Team LottoNL-Jumbo 2017

1 2 ... 99 ... 440 441
TheArt

Voor Tolhoek zou ik juist geen alternatief willen noemen, want dat vond ik wel een prima keuze en de gasten die verder staan op die leeftijd, hebben of al een contract elders of zie ik niet snel voor het team rijden.

Alleen, en nu lijkt het alsof ik makkelijk lullen heb dit seizoen na zijn twee overwinningen, maar ik gaf het vorig jaar al aan, zou ik Van Schip een perfecte renner vinden. Baanrenners van origine hebben sowieso mijn voorkeur aangezien ze bijna altijd succesvol zijn op de weg. Hij zou ook perfect in het treintje passen van Groenewegen en heeft er met zijn baanachtergrond ook de perfect kwaliteiten voor. Als we toch in de Nederlandse hoek blijven: ik zou de ontwikkeling van Jasper de Laat heel erg volgen. Die jongen is tot heel veel in staat, juist omdat hij laat begonnen is met wielrennen. Ik zou Gerts proberen weg te plukken bij BMC. Sterker nog, daar was ik al veel eerder bij geweest, maar ze zagen hem bij de ploegleiding niet echt staan. Waarom Ockeloen niet een kans geven als knecht? Die jongen heeft als grote voordeel dat hij nog goed bergop gaat ook. Is ook pas 26. Of Jetse Bol terughalen zoals ie de afgelopen twee jaar alweer aan het rijden was.

Daarnaast heb je een Vantomme, toevallig erg goed bezig de laatste weken, maar daaraan zag je ook de afgelopen jaren dat hij onder zijn niveau aan het koersen was. Of doe een poging voor Grosschartner. Als je bergop dan toch versterking nodig heeft. Bewees vorig jaar ook al toe te zijn aan een stap hogerop. Of Meurisse. Nog zo'n perfect voorbeeld. Natuurlijk, je haalt zo'n zelfde type nu ook al binnen met De Tier, maar kan me niet voorstellen dat Meurisse niet naar een WorldTour-teams wilden komen. Zijn uitslagen waren er vorig jaar ook al naar. Zal me niets verbazen als hij een zelfde soort progressie gaat doormaken als Naesen, al is het dan op andere terreinen.

En als ik dan alvast vooruit kijk naar volgend jaar. Als je toch een Amerikaan binnen moet halen vanwege de sponsor, doe dan echt moeite om Powless binnen te halen. Of Carpenter. Of beter nog: doe dat met Ian Boswell. Geef die een beter perspectief dan hij nu bij Sky heeft. Die jongen kan veel meer dan hij nu heeft laten zien. Of als je nog een Italiaan wil hebben, kijk dan naar Filosi. Dunbar, gelijk halen als je kan.

Wat betreft Roglic en De Tier zaten ze inderdaad erg goed, maar van andere renners vroeg ik me gelijk af waarom die gehaald werden. Castelijns bijvoorbeeld of Vermeulen (ondanks de vraag om een Amerikaan) of Lammertink. Het is echt niet alsof het aankoopbeleid heel goed is ofzo.

Goed, heel verhaal en een derrie aan namen, maar laten we het erop houden dat ik sommige aankopen gewoon echt niet begrijp en niet heb begrepen. En laten we hopen dat ze eens verder kijken naar andere renners en niet direct renners uit de eigen ploeg die niets toevoegen toch maar weer een contractje geven. Dat was eigenlijk de kern van mijn betoog.

S. Morgenstern

Ik vind het een mooie opsomming, maar vraag me eerlijk gezegd wel af of dit nu werkelijk renners zijn die dan wel echt wat toevoegen. Afgezet tegen Bouwman, Castelijns, Vermeulen en Lammertink zullen bijvoorbeeld Van het Schip, Ockeloen, Meurisse en Jetse Bol vast iets beter zijn. Afgezet tegen bijvoorbeeld Roglic, De Tier en Campenaerts zul je dan weer genoeg even dure renners kunnen vinden die na de overstap naar hun WT-ploeg veel minder goed reden.

Het is echt niet alsof het aankoopbeleid heel goed is ofzo, inderdaad. Het is echter ook niet zo dat het aankoopbeleid dramatisch is ofzo.

S. Morgenstern

Wat het doorselecteren aan de onderkant betreft, vind ik overigens dat ze de laatste jaren niet zo conservatief zijn geweest. Castelijns is bijvoorbeeld gehaald in plaats van Flens. Jetse Bol werd uiteindelijk dan toch eens afgeschreven. Van Winden zelfs twee maal. Renners die jaren voor deze ploeg reden. Tankink moest daarnaast heel lang wachten op een nieuw contract. Ik zie ze hetzelfde misschien niet zo snel doen met renners waar Kruijswijk en Groenewegen echt veel waarde aan hechten. Ik zie echter ook geen reden om te doen alsof renners heel makkelijk een nieuw contract krijgen, omdat ze nu eenmaal al jaren voor deze ploeg rijden.

Laatst gewijzigd
TheArt

Klopt, daar hebben ze jaren geleden al afstand van genomen. Toen had ik wel enorm het idee van een old school vriendenclubje, waarbij iedereen toch wel een nieuw contract kreeg, ook al waren de prestaties niet van dien aard. Toch gaan mijn wenkbrauwen echt enorm fronsen als ik zie dat Wagner alwéér vroegtijdig een nieuw contract krijgt. Laten we even eerlijk zijn: wat voegt die jongen nou echt toe? Natuurlijk, Groenewegen zal hem graag zien, maar dan alsnog. Zou er nou niemand zijn die zijn taak beter kan doen? Lijkt mij wel. Ik heb Wagner echt amper goede sprints zien aantrekken, als ie überhaupt al sprints aantrekt. Als je echt vooruit wil met de ploeg en vooral met de sprinttrein dan moet er op die positie gewoon een betere renner komen te zitten. Dat hebben ze bij FDJ wel begrepen met het aantrekken van Guarnieri voor Demare. Ook al lijden zijn eigen prestaties er wel onder, kopman Demare heeft wel een prima gast als sprintloods daar waar hij dat vorig jaar duidelijk ontbeerde.

Wat betreft die eerste post en of die gasten die ik noemde wel wat toevoegen. Het gaat ook om veelzijdigheid hè. Iemand als Ockeloen wil zijn kl*ten er ook heus wel voor de kopmannen afdraaien, maar kan in tegenstelling tot Castelijns en Lammertink ook een berg over. Kortom zo'n renner is gewoon een stuk breder inzetbaar en ook direct een stuk veelzijdiger. Van Schip is ook geen geboren klimmer, maar wel eentje met specifieke kwaliteiten die dus ook zelf een koers kan afwerken door die kwaliteiten. Bol had lastigere jaren bij de ploeg, misschien mede ook omdat ie na een moeilijke start bij de ploeg altijd maar knecht was, en in dat licht gezien snap ik dat er afscheid van hem genomen werd. Desondanks zag je in 2015 en 2016 dat hij duidelijk weer een betere renner werd. Daarnaast ging hij werken met IGDG, dus dat laat ook wel enige ambitie zien. Daarom was terughalen geen gekke gedachte.

S. Morgenstern

Wagner is geen echte lead-out inderdaad en is op het hoogste niveau (Tour de France) wat mij betreft ook geen laatste man in een trein die zijn sprinter af wil zetten in de laatste kilometer. Hij is echter wel iemand waar Groenewegen blijkbaar wel veel vertrouwen in heeft en naar mijn inschatting ook een prima renner voor zo'n sprinttrein. Wil je echt vooruit met de sprinttrein, dan zullen ze inderdaad een Guarnieri-achtige goed kunnen gebruiken. Sinkeldam zou ik voor zo'n rol ook een reëele optie vinden. De Kort hebben ze afgelopen jaar gepolst. Zo'n versterking maakt Wagner echter nog geen overbodige renner; hij zou juist waardevoller worden door zo'n toevoeging aan de selectie. Het is mij om die reden wat te simpel om op basis van een vergelijking met renners die hoger staan aangeschreven, te stellen dat het onzin is om Wagner een contract te geven.

Laatst gewijzigd
TheArt

Maar kan je mij dan zeggen wat zijn toegevoegde waarde precies bij de ploeg is, behalve dat ie goed ligt bij Groenewegen en misschien in de groep? Ik zie renners bij ploegen graag in functies, waarbij iedereen dus een taak heeft. Zo'n taak kan per wedstrijd verschillen, maar zo heb je in ieder geval een duidelijke structuur. Die functie van Wagner mis ik dan nogal. Iedereen bij de ploeg lijkt hem als lead-out te zien, maar dat is hij niet. Hij is echter ook niet iemand die de sprinttrein neerzet en iedereen aanstuurt. Aan zo'n gast hebben ze wat mij betreft ook behoefte aangezien het daar vaak verkeerd gaat. Een knecht die op kop van het peloton gaat rijden, is ie ook niet. Dat zie ik hem echt nooit doen. Dan heb je dus geen functie. Hij zal heus regelmatig Groenewegen bijstaan in het peloton, maar dat kunnen zoveel meer renners die dan óók nog eens wat extra's kunnen brengen. Als ik Groenewegen bijvoorbeeld wel volg in een vlakke etappe, dan zie ik ze vaak gewoon in het buik van het peloton zitten. En als ze dan in de slotfase naar voren moeten komen of hij moet afgezet worden, dan is Wagner vaak wel heel snel weg. In dat licht gezien is het toch logisch dat ik flinke vraagtekens plaats bij zijn contractverlenging? Als je hogerop wil met de sprinttrein, moeten de poppetjes in die sprinttrein ook van een hoger niveau worden. Simple as that.

Ik wil graag zijn functie in die trein voor me zien, maar ik zie 'm niet. Hij mist daar mijns inziens gewoon de kwaliteiten voor.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Hij is blijkbaar iemand die met zijn ervaring en rust uitstekend een sprinttrein kan aansturen. Daarnaast is hij qua positionering ook een van de beste renners in dit gezelschap. Interviews met Groenewegen (en Hofland in het verleden) vertellen mij wat dat betreft meer, dan wat wij op helikoptershots zien. Zijn functie zou dan in een aangesterkte trein van vier knechten, die van tweede of derde man zijn.

kelderfan

Wagner zou in mijn ogen een hele goede sprinttreinbegeleider zijn. Hij zou naast Merijn Zeeman in de auto kunnen gaan zitten om hem bij te staan. Dat hij Sinkeldam heeft geholpen om weer overeind te komen, zou wel eens een teken aan de wand kunnen zijn.

xistnc

Anders had Sinkeldam daar nu nog gelegen, denk je?

kelderfan

Het lijkt er op, dat Groenewegen nu ook Parijs - Roubaix gaat rijden. Quote: Groenewegen;"Thuis op de bank aan het rusten voor de scheldeprijs en parijs roubaix ." Dat wordt leuk om te volgen.

kelderfan

'@xistnc
Jij stond daar toch ook aan de kant; waarom heb jij die arme jongen niet geholpen? Hij maakte een aangeslagen indruk, dus helpen s.v.p.

Dyoko

Waarom zit er niemand in de kopgroep van TLJ, als je geen favoriet hebt lijkt dat me wel de basis

tdola

Van emden na val helaas opgegeven in rvv.... Hopen dat het meevalt, toch belangrijke pion in roubaix en voor de giro.

Picoo

Geen lotto jumbo meer vooraan in de koers.. geen enkele aanvalspoging gezien. Ongelofelijk teleurstellend dit!

Dyoko

'@picoo inderdaad

Dyoko

Hier was ik al bang voor toen ze boom contracteerden

S. Morgenstern

Ik had jullie wel een Lammertink of Castelijns in de vlucht van de dag gegund. De kopgroep is amper in beeld geweest, maar dan hadden de mensen die ze in beeld willen zien toch nog wat gehad.

Wat de echte koers betreft is het uiteraard een dikke onvoldoende, maar dat mag nu toch geen verrassing meer zijn. Boom is dit voorjaar ongekend slecht, waardoor ze het moeten hebben van Van Emden en Tankink. Wanneer het dan op De Muur al los gaat, dan weet je dat TLJ niet in het verhaal voor gaat komen. Ben je toch nog teleurgesteld door dit optreden, herhaal dan voor zelf nog eens waar ze het van moeten hebben: Tankink!!

Laatst gewijzigd
Picoo

Alles op alles zetten om voor komend seizoen van Baarle aan te trekken. Kopman maken!

S. Morgenstern

Dan moeten ze wel weer serieus een speerpunt maken van dit werk. Afgelopen jaar zijn de bakens wat dat betreft duidelijk verzet, dus betwijfel of dat gaat gebeuren.

Loek de Rooij

Tja, zonder een Boom in vorm (en dan ook nog van Emden die moet opgeven) was dit het gevreesde scenario. Ik kan me echter niet voorstellen dat Boom zo slecht was dat hij helemaal achterin het peloton zat onderaan de muur. Dat is dan toch echt om te huilen. Als je weet dat je niet met de sterkste mee gaat komen, dan zorg je daar toch juist dat je van voren zit. Ik had weinig verwachtingen maar dit is eerlijk gezegd nog teleurstellender dan ik vreesde.

ti-raleigh

Ik had niet verwacht dat een TLJ'er zou winnen vandaag, maar dit was dik door de ondergrens. Ze kunnen dit niet alleen maar gooien op gewijzigde doelen (geen kasseienploeg, maar AK-trein en sprinttrein). Ik hoop dat ze zich ernstig achter de oren krabben en inzien dat een WT-team zich zo niet vertonen kan in zo'n belangrijke wedstrijd.

S. Morgenstern

Voorin zitten bij die stormloop richting sluitelmomenten kost natuurlijk ook een bak energie. Dat is geen keuze, maar een gebrek aan kwaliteit. Boom is er normaal wel eentje van wie Wuyts in zo'n voorjaar honderd keer vertelt hoe makkelijk hij weer op de voorposten zit. Het feit dat je hem dit voorjaar helemaal nooit op die manier ziet rijden is voor mij het voornaamste teken dat dit niet een Boom is die enkel wat duurvermogen tekort komt. Hij zit tenslotte helemaal nergens goed in koers.

Laatst gewijzigd
Loek de Rooij

Boom begon als twee na laatste van het peloton aan de muur. Kan me echt niet voorstellen dat dit puur een kwestie was van niet beter kunnen. Ik kan me echter ook geen andere reden bedenken of hij moet zichzelf echt gigantisch overschat hebben. Je zou het bijna gaan denken als je het interview met de NOS voor de koers bekijkt.

Voor van Avermaet en Naesen was dat blijkbaar wel een keuze. Die zijn van een ander kaliber natuurlijk, maar ze kozen er wel bewust voor om daar niet van voren te zitten.

S. Morgenstern

Ik heb hem dit voorjaar bij geen enkel sleutelpunt voorin het peloton gezien, wat mij gewoon een teken van een ontzettend matige niveau lijkt. Helemaal achteraan opdraaien is dan weer een andere uiterste, weet niet wat daar de reden van is geweest.

UrbanSteel

Voor Lotto-Jumbo een weekend om snel te vergeten. Nu vooruit kijken en werken naar de Giro en zeker niet te lang stil blijven staan bij dit voorjaar.

1 2 ... 99 ... 440 441

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.