Team LottoNL-Jumbo 2017

1 2 ... 130 ... 440 441
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Deze zege van Dylan is trouwens een verdubbeling van het aantal zeges in 2016 in deze periode. Toen was de zege van hem in Yorkshire pas de 3e. Nu dus al op 6.... Als ze er dit jaar 25 halen zou het weer een stap vooruit zijn.

Laatst gewijzigd
Spruch

'@rahimns
Grappig, ik was vanmiddag al op zoek op procyclingstats naar het aantal overwinningen tot nu. En was ook nieuwsgierig hoe die 6 zich verhoudt tot voorgaande jaren, maar kon nergens een overzicht vinden. Bedankt voor deze info dus!

stijnlah

Op de website van tlj kan je meedoen aan een wedstrijd om te voorspeellen wie de eerste tlj renner wordt in de giro. Er zijn 10 renners om uit te kiezen en daartussen ook Floris de Tier, voor mij toch een verrassing.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Dus de voorselectie voor de Giro is: Battaglin, De Tier, Castelijns, Clement, Van Emden, Keizer, Kruiswijk, Tankink, Van de Broeck en Campenaerts

Dus de keuze gaat waarschijnlijk nog tussen de Tier en Castelijns zijn ??

Laatst gewijzigd
ti-raleigh

'@ rahimns
In 2015 was het Hofland die in Yororkshire de 1e van dat jaar haalde :-)
Ik denk niet dat ze 25 zullen halen. Ik hou het op 17.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@ti-raleigh dat zouden er dan 2 minder zijn dan in 2016... zou voor mij toch een tegenvaller zijn.

xistnc

'@rahimns
Het zou zo maar kunnen, dat JVDB ook nog in de weegschaal ligt.

kelderfan

Lijkt mij een niet verkeerde keuze. De Tier heeft zich dit jaar goed ontwikkelt. Jammer dat hij tijdens zijn wedstrijden {AGR} ziek is geweest.
Daarmee heeft Kruijswijk met Clement, Van den Broeck, De Tier en Battaglin een trein. Voor de heuvelritten heeft hij met Tankink en Campenaers voldoende steun. Keizer heeft vandaag laten zien, dat hij het prima doet met het terugbrengen van de vluchters. Van Emden heeft al eerder laten zien, dat hij een sterke renner is geworden en een fan van Tjallingii.

robertowilco

Het gaat toch eigenlijk niet om het aantal zeges, maar meer de waarde van een zege, liever een paar op WT niveau dan in wedstrijden die veel minder aanspreken, alleen voor het vertrouwen is het natuurlijk altijd goed voor een renner als hij wint, maakt niks uit welke wedstrijd.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@xistnc is ook nog een mogelijkheid... maar dan zou er misschien toch iets zijn opgevallen tijdens de hoogtestage ??? Zou natuurlijk zomaar kunnen dat hij daar een beoogd niveau niet wist te behalen. Zal in ieder geval niet lang meer duren voor daar uitsluitsel over is.

@RobertoWilco natuurlijk speelt dat ook nog een rol.

Laatst gewijzigd
Spruch

Die voorselectie vind ik nou niet echt een heel goede. Waarom niet Bennett opstellen? Waarom met drie mannen als Gesink, Bennett en Roglic de Tour rijden? Om drie kansen op een top tien plaats te hebben? Laat Bennett hier in dienst rijden van Kruijswijk en dan in het najaar zelf vol voor de Vuelta gaan. Qua tactisch vermogen blinkt de ploegleiding van TLJ niet echt uit.

ti-raleigh

'@ rahimns
Dylan rijdt een veel zwaarder programma dan vorig jaar en komt vaker de grote jongens tegen. Hij zal dit jaar niet weer 11 bossen bloemen krijgen. Als hij er nog een stuk of 7 pakt zou ik dat al heel knap vinden, vandaar totaal rond de 17.

S. Morgenstern

Hopelijk valt de schade bij Kruijswijk inderdaad mee en staat hij volgende week zonder problemen aan de start. Qua voorselectie verwacht ik van die namen Van Emden en Castelijns voor de 'laatste twee plekken' en De Tier als reserve voor een klimmer die zichzelf nog in de weegschaal zou leggen. Lindeman in plaats van Castelijns had voor een evenwichtige ploeg mijn voorkeur gehad. De Tier op die plaats zou ook niet gek zijn; een groter vraagteken, minder robuust en niet de loods die Lindeman is, maar wel een betere klimmer en op zijn minst in staat de rol van Castelijns te vervullen. Kruijswijk zal echter ook zijn voorkeuren te hebben en Castelijns lijkt er bij hem goed op te staan.

robertowilco

Lobato rijdt maandag de Rundum den Finanzplatz Eschborn Frankfurt, ik neem aan dat hij de tijdrit zondag voor gezien houdt. Nou is het wel geen onoverbrugbare afstand met de auto. En het debuut van Olivier ben benieuwd.

Niklas

Types als @UrbanSteel zouden ploegleider van TLJ moeten worden: zo ont-zet-tend knap dat je na pakweg drie maanden fietsen iemand al een miskoop kan noemen!

kelderfan

Op de voorlopige lijst voor Eschborn-Frankfurt Rund um den Finanzplatz staan Battaglin, Castelijns, Van Emden, Lobato, Martens, Olivier, Tankink en dan nog De Tier. Hoe zit 't met Lindeman. In de LBL is hij afgestapt.
Wat betreft Castelijns en De Tier gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar De Tier. Castelijns begon goed in 't Vlaamse werk, maar daarna werd 't steeds minder.
Die zal zich toch moeten tonen in de Rund um den Finanzplatz wil hij meegaan naar de Giro.
Ik ben ook benieuwd hoe Olivier zijn 1e. wedstrijd gaat rijden. Hij moet wel eerst wedstrijdritme opdoen.

kelderfan

'@Spruch
Wat betreft de Giro ben ik er wel mee eens, dat Bennett het team een stuk sterker had gemaakt. Bennett traint in de USA als voorbereiding op de ToC.
De enige alternatief is Roglic, die nu ook weer goed bezig is in Romandie. Het probleem zal wel zijn, dat Kruijswijk alleen mannen mee wil hebben, die in dienst van hem rijden.

UrbanSteel

'@kelderfan

Het probleem zal wel zijn, dat Kruijswijk alleen mannen mee wil hebben, die in dienst van hem rijden.

En dat is heel normaal voor iemand die als kopman is aangesteld. ;)

kjjl

Team LottoNL-Jumbo (2016)
171 KRUIJSWIJK Steven
172 BATTAGLIN Enrico
173 HOFLAND Moreno (Afgestapt)
174 CASTELIJNS Twan
175 KEIZER Martijn
176 ROGLIC Primoz (2x gevallen, gaf zelf aan dat hij, op zijn tijdrit na, constant in herstelstand fietste)
177 TANKINK Bram
178 TJALLINGII Maarten
179 VAN EMDEN Jos

Team LottoNL - Jumbo (2017)
1. KRUIJSWIJK
2. BATTAGLIN
3. VAN DEN BROECK (ipv Hofland, dus een extra knecht)
4. CASTELIJNS
5. KEIZER
6. CLEMENT (ipv Roglic die vorig jaar eigenlijk niet tot knechten in staat was
7. TANKINK
8. CAMPENAERTS (Doet dit seizoen niet onder voor een goede Tjallingii, kan wellicht nog iets langer mee in de bergen)
9. VAN EMDEN

Team lijkt me uitstekend en goed uitgebalanceerd. Vorig jaar was het team op het vlakke meesterlijk, daar staan nu ongeveer dezelfde werkers. (Castelijns, vEmden, Campenaerts met Keizer en Tankink die ook wat langer mee moeten kunnen)
In de bergen ontbrak het hem aan steun door wegvallen van Roglic en doordat er een sprinter mee was. IPV daarvan heb je nu Clement en vd Broeck.

Met 1/2 extra klimmende renners kunnen Campenaerts en Battaglin wellicht zelfs mee proberen te springen. Vorig jaar moest Battaglin er alles aan doen om nog bij Kruijswijk te zitten op de laatste klim. Als het roze dit jaar weer in zicht komt heeft Steven er in mijn ogen een sterker team voor.

xistnc

'@kjjl
Mooie analyse. Tel daar nog eens bij op, dat Tjallingii volledig de vrije hand kreeg om in het eerste weekend zijn ding te doen en daar vervolgens een tijdje van moest bijkomen.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ik kopieer dit stuk (wat eigenlijk niet mag) maar omdat het zo'n mooie inkijk geeft in het trainingsleven van Dylan.

Afzien voor de perfecte sprint

Dylan Groenewegen: Amsterdammer werkt op de A6 aan zijn sprints
Veel wielrenners leggen de basis voor hun succes onder de Italiaanse, Spaanse of Franse zon. Dylan Groenewegen niet. De Amsterdammer doet zijn belangrijkste trainingen langs de A6 richting Almere.

Nederland kent prachtige gebieden die bij wielrenners populair zijn. Denk aan het glooiende landschap van Zuid-Limburg, het Groene Hart of de duinen rond Bloemendaal en Zandvoort. Dylan Groenewegen kent ze, maar zijn meest bereden stuk asfalt ligt naast een van de drukste snelwegen van ons land.

Op de brug tussen Amsterdam en Almere is de bonkige Groenewegen een opvallende verschijning. Hoewel het pas april is, zijn het hoofd en de armen van de sprinter van LottoNL-Jumbo al flink gebruind. De vele buitenlandse wedstrijden zijn daar de oorzaak van. Zijn benen heeft hij in een lange broek gestoken. Dat scheelt weer een half uur scheren.

De Nederlands kampioen fietst in aanloop naar belangrijke wedstrijden op zijn dooie akkertje 20 kilometer naar de brug langs de A6. De parallelweg op de brug is autoluw en heeft geen op- en afritten, waardoor Groenewegen nooit onaangenaam wordt verrast door een onoplettende automobilist.

In een paar seconden op 60 per uur

Een ander voordeel is dat de brug iets oploopt en Groenewegen dus met iets meer weerstand kan sprinten. "Inspirerend kan ik het niet echt noemen," bekent Groenewegen als hij boven op de brug om zich heen kijkt. Vrachtwagens, busjes en auto's razen met ruim 100 kilometer aan de andere kant van de vangrail voorbij. Aan de andere zijde dendert met hoge regelmaat een trein over de rails. "Maar in de directe omgeving van Amsterdam is dit de effectiefste plek om mijn sprints te verbeteren."

Tien doet Groenewegen er. In twee setjes van vijf sprint spant hij alle vezels in zijn lichaam aan om over ongeveer 100 meter zijn maximale snelheid te bereiken. Het is als eenzame wielrenner de beste manier om een massasprint, de specialiteit van de Amsterdammer, te simuleren.

Twee passerende ouderen op e-bikes kijken verschrikt op als Groenewegen de eerste set van vijf sprints afwerkt. Vanuit volledige stilstand, beide voeten op de pedalen, kijkt Groenewegen naar de grond onder zijn fiets. Hij zucht diep, meestal twee keer. Voordat zijn armen in de beugels gaan, activeert hij met zijn rechterhand de fietscomputer op zijn stuur.

Daarna volgt een indrukwekkende krachtsexplosie die weerklinkt in het donkere asfalt langs de A6. Binnen een paar seconden bereikt Groenewegen snelheden van boven de 60 kilometer per uur. Na 100 meter zit hij helemaal stuk. Het zweet stroomt van zijn voorhoofd langs de wangen naar beneden.

Sparen is er absoluut niet bij. Meestal is Merijn Zeeman, sportief directeur van de Nederlandse ploeg, vanuit zijn woonplaats Bussum ook naar de brug gefietst. Zeeman coacht en motiveert het grote talent. Al is dat niet nodig. Groenewegen heeft volgens de coach een vechtershart en is in staat zichzelf in elke training te pijnigen. Bovendien wordt alle data van de training verzameld door de fietscomputer.

Na vijf sprints neemt Groenewegen even pauze. Soms betekent dat ontspannen rondtrappen met Zeeman om het bloed weer door zijn benen te laten circuleren. Nu blijft hij tien minuten stilstaan halverwege de brug. "Ik vind het fijn als Merijn bij de training is," zegt hij. "We hebben een hechte band en door hem ben ik extra geprikkeld. Het is ook gezelliger dan alleen fietsen."

De focus op kracht

In aanloop naar wedstrijden rijdt hij vaak naar de A6 voor zijn sprints. Zeeman is vooral geïnteresseerd in de wattages die de sprinter trapt bij het overvliegen van de brug. "Die informatie blijft tussen Merijn en mij," zegt Groenewegen. "Die wattages zeggen alles over mijn vorm en snelheid. We willen de concurrentie niet wijzer maken dan ze al zijn."

Het trainingsschema van Groenewegen is er puur op gericht hem een nog betere sprinter te maken. Lange duurtrainingen doet hij veel minder dan wielrenners die het moeten hebben van tijdrijden of klimmen.

In zijn jeugdige onwetendheid trainde Groenewegen een keer mee met streekgenoot Niki Terpstra. Een heel ander soort renner, zo bleek. "Hij trapt uren achter elkaar 40 kilometer per uur," zegt Groenewegen. "Dat is gewoon beestachtig. Het blijft bij die ene keer. Hij zoekt het maar lekker uit. Ik heb daar helemaal geen zin in. Mijn voorkeur ligt bij rustige trainingen met intensieve intervallen, zoals hier."

Anderhalf jaar geleden begon Zeeman met het drillen. "Dylans duurvermogen is niet belangrijk," zegt Zeeman. "Elke dag proberen we als begeleidingsteam hem nog sneller en nog explosiever te maken. Elke dag staat in het teken van die sprint. Die snelheid van hem moet impulsen krijgen en deze training is daar een belangrijk onderdeel van."

Zeeman vervolgt: "Dylan brengt in een jaar veel minder uren op zijn fiets door dan zijn teamgenoten Robert Gesink en Steven Kruijswijk. Maar in verhouding zit hij wel meer in de sportschool. Zijn focus ligt meer op kracht. Niet alleen in zijn bovenbenen, ook de core en zijn bovenlichaam zijn belangrijk."

Het doel: ritwinst in de Tour

Op een bijna wetenschappelijke wijze wordt het lichaam van Groenewegen voortdurend geregistreerd en geanalyseerd. Zeeman: "Hij heeft de aanleg om snel spiermassa te kweken. Dat is oppassen. Als hij te breed en te sterk wordt, komt hij in de heuvels en bergen in de problemen. Dat gewicht werkt dan nadelig."

Uit de data blijkt dat Groenewegen, met zijn 23 jaar nog hartstikke jong voor een sprinter, veel progressie blijft maken. In de Tour de Yorkshire, die tot en met zondag wordt verreden, uitte dat zich gisteren al in een overwinning (zie kader).

Daarna gaat de focus op het hoogste doel van het seizoen: de Tour de France. Zeeman ziet mogelijkheden. "Inmiddels is Dylan zo ver in zijn ontwikkeling dat hij kan wedijveren met de besten. In Frankrijk hebben we samen het doel gesteld om een rit te winnen. Ik voel dat het mogelijk is."

Met het zuur in de benen

Zeeman schaart zijn pupil Groenewegen in de categorie net onder wereldtoppers als Marcel Kittel, André Greipel en Mark Cavendish. "Een massasprint wordt niet alleen gewonnen door absolute sprintsnelheid. De ploeg is van levensbelang en je hebt een portie geluk nodig. In een Touretappe kun je bijna nooit vrijuit sprinten. Het is hectisch, renners blokkeren elkaar, er is gewoon weinig ruimte. Dylan vecht zich daardoorheen. Dat maakt hem gevaarlijk voor anderen."

In voorbereiding op de Tour wordt het aantal sprinttrainingen langs de A6 de komende maanden flink opgeschaald. Om kans te maken op die felbegeerde ritoverwinning moet Groenewegen nog veel bloed, zweet en tranen achterlaten op de parallelweg. Al mag hij zich ook nog verheugden op de Spaanse zon. "Het is niet zo dat hij alleen langs de A6 traint voor de Tour de France," zegt Zeeman. "We gaan nog op trainingskamp naar Mallorca. Toch een iets mooiere plek."

Na zijn tien sprints fietst Groenewegen met het zuur in zijn benen terug naar Amsterdam. En is hij weer een stapje dichter bij de wereldtop gekomen.

Eerste overwinning van 2017

Dylan Groenewegen heeft gisteren zijn eerste overwinning van het seizoen geboekt. In de eerste etappe van de Ronde van Yorkshire, een rit van 174 kilometer van Bridlington naar Scarborough, drukte de renner van LottoNL-Jumbo zijn voorwiel net iets eerder over de streep dan de Australiër Caleb Ewan. De massasprint werd ontsierd door een grote valpartij, waarbij onder anderen Groenewegens ploeggenoot Steven Kruijswijk betrokken was. De 23-jarige Amsterdammer Groenewegen leidt nu ook het algemeen klassement van de driedaagse etappekoers.

Laatst gewijzigd
Netraam

Dank Rahimns, mooi stuk!
Voor iemand anders er op ingaat, interessant om te lezen dat hij weinig aan duurvermogen doet. In het Vlaamse voorjaar liet hij toch zien hier ook niet slecht in te zijn.

Fanny

Tolhoek stapt uit de TdR omdat hij zich ziek voelt.
Jammer, misschien iets te veel gegeven de afgelopen dagen/weken.
Daar had een goede eindklassering in kunnen zitten in deze TdR.
Het team heeft dus vandaag 1 renner minder om Roglic en Gesink bij te staan in deze zware koniginnenrit.
Het zal neer komen op de knechten Bouwman en Vermeulen om de kopmannen te ondersteunen.
Hopelijk kan van den Broeck het teamklassement nog redden voor TLJ omdat ze hierin 2e staan op slechts 1 sec van Movistar.
Maar het belangrijkste is dat Gesink en vooral Roglic een uitstekende uitslag rijden mede gezien op de tijdrit van morgen.

jealgu

X

T80JZ

Volledig eens met Spruch.
TLJ kan weer eens niet kiezen. In plaats van vol te gaan voor een overwinning van Kruiswijk en Bennet mee te nemen naar de Giro wedden ze weer op twee paarden. Meestal met matige resultaten.
Kruiswijk moet in de bergen nu bouwen op Van den Broeck, die niet meer top is en vaak - tegen - valt en Clement die zeer waardevol is en ver meekan maar geen echte topklimmer. Met Bennett erbij had hij wel een helper gehad die met de allerbesten mee had gekund. Het zou de kansen van Kruijswijk aanzienlijk hebben vergroot.

1 2 ... 130 ... 440 441

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.