Nee toch. Enige reden dat ze voor Wout gingen, was toch omdat zijn ego moest gestreeld worden? Net zoals in dwars door Vlaanderen.
Want als je weer zag hoe sterk Brennan reed gisteren én hoe hij in rit 2 sprintte op een gelijkaardige finish, is het puur qua winstmaximalisatie toch waanzin dat ze niet voor hem gingen.
Was het 100% zeker dat Brennan ging winnen? Waarschijnlijk niet, aangezien er geen leadout meer overbleef en hij dus weer slecht in positie kon zitten maar positionering was gisteren meer op kracht dan op kunde en dan zou het me verbaasd hebben als hij niet won.
Precies jouw beredenering heeft mij last minute doen switchen van cap Pedersen naar WVA. Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar bij dat interview stond WVA zo relaxt en met vertrouwen te praten dat het leek of hij toen al wist dat het voor hem zou zijn.
Overigens was het aanschuiven van Pedersen bij dit interview wel een mooie situatie, wat een respect hebben die mannen toch voor elkaar. Ook lijken ze te genieten van elkaars prestaties en de uitdagingen die het hun onderling brengt.
Vandaag wordt het all-in voor Brennan en wordt het stappen op de Jumbo-trein, die 2 extra zekere puntjes van Movistar geloof ik wel.
Vind eigenlijk helemaal niet raar dat ze voor Wout gingen. De manier waarop wel. Mijn inziens heeft hij zoveel meer kans uit de vlucht waar hij dan niet alleen moet zitten maar met een Laporte (bij voorkeur). Dat ze het op deze manier deden..... Waarom? Die vlucht was te lang en je hebt met Nordhagen, Tulett, Kuss eigenlijk 3 renners die je al niet echt kan gebruiken. Te weinig kp's.
Zat me redelijk op te vreten bij dit koersverloop. Koers dan! Speel je sterkte uit, en hou Brennan lekker achter de hand. Brennan die poging covert, dat moet je niet willen.
Vandaag laatste kans voor pedersen. Mijn gevoel zegt dat ie vandaag gaat afstappen. Mijn hart schreeuwt "kom op Mads!"
Wat een miskleun om hem mee te nemen tot nu toe... 100% mijn les: er zijn slechts 2 renners die ik 2 grote rondes na elkaar meeneem, pogacar en vingegaard. De rest geloof ik voortaan wel. Wat een ergernis.
wat een hoop betere keuzes voor die 9.5M voor Skjelmose en pedersen... en dan nog Turner, CRod, Fortunato, Brenner en Beloki.
"iemand heeft zn huiswerk vooraf niet goed gedaan" 🫣🤣
Er staat een artikel vandaag in Gazet van Antwerpen waar Wynants zegt dat er in een vlucht altijd naar Van Aert zou worden gekeken. Dus ze gaven dit plan meer kans en het controleren lukte ook goed in samenwerking met Cofidis tot op 30 km van de streep. Dan kwamen er te veel aanvallen om nog te blijven controleren en moesten ze telkens iemand opofferen.
Niet alleen wat te eisen, dit was gewoon een etappe waar je eerder van Aert opschrijft dan Brennan. Etappe 2 was een vergelijkbare finish maar verder was gisteren gewoon een stuk moeilijker met een wezenlijk zwaardere finale.
Vind ik toch wat overdreven want Wout heeft geen slechte benen bij. Brennan had het alleen ook niet gekund gisteren, denk zelfs dat Wout meer volume heeft om die tempoversnellingen telkens op te vangen. Naar eigen zeggen zat hij de laatste kilometer te ver en moest na de laatste bocht op 650m van de meet al een halve sprint rijden om nog vooraan te geraken. Logische uitleg in mijn ogen.
Nee hoor. Je schrijft hier eerder de Wva van 5 jaar geleden op. Niet de huidige Wva. Feit dat hij plots te ver zat, toont aan dat zijn benen aan het vollopen waren. Dat zou vroeger nooit gebeurd zijn. Iedereen moet eens beginnen beseffen dat het geen vanzelfsprekendheid meer is dat Wout nog sprints wint, zelfs na een lastige dag. Ja, hij wint sprintjes in TARA en Denemarken, maar dit was nóg meer tegen Jan en Pietje dan het hier is.
En dat dit zwaarder was dan rit 2 is larie. Quasi exact hetzelfde ritprofiel en rit 2 had nog 300 extra hoogtemeters. Net zoals het larie is dat Brennan de tempoversnellingen minder zou aankunnen. Als je zag hoe makkelijk hij elke aanval coverde en dan op het eind nog dat gat toerijdt, dan ben ik quasi zeker dat zijn benen niet zouden volgelopen zijn.
En zij die blijven volhouden dat ze hier voor Wout moesten gaan in het sprintscenario, moeten maar eens Axelgaards analyse van de rit van gisteren erbij nemen.
Ben 100% akkoord dat ze Wout in de vlucht moesten sturen met een Laporte of Armirail erbij. Maar vooraf aangeven dat ze voor een sprint gaan en dan toch ook Wout kiezen, sloeg nergens op.
Met veel eens. Enige waar je wel een opmerking over kan maken is dat Brennan toen die niet won ook het zelf moest oplossen, en dat lukte hem ook niet. Toen die won, vooral die 2e was het de leadout die 90% van de winst was.
Als je Wout eenzelfde loper kan uitleggen heb je wel een ander verhaal, vooral naar zo'n finale. Dat Tronchon wint van Cort en Nys geeft MI aan dat je met Wout hier ook had gewonnen met die leadout. Echter, dan heb je vrij suf bezig als je denkt dat je met jouw ploeg met Cofidis (niet de sterkste ploeg, missen ook al Kirsch) zo'n finale kan controleren.
Dat Wijnants dat over Van Aert zegt: hoezo een open deur in trappen? Tuurlijk kijken ze naar Wout. Maar het is niet een heel tactische finale, je kan als je de sterkste bent op heel veel momenten het verschil maken.
Pedersen in de Tour wint tegen veel betere renners en had ook gewoon 2 gasten (Vacek, SImmons) mee die met zijn drieen bij de 7 sterksten of zo van die kopgroep hoorden. Als je Laporte ook mee stuurt, en misschien een Tulett, Armirail of Nordhagen (die laatste rijdt achteruit), dan heb je veel betere kansen dan deze clusterfuck finale.
Nogmaals, wat een gepruts. Jouw ploeg is niet sterk genoeg. Armirail is ook niet in de allerbeste vorm, lost op momenten vooraan als er nog 15-20 bijzitten.
Klopt dat positionering bij Brennan momenteel zijn (enige?) zwakke punt is. Maar dan wel vooral bij een vlakke sprint zoals in 8. Zoals gezegd, gisteren was het vooral: heb je goede benen, dan zit je automatisch goed in positie. Natuurlijk kan je dit niet zeker weten, maar met zijn benen van gisteren zag ik hem ook wel zonder leadout goed zitten. Zo zat ook Nys goed. Kan me herinneren dat hij in rit 5 eerst ook goed zat om mee te sprinten, maar dan positie volledig verloor. Gisteren zat hij ook goed omdat hij gewoon sterk was en goede benen had.
Vandaag zie ik dan ook minder risico op slechte positie van Brennan omdat de laatste km met een goede 2% omhoog gaat.
Tis wel paar honderd meet a 8% (volgens PCS, tussen 1.000 en 800m) en dan 800m a 1%. Die 8% komen ze op van 400m met -5%. Denk dat het best chaotisch kan worden als ze de kilometers daarvoor niemand meer over hebben. Visma moet wel hopen dat er 1) kleine groep gaat of 2) meer teams gaan controleren en dat kan best aangezien Visma niet oppermachtig lijkt te zijn.
Mijn verklaring voor de Visma-tactiek van gisteren: Wout moet en zal die puntentrui winnen. De ploeg snapt ook wel dat Brennan de beste kans op ritwinst heeft in elke sprint waar hij nog bij zit. Maar als hij rit 10, 11, 16 en 17 wint, zijn dat 160 groene punten. Dan zou het voor Wout een taaie opdracht worden om via tussensprints nog genoeg punten te pakken om Brennan voor te blijven.
Ik vermoed ook dat ze koste wat kost willen voorkomen dat ze de slotrit ingaan en dat Brennan die dan niet mag winnen omdat hij anders Wout voorbij zou gaan. De rit van gisteren was vanuit dat oogpunt een logische om 'weg te geven'. De kans op ritwinst werd daarmee kleiner, maar uit het rijtje 10/11/16/17 was dit voor Wout wel de beste sprintkans. Als het hem straks lukt om ook in 13 en/of 15 een resultaat te halen, heeft hij daarna genoeg buffer om Brennan de overige sprints te laten rijden zonder dat de groene trui in het gedrang komt.
Pedersen of Cort. Gaat Cort opeens weer meesprinten, stapt de andere Deen af? Of zekere punten met Garcia?
Turner ook dikke miskoop. Wat een flapdol dat ik daar voor gevallen ben, net zoals Groves. Sta op 97 procent, maar die sprints mogen stoppen.
Vandaag:
Brennan (c)
WvA
Laporte
Kuss
Meeus
Mas
Romeo
Onley
Pederson/Cort
Van aert is niet meer de renner van vijf jaar geleden maar hij rijdt 'gewoon' nog elk jaar topuitslagen in monumenten, klassiekers en rittenkoersen. Geen topfavoriet prima, maar het argument dat brennan hier veel beter moet zijn, want zo breng je het, met de wel degelijk stuk zwaardere finale dan etappe 2, is echt niet zo knip en klaar. 300 meer hoogtemeters als extra argumentatie brengen is juist larie, het tikt wel aan maar waar die 300m zit is niet onbelangrijk. Etappe 10 had simpelweg een wezenlijk zwaardere finale. En Brennan heeft wel bewezen dat hij ook een zwaardere finale aan kan, maar ook de van Aert van 2026 heeft hier nog wel een streepje voor.
Ja, Mads Pedersen is vandaag (woensdag 2 september 2026) officieel afgestapt
in de Vuelta a España. [1, 2]
Zijn ploeg Lidl-Trek heeft vanochtend bekendgemaakt dat de Deense sprinter niet meer aan de start verschijnt van etappe 11. [1, 2]
Reden van opgave
Ziekte en keelpijn: Pedersen kampte al enkele dagen met fysieke klachten en keelpijn. [1, 2]
Slechte benen: In de tiende etappe zakte hij er volledig doorheen en finishte hij in de achterhoede (163e). Na de rit gaf hij zelf al aan dat er "duidelijk iets niet klopte". [1, 2]
Focus op het WK: Om zijn herstel niet in de weg te zitten, verlaat hij de ronde vroegtijdig. Hij richt zijn pijlen nu volledig op het WK wielrennen in Montréal later deze maand. [1, 2]
Problem solved en problem erbij. Met uiteindelijk de keuze voor de dure Pedersen hoopte ik veilige caps te kunnen doen in etappes, dat valt weg. Evenals de vooraf ingecalculeerde groene trui optie waardoor Skjelmose al meer punten zou opleveren. En met een dun sprintteam is dat het grootste probleem: schamele teampunten met Movistars opstellen laat je niet stijgen in het klassement.
Nou Hans, van Des Proat, zullen we het toch maar eens gaan hebben over kleppers will be kleppers? Mijn voorstel: kleppers will be kleppers op Frans territory gedurende July.
Achteraf gezien, mooi wonen, baal ik wel dat ik niet heb durven doorzetten om Pedersen thuis te laten. Dan had ik Mas wél in mijn team gehad en Aular of Groves. Tot het einde van de Vuelta vind ik het nog wel leuk om met opstellingen en cappen te kijken hoe een koe een haas vangt, maar het wordt een prestatie ansich om nog boven de 90% uit te gaan komen.
Hopelijk leveren mijn vier Visma's vandaag! Hup Laporte! Sprint lekker mee voor plek 8 of 9! 🙂
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.