
Thanks! Was ook wel leuk voor mezelf om het ff op een rijtje te zetten. Dan denk je met nog geen 60% het erg slecht gedaan te hebben, maar dan lijkt het toch mee te vallen.
En eens met dat selectie toch zwaar weer, ondanks dat het een kopmannen spel blijft. Als je niet met veel geblesseerde gasten zit die dus wel vaak non-cap puntjes pakken sprokkel je echt wel lekker wat.
Eens met Vacek, maar voor dit jaar doordat Pedersen niet of laat ging fietsen ook niet een hele gekke keuze als (gedeeld) beoogd kopman voor de ploeg.
Sta wek te kijken van Pithie, wat vorig jaar was het niet best... zul je zien dat in 2027 Vacek de Pithie van dat jaar wordt als je hem niet geselecteerd hebt hahah
Mooie beschouwing. Vraag me wel af hoe het selecteren van Vingegaard bij jou goed heeft uitgepakt? Dat zou misschien zo zijn geweest als je voor PN ook punten had gekregen voor de stand in het eindklassement. Maar dat was bij mij in ieder geval niet zo. Ik heb gewoon 0 punten voor Jonas.
Als ze PN en TA volgend jaar weer meenemen in het spel wil je toch ook daar drie kopmannen hebben. Dus links laten liggen? Lijkt me toch lastig.
Ik bedoel vooral dat ik Jonas goed vond rijden (wat heet: domineerde zelfs), waardoor hij dus een goede keus was als het daadwerkelijk een bergetappe was geworden. Dan had hij zo goed als zeker top-3 gereden en dan dus 240-300 punten opgeleverd. Uiteindelijk in mijn eigen conclusies ben ik het er ook over eens dat iemand die maar 1 koers rijdt teveel risico is, maar de selectie aan de voorkant was dus goed.
Die koersen links laten liggen is lastig, maar als je na 10 koersen gouden beker kunt staan, ondanks dat je een 0 punter hebt gescoord, zegt iets. Je hoeft niet overal punten te scoren om toch mee te doen. Zeker met onvoorspelbare koersen met slechte (bekende) startlijsten.
Overigens belangrijke 'wissel' voorafgaand aan het spel: door ziekte van Stuyven en Wout van Aert heb ik die gewisseld voor Laporte en Pidcock. Daar nog niet het opmerkelijke verschil qua punten. Hierdoor had ik 500.000k over. Daarmee Vauquelin voor Vingegaard 'geupgrade'.. ok.. licht verlies.. maar de upgrade Bauhaus naar Lund Andresen pakte toch wel erg goed uit.
Eens. Fretin heeft gewoon wat pech gehad. Mijn grootste tegenvaller was Madis Mihkels. Volledig onzichtbaar in de koersen die hij reed (en ik had gehoopt dat hij nog wat meer koersen mee zou pakken). Veel slechter dan vorig jaar.
Ja vooraf was het een no-brainer inderdaad. Eén ritje 300 punten pakken en dan wisselen vooor een goede sprinter. Lund bv. of Groenewegen. Was een ideaal scenario. Maar toen viel Wellens uit kwam Pedersen weer terug. Dus Gregoire en Pedersen in, Wellens en Milan out. Daardoor geen sprintwissel meer over, helaas. Dus BdP en SP met hangen en wurgen doorgekomen. Met Pedersen en Van Aert de Vlaamse klassiekers en PR, prima opgeschoven van 69, naar 92%. En heb nog steeds Vingegaard in mijn team staan. Vandaar dat ik waarschijnlijk Evenepoel nog inwissel voor het Ardennendrieluik. (Hoe vaak komt het nog voor dat je Pogi, Vingegaard, Van Aert, Van der Poel Philipsen, Pedersen, Pidcock en Evenepoel in je team kan hebben)? Dan de heuvels in met:
Pidcock
Gregoire
Berckmoes
Laporte
Zingle
Evenepoel
APP
Bilbao
DFM
Pogi
En natuurlijk Vingegaard. Die zal toch nog wel gaan proberen Pogi en Evenepoel te verassen in Luik, toch?
Dat is op zich wel reeël natuurlijk en daar zullen minimaal 1, maar waarschijnlijk 2 of misschien wel 3 podiumplekken tussen zitten.
Dat Seixas meer punten dan wie dan ook binnen gaat harken acht ik ook zeker niet uitgesloten na dat machtsvertoon in Baskenland. Maar ja, die rijdt geen AGR naar alle waarschijnlijkheid toch? Of heb ik iets gemist?
Waar ik nog mee zit met nog 1 wissel te gaan..
Remco of een renner die de gehele vierluik rijdt..
Een paar pagina's terug postte iemand hier een lijstje met vooor wie dat geldt.. zoals Cosnefroy bijvoorbeeld. Ik kan het niet meer vinden. Iemand? En gaat zo iemand die 3 keren REV compenseren..
FYI.. heb nu alleen voor BP:
- Pidcock (vraagteken voor iedereen)
- Grégoire
- Del Grosso
- Hermans
Wie het weet mag het zeggen
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.