'@TWyk_
Sky maakt, net als (sommige) andere WorldTour teams, gebruik van de Pro Limited versie. Bij GCN regelmatig te zien, deze hebben op het loopvlak geen profiel. De gewone competition is gemaakt met butyl, de pro limited met het voor profwielrennen veel gebruikelijker latex.
Onder andere Valverde en Izagirre reden ook op deze band.
'@AndriesW
Ja, Van Emden van TLJ had ook een paar keer last van een schuivend wiel; hij was wel op advies van Gesink voorzichtig in de bochten, wat hem ook minder snel maakte. Maar 't geeft wel aan, waarom er drie man van TLJ tegen de grond gingen.
@Netraam
Bij Valverde was ook duidelijk te zien, dat hij veel te snel de bocht inging. Die had kennelijk te veel vertrouwen in zijn banden.
Kun jij je licht laten schijnen in deze materie? Want ik denk, dat het met de band of de spanning van de band niet goed zat.
'@Kelderfan want Netraam gaat dit allemaal kunnen uitzoeken. Hij gaat zo voor je langs bij TLJ en die gaan hem precies vertellen wat voor spanning er in de banden zat en welke band er precies gebruikt is bij wie. Laat het los. Ze hebben gekozen voor de normale TT band en bewust het risico genomen omdat men daar in hun ogen alleen gewonnen kon worden. Hadden ze voor hun veilige band gekozen waren ze voor hun gevoel zeker niet eerste geworden. Renners hebben daar zelf blijkbaar achter gestaan anders hadden die wel gevraagd om de andere band. Ze hebben gegokt en verloren... klaar. Laat het nu verder los, je gaat er toch niets meer aan veranderen.
'@kelderfan
Er is niet heel veel te zeggen. Als je brede banden hebt, zoals bij mountainbiken of in de formule 1, kan je met extra breedte meer grip krijgen en met profiel het daaropvolgende aquaplaning tegengaan. De meeste racebanden hebben geen of nauwelijks profiel, want een slick is in de meeste toepassingsgebieden op de fiets de beste keuze.
Hoewel de UCI banden toestaat tot 33mm breed, is er geen tijdritfiets waar zulke banden in passen. Daarnaast is een brede band minder aerodynamisch en is er tussen grip, rolweerstand en aerodynamica een optimum dat rond de 25mm ligt (op tijdritsnelheid), dus zullen er waarschijnlijk ook niet zulke fietsen komen.
Er zitten wel kleine verschillen tussen de merken in de gebruikte soorten rubber, maar je kan er van uit gaan dat die verschillen niet bijzonder groot zijn en dat elk merk probeert zijn eigen mengsel zo te maken dat die op elk vlak het beste is.
@Rahimns
In principe heeft Vittoria geen echt 'veiligere' band. De Rubino pro komt dan nog het dichtst in de buurt, maar juist die staat erom bekend dat als het nat wordt deze minder presteert dan de snellere modellen.
'@Netraam ik heb me er nooit zo in verdiept, maar begrepen dat dus de normale wegband het alternatief was. Volgens mij was dat de keuze die bijvoorbeeld Sunweb had gemaakt. Maar maakt verder niet uit... heb begrepen dat er gisteren ongeveer 20 renners onderuit zijn gegaan tijdens de tijdrit... het zij zo....
'@xistnc
Leuk dat Martens 't bandenverhaal nog eens onderstreepte; vandaag goede banden dus.
@Netraam
Het is echt wel goed om 't nog eens over de banden te hebben; gisteren is gebeurd, maar het zorgt er wel voor, dat Groenewegen 't vandaag niet had.
Dat is ook te begrijpen, want een val moet je toch weer uit je systeem krijgen.
Dylan goed afgezet vandaag door de ploeg. Vooral Roosen deed goed werk bij het ingaan van de laatste kilometer. Daarna koos Dylan een ander wiel, omdat er wind op kop was. Het was duidelijk te zien dat hij al aan zijn max zat op 500 meter van het einde. In zijn sprint moest hij nog even inhouden om dat hij wat knel kwam te zitten. Anders behoorde een top 3 tot de mogelijkheden. Al met al denk ik dat een 5de plaats een mooi begin is van de Tour voor Dylan. Ook de manier waarop de ploeg heeft gereden biedt perspectief.
Helaas wel een belangrijke pion onderweg verloren. Leezer komt als laatste binnen dus die heeft serieus last gehad van die val. Hopelijk niet te ernstig. De laatste man van Dylan komt bijna als laatste in het peleton binnen. Wagner niet goed genoeg vandaag?
Roosen inderdaad weer erg sterk vandaag, daar raakte ze binnen de laatste kilometer toch goed mee vooruit. Ik blijf erbij dat hij gewoon erg dicht tegen de wereldtop aan zit in dit werk. Helaas kon Wagner er daarna niet nog een schepje bovenop doen en was Leezer er niet bij om er een vervolg aan te geven. Groenewegen leek zelf ook niet iets extra's in de benen te hebben, maar desondanks wisten ze zich vandaag dus goed in de sprint te mengen.
Robert Gesink ging na de valpartij, nadat hij even gepraat had met Leezer, volle bak in de achtervolging op het peloton.
Hij had hier een reden om het algemeen klassement te laten lopen en hij behoort niet tot de sprinttrein van Groenewegen en hoeft hier ook niet voor te werken.
Gesink deed dat echter niet.
Zou hij dan toch nog het algemeen klassement in het achterhoofd hebben ?
@robertowilco
Quote: Zag ik dat goed dat Gesink de taak van Leezer had overgenomen al ener laatste renner in het treintje.
Ik heb het even teruggekeken op internet en ik denk dat het Roosen was.
Gesink die stopt om even te kijken hoe het met Leezer en zijn fiets gaat, is toch juist een teken dat hij niet met het klassement bezig is? Volle bak in de achtervolging is daarnaast tamelijk overdreven. Hij is gewoon met de rest van de achteropgeraakte renners teruggekeerd. Waarom zou hij tenslotte is anders doen? Beetje onzinnig om zonder enige aanleiding in je eentje tussen de auto's, of zelfs daar achter, naar de finish te rijden met zo'n vlakke finale. Zondag heeft hij voor het eerst een echte kans, tot die tijd voldoende mogelijkheden om zich ergens in een bus te zetten, al dan niet na eerst nog eens ergens extra vroeg te openen op een klim.
'@xistnc
Lijkt mij verstandig, dat jij de tel gaat doen; want in @vlek heb ik "geen" vertrouwen.;)
@Fanny
Ik hoop, dat jij gelijk hebt met Gesink, want hij kwam bijna gelijk met de groep Froome terug in 't peloton.
Hij maakte op mij een goede indruk. Dus morgen maar eens een gooi doen naar een mooie plek bij aankomst in Longwy.
Ik gok op Roglic, want die lijkt mij voor zo'n aankomst een goede kandidaat.
Het is bij mij toch nooit een kwestie van een turfje boven of onder de streep? Ik ben hier vooral om de streep zelf door te krassen. ;)
Wagner kun je vandaag verder best een minnetje geven. Dat hij binnen de laatste kilometer in de Tour de France geen plekken op kan schuiven, was echter nooit wat ik hier van hem zou verwachten. De functie waarvoor ik hem wel waardevol inschat, heeft hij vandaag echter kunnen uitvoeren en in die zin zou er wat mij betreft vandaag geen turfje komen achter de stelling dat Wagner er in de veel sprints niet eens meer bij zit voor Groenewegen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.