Team LottoNL-Jumbo 2017

1 2 ... 355 ... 440 441
S. Morgenstern

Het was in ieder geval een van de dingen waarvan hij zelf heeft aangegeven dat het perfect verliep, waardoor hij op dat vlak nergens onnodige energie heeft verspeeld en extra fris aan de bergen begon.

Laatst gewijzigd
Spruch

Wat ik wel opvallend vind, zijn de woorden van Kelderman in een interview met Telesport vandaag. Hij geeft aan dat de verandering van team en de rust en het vertrouwen vanuit het team Sunweb dit jaar hem hebben geholpen. Hij noemt daarbij dat hij het belangrijk vindt dat hij al maanden van tevoren weet waar hij rijdt en wat zijn rol is. Je hoort daarin duidelijk dat hij dat heeft gemist bij TLJ. En ook de 'affaire' Boom laat zien, dat dat wel iets is waar ze nog winst kunnen boeken bij TLJ blijkbaar.

S. Morgenstern

Vergelijkbare interviews over herwonnen vertrouwen hebben we voorgaande jaren ook gehoord toch? Begrijpelijkerwijs wordt het veranderen van ploeg daar nu in betrokken, maar of je werkelijk conclusies kunt trekken op basis van zulke interviews? Kelderman was gewoon aan vervelende 'daar gaan we weer' jaren bezig, waardoor een andere omgeving sowieso goed was voor het gevoel. Een nieuwe omgeving doet dezelfde situaties tenslotte heel anders aanvoelen. De negatieve; het 'daar gaan we weer'-gevoel was bij hem na zijn valpartijen dit seizoen vast net wat minder sterk. De positieve; weer eens een hoog niveau halen in een nieuw shirt zal toch wat sterker voelen als een nieuw begin.

Laatst gewijzigd
ti-raleigh

'@ spruch
Dat van Kelderman geloof ik wel. Hij komt over als iemnad die vetrouwen nodig heeftvan bovenaf. Hij had in 2016 niet weer Tour moeten rijden, dat vond ik een fout van de ploegleiding.
Lats is een totaal ander type en een totaal ander geval. Ik vind niet dat de staf daarin gefaald heeft. Hooguit dat ze de kwaliteiten van Lars hebben overschat.

Edit. Grappig, Lars wil Vuelta rijden om hardheid op te doen voor komend seizoen. Eigenbelang dus.

Laatst gewijzigd
Loek de Rooij

Eens met Vlek.

Om de één of andere reden doet men ook alsof Kelderman aan een geweldig seizoen bezig is terwijl hij (wederom door valpartijen) nog niet veel heeft kunnen laten zien. Bij TLJ was de algemene voorspelling nu geweest dat hij vast weer zou gaan vallen. Bij Sunweb zijn de meeste mensen nu enthousiast en verwachten ze wel een verassing van hem. Ben benieuwd of hij zich volgend jaar nog zo rustig voelt mocht hij het nu niet kunnen waarmaken (om wat voor reden dan ook). Hij haalde een goed niveau in het begin van de Giro, maar dat deed hij bij TLJ ook altijd totdat er iets gebeurde. Als dat niet zo was, dan bleef zijn niveau ook meestal goed. Natuurlijk voelt een nieuwe omgeving waarin je volop het vertrouwen van de ploeg geniet in zijn geval dan als een frisse start en dus beter, ondanks dat de resultaten niet beter zijn (tot nu toe). En dat van die lange termijn planning...mwa, volgens mij wist hij al aan het begin van afgelopen seizoen prima hoe zijn programma er tot de Tour uit zag. Ik wel in ieder geval. Dit geldt ook voor het grootste deel ook voor de andere kopmannen bij TLJ. Natuurlijk kan er door omstandigheden of in kleinere wedstrijden eens geschoven worden. Dat moet wat mij betreft ook gewoon kunnen zolang de hoorddoelen duidelijk zijn en de wijzigingen dit niet in de weg zitten. Wat hem waarschijnlijk vooral rust zal geven is niet onder een vergrootglas te liggen bij het publiek en geen tour hoeven te rijden. Dat hadden ze hem bij LottoNL-Jumbo misschien niet aan moeten doen. Die druk kon hij op dat moment in ieder geval niet aan. Getuige ook van het feit dat ze niet wilde uitspreken dat hij voor een goed klassement ging. Misschien geeft dat ook het ontbreken van een stukje vertrouwen aan, maar het leek toch vooral om de druk weg te houden bij hem. Met het wegvallen van Gesink en het uitblijven van een sprint overwinning kwam alles uiteindelijk toch weer op zijn bordje. Dat zal niet lekker gevoeld hebben. Zeker niet na zijn val.

Ik hoop echt van harte dat Wilco van alle pech bespaart blijft deze Vuelta a en een mooie uitslag rijdt. Ook volgend jaar hoop ik op een pechvrij jaar. Echter zal dit dan mijns inziens niet aan Sunweb of TLJ liggen.

Spruch

Ik lees hier een aantal aannames en invullingen terug. Feit is gewoon dat Kelderman aangeeft:
'Nieuwe mensen om me heen, een andere benadering van zaken, maar ook meer duidelijkheid in de organisatie. Je weet hier al maanden van tevoren wat je rol in bepaalde wedstrijden wordt en door wie je omringd gaat worden. Dat geeft rust.'

Dan is het dus een feit dat daar een verschil zit tussen de ploegen. Sunweb heeft blijkbaar een strakker plan van tevoren uitgestippeld hoe ze een seizoen gaan aanpakken. En het valt mij op dat over het algemeen in de sport teams die een visie en een van tevoren duidelijk uitgestippeld plan hebben en waar dan ook vaak minder wisselingen zijn in de personele bezetting, beter presteren.

Van buitenaf krijg ik de indruk dat TLJ de afgelopen jaren meer visie en een plan heeft ontwikkeld. Bijvoorbeeld door focus aan te brengen op de klassementstrein en de sprinttrein. Dat vind ik erg goed. Hetgeen ik wil aangeven is dat ze mi nog een stap zouden kunnen zetten, door meer duidelijkheid en rust te brengen. Ik denk echt dat sporters daar beter onder presteren, niet alleen Kelderman.

Laatst gewijzigd
xistnc

Wat Kelderman benoemt is allemaal onderdeel van het overstappen an sich.

Qua resultaten moet hij het nog bewijzen. Ook in zijn nieuwe omgeving, waar kennelijk al die waarnemingen gelden, ligt hij alleen maar op de grond.

Kelderman heeft momenteel vooral mazzel dat Dumoulin de Giro won en dat er in de Tour gepresteerd werd. Uiteindelijk zal ook in zijn nieuwe omgeving zijn eigen resultaat gedeeld worden door zijn salaris, ongeacht die waarnemingen.

Spruch

'@xistnc
Juist, het ging mij dus ook niet zozeer om Kelderman, als wel om de observatie van de verschillen tussen de ploegen.

Loek de Rooij

'@Spruch, Mijn gevoel zegt dat hij puur en alleen doelt op zijn rol in de Tour van afgelopen jaar en (het duidelijk 2e man zijn in) de Giro van dit jaar. Waarschijnlijk had de ploeg daar inderdaad duidelijker moeten zijn en tegen hem moeten zeggen dat hij niet voor een klassement moest gaan gewoonweg omdat er geen ondersteuning aanwezig was is de Tour ploeg van 2016. Ik denk dat ze Kelderman daarin te veel vrij gelaten hebben. Dat was gewoon fout en waarschijnlijk de voornaamste reden voor zijn vertrek.

Dit deden ze dit jaar ook een beetje bij Bennett en die kon daar beter mee om gaan. Die moest zich wel nog bewijzen op dat niveau waar Kelderman dit al gedaan had en zo kom je uit op dit stukje vertrouwen. Zijn prestatie in de Giro was echter wel al een tijd geleden, dus het is ook wel terecht dat er hernieuwd vertrouwen in zijn kopmamschap nodig was. Mijn gevoel zegt wel dat ze hier wel van geleerd hebben. Dat Bennett deze Vuelta 'in de leer gaat' zegt mij dat hij volgend jaar kopman (inclusief ondersteuning) zal zijn in een grote ronde. Welke grote ronde dit zal zijn is waarschijnlijk afhankelijk van Kruijswijk.

Natuurlijk is er dus nog verbetering te behalen hier in, maar deze situatie was ook best uitzonderlijk. En natuurlijk doen mensen ook aannames, omdat we er niet persoonlijk bij waren. Een perspraatje is echter ook vrijwel nooit de hele waarheid. Zeker niet als je het vertrouwen dat je geniet ook terug wil geven aan je ploeg. In die zin heeft Kelderman ook bijgeleerd. Nu maar hopen dat zijn ploeggenoten voor zich kan winnen door daadkrachtig te handelen en zelf ook duidelijk te zijn. Een twijfelaar is zelden een goede leider zonder raadgever. Als de ploeg hem ook daar goed in (heeft) ondersteund en hij blijft op zijn fiets dan kan hij een prachtige Vuelta rijden.

Fanny

Mooi voorbeschouwing van de NOS op deze hele zware Vuelta 2017 , misschien wel de zwaarste sinds jaren en ook zwaarder dan de voorbije Giro en TdF met monsters van beklimmingen.

https://nos.nl/artikel/2188750-vuelta-2017-met-monsters-van-beklimmingen.html

Ik zie er heel erg naar uit.
Naar mijn mening de mooiste koers van dit jaar, qua grote rondes alhoewel ik de Giro ook heel erg mooi vond met overwinnaar Dumoulin.

Benieuwd hoe onze jongens van de TLJ ploeg rondom kopman Kruijswijk het ervan afbrengen en te beginnen met een mooie TTT van bijna 14 km in het historische Franse Nimes.

ti-raleigh

Ben vooral benieuwd naar het strijdplan. Gaan ze proberen om in de eerste etappes een trui te veroveren?

S. Morgenstern

Alles voor Steven toch?

kelderfan

Oh, dan is 't wachten op de derde week.

Raafje

Ik hoop echt dat Steven net zo scherp is zoals in de Giro van vorig jaar in etappe 4 volgens mij. Toen hij bij dat laatste klimmetje steeds bij de eerste 5 klom en op het eind met Dumoulin wegreed uit het favorietengroepje.

ti-raleigh

Ja, Steven zal prioriteit hebben. Maar je kunt jezelf en je team een boost geven door de eerste dagen een doel te kiezen denk ik. Net zoals Tjalingii dat deed in de Giro van 2016. Zoiets geeft toch extra moraal denk ik, ook voor Steven.

S. Morgenstern

Kan een optie zijn. Mochten ze daar voor kiezen, dan is het goed dat ze jongens hebben meegenomen die reeds hebben uitgesproken ook op ruimte voor eigen kansen te hopen. Ik zou het met deze selectie echter geen verstandige keuze vinden om in de eerste week voor kruimels te gaan. Ik hoop althans dat ze hier net als in de Giro met serieuze ambities aan de start staan.

Laatst gewijzigd
tendam

In de Vuelta heb je vaak van die etappes over enorme snelwegen met een klimmetje op het eind. Dan is een renner als Boom wel handig, inderdaad. Maar ik vind hem als knecht vaak niet echt attent. Hij houdt zichzelf wel van voren, maar vaak zonder iemand in z'n wiel. Of dat in de Tour de Suisse anders was kan ik niet beoordelen, want niet gezien.

Het is inderdaad ook zo dat ze nu niet zo'n renner bij zich hebben. De enige renner die het misschien zou kunnen is Lindeman. Clement is ook geen wonder van stuurkunst.

Poeksel

Heeft iemand hier overigens http://www.ad.nl/wielrennen/unieke-documentaire-over-steven-kruijswijk-in-de-giro~a13cf607/ gezien en is het wat?

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@poeksel ja gisteren gezien... het zit goed in elkaar, sfeer is een beetje die van de Bau en Lau docu. Mooie inkijk in de keuken van een ronde waarin duidelijk werd dat het vanaf het begin niet goed zat, dingen verkeerd liepen en de sfeer duidelijk anders was dan in het jaar ervoor. Ze laten toch zien hoe kwetsbaar de chemie is binnen een ploeg als de kopman niet fit is en waardoor de dynamiek verandert binnen zo'n ploeg. Zeker de moeite waard om te kijken, ook van de Vuelta wordt zo'n docu gemaakt hopelijk met een andere uitkomst ;)

kelderfan

'@rahimns
Dat is zeker met een andere uitkomst. Als Steven er staat in de derde rit, dan weet ik zeker, dat die jonge garde er voor gaat.
Die jongens doen 't beter met een kopman. Kijk maar naar de ToC. Zij zullen dan de nodige stappen kunnen maken. Jammer dat Bennett er niet meteen zal staan, maar het lijkt mij al goed, als hij in de derde week er wel staat. Dan komen de zware ritten.
Ik hoop en verwacht wel wat van Daan Olivier, Floris De Tier en Antwan Tolhoek ; die moeten na de TdP toch weer stappen hebben gemaakt. De aanvallers met Koen Bouwman, Antwan Tolhoek en Bert-Jan Lindeman kunnen zich ook laten zien.

Jellegroot

Heeft toevallig iemand een link waarmee je de documentaire van Steven Kruiwijk kan terugkijken?

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Jellegroot het is exclusief op Ziggo Sport... dus alleen Ziggo abonnees kunnen het zien....

Poeksel

Ik ben abonee van Ziggo, maar ik heb ook nog niet gevonden hoe het terug te kijken is :(

ti-raleigh

2 etappezeges, Lobato en Kruiswijk. Kruiswijk 4e in het AK.

jvh93

was wel een mooie documentaire. Mooi om eens een kijkje achter de schermen te krijgen tijdens een grote ronde. Had wel graag nog iets meer van de voorbereiding richting die grote ronde gezien mja das voor een volgende keer misschien interessant

1 2 ... 355 ... 440 441

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.