Heel eerlijk zou ik m'n opstelling in dit soort etappes andersom beginnen: wie scoren er zekere punten en stel ik op. Want waarom stel je die 17 punter van UAE wel op en laat je Vingegaard met 14 dan op de bank zitten? Dat rijmt niet. Ayuso zo goed als zeker van 12 punten en goede kans op 22 punten. Vervolgens zou ik gaan afvullen met aanvallers. Carapaz en THJ niet per se hun terrein en zullen de ruimte niet krijgen. Die kan je wegstrepen. Castrillo neem je mee voor dit soort etappes en zat er idd eerder bij, 6de klik. Skjel in je team? Gewoon meenemen. Zeker 6, misschien 16. Stuyven is op zoek naar z'n touretappe, dus goeie kans dat hij mee zit. En dan heb je nog 1 plekje over.
Haha staat ook wel op IDL. Maar van te voren gaan teams ook etappes verkennen. Net zoals etappe 4 - die had LIDL ook aangestipt.
En ze zijn sterk, plus Pedersen moet morgen wel meegaan voor de groene trui. En daar gaan Simmons en Vacek echt wel hij helpen.
Nog even een antwoord op een post van pagina 111 😇
@BigMig, je hebt grotendeels gelijk. In eerste instantie had ik data bij jouw stelling gezocht, maar daarna ben ik het gaan uitbreiden met bonusdata, bijv over het aantal sprinters per team. Mijn conclusie ("het kan allemaal") was uiteindelijk op dat laatste gebaseerd. Er waren namelijk allerlei soorten teams die een gouden beker haalden bij de Giro, zowel met drie sprinters (12 teams) als negen sprinters (1 team) en alles wat er tussen zit. En het ideale team had zelfs alléén de twee door ons bediscussieerde sprinters (Magnier en Milan).
Om te bepalen wat (achteraf) een goede strategie was moet je het aantal sprinters per team met een gouden beker afzetten tegen het aantal sprinters per team van alle teams. Stel: er waren in totaal maar twaalf teams met drie sprinters en ze eindigden allemaal met een gouden beker, dan was dit dus een gouden strategie, ook al waren er veel meer teams (181) met zes sprinters en een gouden beker. Als er in totaal rond de 1200 teams waren met drie sprinters was het een gemiddelde strategie.
De data van alle teams heb ik niet, maar wederom wel van de teams in de subleague van het Flitsforum. Dat is niet helemaal een reprentatieve steekproef, maar we zullen het er mee moeten doen. Als we de verdeling van het aantal sprinters vergelijken tussen het Flitsforum en de teams met een gouden beker zijn deze best wel gelijk. Het zou ook kunnen dat dit overmijdelijk is... Maar het zou mijns inziens kunnen bevestigen dat "het allemaal kan". Wellicht dat een statisticus hier iets over kan zeggen. In de Tour hebben we overigens en masse voor één sprinter minder gekozen.

Maar de conclusie dat één van die drie tot negen sprinters in ieder geval Magnier moest zijn kon je wel veilig trekken, aangezien hij in 371 van de 381 teams met een gouden beker voorkwam (97,38%), terwijl zijn pick rate 'maar' 61,64% was. Bij Milan werd het toch al iets twijfelachtiger, ook al kwam hij in 375 van de 381 teams voor (98,43%), maar zijn pick rate was dan ook 92,83%. Ik laat het wederom aan de statistici om te bepalen of dit verschil significant genoeg is.
Ergo, belangrijker dan hoeveel je van elk type kiest, is het belangrijker wie je kiest. Klinkt misschien als een open deur. In ieder geval op basis van één grote ronde, haha. We zullen zien hoe het bij de Tour gaat zijn.
Hoi, prachtige overzichten maak je. Over de persoon die een team zonder Pogacar heeft opgesteld, dat ben ik waarschijnlijk. Ik heb er in ieder geval een aantal keren aan gerefereerd. Ik noem dat dan mijn UAE-loos team, omdat je raadt het al: Ik geen UAE-renners in mijn team heb. Ik heb mijn team al wel eens genoemd, maar kan zo de bladzijde niet meer terugvinden. Ik zal deze straks nog een keer plaatsen met een korte toelichting. Ik zit inderdaad niet in een Wielerflits-team oid
Hoi, mijn UAE-loos team:
Veel AK dan wel would be AK:
Vingegaard
Seixas
Vauquelin
Ayuso
Skjelmose
Pidcock
Lipowitz
Evenepoel
Van Wilder
THJ
Van Eetvelt
Carapaz
Riccitello
Door bewust geen UAE- renners te nemen kon ik alle overige (eventuele) klassementsrenners die ik wilde nemen daadwerkelijk in mijn team opnemen. Achteraf misschien toch Bernal erbij moeten nemen
Dan blijft er ook nog genoeg geld over om De 4 sprinters / groene trui-gegadigden mee te nemen: Merlier, Girmay, Philipsen en Pedersen, aangevuld met Matthews voor de lastige sprints (komen die nog?) en als 1M sprinter Bittner.
Blijft over 1 aanvaller Gregoire, aan te vullen met de AK-renners die niet meer voor een AK gaan.
Ik was en ben er stellig van overtuigd dat een 4UAE-team de beste keus is, maar wilde iets anders en was benieuwd tot hoe ver (of niet zo ver) ik daarmee kan komen. Ik heb me niet aangemeld(?) voor een Wielerflitsteam om het gemiddelde niet te ver om laag te brengen
Dank voor het delen. Haal je nog we een redelijke score?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe (de puntentelling van) een subleague werkt en of daar consequenties aan zitten. Is het een gemiddelde? En maakt het echt uit als je het gemiddelde naar beneden zou halen?
Edit: ik heb het voor een kleinere subleague waar ik in zit nagerekend en het is inderdaad een gemiddelde. Maar dan blijft de vraag staan: wat boeit het?
Overigens, er is een Wielerflits subleague en een Flitsforum subleague.
Heerlijk, dit soort posts zijn toch waarom ik dit forum wel eens open! Ik heb een behoorlijk statistische achtergrond haha maar ook zonder dat, een paar puntjes om op in te haken en verder te denken:
> En het ideale team had zelfs alléén de twee door ons bediscussieerde sprinters (Magnier en Milan).
Klopt an sich, maar het ideale team is altijd een klein beetje gevaarlijk om mee te rekenen. Omdat ze er vanuit gaan dat je iedere dag met een theoretisch perfecte opstelling van start gaat, zou dat nu betekenen dat je welgeteld 2 sprinters mee hebt. In een realistisch scorito scenario is dat onmogelijk natuurlijk. De vraag is daarom denk ik eerder, kunnen de derde en vierde beste sprinter ervoor zorgen dat de verschillen klein genoeg blijven om alsnog op goud te komen als je Milan of Magnier niet had? In deze Giro was dat misschien best moeilijk, maar tot dusver is het in de tour behoorlijk eerlijk in de eerste drie sprints, en zijn het vooral de eindpunten voor groen die het verschil gaan maken (Girmay is tot dusver dan prijs-technisch de beste keus geweest, met Pedersen (c) voor etappe 4).
> Maar de conclusie dat één van die drie tot negen sprinters in ieder geval Magnier moest zijn kon je wel veilig trekken, aangezien hij in 371 van de 381 teams met een gouden beker voorkwam (97,38%), terwijl zijn pick rate 'maar' 61,64% was.
Als Magnier geen bijzondere waarde had gehad, zou je ongeveer 235 van de 381 gouden teams verwachten (381 × 0,6164), dus inderdaad, Magnier is fors meer aanwezig dan zijn pickrate. Dit lijkt mij wel statistisch significant ;)
> Bij Milan werd het toch al iets twijfelachtiger, ook al kwam hij in 375 van de 381 teams voor (98,43%), maar zijn pick rate was dan ook 92,83%.
Voor Milan geldt dat hij ongeveer in 354 van de 381 teams had moeten zitten (381 × 0,9843), ook hij is dus net iets vaker aanwezig dan verwacht. Is het statistisch significant? Dat denk ik niet, maar eigenlijk kunnen we dat ook niet berekenen. We moeten namelijk eventjes alle andere factoren in het spel buiten beschouwing laten (juiste opstellingen, welke klassementsrenners hadden de gouden beker teams, etc.).
Wat wel interessant zou zijn is om dit voor alle renners te bereken @wsteen, is niet extreem lastig. Je kan voor iedere renner de pickrate afwegen tegen het aantal teams met een gouden beker dat die renner had, en dan krijg je een veel completer beeld en kun je de renners onderling tegen elkaar wegzetten. Ik denk dat je dan een heel duidelijk beeld krijgt van de "must haves" (gokje: vingegaard, gall, magnier?)
Dussss, terugkomend op de discussie. Was je kansloos zonder Milan en Magnier? Ik denk het niet, er zijn teams die het gedaan hebben. Was het een stuk lastiger? Ja, tuurlijk, dat wel, waarschijnlijk had je een perfect AK / aanvallers team + juiste opstellingen nodig om het alsnog te halen.
Hoi, dank voor je reactie. Ik wist totaal niet hoe ver ik ermee zou kunnen komen. Ik scoorde anders meestal tussen 80 en 90%. Ik zit na vandaag op mijn hoogste score tot nu toe deze Tour: 80%. Maar bij het vervolg en in de eindafrekening zal dat lager komen te liggen. Wat betreft die leagues: ik zie nu al het verschil niet😀en laat het aan mij voorbijgaan. Ik zal regelmatig een kort berichtje achterlaten op welk % ik zit, ook als het sterk minder is.
Voor de etappe van morgen is het hier vrij matig, ik mis de aanvaller die ik veilig de aanvoerdersband durf te geven. Daar ga ik morgenochtend nog eens rustig overna denken, de teampunten zijn prima maar zal iedereen hebben:
- Pogacar 21
- Del Toro 28
- McNulty 17
- Vingegaard 14
- Ayuso 12 (upside +10 bij winst van Pedersen, Vacek, Simmons)
- Skjelmose 6 (upside +10 bij winst van Pedersen, Vacek, Simmons)
En dan moet ik het met deze mannen gaan doen:
- Gregoire
- van Eetvelt
- Foss
Eventueel nog op de bank VPP / Storer maar die zie ik hier ook niet direct lekker scoren.
Zoals je al merkte kijk ik zelf ook nooit naar die subleague ranking. Maar een subleague an sich is wel een leuke manier om van een (bekende) groep mensen bij te houden hoe ze het doen, hoewel lang niet iedereen hier dezelfde gebruikersnaam hanteert als in Scorito. En voor mijn overzichtjes is het wel een logische subset aan data om te analyseren.
Ik kan wat hulp gebruiken en ben benieuwd hoe de rest hier naar kijkt. Ik wil heel graag de top 90% halen (eerste keer ooit). Morgen nog 1 plekje beschikbaar
Ganna (zie ik wel meegaan?)
Arensman (misschien te lichte etappe?)
Skjelmose - 6 punten sowieso + wellicht 10 van een Vacek of Pedersen.
Ganna is naar mijn ervaring onzichtbaar in grote rondes behalve de tijdritten. Voor Arensman is het te licht en de finish ligt niet bergop. Hij gaat echt van niemand (behalve van mij en jou) een sprintje winnen. Plus dat hij het in interviews over d alp huez heeft gehad en zeker niet deze rit. Skjelmose zijn zekere, punten, plus 10 extra punten als favorieten pedersen of vacek winnen en als het opeens toch een rare ak dag wordt, pogy het op zijn heupen krijgt, zal hij er bij zitten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.