Drie echt goede klimmers in de Tour de France lijkt me prima, vier zou ook kunnen (mits selecties van een renners) en zelfs dan is er nog genoeg ruimte voor de ondersteuning van Groenewegen. Deelname van Kruijswijk zit dat echt niet in de weg. Renners als Martens en Lindeman lijken me wel redelijk overbodig wanneer er vol voor ritten gereden gaat worden.
De jonge klimmers moeten hopen dat er nog plekken over zijn in de Vuelta, om over die 'extra klimmer' nog maar te zwijgen..
Als we het hebben over de jonge klimmers kan ik mij zo voorstellen dat Bouwman mee gaat naar de Giro.
Met relatief veel hooggebergte (wat zijn terrein zou moeten zijn) in de aankomende Giro en reeds een indrukwekkend eerste seizoen als knecht achter de rug denk ik wel dat Koen daar klaar voor is.
Wat ook meetelt is dat Koen en Steven het goed met elkaar kunnen vinden.
Bouwman heeft dit jaar goed gereageerd op zijn hoogtestage voor aanvang van de ronde van Zwitserland dus ik zie Koen zomaar met Steven mee op hoogtestage gaan in aanloop naar de Giro (in plaats van bijvoorbeeld Keizer).
Dan is er voor jongens als Tolhoek, Olivier en de Tier inderdaad nog slechts hoop op de Vuelta aangezien ik geen van deze drie zomaar in de Tour zie starten.
Inderdaad, daar reed hij op het nippertje Koshevoy eraf, een jongen die nu niet eens een ploeg meer kan vinden wegens gebrek aan kwaliteit.
@8.6
Boom rijdt de laatste jaren heel behoorlijk de (kasseien)heuvels over. Daar hoeft hij voor weinigen onder te doen, wel voor Sagan of Van Avermaet maar wie niet.
'@Kelderfan. Giro Tour combi is idd wat anders dan de combi Tour Vuelta.
Idd, kijken hoe ze er in 2018 voorstaan, idem voor Tolhoek, Bouwman en Vermeulen.
Giro: Kruijswijk, Clement, Vbroeck, Roglic, Battaglin, Bouwman, Campenaerts, Tankink en Keizer.
Je kan overwegen Bennet op te nemen in de Giro selectie en Roglic in de Tour uit te spelen.
Ik denk dat in ieder geval voor Wagner hetzelfde opgaat als voor Lindeman; in heel veel koersen komt hun specifieke kwaliteit goed tot zijn recht, maar in de Tour de France komen ze daarin niet uit de verf en zijn ze eerder geschikt voor een andere rol. Wagner is 'normaal' een hele goede laatste man voor Groenewegen, maar in het geweld van de Tour de France sprints hooguit iemand die zijn werk voor de sprinter een paar kilometer voor de finish moet doen (Leezer is ook iemand voor zo'n rol). Lindeman is 'normaal' een hele goede aanvallende renner (met winstkansen), maar op het niveau van de Tour de France iemand die bijna nooit in de kopgroep raakt (plus nagenoeg kansloos is in zo'n kopgroep) en daardoor eerder als knecht van een klassementsrenner waarde kan hebben.
Niets, met Kruijswijk als reden..
'@Vlek
Nou was er met Hofland vorig jaar natuurlijk ook iemand mee die zich voornamelijk op het sprinten richtte, dus gelijk helemaal uitsluiten zou ik het niet.
Wat betreft Lindeman als aanvaller in de Tour, zou ik graag naar Pieter Weening willen wijzen. Weening was zeker een niveau hoger dan Bert-Jan, maar behalve die ene rit in 2005 is hij nooit meer in de buurt gekomen van een etappe (Deels natuurlijk ook omdat hij knechtenwerk moest doen, maar toch).
Ook iemand als Terpstra, toch ook geen slechte aanvaller, geeft aan dat het in de Tour gewoon niet te bolwerken is.
Klopt, maar afgelopen Giro heeft natuurlijk heel veel veranderd. Daarnaast was het zelfs dit jaar al niet de bedoeling om een sprinter mee te nemen; Campenaerts zou eigenlijk de Giro rijden. Lobato meenemen voor wat ereplaatsen zou ik onbegrijpelijk vinden.
Weenig is inderdaad een uitstekend voorbeeld. Hij heeft zich bijvoorbeeld in de Tour de France van 2012, met veel meer vrijheid dan voorheen, ook niet kunnen onderscheiden zoals dat in heel veel andere koersen wel lukt.
Voor Sam Oomen zou volgens @Ghostwriter het volgende programma Vuelta a Andalucia, Strade Bianche, Tirreno–Adriatico, Tour of the Basque Country, Amstel Gold Race, La Flèche Wallonne, Liège–Bastogne–Liège, Tour de Romandie, Tour de Suisse, San Sebastián, Tour de Pologne, Vuelta a España, Giro dell'Emilia, Tre Valli Varesine, Milano-Torino en Il Lombardia daarin opgenomen een goede zaak zijn.
Dit programma lijkt mij voor Daan Olivier en Floris De Tier ook wel een goed voorstel. Alleen de combinatie AGR/WP/LBL met Romandie lijkt mij iets te zwaar en Milano-Torino en Il Lombardia voor hen vervangen door Piemonte.
'@vlek
Ik ben 't wel met je eens, dat Lindeman meer zijn ding kan doen in de Giro e/o Vuelta; alleen heeft TLJ niet zoveel goede renners, dat de TdF net zo'n sterke bezetting zal krijgen.
Maar Kruijswijk heeft terecht gevraagd om 2 extra klimknechten voor de Giro en lijkt ook een goede bezetting mee te krijgen:
{Kruijswijk met Clement en van den Broeck; verder dan met bijv. Battaglin, Bouwman, Campenaerts, Lindeman, Roglic en Tankink.}
Maar stel dat Gesink het goed gaat doen in de TdF, dan zal hij het klassement niet zomaar opgeven en heeft dan toch ook ondersteuning nodig.
Dan heeft hij met Bennett en Martens niet genoeg ondersteuning en dat was ook de reden, dat 1 extra klimmer niet verkeerd zou zijn in de ploeg.
Kruijswijk heeft zelf al eens aangegeven, dat de combinatie van Giro met TdF niet gelukkig is. Ook Jurgen van den Broeck wilde volgens mij maar 1 Grote Ronde in dienst rijden.
Lindeman zou in een Tour de France ploeg rond Gesink zeker op zijn plek zijn. Aangezien de plekken wat dat betreft beperkt zijn (mocht Gesink überhaupt voor een klassement rijden) verwacht ik echter ook niet dat hij dan in aanmerking gaat komen. Uit dat deel van de ploeg komen in ieder geval Gesink, Kruijswijk, Bennett en Clement eerder in aanmerking voor een Tour de France selectie.
Kruijswijk heeft zijn nieuwe contract natuurlijk vooral verdiend op basis van de prestaties in de Giro van dit jaar. Ik neem aan dat hij volgend jaar dan ook vooral op zijn prestaties in die koers 'afgerekend' zal worden. De verleiding is misschien groot om in het voorjaar meer te verwachten van de duurste renner van een ploeg, maar misschien is dat wel een gevaarlijke valkuil. De afgelopen twee jaar was een nauwe focus op mei een recept tot een grootse vorm; beter daar niet te veel aan te veranderen.
Kruijswijk was dit jaar in Yorkshire al vrij goed. Het zou me niks verbazen als hij komend jaar Romandië gaat rijden, om al wat beter gerodeerd te zijn als de Giro in rit 4 op de Etna finisht. En in Romandië kan hij dan wellicht mee doen om de top-5. Als hij na de Giro nog naar de Tour de Suisse gaat, heeft hij daar ook zeker kans.
Dat zijn dus al een paar rondjes waar hij punten kan pakken. In Tirreno of Parijs-Nice hoef je hem nog niet te verwachten, dat is te vroeg.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.