Zeker niet. Denk dat je een goede verschilmaker hebt dan tov de meeste hier. Skjel is allround beter, opstelbaar in de tijdritten, sterker eindschot. In daguitslagen waar zij beide in dezelfde groep finishen, zal Skjel vaak boven Gall eindigen.
Twee minpunten echter:
- Gall is zonder meer de betere klimmer.
- Skjel heeft best wel wat energie gegeven in de Tour. Vraag is of hij hier hersteld van is. Vorig jaar deed Gall dezelfde combinatie maar was in de Vuelta echt een stuk minder.
Voor wat betreft wel of geen Pedersen. Ik had hem in de Tour en één les die me bij gebleven is: je wil in elke etappe een goede cap kunnen opstellen. 'Caps-light' bestaan niet. Waarschijnlijk zou je in deze Vuelta in elke rit waar je Pedersen zou cappen, ook (en soms zelfs wel liever) Van Aert kunnen cappen en/of Brennan. Nu vind ik Pedersen een veel betere en betrouwbare cap dan Brennan, maar ik denk dat je met WvA + Brennan alle mogelijke caps van Pedersen wel kan coveren. Echter, omdat dat er twee van dezelfde ploeg zijn, neem je wel het risico dat je een paar keer de verkeerde capt. Bij Pedersen is dat risico er niet.
Ik neem ze overigens alledrie. Pedersen en Van Aert omdat ze allebei een parcours op maat vinden, kleppers zijn en er vol voor gaan + in dit veld de kwaliteit hebben om de top 10 noteringen aaneen te rijgen. Brennan omdat ie, mede in dit veld, voor 2,5M een koopje is.
Wat zijn je eigen bevindingen over deze renners? Wie heeft momenteel je voorkeur?
Het spelletje is natuurlijk veel leuker wanneer je niet al je keuzes uitbesteedt aan het internet en jezelf ook wat knopen durft door te hakken.
Roerend mee eens. Ik vind die 3 echt wel musthaves aan de voorkant. Het is flink in de buidel tasten, maar je houdt echt nog wel genoeg budget over om een goed AK team neer te zetten. Aangezien er zoveel sprint+, heuvelritten & andere ritten waar deze heren uit de voeten kunnen, vind ik wel dat je deze investering moet maken.
Voor degene die toch WvA of Pedersen skippen: waar geef je dat geld dan aan uit? Aan een 5de of 6de AK man? Aan Pau Miquel en Orluis Aular? Of neem je Vine of Almeida mee?
Dank voor je reactie, momenteel neig ik naar Govekar en Coquard... maar twijfel heel erg ook over Schuyteneer en Mecias omdat ze volgens mij best hoog aangeschreven staan bij PCS, maar weet niet goed wie er een berg het best over komt.
Bij Jayco neig ik naar Double, of denk jij Covi?
De Schuyteneer heeft nog veel te bewijzen, die andere 2 zijn op hun retour. Altijd voor potentieel kiezen zou ik zeggen. Daarom in die andere categorie voor Mecias. Al zou ik zelf al deze mannen links laten liggen, maar dat is een keuze. Vind het te veel C-garnituur sprinters.
Double boven Covi - zonder twijfel.
Dank voor je reactie, met momenteel een Groves, Van Aert, Pedersen, Brennan, evt Schuyteneer, wie zou jij hierbij nog aan toevoegen dan? Kom je toch al snel uit bij de Govekar en Mecias' van deze wereld uit? Of zou jij het budget dan liever in een aanvaller steken?
edit: of juist één betere sprinter nemen ? Tja wie dan weer haha
Precies, het is niet alsof de fantastische alternatieven voor deze renners je om de oren slaan in deze Vuelta. Bovendien zijn de UAE renners dusdanig duur dat je ofwel daarin moet snijden ofwel in deze mannen. En dan is in mijn ogen de keuze snel gemaakt.
En, het is al eerder gezegd, maar ik heb het idee dat deze Vuelta het loont om meer in te zetten op de sprint (+) t.o.v. AK dan andere rondes gezien het parcours. Ik ga daarom waarschijnlijk de Vuelta in met 7 mannen die zeggen (in principe) voor een AK te gaan (waaronder 1x 750K), 2 klimmers die dat terloops ook zouden kunnen doen en 7 sprintende mannen (Cobo meegerekend) plus nog een puncheur en dus geen extra UAE renner. Grappig om het verschil te zien met de Tour waar ik voor 4x UAE en slechts 4 sprinters (inclusief Turgis) ging. Daar won ik wel goud mee, maargoed je kunt een tactiek niet 1-op-1 overnemen op een andere grote ronde.
Maar ik zou nog wel graag iets willen horen van Groves zelf of zijn ploeg, specifiek over zijn benen/gesteldheid.
Dat lijkt me dan wel de afweging ja. Al lijkt het voor mij lastig om naast Gall/Onley met deze drie sprinters nog ruimte te maken voor een Skjelmose. Dan moet het met Mas en Caparaz goed gaan vallen (wat zeker kan).
Wel is het heel verleidelijk om die 5 van pedersen om te zetten in Vine/skjelmose...Daar heb je ook zekerheid. Er wordt toch verwacht dat pogacar 6/7 keer gaat winnen als hij er geen zin in heeft. Dan is dat toch echt wel een sloot punten voor Vine/Almeida/Skjelmose..Die hoef je dan nooit te cappen om het waard te zijn...Pedersen moet je wel cappen wil hij zijn geld waard zijn. Dit was hij natuurlijk ook in de Tour. Daar heb ik me verkeken op zijn unieke cappunten...Die heeft hij natuurlijk minder nu Wout meedoet. Ik zie echt geen enkele etappe waarin Pedersen Wout eraf gaat rijden. Dus die zit er altijd weer vlakbij...Ik neig steeds meer naar het thuislaten van Pedersen merk ik.
Dat lijkt me dan wel de afweging ja. Al lijkt het voor mij lastig om naast Gall/Onley met deze drie sprinters nog ruimte te maken voor een Skjelmose. Dan moet het met Mas en Caparaz goed gaan vallen (wat zeker kan).
Wel is het heel verleidelijk om die 5 van pedersen om te zetten in Vine/skjelmose...Daar heb je ook zekerheid. Er wordt toch verwacht dat pogacar 6/7 keer gaat winnen als hij er geen zin in heeft. Dan is dat toch echt wel een sloot punten voor Vine/Almeida/Skjelmose..Die hoef je dan nooit te cappen om het waard te zijn...Pedersen moet je wel cappen wil hij zijn geld waard zijn. Dit was hij natuurlijk ook in de Tour. Daar heb ik me verkeken op zijn unieke cappunten...Die heeft hij natuurlijk minder nu Wout meedoet. Ik zie echt geen enkele etappe waarin Pedersen Wout eraf gaat rijden. Dus die zit er altijd weer vlakbij...Ik neig steeds meer naar het thuislaten van Pedersen merk ik.
hahaah.lees nu terug, blijkbaar bij het checken van mijn tekst iets weggehaald, waardoor deze wonderlijke zin is gepubliceerd.:)
Wat ik er wel mee wil zeggen Vine en Skjelmose zijn geen fysieke zekerheden (Skjel heeft al een Tour in de benen en staat nu ook weer niet bekend als een wielrenner die nooit iets tegenkomt, al is het dit jaar een mooi jaar voor hem) zijn, maar als ze gewoon op hun fiets blijven zitten, makkelijker aan hun punten komen (zonder unieke cappunten) dan Pedersen. Je AK-team heeft dan meer body en met Wout/Brennan/Aular of Groves en dan nog 3 uit een grabbelbak (FFB, Turner/Laurance, Cobo, Romele, Astana verder, franse punchsprinter en nog meer) kan je uiteindelijk beter af zijn....De unieke waarde van Pedersen in de Tour zie ik minder (al dacht ik dit met Godon ook af te dekken, dus zo'n licht ben ik daarin niet....)
Zijn het ook, maar Pedersen is kneiter duur, en als je de andere 2 neemt, maak je hem niet noodzakelijk kopman, Pedersen staat hoog op de apenrots, maar bij mij wel een treetje lager als WvA, mits beide in vorm zijn. Je zult ergens dure jongens thuis moeten laten, en bij mij staat Madsie er ook altijd nog in, maar wacht rustig af tot zaterdag de laatste intervieuws. Groves is ook een wellicht risky alternatief voor Pedersen, maar heeft zich al wel bewezen. Ik wil ook graag de nummers 1,2,3 voor wit in mijn teampje hebben. Een Ricitello/ Uitdebroeckx die 2e/3e worden fietsen ook zomaar 250/300 puntjes binnen.
Het valt mij op dat iedereen het over Skjelmose heeft die de tour gereden heeft.
Carapaz heeft dit toch ook? En ook Carapaz heeft niet bepaald zuinig gereden in de Tour als je het mij vraagt. Nu is het verschil tussen deze 2 in budget 1m, echter heeft Skjelmose weer het voordeel van Pedersen qua teampunten.
Is mijn denkwijze nu gek om te denken dat deze twee ongeveer in hetzelfde schuitje zitten qua prijs en situatie?
Mensen die serieus overwegen Pedersen thuis te laten:
Waarom zou je een renner die je 10+ keer kunt opstellen met aangrenzende zekerheid dat hij het gros hier van top 5 gaat rijden, thuis laten? Dan laat je dus ook Gall thuis, want je hebt Pogacar al om te cappen in al die etappes (en er zijn betere alternatieven voor tijdrit + AK).
Vanaf het begin heb ik steenvast één UAE-knecht in mijn team gehad. Sinds deze week ben ik ook begonnen met het samenstellen van een team zonder, en dat voelt toch een stuk beter aan. Dus ik begin het idee om de UAE-knechten thuis te laten steeds meer te delen.
Het voordeel van een uitgebreid sprintteam is dat je de puntentrui bijna zeker binnenhaalt. Deze kun je dus evengoed voor 8 punten opstellen in de bergetappes. De +/- 50 aan teampunten die je zou binnenhengelen met UAE-etappewinsten, maak je met de juiste vervanger elders goed.
Daarnaast ben je met een breed sprint (+) team (als het goed is) minder afhankelijk van je teampunten, waardoor de 8 punten van de UAE-knecht ook minder nodig lijken. Twee extra plekjes kun je al invullen met Pogi en Onley (als je hem meeneemt). Het eventuele derde plekje zou je ook moeten kunnen opvangen (bergtrui, teampunten groene trui, etc.,).
Klopt, Skjelmose krijg ik er inderdaad niet in en dat knaagt wel. Aan de andere kant is 4,5M (los van het feit of je dat kan vrijspelen met het thuislaten van Pedersen) wel erg veel geld voor iemand die in deze Tour eigenlijk pas voor de eerste echte keer aan heeft getoond 3 weken lang op niveau te kunnen zijn. De Vuelta daarvoor is alweer een tijdje geleden. En 5M voor Vine idem dito. Ook al eerder gezegd maar als je Vine/Almeida hebt en hij valt uit/presteert niet dan kun je een gouden beker wel op je buik schrijven. Andersom kan het wel aangezien je dat geld dan ergens anders in hebt gestoken. Voor Skjelmose geldt dit eigenlijk ook wel. Ik kies zelf dan liever voor wat meer zekerheid, en zoek de verschilmakers meer in de <1M grabbelton.
Goed punt, alleen heeft Carapaz in mijn ogen een veel grotere inhoud en motor dan Skjelmose. In mijn vorige post ook gezegd, maar die jongen is tot nu toe altijd wel wat tegengekomen. Nu heeft ie eindelijk 3 weken op topniveau gepresteerd, ik zie hem er dan wel doorheen zakken of ziek worden. Carapaz zie ik zijn vorm gewoon doortrekken na wat weekjes rust te hebben gehad. Plus Carapaz reed al een keer de Tour en de Vuelta in één jaar (en presteerde, werd toen 4e in AK).
Nee hoor dat is niet gek. Skjelmose heeft wel 3 weken voor AK moeten strijden, en Carapaz vooral week 3 voor etappes. Maar ik had toch ook het idee dat Skjelmose de eerste 2 weken op spaarstand reed omdat Ayuso niet harder kon. Denk dat beide op gelijk niveau kunnen starten.
Het blijft sowieso een raar fenomeen. Iedereen klikt Vingegaard in de tour in zijn team, na het rijden van een Giro. Maar de overige Giro renners zitten voor 750k in een grabbelbak en worden veelal gemeden. Nu heb je een logisch dure Pogacar en een in verhouding stervensdure Skjelmose (compensatie door zijn te lage prijs in de tour) en een wellicht iets te goedkope Carapaz. Verder weer alle tour-renners in de grabbelbak. Ik snap dat dit grotendeels komt door uitgesproken ambitie / kopmanschap, maar toch.
Kennelijk wordt Skjelmose ingeschat als een echte klepper, net als Pogacar en Vingegaard. Of jij dat zelf ook denkt is dan aan jou. Voorlopig kies ik voor "ja". Pogacar, Gall, Skjelmose, Pedersen, van Aert is de basis waar ik weiger van af te wijken. En dan met Brennan, Groves, Onley en Kuss (wat een koopje) is het budget al gauw op. Maar dat is hoe ik mijn puzzel leg. Ik verwacht dat veel spelers Skjelmose inwisselen voor Riccitello + Uijtdebroeks, iets waar ik het budget niet meer voor heb. Maar wat ik volledig begrijp (meer diepte AK + jongerenklassement). Heb je wel het risico dat die teveel in dienst van Gall en Mas moeten rijden en daardoor niet boven komen drijven. Had ik ergens 500k of 1M over, had ik ook graag wat omgewisseld van onderuit mijn team.
En zoals ik al eerder heb geschreven is mijn theoretische route misschien helemaal niet de weg naar goud. Ik verwacht echt een lage pickrate van Almeida / Vine onder de serieuzere scorito renners (de nieuwe spelers zullen ze juist kiezen maar verder geen balans kunnen vinden en de dagopstelling verprutsen), dus als die 2 vorm tonen en heel blijven is dat echt op papier de interessante route naar goud deze Vuelta. Maar dan moeten er 3 onzekerheden uitkomen (Pogacar gaat huishouden, Almeida toont vorm, Vine blijft op zijn fiets). Waar mijn insteek leunt op meer bewezen renners met enkel de onzekerheid van Groves.
TLDR: Ik kies voor "Renners waar ik hopelijk 3 weken van kan genieten. Gouden beker of niet". En dus niet "Renners waarbij ik na dag 2 of 4 al denk 'gadver zie je wel ik wist het (Almeida / Vine)".
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.