Als de bowlingbal een fraai seizoen draait tot aan de tour inclusief overwinningen tegen geduchte concurrenten moet je hem zeker tot speerpunt promoveren in zo'n platte tour ja, ik vraag me wel enorm af in hoeverre die trein tot iets gesmeden kan worden dat werkelijk de strijd aan kan met de veel betere opponenten, 1/2 vaste piloten, profiteren en gokken zou mijn tactiek zijn.
Groenewegen met vier man voor de voorbereiding van de sprint, aangevuld met Gesink en twee andere renners die ook echt iets uit kunnen richten in de bergritten (Kruijswijk en Bennett waarschijnlijk). Mocht de verandering naar ploegen van acht daadwerkelijk doorzetten, dan verwacht ik dat dat vooral invloed heeft op de plekken van renners als Lindeman en Martens. Zeker wanneer Gesink voor ritten gaat rijden.
Zo'n trein heeft veel met gogme te maken, en dat ontbreekt gewoon bij die ploeg. Ze doen alsof ze vorig jaar zijn begonnen met het opzetten van een sprinttrein, maar in werkelijkheid zijn ze er al jaren mee bezig, het lukt alleen niet (op het hoogste niveau).
Cavendish was dit jaar echt niet rapper dan Groenewegen, maar die zit daar in de eerste Tourweek steeds op de goede plek. Komt dat door het fantastische project-sprinttrein dat zijn ploeg heeft opgezet? Ik betwijfel het.
Voor de Giro van 2017 zal Kruijswijk (mocht hij een serieuze poging willen wagen) ondersteuning moeten krijgen van mensen die hem al vroeg in de wedstrijd kunnen helpen op heuvelachtig en bergachtig gebied.
VDB2 kon dat in het verleden, Bennett was tijdens de Vuelta consequent goed en Clement heeft in de Tour laten zien dat hij prima kan helpen op zwaarder parcours. Ten opzichte van dit jaar ontbreken Hofland en Tjallingii in elk geval, verder zou ik Roglic thuis laten (de tijdrit in etappe 10 zou hem misschien goed passen, maar dat is mij teveel een gok. Daarnaast heb je met Clement, VDB2 en Kruijswijk zelf meer renners die een redelijk heuvelachtige tijdrit goed kunnen scoren) en Castelijns misschien vervangen door Martens.
Van Emden zou voor de Tour kunnen gaan en een goed resultaat in de 'proloog' (Duitsland ligt hem ook wel :P), maar nog meer dan Roglic is dat een gok die net zo goed verkeerd kan uitpakken en dan heb je 20 etappes een knecht die zijn kopman niet voldoende kan helpen.
'@frits ik vraag het me ook af, want ik vin de bijnaam totaal niet passen :/
@ghostwriter Ik ben het zeker met je eens dat bennett een van de beste klimknechten zou kunnen zijn van het team hoor, maar ik vraag me gewoon af of ze hun kansen niet willen verspreiden ipv alles op kruijswijk te zetten in de giro. Het kan ook zomaar zijn dat hij de kans van afgelopen seizoen nooit meer krijgt en het heel lastig krijgt om nog top 3 in een grote ronde te rijden. Maar het kan ook zo zijn dat hij zich alleen maar verder ontwikkeld en opeens alle sterke mannen eraf rijdt
'@Frits
Of het Romāns Vainšteins was weet ik niet, maar het werd populair na het opstootje met Naessen. Ik vind het in ieder geval best grappig, als een soort geuzennaam idee.
@jvh93
Het lijkt niet evident dat Bennett in de Tour een klassement kan rijden of een etappe kan winnen, en Sky heeft daar toch een ploeg die altijd op kop rijdt en 3 of 4 man heeft die beter kunnen klimmen dus als knecht is hij daar ook 'minder' waard.
EDIT:
Het lijkt niet evident dat? Wat heb ik in godsnaam op vandaag?
'@vlek
Z'n positionering was zonder meer beter, maar toen Groenewegen eens de kans kreeg om mee te sprinten omdat het licht heuvelop liep en dus minder om de positie ging, reed hij Cav knal voorbij.
@jvh93
Een grote ronde winnen zal hij wellicht niet gaan doen, maar alsnog is Kruijswijk natuurlijk wel podiumkandidaat in de Giro. Dat zou ook al een unieke prestatie zijn voor een Nederlander, dus de moeite waard om hem maximaal te ondersteunen. Of hij daar per se Bennett voor nodig heeft weet ik trouwens niet, JVDB zoals die rondreed in de afgelopen Tour is beter dan Bennett.
Groenewegen was iets beter in die oplopende sprint (hij had in verloren positie trouwens ook nog een ploeggenoot waar Cavendish het in zijn eentje moest doen), in de overige sprints was Cavendish echter de betere. Geen schande uiteraard voor een debutant, maar ook zeker niet iets wat je enkel op de positionering kunt steken.
Als groenewegen zijn ontwikkeling door kan zetten en hij wordt goed afgezet moet hij komend seizoen toch ook in worldtour wedstrijden mee kunnen doen voor de winst. en wie weet zit die overwinning in een grote ronde er wel in voor hem. Ik ben van mening dat hij indien hij een goede positionering heeft niet veel onder hoeft te doen voor de sterkste sprinters van het moment
Ghostwriter en co. Wb Tankink ben ik het met je eens. Goede knecht. M'n punt was meer dat je als team mss wel minder renners onder contract nodig hebt, wanneer klassiekers en de 3 grote rondes een mannetje minder mee mogen. Maar ik heb ook alweer gelezen dat het helemaal niet zeker is dat dit in 2017 al start.
Bennet en de Giro zou voor Kruijswijk puik zijn, maar dan houden we naast Gesink niemand over voor de TDF wb klimmen.
'@Gregje
Clement heeft toch laten zien, dat hij de TdF goed verteerd en hij lijkt mij een prima knecht voor Gesink in deze; ook Jurgen van den Broeck kan in de TdF goed uit de voeten. Dus Kruijswijk met Bennett en Clement of Jurgen van den Broeck naar de Giro lijkt mij een goede zaak. Voor Bennett is het ook beter om niet 2 Grote Rondes achter elkaar te rijden. Volgens mij heeft Kruijswijk gevraagd om 2 mannen, die hem in 't bergwerk goed kunnen ondersteunen.
Hopelijk stellen zij de maatregelen t.a.v. het kleinere aantal renners in Grote Rondes en Klassiekers nog een jaar uit. Dan kunnen de Ploegen erop inspelen wat het aantal renners betreft.
JVDB en Clement zijn inderdaad gepresenteerd als degene die de ondersteuning in de bergritten van de Giro moeten versterken. Waar het de Tour de France betreft is het vervolgens qua klimmers waarschijnlijk selecteren uit Gesink, Kruijswijk, Bennett, JVDB en Clement. Genoeg om uit te kiezen lijkt me zo..
'@vlek
Denk je serieus, dat Clement en Jurgen van den Broeck de Giro met de TdF kunnen combineren. Dat lijkt mij te veel van het goede.
Gesink behoef je niet te selecteren, die gaat gewoon mee en als Kruijswijk ook de TdF gaat rijden, dan gaat er geen trein mee voor Groenewegen.;)
Dan wordt de TdF m.i. ingevuld met Gesink, Bennett, Boom, Kruijswijk, Lindeman, Martens, Groenewegen, Roosen en Wynants. {uitgaande van 9 renners}
@Gregje
Wat betreft de ronde bal heb je een punt. {is ook rond}.
Ik mis ook nog wel een extra klimmer in de ploeg TLJ 2017; hopelijk kunnen Olivier en/of De Tier dat gat dichten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.