Wanneer we dan toch de resultaten vergelijken met vorig jaar, is vooral het bijna winnen van de Giro vorig jaar een hoogtepunt geweest. Dat is dit jaar niet geëvenaard. Mogelijk dat de Vuelta iets kan betekenen (een podiumplaats poetst dat mogelijk weg), maar is niet evident. Er zijn er wel meer (en eerder) in de winning mood dit jaar, hopelijk trekken ze dat als ploeg door.
Appels, Peren. Vergelijken blijft moeilijk. Eindwinst in ToC is natuurlijk mooi. De Giro-etappe van Jos. De onverwachte inkopper van Koen. De ontwikkeling van Rogla. Al met al weegt dat in mijn ogen wel op tegen het wegblijven van het klassieke succes . Maar wat blijft is dat de Giro-prestatie van Steven van vorig jaar ongekend en uniek in de geschiedenis van de ploeg was. De ploeg moet nog heel wat ritjes winnen om daar overheen te gaan.
'@ horsm:
niks unieks aan hoor. de ploeg deed het 6 keer minstens zo goed, met zelfs 4 podiumplaatsen waarvan 3 keer eindwinst in grote rondes.
als je het puur over de prestaties hebt van Nederlanders deden ze het 2 keer net zo goed, Gesink 4e in de Tour na wegstrepen van dopingevallen en een 4e plek van Mollema in de Vuelta.
'de ploeg' werd opgericht in 1996. sponsors komen en gaan, maar voor mij gewoon dezelfde ploeg.
'@sephiroth
Alleen de overwinningen tellen is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk. Een podiumplek in de ronde van vlaanderen zorgt echt wel voor meer aandacht/prestige dan een overwinning in de Tour of California. En een zesde plek in het AK van Gesink in 2015 is al helemaal onbetaalbaar qua sponsorbelangen.
Stel Lotto Jumbo weet een etappe/trui/top-5 AK plek te bemachtigen in de Tour, dan is dit direct het meest geslaagde seizoen. Het liefst dan wel door een Nederlander.
Precies. Bovendien werd die 6e plek destijds gebruikt om het niet behalen van overwinningen als onbelangrijk weg te wuiven. Terwijl diezelfde overwinningen nu worden gebruikt om aan te tonen dat het beter gaat.
Volgens mij kun je niet om de cijfers heen en doen ze het (totnogtoe althans) beter dan in 2016. Ze staan in allerlei klassementen hoger dan vorig jaar. Maar los van die cijfers en het aantal overwinningen, is het gewoonweg veel leuker geworden om de ploeg te volgen en dan vooral in de kleinere rondes. Want ze doen mee voor de prijzen en zijn niet alleen maar pelotonvulling, zoals in 2015. Zelfs een prijsje-van-niks, zoals de bergtrui van Bouwman in DL vond ik fantastisch om te volgen. Ik heb het idee dat de moraal goed is in de ploeg. (een enkele uitzondering daargelaten) en dat dit niet zomaar kapotgaat na een enkele teleurstelling hier of daar. En daarom denk ik dat we nog wel meer mooie resultaten zullen zien dit jaar.
'@rahimns
Het komt zeker bij de allerbeste voor. Alleen hoor je dat de laatste tijd erg vaak. Campenaerts en Louis Vervaeke bij onze zuiderburen hebben er last van. Want wat is er met Lars Boom aan de hand.
Niet naar 't NK tijdrijden en niet naar de TdF. De laatste tijdrit in de TdS was ook niet om naar huis te schrijven.
Ik hoop dat Campenaerts zijn contract bij LottoNL zal verlengen want volgens mij kan hij daar tot een belangrijke schakel. Iemand die een vrije rol krijgt in kleine rondes met een tijdrit en geen hooggebergte. Verder lijkt het mij dat hij met zijn tijdritcapaciteiten ook als aanvaller zijn waarde kan hebben.
http://nos.nl/artikel/2179047-kan-van-persie-het-verhaal-kuijt-kopieren.html
Wat een ruk interview. Die mensen van de NOS 0 kennis over wielrennen en maar wat gissen. Ben eigenlijk blij dat ze geen wielrennen meer uitzenden, we have SPORZA ;)
Citaat: Volgens Dalebout gaf de Giro om nog een andere reden een nare nasmaak bij Kruijswijk. "Hij vond het heel lastig om te zien dat een andere Nederlander er met de eindzege vandoor ging. Ondanks dat hij het Tom Dumoulin natuurlijk wel gunde."
Citaat: Driessen vraagt zich af wat de podiumplaats van Kruijswijk, die de Tour overslaat en zich voorbereidt op de Vuelta, nou eigenlijk waard is. "Het is slechts de Ronde van Zwitserland. Daar waren maar drie of vier renners op hun best aan het rijden."
'@mollemarijden
Dit zijn toch geen gekke gedachten? Het heeft natuurlijk flink wat zout in de wonden van Kruijswijk gestrooid na zijn bijna-overwinning vorig jaar. Het lijkt me pijnlijk om te zien voor hem hoeveel status en publiciteit hij heeft misgelopen. Hij wordt er nu daadwerkelijk mee geconfronteerd wat hij had kunnen losmaken als hij op zijn fiets was blijven zitten.
En ja, de Ronde van Zwitserland, daar deden niet veel grote AK mannen mee. Die zaten in de Dauphiné. Alleen Spilak piekt op Zwitserland. Zelfs een Damiano Caruso (2e) piekt niet voor Zwitserland, maar op de Tour.
Normale praat van mensen in dat interview , je mag toch je mening zeggen.
Als hier top journalisten tussen de leden zitten zouden die wel worden opgemerkt en opgepikt worden in de wereld van de sportjournalistiek.
Ik kan me best voorstellen dat Kruijswijk het lastig vond dat een andere Nederlander nu de Giro heeft gewonnen. Steven zat samen met elke wielerliefhebber vorig jaar op een roze wolk todat het kantelde, en of je nu de 1e of 2e winnaar bent van een grote ronde dat blijft altijd hangen , kijk maar bijvoorbeeld naar het turnen , iedereen kent nog Epke Zonderland en het geweldige commentaar van Hans van Zetten, ik moet moeite doen om op de naam Sanne Wevers te komen, de tweede winnaar of de verliezer staat altijd in de schaduw van de eerste-winnaar en zal daar niet vrolijk van worden.
De prijsvraag op https://www.teamlottojumbo.nl/Tour-Actie lijkt een duidelijke bevestiging van eerdere versies van shortlists die hier gegeven zijn op dit forum. Dus hoewel Michael Boogerd gisteren heel vaak Boom probeerde te pluggen, denk ik toch echt niet dat hij naar de tour gaat.
Bennett
van Emden
Gesink
Groenewegen
Leezer
Martens
Roglic
Roosen
Wagner
Tankink
Wynants
Lindeman
Lobato
Gezien het feit dat de eerste negen namen alfabetisch zijn en de vier volgende namen dat niet zijn, denk ik dat voor de teamleiding de voorlopige selectie de eerste 9 namen zijn. Maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat ze de NK ITT nog even willen afwachten wat betreft van Emden.
'@rahimns
Dank je wel voor 't navragen. Als je enige duidelijkheid hebt over Lars Boom graag dan.
Is 't wat om eens de trainers/ploegleiders met de hun toegevoegde renners te laten zien op dit forum. Misschien geeft dat wat inzicht waarom bepaalde renners er goed voor staan en andere renners er wat minder goed voor staan.
Lambrechts 'doet' naar mijn weten zowel JVDB en Boom als Roglic (en Wout van Aert). Welke kant slaat zo'n weegschaal dan op? En heb je er iets aan?
Campenaerts was volgens mij dan weer gekoppeld aan Heijboer. Die ook de trainer is van Van Emden..
Misschien moet de conclusie zijn dat het op topniveau brengen van een renner van zoveel factoren afhankelijk is, dat een simpele weging vanaf de buitenkant, je weinig inzicht zal geven.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.