Dan is de ploegleiding verandert in hun opzet, er is aangegeven dat Roglic voor het AK zou gaan en kijken hoever hij zou komen, ook Roglic heeft dit aangegeven om de training aan te passen, om als klimmer sterker te worden, waarom gaat hij dan extra op hoogtestage voor drie weken, niet voor zijn tijdrit te verbeteren, vindt het maar raar, dan hadden ze Roglic in TdS of Dauphinë op kunnen stellen.
Volgens mij is de opzet altijd geweest om met de klimmers te mikken op ritoverwinningen in de bergritten. Nooit is ergens aangegeven dat dat voor Roglic betekende dat hij voor een klassement ging; we hebben er nooit iets over vernomen. Gesink en Bennett hebben wel aangegeven dat ze in het begin bewust tijd gaan verliezen, Roglic zal dat naar mijn inschatting niet doen, maar drie weken voor een klassement gaan zie ik ook niet gebeuren. Daarvoor moet hij in ieder geval als klimmer eerst nog wat stappen zetten. Om die stappen te zetten is een hoogtestage met veel klimwerk wel een aardige aanzet toch? Waarom zou dat raar zijn?
Uiteraard, hoogtestage nummer 5 van dit jaar? Maar ff serieus, is een hoogtestage nu echt nodig als je voor etappes wilt gaan?
Moet hij niet gewoon DL of RvZ gaan rijden, 2 of 3 etappes uitkiezen en proberen mee te zitten? Dat zal al moeilijk genoeg worden. In RvC hebben we hem dat ook niet zien doen.
Of gaat Gesink toch gewoon voor een klassement?
Vlek, okee maar Roglic en de ploegleiding heeft dat wel degelijk toen aangegeven, dat ze met kijken hoe het de eerste week gaat verlopen, ik schud dit niet mijn mouw, zal proberen het terug te vinden, of het zijn de woorden Van Niermann na de TdR. Als Roglic er na de eerste week goed voorstaat wat ik verwacht want de aankomst op La Planche Des Belles Filles moet hem liggen, niet lang en tamelijk steil, dan kunnen ze op de eerste dag verder kijken wat ze gaan doen, wat je kunt een goede klassering niet zo maar weggooien. Ja ik heb wel vertrouwen in Roglic, het duel met Daniel Martin in de Algarve is me nog altijd bij gebleven, dat hij dat kon wist ik niet.
'@robertowilco ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook vanuit de ploeg niemand hier iets over heb horen zeggen. Het is wel hier in dit topic (oa door mij) regelmatig geopperd. En persoonlijk hoop ik nog steeds dat hij dit zal doen. Maar zover ik begrepen heb dus is het plan om voor etappezeges te gaan.
Ik heb ten alle tijden respect voor het selectieproces voor wedstrijden van de ploeg, omdat de directie daar natuurlijk het meeste verstand van heeft. Maar toch wil ik graag even mijn verontwaardiging uiten..
4 van d 5 beste renners doen niet mee aan WT wedstrijden, drie (Roglic, Bennett en Gesink) daarvan omdat ze op hoogtestage zijn voor de tour de France. De tour de France waar het grootste doel is om etapes te winnen en niet om een klassement te rijden. Er is toch geen andere ploeg waar de 3 belangrijkste renners in de Tour nu op hoogtestage zijn en niet in de Dauphiné of Zwitserland rijden? Laat staan renners die niet voor een klassement gaan? Daarnaast zou een Roglic of Bennett podium kunnen rijden in Zwitserland en Gesink een belangrijke hulp van Kruijswijk. Is de tour dan zo belangrijk voor de ploeg en misschien de sponsors? Dan nog even de selectie van Zwitserland (de vierde ronde wedstrijd van het jaar):
@lars_boom
@KeizerMartijn
@s_kruijswijk
@SLammertink
@BertjanLindeman
@juanjolobato
@PMartens83
@DaanOlivier
De enige die Kruijswijk bergop een paar kilometers zou kunnen bij staan is de jonge Daan Olivier. Daarnaast zou Lobato de heuvel sprintjes moeten gaan winnen van Sagan, Degenkolb, Albasini, van Avermeat etc..? Een Steven Lammertink die volgens mij veel beter ZLM kan rijden en Roglic deze ronde?
Ik zit met behoorlijk veel vragen over de selecties en 3 etapekapers die op hoogtestage gaan ipv het etapekapen te gaan oefenen in grote wedstrijden. Desalniettemin heb ik vertrouwen in de leiders van de ploeg en hoop ik dat ze hun gelijk krijgen.
Ik begrijp dat voor klimmers het rijden van de Dauphine of Zwitserland als voorbereiding op de Tour de France gebruikelijk is, maar begrijp werkelijk niet waarom het onbegrijpelijk zou zijn om daar vanaf te wijken. Alsof een seizoensplanning daar noodzakelijk een tussenstation moet kennen om begrijpelijk in elkaar te zitten.
'@jotto-lumbo
Met het oefenen van rittenkapen zijn ze toch al het hele jaar bezig? Met name Roglic is er nog erg succesvol in ook, zij het vooral in tijdritten. Gesink niet, maar die rijdt als een krant.
Olivier is een prima knecht voor Kruijswijk, is een van de betere klimmers van TLJ en was in California al heel goed direct na z'n terugkeer. Het was ook een mooi rondje voor Roglic geweest, dat klopt, maar vergeet niet dat Kruijswijk vorig jaar een soortgelijke voorbereiding kende voor de Giro (in Yorkshire) en dat verliep toch heel aardig.
'@ vlek, ik vind het niet onbegrijpelijk, ik verbaas me er alleen over. Ik hoop noujuist dat het heel goed uit pakt.
@ tendam, misschien willen ze Roglic ook aan het gedrang laten wennen in de ZLM voor de eerste week in de tour.
Wat me alleen een beetje dwars zit is dat het team de grote WT wedstrijden Dauphiné en Zwitserland niet echt serieus neemt en aan de kant zet voor de Tour. En ik hoop dat ze daar uiteindelijk gelijk in krijgen, want de tour is en blijft de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Ook natuurlijk voor de sponsors.
Na het succes van Bennett in de ToC met vooraf een hoogtestage denken zij bij TLJ dat zoiets ook bij de TdF gaat werken; alleen vergeten zij, dat Bennett een enthousiaste groep klimmende neo's bij zich had. Nu mag hij 't doen met de trein. Hopelijk zegt Groenewegen, dat hij ook de aanval gaat kiezen, want 't succes van Koen is iets om over na te denken.
@tendam
Dat rittenkapen heb ik nu gezien in de Dauphine {Bouwman} en de Pays Vasco {Roglic}; maar help even wanneer nog meer.
Roglic is ook geen Kruijswijk toch.
Dat zal inderdaad de eerste keer zijn geweest dat ze in het effect van hoogtestages zijn gaan geloven.
Of Bouwman moet sprinter worden, moet je zien hoeveel Groenewegen wint...
Ze kunnen niet overal starten met het sterkste team. Dauphine pas niet goed blijkbaar, andere krijgen de kans en doen dit prima.
Zwitserland rijdt een van de kopmannen (Kruijswijk). Groenewegen rijdt ZLM net als een aantal topsprinters.
En vooraf waren Bennett en Roglic helemaal niet de belangrijkste mannen van de ploeg. De planning ligt al langer vast natuurlijk. De enige die geen koersen rijdt van de kopmannen is dus Gesink. Maar heeft relatief al veel gereden.
'@LM
Dat is precies wat er aan mankeert bij deze ploeg en ook Sunweb heeft daar ook een handje van.
Je stelt toch je sterkste team op; maar nee het plan van @vlek ligt al klaar in december.
@vlek
Bouwman had na een zware koers nog wel een sprint in de benen ;) en zorgde wel voor een WT-zege.
Vorig seizoen was 't Groenewegen die zo'n beetje alleen victorie sloeg; maar dit seizoen is 't Roglic, die mooi de zeges binnenhaalde en wat @rahimns ook goed zag, dat er door 't team meer WT-wedstrijden worden gewonnen en dat bereik je niet alleen met Groenewegen in de TdF en Gesink in de Vuelta.
Derhalve had Roglic meer kunnen bijdrage in de Dauphine denk ik maar zo. Kruijswijk had zijn beoogde versterking in de Giro, maar mag 't in de TdS weer alleen doen.
Die overwinningen bereik je vooral door renners in te laten zetten op hun specialiteit en dan ga je met Groenewegen dus niet voor de aanval kiezen. Die overwinningen bereik je ook door niet overal je sterkste ploeg op te stellen, aangezien dat onmogelijk valt te combineren met presteren op de toppen van je kunnen*. Daarvoor moet je namelijk altijd keuzes maken die met dit materiaal dan voor bepaalde koersen nu eenmaal een 'mindere' selectie geven. Wat dan weer wel de ruimte biedt om met jonge renners voor een open koerswijze te gaan, maar dat koppel je om de een of andere reden nooit terug naar je oorspronkelijke teleurstelling over het ontbreken van een kopman.
*Denk bijvoorbeeld nog even terug aan het gehuil over het ontbreken van de Nederlanders in de Amstel Gold Race, want je kon zo'n Giro toch best combineren met de klassiekers. Die domme renners met hun hoogtestage ook altijd..
Het zou echt drie keer niks worden met de ploeg als ze de opstellingen gingen samenstellen in de waan van de dag. Dat er resultaten behaald worden en renners goed zijn in bepaalde koersen komt juist doordat er een gedegen planning gemaakt is waar men niet snel van afwijkt. Ook Sunweb heeft hier inderdaad succes mee.
Voor TLJ pakte dit alleen in de Giro minder uit, maar dat had vooral met de vorm (en/of valpartijen) van Kruijswijk zelf te maken. Verder was het alleen vd Broeck die het beoogde niveau niet haalde. Had je Bennett daarvoor in de plaats opgesteld, dan was die waarschijnlijk niet nog de Tour gaan rijden. Ik denk vooral dat ze een herhaling van vorig jaar willen voorkomen. Als Groenewegen het niet redt in de Tour, dan zijn er nu nog drie mannen die kans op succes hebben en de Tour is en blijft nog steeds de belangrijkste grote ronde voor de sponsoren.
'@vlek
Voor de AGR heeft TLJ toch Olivier en De Tier binnengehaald. Dat 't niet meteen tot succes lijdt is begrijpelijk toch.
@luckyloek
Dus al die zeges van o.a. Roglic, Bennett en Bouwman komen door een gedegen planning. Dat geloof je toch zelf niet.
TLJ wist echt niet van te voren, dat Roglic en Bennett die stappen zouden maken. Die zijn terecht blij verrast.
Juist het starre vasthouden aan die plannen zorgt voor problemen; je moet op tijd je bakens kunnen verzetten.
Om drie kopmannen op hoogtestage te sturen om als rittenkapers de TdF aan te pakken is wel erg vreemd.
Ja meerdere volgers riepen, dat Bennett mee moest naar de Giro, omdat JvdB nog niet had getoond, dat hij er zou staan.
Iedereen had 't begrepen, als Bennett was geselecteerd voor de Giro. Want ja de kopman kon ook uitvallen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.