1. BOUWMAN Koen 83 TEAM LOTTO NL - JUMBO 44 pts
2. KENNAUGH Peter 3 TEAM SKY 21 pts
3. SWIFT Ben 186 UAE TEAM EMIRATES 21 pts
4. DE GENDT Thomas 104 LOTTO SOUDAL 19 pts
5. HERRADA LOPEZ Jesus 56 MOVISTAR TEAM 18 pts
6. VANENDERT Jelle 108 LOTTO SOUDAL 15 pts
7. IARU Fabio 71 ASTANA PRO TEAM 15 pts
8. PORTE Richie 31 BMC RACING TEAM 12 pts
9. FROOME Christopher 1 TEAM SKY 10 pts
Koen heeft morgen aan 10 punten genoeg om de bergtrui definitief te pakken... dus vanuit de start proberen die punten te pakken op de eerste klim, of zorgen dat er een andere renner mee is die de punten zoveel mogelijk kan weg rapen. Ze zullen morgen dan goed moeten opletten wie mee is in een ontsnapping.
'@Kelderfan dus je spreekt met Roglic in december zijn programma af en daarbij geef je aan dat hij mag debuteren in de Tour. De man rijdt een voorbeeldig eerste deel van het seizoen... en dan zeg je tegen hem na Romandie: Primoz je hebt het prima gedaan, maar je mag niet naar de tour ... je gaat knechten voor Kruijswijk in de Giro. Hoe snel wil je de man naar een andere ploeg hebben.
'@Kelderfan Je spreekt in december af met renners (vooral met de kopmannen) wat hun programma is meestal tot en met de Tour onder voorbehoud natuurlijk van fysieke ongemakken. Voor het programma na de tour worden meestal wat lossere afspraken gemaakt maar het grootste deel staat inderdaad gewoon vast. Renner bouwen op dat programma hun trainingskampen en rustperiodes in. En verder zorg je daarmee voor dat je in samenspraak met anderen zo zorgvuldig mogelijk ook naar hun wensen luistert en rekening houdt ook nog met eventuele sponsoren e.d. Maar dat mag voor jou toch geen verrassing zijn of dacht je nu echt dat men elke week maar weer bekijkt wie waar start. Je doet nu wel heel naïef.
Wederom fantastisch en slim gereden door de jonge Bouwman door voor liefst de 4e keer in de aanval te gaan om de nodige bergpunten te pakken voor de door hem zo fel begeerde berg/bolletjestrui.
Het was vandaag een hele strijd om in de definitieve kopgroep te geraken waardoor hij weer de nodige punten kon pakken.
Hij wil deze boletjestrui ook perse meenemen voor zijn deze week plotseling overleden vriend/clubman/jeugdtrainer.
Ik hoop voor hem en TLJ dat het morgen gaat lukken op de eerste berg van de 1e categorie waar dus 10 punten zijn te verdienen.
Hij zal dus voor de 5e keer deze week in de aanval moeten gaan.
Voorwaar een hele opgave om er morgen weer bij te zitten.
Ik hoop dat de TLJ ploegleiders een goede tactiek met de komplete ploeg voor hem kan uitstippelen.
Indien hij dit redt is hij voor mij een enorme TLJ klasbak geworden en zal ik deze week niet snel vergeten ook al omdat hij andere dingen in het hoofd had dan wielrennen. Maar aan de andere kant heeft het hem misschien wel de juiste boost/adrealine gegeven om die trui te pakken.
Interview op Criterium du Dauphine na huldiging bollentrui.
Koen Bouwman: "This is the best week of my cycling life"
“I'm having the best week of my cycling life so far. I came to the Dauphiné with the aim of breaking away once or twice but I've done it four times already, I've won a stage and I'm wearing the polka dot jersey. It's been another really good day for me today. We could earn a lot of points for the polka dot jersey this weekend. I was already leading the competition but it was clear that I had to be at least one time in the break this weekend. Lots of riders wanted to attack. It made the first 40km really hard. 15 guys went away and I managed to rejoin them. It was a hard move but it was good that I made it. Then I could wrap twenty points. After the last category climb, I rode easy to the finish thinking that if it's necessary, tomorrow I want to be in the break again.”
Om nog even op Roglic terug te komen: waar heeft hij laten zien in het hooggebergte mee te kunnen en eventueel te knechten?
Vorig jaar was hij natuurlijk hard gevallen, maar heb ik hem ook nergens gezien. En om nu te zeggen dat hij, omdat hij in de Algarve zo lekker een bergje op reed, de Giro zou moeten rijden,
slaat natuurlijk nergens op.
In mijn ogen was Bennett de enige mogelijkheid geweest voor de Giro, maar die had pfeiffer gehad en zat in de USA.
Ik sluit mij helemaal aan bij Rahim
Roglic zal na zijn indrukwekkende tijdritten vorig jaar en zijn getoonde progressie tijdens de testen en trainingskampen de toezegging gedaan zijn dat hij de Tour mocht doen.
Om dan achteraf op die gemaakte afspraak/ dan wel belofte terug te komen en hem naar de Giro te sturen zou zijn relatie met het management geen goed gedaan hebben en dat had zijn verlenging die nu gebeurd is zeker onmogelijk gemaakt hebben.
Ik zou zelf na vd Broeck zijn tegenvallend voorjaar nog eerder een jonge gast als Bouwman in zijn plaats hebben meegenomen, maar niet Roglic.
Bennett was gezien zijn locatie en voorbereiding denk ik ook geen optie meer toen eenmaal bleek dat Kruijswijk toch gehavend uit Yorkshire was gekomen, anders had hij nog in een vrije rol meegekund.
Maar goed, mijn opa zei altijd: Achteraf kun je een koe in de kont kijken.
Ik zou het buiten het wisselen van vd Broeck voor Bouwman of Martens/de Tier niet anders hebben opgelost als ik het bij TLJ voor het zeggen had.
En dan voor wat betreft Bouwman;
Ik was vorig jaar al erg onder de indruk van het zware programma dat Bouwman in zijn eerste jaar afwerkte en had hem voor mezelf al voor deze Giro opgeschreven, zijn voorjaar viel echter tot deze maand een beetje tegen en Kruijswijk had duidelijk te kennen gegeven dat hij ervaring verkoos boven de jongere teamgenoten.
Dat gezegd hebbende zou ik Bouwman absoluut weer meenemen naar Spanje.
Die jongen wordt door velen ondergewaardeerd en danig onderschat.
Met een goed uitgestippelde voorbereiding inclusief hoogtestage zie ik Bouwman op een hoog niveau als knecht acteren in de grote ronden en met name in de bergen.
De bergen morgen. 1 x HC, 2 x 1e en 1 x 2e. 40 punten dus voor de eerstaankomende. Mocht Sky inteesse hebben in de bolletjestrui moeten ze gelijk hun trein installeren om Bouwman te lossen. Maar gezien de belangen van Froome verwacht ik dat niet. Swift heeft mij verbaasd vandaag en ik denmk niet dat hij morgen weer zo'n krachttoer kan uithalen. Herrada zou kunnen, maar het grootste gevaar zie ik in het duo van Lotto Soudal.
Als Bouwman op de 1e berg 10 punten pakt en de concurrentie niks, dan is de trui binnen.
Rare vogels moeten vliegen dus liever geen Roglic in een dienende rol svp. De proloog ? Een mooi AK ? Voortdurend meezitten <> een rit ? Het zou me echt niet verbazen want deze gast heeft gewoon een ander type motor erin liggen en houdt niet superveel van nadenken, dat zijn de tofste.
Quote: Stef Clement;"One by one the riders from @giroditalia seem to disappear @dauphine I hope that @enricobattaglin and me will be among the last ones standing."
Als er iemand ondergewaardeerd is, dan is dat vooral Stef Clement en ook Battaglin natuurlijk; die na een zware Giro toch ook deze zware Dauphine moeten rijden met een jonge ploeg. Hopelijk kan Bouwman die dot polka mee naar huis brengen. Gr. Niermann is ook helemaal blij met Koen Bouwman.
'@gardeyn
Quote:"Om nog even op Roglic terug te komen: waar heeft hij laten zien in het hooggebergte mee te kunnen en eventueel te knechten?
Vorig jaar was hij natuurlijk hard gevallen, maar heb ik hem ook nergens gezien. En om nu te zeggen dat hij, omdat hij in de Algarve zo lekker een bergje op reed, de Giro zou moeten rijden."
Je hebt zeker de Vuelta al Pais Vasco rit 4 gemist.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.