Sinkeldam kan zo'n man zijn, maar die kan ook zijn eigen mannetje staan in kleinere sprints en (semi)klassiekers.
Maar in principe kunnen als lead-out ook werken: Leezer, Grohndal Jansen, Lammertink, Wagner, Martens, Battaglin, Roosen, Van Emden en Boom. Allemaal mannen die een hoog tempo kunnen ontwikkelen en min of meer explosief zijn.
De klassiekerploeg heeft met Boom, Castelijns, Groenewegen, Grohndal Jansen, Lammertink, Leezer, Tankink, Van Hoecke, Van Emden, Wagner en Wynants zowel ervaring (waarschijnlijk iets te veel, Tankink en Wynants aanwijzende) als potentie (Grohndal Jansen, Lammertink, Groenewegen en van Hoecke kunnen nog wel een paar jaartjes mee voor ze hun top bereiken). Alleen een afmaker ontbreekt op het moment.
'@Netraam
Het is leuk, dat de Klassiekerploeg genoeg ervaring heeft, maar gezien de uitslagen komen zij er niet aan te pas.
Lars Boom is in principe wel een afmaker. Maar ik denk, dat Tankink gelijk heeft. Lars Boom voelt zich helemaal niet happy met zijn huidige vorm.
Zijn trainer had hem al gewaarschuwd, dat hij verkeerd bezig was in de voorbereiding op 't seizoen.
Met Sep en Lars ging 't prima tot redelijk goed. Ik denk, dat een man als Van Baarle er juist voor kan zorgen, dat Lars Boom zich ook weer kan tonen.
Waar heb je dat vandaan? Ik kan alleen onderstaande vinden in een artikel uit het AD, maar daarin wordt een veel genuanceerder verhaal vertelt. Nergens kan ik iets vinden waar Lamberts vertelt dat Boom deze winter verkeerd bezig was.
De basisconditie van Boom is volgens zijn trainer nog niet voldoende. Bijvoorbeeld doordat Boom vorig jaar geen grote ronde reed en omdat hij na een valpartij in de Eneco Tour amper meer op de fiets zat. En de afgelopen maanden combineerde Boom zijn trainingen met een crossprogramma, wat ten koste ging van de duurtrainingen.
Trainen in de winter is de achilleshiel van Boom, stelt zowel Verhoeven als Lamberts. ,,Lars moet aangespoord worden'', zegt de laatste. ,,Het is de reden dat hij graag crost. Hij heeft uitdagingen nodig. Hij heeft het NK of WK cross nodig om naar toe te werken. Zonder doelen in de winter heeft Lars het moeilijk om te focussen op iets dat zes maanden verder ligt.''
'@kelderfan
Het is waar dat de klassiekerploeg er nog niet echt aan te pas komt, en zeer jammer. Naar de toekomst toe kan je echter stellen dat met Grohndal Jansen, Groenewegen, Lammertink en Van Hoecke er mannen rondrijden die ook resultaten neer kunnen zetten. Niet nu, maar over een jaar of 2?
Groenewegen kan dat in de minder zware van de Vlaamse klassiekers nu al; vorige week (!) nog vijfde in Dwars door Vlaanderen tenslotte en vorig jaar vierde in Kuurne. De mogelijkheden om met Groenewegen, Roosen, Jansen en Van Hoecke over twee jaar behoorlijk mee te doen in het zwaardere werk lijkt me nog niet zo zeker. Mochten er twee zijn die zich doorontwikkelen tot stevige subtoppers, dan zou dat al heel wat zijn.
'@vlek
Wat moet Lambrechts nog meer zeggen dan. Quote:"De basisconditie van Boom is volgens zijn trainer nog niet voldoende. Bijvoorbeeld doordat Boom vorig jaar geen grote ronde reed en omdat hij na een valpartij in de Eneco Tour amper meer op de fiets zat. En de afgelopen maanden combineerde Boom zijn trainingen met een crossprogramma, wat ten koste ging van de duurtrainingen."
Bij de klassiekers over 200 en meer komt Lars Boom er niet meer aan te pas in de laatste 40 km. Dus ja juist "duurvermogen";)
'@Fanny
Dat stukje had ik ook gelezen en opvallend, dat Peter Lenderink, toch al jarenlang een talent, ook daar vandaan komt "Tubantia".
Ik hoop dat Steven Lammertink de aanval mag kiezen van de ploeg en de RVV {de mooiste} gaat uitrijden.
In mijn ogen zou hij een goede man zijn voor 't treintje van Groenewegen. Hij heeft duurvermogen en is redelijk snel.
'@Kelderfan
Dat duurvermogen had hij vorig jaar in zijn 1e jaar als Neoprof absoluut niet.
Waarschijnlijk heeft hij dit jaar beter en harder getraind wat ik wel raar vind als je dit in het eerste profjaar juist veel te weinig hebt gedaan.
Misschien heeft hij er iets te makkelijk over gedacht dat dit wel zal lukken bij de echte profs.
Natuurlijk is hij nog steeds een goede tijdrijder.
Maar of hij de klimmetjes goed en snel overkomt na een lange koers zoals bv RVV weet ik niet.
Hij is in ieder geval geen klimmerstype.
Volgens mij is het duurvermogen van Boom helemaal niet het grote probleem. Hij komt nu namelijk ook kracht/vermogen tekort. We zien hem tenslotte ook voor het laatste uur niet rijden zoals hij dat gewoonlijk kan. Dit is gewoon een renner die ver onder zijn niveau presteert, om wat voor reden dan ook.
Maar los daarvan kun jij toch ook lezen waarom Boom in maart volgens zijn trainer basisconditie tekort kwam? Nergens klinkt een trainer door die zijn renner al heeft gewaarschuwd dat hij niet goed bezig is geweest in de winter. Toch is dat volgens jou wat hij heeft gezegd. Je hebt er echter totaal geen basis voor blijkbaar.
'@vlek
Zijn trainer is toch niet gek of zo. Hij gaf al enige tijd geleden aan, dat Lars Boom duurvermogen en wat jezelf ook aangeeft kracht/vermogen te kort komt en dat de oorzaak lag bij de keuze van Lars Boom om weer te gaan crossen.
Hij had er m.i. ook beter aan gedaan om in de TDU te beginnen, zoals hij bij Astana in 2016 heeft gedaan.
@Fanny
Dat duurvermogen of zoals @vlek aangeeft kracht/vermogen heeft ook te maken met de training van Steven Lammertink. Dat hij te weinig heeft gedaan in 't vorig seizoen ligt dan ook bij de trainer van TLJ. Nu heeft hij wel een trainingsweek in Limburg gedaan met Bouwman, Tolhoek, Owen en De Vries. Ik denk, dat hij daardoor toch weer een stap heeft kunnen maken. Maar zondag mag hij 't laten zien.
Trouwens die Peter Lenderink was toch altijd een talent. Weet je hoe met Lenderink gaat?
De Vries en Owen zijn nu bezig in Le Triptyque des Monts et Chateaux.
Duurvermogen en Steven Lammertink weet ik niet. Wel heeft hij veel kracht en kan hij normaal gesproken diep gaan, anders wordt je geen goede tijdrijder, en was hij explosief. Die dingen kan je goed gebruiken in koers.
Wat betreft Boom: Dat is een geval apart. Soms zie je hem zitten en denk je dat hij overschot heeft maar moet hij lossen(voor Cancellara en Vanmarcke in Roubaix gingen sprinten zat Boom bij Cancellara in het wiel, 10 tellen later was Cancellara onderweg naar de kopgroep), soms zie je hem op hangen en wurgen en dan plots toch zelf aanvallen (o.a. in de Tour of Britain die hij won, en toen op La Gileppe dacht ik ook dat hij niet meer mee zou doen voor de overwinning).
Op dit moment komt hij net dat beetje tekort, en dan zie je dat hij het laat lopen. Niet met de beste 10 over de Kwaremont? Dan ook niet bij de beste 30. Valpartij? Laat maar, top 10 zit er al niet meer in.
Kan frustrerend zijn voor fans, die het gevoel hebben dat er meer in zit. Ik denk dat hij zelf ook denkt dat er meer in zit. Toch zou ik hem nog niet afschrijven, want als er iemand is die zich op die manier kan opladen... Maar een monument zal het niet zijn, Boom is niet genoeg klimmer voor LBL :P
Dat artikel benoemt geen nieuwe knelpunten van Boom, maar eigenschappen die zijn hele loopbaan kenmerken. Waarom heeft dat dan nu tot dit belabberde niveau geleid? Ik vind het wat vreemd om zijn optreden van nu enkel te verklaren op basis van iets wat iedere winter voor Boom een probleem is. Zeker omdat die trainer de valkuilen van Boom in het oog had en hem dicht op de huid zou zitten. En nooit had verwacht dat Boom nu zo slecht zou zijn!
Boom is geen modelprof, dat wisten we al en wordt in het artikel inderdaad nog eens dik onderstreept. Maar de bewering dat zijn trainer hem al had gewaarschuwd dat hij niet goed bezig was geweest in de winter? Nee, die kun je er niet uit halen.
'@kelderfan; zijn trainer zei juist dat Boom op dat moment geen kracht (en ook geen wedstrijdhardheid) tekort kwam. Wat betreft zijn duurvermogen op dat moment van het seizoen, geeft hij daarnaast meerdere reden waardoor dat nog niet was wat het moest zijn. De keuze voor een focus in de training op veldritten is er daar een van, maar is gezien het stuk een weloverwogen keuze geweest en niet eentje waar zijn trainer (ook de trainer van Van Aert trouwens) zich niet in kon vinden.
Wanneer we nu constateren dat Boom op alle vlakken niet op niveau is, dus ook op punten waar volgens zijn trainer niets mis mee was, dan is het onzin om te doen alsof zijn trainer hem hier al voor had gewaarschuwd. Lamberts had dit niveau, op basis van alle gegevens die hij over de training van Boom heeft, tenslotte ook nooit verwacht.
'@vlek
Leuk dat Lars Boom 't weer schuift op te veel en te vaak. Bij 't crossen vindt hij 't draaien en keren maar niks en bij de RVV lijkt hij 't draaien en keren wel leuk te vinden. Dus Lars Boom laat maar eens zien, waarom je gehaald bent door TLJ.
Maar ook Jurgen van den Broeck heeft zijn draai nog niet gevonden bij de ploeg. Als 't om de km's gaat, dan zou je denken, dat hij Volta Limburg Classic zou uitrijden.
In de Volta Limburg Classic was 't weer billenknijpen en moest de afgeschreven Paul Martens de eer redden.
Wie ik goed vond vandaag, dat was toch weer Dylan Groenewegen, die met een klein clubje de oversteek heeft gemaakt naar de 1e. groep achtervolgers; waarschijnlijk hebben Campenaerts en Keizer hem naar voren gebracht, omdat 't peloton steeds verder achterop raakte. Maar ook Timo Roosen viel mij reuze mee.
N.B. ik had 't al aangegeven, dat Van der Lijke op de weg terug is. Hij was met Tusveld {hongerklopje} toch goed bezig.
Die DNF van JVDB kan heel eenvoudig te maken hebben met het finalerondje van 5km. Dat is niet zo'n punt. Maar zijn niveau in het algemeen is onvoldoende, één maand voor de Giro. Dan kom je terecht in afwegingen als 'ja, maar hij hoeft pas de laatste week van de Giro goed te zijn'. Waardoor je in de eerste week iemand tekort komt.
Clement kwam er in Catalonië doorheen, maar in JVDB heb ik geen vertrouwen. Ik hoop dat ze een dringend beroep doen op Gesink voor de Giro.
Hoe gaat jvdb zijn traject verder richting de giro. Nu trainingskamp/hoogtestage en dan tour of yorkshire? Is dit bekend?
Of gaat ie nog ergens extra wedstrijdkilometers maken?
Geloof absoluut niet dat gesink evt als vervanger van jvdb naar giro zou gaan.
Ook roglic, in potentie misschien wel best mogelijke secondant, zie ik niet naar giro gaan.
Mocht jvdb niet gaan dan zie ik eerder als bergknecht bennett of de tier erbij komen.
Bij fit van jvdb wordt het denk ik gewoon: kruijswijk, jvdb, clement, tankink, keizer, van emden, battaglin, campenaerts en wrs castelijns.
Nu we een paar maanden ver zijn in het seizoen kunnen we wel concluderen dat het aankoopbeleid van de ploeg redelijk dramatisch was.
Lobato rijdt geen deuk in een pakje boter en staat er niet wanneer hij er moet staan. Boom idem. Wat VDB doet, vraag ik me al helemaal af, maar die moeten we misschien na de Giro pas beoordelen. Dan hebben we Tolhoek. Jong en die doet het absoluut niet verkeerd, maar op deze leeftijd staan anderen al wel verder. Die geven we zeker nog wel een kans. Van Hoecke valt ronduit tegen, durf ik wel te zeggen. Ik had verwacht dat hij een stap had kunnen zetten in het Vlaamse werk. Wat niet is, kan nog komen, maar hij is wel al 25. Jansen en al helemaal Olivier kunnen we nog niet echt beoordelen.
Waar ik mee blijf zitten is dat ik aan de ene kant vind dat de ploeg onterecht hard wordt afgerekend op het presteren aangezien mensen nog steeds lijken te denken dat ze een topbudget hebben en in elke koers maar voorin mee moeten doen. Aan de andere kant vind ik dat men met het budget van de ploeg veel meer kan doen dan men doet. Er rijden gewoon teveel renners voor de ploeg die weinig toevoegen. Vaak wordt dan gezegd: "Ja maar die knechten heel veel en vaak en kan je niet op het gebrek aan resultaten afrekenen." Daar ben ik het niet mee eens. Je kan knechten perfect afrekenen op hoe lang ze nog meekunnen en hoeveel werk ze diep in de koers nog kunnen doen.
Even de namen daar ook op plakken. Renners die wat mij betreft inwisselbaar zijn en weinig toevoegen: Bouwman, Castelijns, Keizer, Lammertink, Lindeman, Lobato, Vermeulen, Wagner en Wynants. Alleen Lobato, Wagner en Wynants hebben een contract voor volgend jaar. Die andere 6 mogen het tegendeel bewijzen, maar het zou me niets verbazen als er afscheid van ze genomen gaat worden. Terecht overigens.
Denk je dan dat ze voor de onderste helft van hun selectie renners kunnen halen die wel echt wat toevoegen?
Ik denk zelf overigens dat ze qua aangetrokken renners de laatste jaren juist bovengemiddeld raak schieten. Dit seizoen zitten er mogelijk ook een aantal missers tussen. JVDB, Lobato en Boom beginnen wat die kwalificatie betreft in ieder geval voortvarend. Conclusies daarover vallen na amper twee en halve maand echter moeilijk te trekken. Daarnaast hebben ze met De Tier, Tolhoek en Jansen renners gehaald waar muziek in zit. Ik denk niet dat daar een Roglic of Groenewegen tussen zit, maar het lijken wel renners die bij deze ploeg op hun plek zijn. Van Hoecke vind ik in minder mate ook zo'n renner, ondanks dat hij misschien niet de stap heeft gezet waar jij op had gehoopt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.