Hehe 🥓 Mbt Carapaz:
Eigenlijk levert onze klimgeit altijd. Maar stel hij geeft straks heel duidelijk aan niet voor een AK te gaan lijkt hij wel iéts minder interessant dan in de tour. Dat omdat er gewoon wat minder verwachte klimvluchten zijn mijn inziens en de kans dat hij zich weer uit elkaar trekt voor de bergtrui mij hier iets kleiner lijkt. Enkel de bergtrui giro mist nu nog in het rijtje voor hem.
Mocht hij dan voor 1-2 gerichte etappes gaan kan hij bij 2 mil deze keer toch al te duur zijn wellicht? Of is dit te simpel beredeneerd?
Haha, they sure do!
Dank voor het delen van het artikel van Carapaz. Vreemde strekking wel. Waarom zou hij niet zelf kunnen beslissen wat zijn ambities zijn. In de Tour was zijn goede klassement met name te danken aan het veelvuldig meezitten in de vlucht, waar hij dan vaak zijn teamgenoten voor nodig had. Door gewoon aan te klampen kan hij ook 8e worden, daar heeft hij max 1 knecht voor nodig die hem van wat bidonnen voorziet.
Weet nog niet wat ik hiervan moet maken.
Denk je, ja? Ik heb zo'n voorgevoel dat Pogi snel de Vuelta wil beslissen, met het oog op het WK. Als hij uithaalt in etappes 3, 4, 7 en eventueel nog 9, al zal die niet eens meer nodig zijn vermoedelijk, dan is het lang en breed beslist. Daarna komen er nog voldoende kansen voor Richie (12, 14, 19, 20).
Het ligt aan het budget natuurlijk. Krijgt hij een vergelijkbare prijs als een klassementrenner, dan vind ik dit interview niet bemoedigend. Gaat hij rond de 3/3.5 zijn dan is hij weer een blinde klik. Uitdagend om hem te prijzen....
Zullen we verder vooral hier delen dat Pithie een volledig diende rol krijgt???? Maximaal 750.000 waard...;)
Nou, ik zie Carapaz als een sloper die vaak zat ergens toch loopt te kloten als het gaat om tijd / GC. Ik bedoel, hij verliest altijd wel weer ergens tijd omdat ie niet lekker zit of gaat. Dan laat men hem vaak losgaan in de vlucht waardoor GC weer iets in beeld komt. Hij is geen Gall of Onley die heel gericht op het klassement gaat fietsen en lafjes mee fietst. Dus ik zie hem eigenlijk in allerlei scenario's weer boven komen drijven eigenlijk. Ik zou er wel 3 mln voor geven denk ik.
Edit: had reacties van ilFalco en anderen nog niet gelezen, maar ik zit ook op hun gedachtegolf idd ja!
Hmm ja opzich eens, wellicht wat snel geoordeeld over aantal kansen. Uiteraard is Carapaz in principe altijd een goede pick die links of rechtsom wel levert. Het is meer geredeneerd vanuit mijn verwachting dat ze hem vrij duur zullen maken na deze tour. Pak daarbij een mogelijk langdurige podiumstrijd van andere mannen dan kan het in week drie ook als Pogi niet persé wil alsnog wat lastiger worden voor de klimmende vluchters. Dan is Pogi de beroerdste niet om nog eens even te laten zien wie bovenop de rots zit. Tegelijkertijd kan Carapaz in dit veld ook prima weer voor een podium gaan, als hem dat interessaard.
Maar hoop uiteraard op veel vluchtwerk en bij uitstek daarin Richie. Toch mijn absolute juichrenner samen met Mads.
Ik denk dat als Crapz start en die kans is erg groot, dan is hij een must wat zn ambities ook zijn. Hij levert linksom of rechtsom altijd wel die jongen stelt in GT's nooit teleur! Wel jammer dat het over zoveel belangrijke renners toch wel speculeren blijft over eventuele deelnames en prijzen terwijl het nog maar anderhalve week tot de start is, het bederft het puzzel plezier wel een beetje want een echte ploeg invullen gaat nog niet.
Maar is het wel een loterij?
Uiteindelijk weet je na de eerste week in veel rondes al wie de sterke renners zijn die vaak in de vlucht zitten. Afgelopen tour is een perfect voorbeeld; Carapaz, THJ, VPP, Garcia Pierna, Schmidt, Castrillo etc.. deze namen komen allemaal vaker dan in een vlucht naar voren en de juiste hiervan kiezen is moeilijk (en misschien wel gokken) maar safe spelen met 4 (hele dure) UAE's is naar mijn mening ook niet de winnende move voor deze vuelta.
Deze opmerking slaat wat mij betreft toch wel de spijker aardig op zijn kop. Ik wil niet per se zeggen dat je op de klassementsmannen moet bezuinigen, maar ik begin langzaam wel tot de conclusie te komen dat je 'portfolio' met sprintmannen minimaal evenveel aandacht verdient als dat van de klassementsmannen. Mannen als Pedersen en Van Aert hebben gewoon evenveel kansen, al dan niet meer, als Pogačar en Gall. Daarnaast gaan zij ook gewoon strijden om hun eigen klassement. Pedersen kan wel zeggen dat hij de puntentrui niet als doel heeft, maar de etappes op zijn maat zijn in overvloed en de tussensprints zijn vaak dusdanig gunstig gelegen dat weinig renners daar gebruik van kunnen maken ter compensatie. Nee, ik zie Pedersen, Brennan, Van Aert en een Groves (als hij meedoet) vanaf het begin van de Vuelta hoog staan in het puntenklassement, of ze nu willen of niet. En die gaan daar, op Van Aert na vanwege Brennan, echt wel strijd en punten voor leveren.
Ik kan me daarom ook niet echt vinden in de gedachtegang dat je een Pedersen of een Van Aert links laat liggen omdat je er maar één kunt cappen en de ander daardoor zijn punten niet waard zou kunnen zijn. Dat klinkt voor mij in deze Vuelta hetzelfde als wanneer je in de Tour een tweede klassementstopper links laat liggen (ik zal bewust geen Vingegaard zeggen, omdat dat blijkbaar nogal gevoelig ligt ;)) omdat je Pogačar al in je team hebt. Het is niet zoals in andere grote rondes, waar de etappes op maat voor zulke gasten schaars zijn en je dit vooral kunt oplossen met budgetopties en een hoop truipunten en teampunten. Nee, je gaat ze nu waarschijnlijk net zo vaak nodig hebben als de klassementsmannen (even afgezien van de opstelbaarheidsfactor van team- en truipunten). Dan bieden ook hier de dure opties de meeste garantie. Zowel in de etappes zelf als in het puntenklassement, net zoals Pogačar dat doet in de bergen..
Normaal gesproken is mijn sprint (+)-'portfolio' het allereerste waar ik aan schaaf als ik budget vrij moet gaan maken. Ik heb het gevoel dat de moeilijkheidsgraad van deze Vuelta er vooral in zit dat je eigenlijk zowel bij de dure klassementsmannen als bij de dure sprint (+)-mannen heel weinig echte kutn snijden. Het wordt dus denk ik nog belangrijker dan normaal om beide 'portfolios' dusdanig in evenwicht te brengen, zodat je zo weinig mogelijk concessies hoeft te doen bij de toppers (het dure segment). Voor mij zou dit bijvoorbeeld betekenen dat als Groves (als ie meedoet, en wat mij betreft mee kan doen met toppers als Van Aert en Pedersen) voor drie miljoen in het spel komt, ik hem verkies boven een Mas (die ik vooral in het middensegment van de klimmers mee zie doen). Een andere realisatie is tegelijkertijd ook dat het zo goed als onmogelijk wordt om zowel een negenkoppig klassementsteam als een negenkoppig sprintersteam te hebben. Je zult dus ook een aantal mannen moeten hebben die beide portfolios overlappen. Met andere woorden: zekere team- en truipunten. En dan kom je toch ook weer bij de dure UAE-knechten uit.
Ik zie de 100 punten per miljoen-regel in het algemeen sowieso meer als eerste graadmeter dan als iets waar ik mij blind op staar. Bij de laatste Tour was het bijvoorbeeld zo dat je (voor het gemak uitgaande van een perfecte capkeuze) per renner gemiddeld iets minder dan 300 punten moest halen voor een gouden bekertje. In de Vuelta zal dit waarschijnlijk wat lager liggen, dus laten we zeggen een gemiddelde tussen de 200 en 250 punten. Als je bijvoorbeeld een renner van 5 miljoen ziet van wie je denkt dat het een zekerheidje is dat hij ruim boven dit gemiddelde uitkomt (laten we zeggen dat hij zeker 400 punten haalt), dan is het niet per definitie zo dat hij zijn geld niet waard is geweest omdat hij de 500 punten niet heeft gehaald en dus nog altijd wel het overwegen waard is.
Anyway, misschien geen observatie waarnaar je vroeg. Alsnog wel interessant om te delen, denk ik.
Eens. Het probleem echter voor mij is dat ik nooit 3mil in de aanval stop (hooguit 2) en eigenlijk altijd 2uae knechten heb. Om er 3 van te maken moet ik nu doe 2mil uit de vlucht halen (wat ik geen probleem vind met alleskunners Pedersen en wva), maar ook nog gc downgraden.. dat laatste wordt moeilijker 🤔
@kpigekruid, ik kom op 308 caploze punten per renner uit (7000-(21*40Cap)/20 renners), wel met eindklassementspunten, maar staat los van de miljoen discussie. De miljoen per renner is voor mij een minimum wat een renner moet halen anders komt hij niet in mijn team. Hele dure of specifieke Cap kwaliteiten uitgezonderd.
@Over het wel of niet meenemen van de 2e sprint of klassementstopper is vooral van belang welke prijs eraan hangt EN of er een goed alternatief is. Vingegaard was minimaal 2 miljoen duurder als de goede alternatieven. Girmay was bv een goed(koop) sprint alternatief. Zijn die goedkopere alternatieven er in de Vuelta ?
Dat zie ik wel echt anders. Als uitgangspunt: juist de dure renners moeten (ruim) boven de 100 punten per miljoen halen. Met de goedkope renners heb je namelijk vaak minder zekerheid op gegarandeerde punten, en ook wil je rekening houden met uitvallers. Het winst / risico vang je daarmee op.
Gelukkig hoef je ze niet allemaal te kiezen, maar alleen de juiste, en als dat te moeilijk is, is 4x UAE een prima duur alternatief. Welke waarde je aan de weegschaal hangt is uiteindelijk ook niet van belang. Je gaat ze wegen en je kiest diegene met de hoogste ondergrens en/of de hoogste bovengrens.
Met Laporte erbij zou Brennan wel een leuk treintje hebben. Zelfs ik zou dan waarschijnlijk wel goed gepositioneerd zitten.
Artikel in het nieuwsblad bevestigt inderdaad ook dat Groves zal rijden. Wordt dan toch ook weer een breinbreker na zo'n zwak jaar.
Laten we eerlijk zijn.. iedereen zoekt zekerheid en dat is lastig in de vuelta. Dus op zoek naar zekerheid is dat pogy wint en wout gaat knallen. De rest is afwachten.. zelfs mas is geen zekerheid naar mijn gevoel.. dus denk ik investeren in grote ploegen voor teampunten.. uae lidl en zelfs moviestar.. maar welke moviestar is dus weer niet te doen. Heb nu castrillo.. stel je 8x op haalt ie 64 punten waarschijnlijk met mazzel.. das 8 gemiddeld.. tja.. wie weet er nog meer zekerheden?..
Voor mij is Gall een behoorlijke zekerheid, waar verder tot op heden veel klassementsmannen met de nodige vraagtekens aan de start zullen verschijnen. Net als in de Giro zie ik hem als eerste "uitdager" van Pogi. Heeft een heel stabiel topjaar, alles valt voor hem op z'n plek.
Bij Movistar kijk ik vooral uit naar Romeo. Heeft vorm getoond in Polen, en maakt een groot doel van de openingstijdrit. Daar zit een goede klassering er wel in.
https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/cian-uijtdebroeks-bevestigt-vuelta-deelname-ivan-romeo-gaat-na-goede-generale-vol-voor-openingstijdrit
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.