'@Random wielerliefhebber
Bouwman kan dat volgens mij helemaal niet omdat hij daarvoor niet makkelijk genoeg klimt. Als Oomen in dat soort rondjes voor de bollentrui zou gaan zou hij die relatief makkelijk winnen. Daarbij heeft Oomen ook in eendaagse etappes meer laten zien dan Bouwman. Het zegt eigenlijk ook genoeg dat Bouwman zelf zegt dat hij nergens in uitblinkt maar allround redelijk is. Volgens mij is hij erg geschikt als aanvallende wielrenner voor het middengebergte. Als hij zich goed ontwikkeld zal hij in de toekomst misschien ook als aanvallende renner in het hooggebergte geschikt zijn. Verder kan hij waarschijnlijk wel uitgroeien tot een redelijke knecht voor het midden- en hooggebergte. Persoonlijk denk ik dat Tolhoek meer potentieel heeft als klimmer maar Bouwman is explosiever en heeft een betere tijdrit. Oomen steekt ver boven die twee uit qua niveau en heeft dan ook al veel meer aansprakende resultaten op zijn naam staan.
De toekomst zal het uitwijzen. De prestaties van Oomen blijven misschien iets achter bij de verwachtingen (zo 'aansprakend' zijn ze ook weer niet) en Bouwman had juist een uitschieter. Dat vertroebelt de vergelijking. Los daarvan heeft vergelijken sowieso geen zin. Daar schieten ze allebei niks mee op.
'@xistnc
Wat betreft de "trein" van Lobato. Gezien de uitslag mag je aannemen dat de volgorde was 1} Van Hoecke; 2)Castelijns; 3) Jansen {@vlek gelijk} en 4) laatste man Campenaerts, die wel een hele korte beurt had. Een 50 m. te weinig heeft Lobato waarschijnlijk de overwinning gekost.
Sam Oomen is natuurlijk het klimtalent van Nederland. Wat dat betreft heeft TLJ met Daan Olivier en ook Floris De Tier de jonge klimmers in huis.
Koen Bouwman is echt een prima renner, die kan klimmen, tijdrijden en aanvallen. Na het wegvallen van Marc Goos heeft Koen Bouwman dat gat misschien wel opgevuld.
Ik denk dat de klimtrein {wat een rotwoord} van Kruijswijk een stuk sterker gaat worden met Bouwman, De Tier en Olivier.
Als we het hebben over de klim en klassementstalenten zou je Olivier qua potentie en vroegere uitslagen achter Kelderman en Oomen zetten en voor het groepje redelijk aan elkaar gewaagde jongens als Bouwman Tolhoek Hofstede en Tusveld.
Ik twijfel nog welke van de twee (Oomen of Kelderman) het best is maar er valt natuurlijk wat voor te zeggen.
Kelderman heeft echt al heel goeie dingen laten zien waaronder indrukwekkende rondes als de Giro (7e) en de Dauphine een paar jaar terug, maar het zit hem niet bepaald mee de laatste 2 a 3 jaar.
Oomen daarentegen is nog niets tegengekomen en zet bijna spectaculaire stappen.
Als je Olivier vergelijkt met Oomen en Kelderman en hun uitslagen in beloftentijd naast elkaar legt is Olivier misschien een niet veel mindere klimmer dan de twee maar mist hij wel net die paar overwinningen die Oomen en Kelderman wel boekten op dat moment.
Het is natuurlijk afwachten wat Olivier zijn tijdelijke pauze voor verschil maakt en wat voor stappen hij nog zal zetten komende weken, maar ik schat in dat hij wel enigszins in de buurt van het niveau Oomen moet kunnen komen komende Vuelta.
Ik denk dat Olivier en Oomen eigenlijk beide AK renners zijn waarbij ze beiden goed kunnen klimmen en Oomen op dit moment de betere tijdrijder is.
Olivier wordt eigenlijk tot nu veel ingezet voor de kopmannen terwijl Oomen vaak al voor zijn eigen AK mag rijden.
Bouwman is denk ik een echte aanvaller (net als Lindeman), een redelijk goede sprinter in een klein groepje en goede klimmer (Olivier en Oomen zijn waarschijnlijk beter) maar ik denk dat hij op dit moment de wel beste tijdrijder van de 3 hiervoor genoemden is.
Zie hiervoor bv NK ITT waar hij Oomen op bijna 1 min en Olivier op 1.30 min rijdt en slechts 1 sec achter van Emden finisht.
TLJ gaat hem daardoor dit jaar ook helpen de ITT nog verder te verbeteren.
Bouwman is het afgelopen jaar 2016 en dit jaar vaak ingezet als knecht voor de kopmannen en dat deed hij schijnbaar goed gezien o.a. de uitspraak van Gesink op het NK.
Daardoor zijn de uitslagen van hem vaak in het AK niet denderend. Maar misschien als hij voor het AK mag gaan wel.
Bouwman is trouwens de enige van de 3 die zijn eerste grote ronde (Vuelta) in dienst van de ploeg goed heeft (uit)gereden.
Ook de Tier waar ik veel van verwacht kun je volgens mij vergelijken met Olivier en Oomen.
Uitslagen in het AK zeggen mij niet zoveel voor deze nog jonge TLJ renners want ze moeten vaak in dienst rijden voor een kopman en ja, dan hoeft men alleen maar op tijd binnen te komen voor de start van de volgende dag. Ook van knechten wordt je sterker.
De enige grote WT koers waar de jonge renners aanvallend voor een prijs in het AK of trui en overwinning mochten gaan was dit jaar in de Crritérium Dauphiné.
Die werd dus uitstekend gereden door Bouwman met een ritoverwinning en de bolletjestrui.
Ik ben ervan overtuigd dat zowel Olivier en de Tier dat in de toekomst ook kunnen.
Misschien al wel in de komende ronde in Polen waar men met een redelijk jong aanvallend team start.
Kijken hoever ze komen in deze lastige over het algemeen zware koers in o.a. het berggebied de Karpaten (Zakopane).
Zoals al eerder aangegeven helaas dit jaar geen ITT maar wel met maar 7 renners per ploeg en dus moeilijker om de koers te controleren.
Plugge gaf bij het binnenhalen van de nieuwe sponsor aan dat hij graag renners voor de tweede lijn wil halen om die tweede lijn te versterken (dat deed hij overigens ook twee jaar geleden, dus blijkbaar is zijn plan van twee jaar geleden nog niet helemaal gelukt...).
Ik ben wel benieuwd wat hij nou precies bedoelt met renners voor de tweede lijn. Op welke renners doelt hij dan? Ik zie in dit topic vaak veel jonge talentvolle renners als mogelijke versterkingen worden genoemd, maar zijn dat renners van de tweede lijn? Het lijkt mij dat die renners nog te jong zijn om de tweede lijn direct te kunnen versterken. Die hebben ze de afgelopen jaren ook aangetrokken en blijkbaar heeft dat niet geleid tot een sterkere tweede lijn. Lijkt mij dat de ploeg ook een overdaad aan talenten kan krijgen op die manier. Wat voor soort renner is nu een directe versterking voor de tweede lijn? En welke renners zouden er dan weg moeten uit de tweede lijn nu? Wie zijn de renners uit de tweede lijn nu? Tolhoek? Castelijns? Dat zijn nog jonge renners die net beginnen. Moeten die dan plaats maken? Vermeulen? Keizer? Wagner? Lindeman? Lammertink? Campenaerts? Er liggen zo te zien ook al veel renners vast voor 2018. Nog maar iets van 8 renners die tot 2017 vastliggen. Waarvan er vast een paar gaan verlengen (Tankink? Leezer?). Dan blijft er niet veel ruimte over voor en tweede lijn versterken en talenten, toch? Ik zou persoonlijk dan kiezen voor meer investeren in de zogenaamde tweede lijn dit jaar, en minder in de talenten waarvan het afwachten is of ze het niveau gaan halen.
Wat ik heb begrepen, gaat het om betere ondersteuning van de huidige kopmannen. Bijvoorbeeld om ter ondersteuning van een kopman in een grote ronde geen beroep te hoeven doen op teveel renners in de categorie Keizer/Castelijns/Lindeman, laat staan Lammertink.
Voor een deel zal dat betekenen dat er doorgeselecteerd moet worden. Deels door natuurlijk verloop (JVDB, Campenaerts), deels door afscheid te nemen van renners waarvan het contract afloopt en waar niet of nauwelijks groei zichtbaar is. Hun namen zijn al regelmatig voorbij gekomen.
Bouwman en Martens zijn inmiddels verlengd. Kennelijk vond TLJ dat groot nieuws, ik heb daar mijn bedenkingen bij. Het aankondigen van nieuwe namen kan sowieso pas na 1 augustus, als er überhaupt al nieuwe namen genoemd kunnen worden. Om de aankondiging kracht bij te zetten, zou ik dat wel nuttig vinden. Maar zoals al eerder gesteld, er is geen dringende reden om daarbij overhaast te werk te gaan.
'@Wielerfan1987
De ontwikkeling van Olivier zal door zijn sabbatical erg interessant worden. Roglic heeft laten zien dat als als je het natuurlijke vermogen beschikt dat het weinig uitmaakt als je pas op latere leeftijd begint met het ontwikkelen daarvan. Het zou mij daarom niet verbazen als Olivier enorme stappen in zijn ontwikkeling zal maken aangezien hij al heeft aangetoond dat hij dat natuurlijke vermogen zeker heeft.
@xistnc
De contracten van Tankink, Vd Broeck, Leezer, Keizer, Castelijns, Lindeman, Campenaerts, Lammertink en Vermeulen lopen na dit jaar af. Ik hoop persoonlijk dat van dat groepje alleen de contracten van Leezer en Keizer worden verlengt. Voor hun in de plaats zou ik één meesterknecht voor het hooggebergte (iemand als Monfort, Pauwels of Hirt), één lead-out sprinter, Minnaard, Gerts, Meijers, Van Poppel/Jakobsen, Eenkhorn en Welten proberen aan te trekken.
Met een een meesterknecht voor het hooggebergte en Minnaard zal de klassementstrein goed worden versterkt. De lead-out sprinter zal de sprinttrein van Groenewegen versterken. Gerts en Meijers kunnen LottoNL meer opties geven voor het heuvelgebergte en hebben meer potentieel dan iemand als Lindeman. Van Poppel of Jakobsen kan als tweede sprinter worden gebruikt met een eigen sprinttrein (er zijn genoeg hardrijders over en Jansen kan als diens lead-out fungeren).
Eekhorn en Welten zullen in hun eerste jaar waarschijnlijk weinig toevoegen maar dat is vooral een investering voor de toekomst. Het zijn zeer talentvolle jongens en als LottoNL hun goed begeleid zullen ze uit kunnen groeien tot toekomstige kopmannen van de ploeg. Tenzij BMC ze een contract geeft zullen ze waarschijnlijk relatief goedkoop zijn in de eerste twee jaar en kunnen in het eerste jaar als opvulling in de kleinere wedstrijden worden gebruikt zodat ze niet meteen in het diepe worden gegooit
'@xistnc
Ja, dat lijkt me inderdaad een logisch verhaal. Dus dat betekent dan toch verder investeren in de zogenaamde 'sprinttrein' voor Groenewegen en 'klassementstrein' voor Kruijswijk (mogelijk Roglic en/of Bennett)? En afgezien van een heel aantrekkelijk talent, dan dit jaar wat minder in talenten, lijkt me. Al die talenten die hier voorbij komen zijn natuurlijk leuk, maar niet direct een versterking voor de twee 'treinen'.
Volgens Clement had de ploeg al renners gecontracteerd (TDJ). Het werd mij niet helemaal duidelijk of het om verlengingen ging, maar het leek er niet op.
Na het weekend kunnen we denk ik wel 1 of 2 renners verwachten. Of is Lotto altijd wat later met bekend maken?
Overigens staat Lobato bij de voorselectie van het EK voor Spanje. Samen met o.a. Rojas, Herrada (x2), LLS, Erviti, Mate en De la Parte.
'@kelderfan
Ik zie in Eenkhoorn eerder een man voor het klassieke voorjaar met daarbij een redelijk tot goede tijdrit.
Hij lijkt ook door het middenebergte goed mee te komen waardoor ik mij afvraag of hij beter past in het Waalse of in het Vlaamse voorjaar, maar hij boekte (vooral bij de junioren) zijn resultaten voornamelijk in kasseikoersen met heuveltjes erin.
Dit wil overigens nog niet zeggen dat hij zich bergop niet zal ontwikkelen.
Maar als ik hem nu op dit moment in moet schatten zou ik hem vergelijken met een type als Roosen die in het begin koersen met middengebergte heel goede dingen liet zien maar daarna meer de Vlaamse Klassieker kant op gestuurd werd door de ploegleiding en daar nu ook meer dan behoorlijk uit de voeten blijkt te kunnen.
'@wielerfan ja precies dat heb ik dus ook. Het enige gerucht dat al een jaar de ronde doet is Halvorsson (vanwege Grondahl en contact afgelopen seizoen), maar ik denk dat die jongen de ploegen voor het uitkiezen heft. Dus of het worden verrassende namen, of ze weten de onderhandelingen dit seizoen heel erg goed verborgen te houden bij TLJ.
vd Broeck kwam voor mij niet geheel als verrassing. Reed het seizoen daarvoor bij Katusha ook als knecht en reed daar ook degelijk tot aan zijn val. Was een van de logische versterkingen voor Kruijswijk in mijn ogen (zoals bijvoorbeeld Hermans of Pauwels nu zouden zijn, al zie ik in Pauwels ook meer een aanvaller). Lobato daarentegen kwam wel als een complete verrassing. Ik dacht dat het een prima aankoop zou zijn, maar hij heeft helaas nog niet laten zien wat hij kan, hoop dat het er nog uitkomt want hij lijkt het wel naar zijn zin te hebben in de ploeg.
Goede ervaren klimknecht en een man voor de sprinttrein die ook goed is in het voorjaar lijken mij de prioriteiten. Pollit en?. Hoop dat plugge weer met een goede komt, hermans lijkt me te duur en pauwels is liever aanvaller. Astana heeft met hirt villela en Fraile al heel wat mannen voor de bergen aangetrokken volgens de geruchten dus misschien mag daar iemand weg? Kangert ofzo?
Is het echt zo dat Hermans zo vreselijk duur is? Lijkt me sowieso niet duurder dan Kangert.
Ik zou denken dat je Hermans met een goed verhaal wel moet kunnen paaien: 1 grote ronde als knecht, een beschermde status voor de heuvelklassiekers en evt nog 1 grote ronde met een vrije rol of kopmanschap in rondjes van een week.
Hij is al 31 en imo heeft hij qua resultaten lang niet alles uit zijn potentieel gehaald omdat hij veel te lang 'in de schaduw van' heeft gereden (o.a. van Gilbert, v Garderen). Zou het voor beiden een hele goede deal vinden.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.