Het topic der verdachte renners

1 2 ... 120 ... 123 124
esims2.0

Dus dat onbehagen over die ene Tour van Van Aert is niet meer dan onbehagen?

esims2.0

Ik zie dat er ook een nieuwsartikel besteed is aan de uitzonderlijke prestaties van Pogacar. Iemand reageerde met:

"Het wielrennen als sport verdient het voordeel van de twijfel niet, wat misschien niet eerlijk is voor de generatie die (nog) niet heeft bijgedragen tot die reputatie, maar het is nu eenmaal zo."

Ik sluit me daarbij aan.

MaGarin

In de topsport, niet enkel in de wielrennerij, zou het mantra 'Schuldig tot het tegendeel bewezen is' moeten gelden. Op misschien een extreem klein groepje uitzonderingen na is elke topsporter in de geschiedenis van de mensheid, in welke sport dan ook, gedopeerd. En dat extreem kleine groepje uitzonderingen zal nooit aansprekende resultaten hebben gehaald, want dat is simpelweg niet mogelijk zonder doping.

 

Ga er bijvoorbeeld maar gewoon vanuit dat elke medaille op de olympische spelen ooit gehaald is met behulp van doping. Net als elke medaille op elk WK van elke sport ooit. Dat is de cynische realiteit van het menselijke gedrag.

esims2.0

"Of the cyclists who finished on the podium in the era in which Lance Armstrong won the Tour de France seven times (1999–2005), Fernando Escartín is the sole rider not to be implicated in a doping scandal. Due to 20 of the 21 podium finishers "directly tied to likely doping through admissions, sanctions, public investigations or exceeding the UCI hematocrit (a blood test to discover EPO use) threshold", Escartin's third-place finish in the 1999 Tour de France stands as the lone of the 21 podium finishes that was untainted, during the years (1999–2005) in which Lance Armstrong finished the Tour de France in first place."

https://en.wikipedia.org/wiki/Doping_at_the_Tour_de_France

Hoe kan iemand nu denken dat bijvoorbeeld de helft van de podiumplaatsen tegenwoordig schoon behaald worden?

Laatst gewijzigd
Maillot à Pois
esims2.0
#2976
Dus dat onbehagen over die ene Tour van Van Aert is niet meer dan onbehagen?

Wat zou er dan méér moeten zijn dan onbehagen? Zekerheid? Nogmaals, op welke basis?

Er is overigens ook nog de factor ketonen, een legaal product dat wellicht veel meer prestatiebevorderend is dan heel wat klassieke vormen van illegale doping.

@MaGarin als je moet uitgaan van 'schuldig tot anders bewezen' dan blijft elke sporter altijd 'schuldig'. Het is immers onmogelijk te bewijzen dat je géén doping neemt. Dat is fundamenteel oneerlijk, en daarom hoed ik me voor beschuldigingen richting eender welke individuele sporter zonder enige basis behalve wat cijfertjes.

Wij zijn als buitenstaanders niet in de positie om ook maar iets met zoveel zekerheid/stelligheid te beweren.

Thurau
Maillot à Pois
#2980
Wat zou er dan méér moeten zijn dan onbehagen? Zekerheid? Nogmaals, op welke basis? E...

Als we dat principe van MaGarin zouden toepassen is topsport niet eens meer mogelijk. Immers, iedereen is schuldig dus kun je niet wedstrijden organiseren. Dopinggebruik zal blijven plaatsvinden maar de stelling dat iedereen gebruikt is onzin naar mijn mening en de strijd tegen doping komt met de ingebouwde disclaimer dat je niet iedereen kan betrappen die dit doet of dat je soms pas na jaren achter de waarheid komt. Voor mij staat dit niet een met plezier kunnen volgen van deze sport in de weg.

esims2.0

@Maillot: het zijn de statistieken van de geschiedenis van dopingebruik in het wielrennen die toch wel wat meer dan onbehagen zouden moeten geven. Maar dat is mijn mening.

Overigens heb je daar wel een punt dat ik me ook al afvroeg. Het gaat er mij bij niet in dat de prestaties van Pogacar te verklaren zijn door materiaal, voeding of training. Maar als er nu sprake is van een prestatiebevorderend middel dat (nog) niet op een zwarte lijst staat, is er dan sprake van doping?

Ik ben het overigens niet met Magarin eens dat in de sport zou moeten gelden dat iedereen schuldig is tot het tegendeel bewezen is. Op basis van statistieken zou je zo kunnen denken, maar het is niet rechtvaardig.

Laatst gewijzigd
Maillot à Pois
esims2.0
#2982
@Maillot: het zijn de statistieken van de geschiedenis van dopingebruik in het wielrennen die toch w...

Dat bedoel ik nu net. Die historische statistieken leren ons dat de kans heel groot is dat er nog steeds doping in het spel is in het wielrennen. Dat is statistiek: kansberekening. Het leert ons niks over individuele renners, en al zeker niet met zekerheid. 

Daarom vind ik het dus onrechtvaardig specifieke renners te beschuldigen, enkel op basis van statistieken uit het verleden en hoeveel watts ze precies wegtrappen.

'Nescio' als uitgangspunt van een objectieve benadering in het topic over Pogacar, en dat lijkt me hier aangewezen. Een beetje bescheidenheid over wat wij allemaal denken te 'weten'.

Wat betreft de definitie van doping: stoffen/methoden die niet verboden zijn, zijn in princpe toegestaan...

 

esims2.0

"Ik was, eerlijk gezegd, maar dat is vorderend inzicht, destijds niet wantrouwend genoeg."

Zei wielerverslaggever Jeroen Willaert in de podcastserie uit 2019 over de Tour van 1999. Heel veel journalisten wilden bij Froome niet dezelfde fout maken, maar ze konden niets verdachts vinden. Bij zijn overwinning in Parijs zei Froome: "ik weet dat er nu vragen komen en vergelijkingen met Armstrong gemaak gaan worden. Maar Armstrong speelde vals, en dat doe ik niet."

In 2013 liep David Walsh ruim dertien weken mee met team Sky. Hij schreef er een boek over en kwam daarin tot de conclusie dat er niets mis was bij de succesformatie. Nu kijkt hij er anders naar. "Sky is één grote teleurstelling gebleken." Uit het NOS artikel dat ik al eerder noemde.

1joker
MaGarin
#2971
De normalisatie, als je het zo kan noemen, van het rijden van Pogacar door zowel fans als de media i...

ja goed gezegd, de normalisatie van het ongeloofwaardige
las paar jaar terug ergens de zin: 'the denial becomes biblical'
was niet wielren gerelateerd maar rake zinnen kun je overal toepassen en breken door alle context en tijdsgeest moeiteloos heen

het is een hele gestoorde ontwikkeling die helaas overal zichtbaar is
gaat wat ver om het helemaal uit de doeken te doen en psychologish te verklaren
maar heeft o.a te maken met het feit dat meeste mensen niet meer zelf denken
maar enkel de gestelde norm aanemen en ze zien kritiek als negatief ergo als ongelukkig zijn
is al een tijdje gaande dat alles leuk moet zijn en positivo 'politie' kijkt overal mee,
en komt al snel met de totaal irrelevante opmerking: 'zoek dan een andere sport'
of: 'was de azijn in de aanbieding?' etc.
het kritische (hoe onschuldig ook) is heden tijd absurd snel ad instant een aanval op de status quo (vandaag de dag zo veel als: 'alles is geoorloofd')
de kritiekloze kunstmatige lach zit zo diep doorgetrokken in de samenleving dat kramp in de kaken schiet
alles voor een glimlach, maar van binnen huilen ze,
het feit dat meeste mensen niet de realiteit kunnen zien zo als die is komt omdat ze willen blijven geloven in de dromerij (vasthouden aan verzinzels want dan hoeven ze zich niet bezig te houden met zelf reflectie (confrontatie) en de diepere vragen des levens: wat is waarheid? en wat is de oorsprong van het kwaad? etc.)
de delerium doet hun even hun armzalige leven vergeten en als ze zouden zien (erkennen) dat het allemaal bedrog is dan is de roes uitgerwerkt en de roes is juist wat ze verlangen, tot welke prijs dan ook
of je nou spreekt over sport/alcohol/drugs/religie/seks/gokken etc.
de mechanismes erachtert zijn allemaal het zelfde als mensen een van deze concepten aangrijpen om zo zich zelf voor even te kunnen vergeten
schijn bevrijding met aan het einde van de rit de aloude deceptie die weer op deur klopt (ben ik weer)
komt door de culturele programmering die met name nu nogal nasty vormen aaneemt mede door o.a. technologische ontwikkelingen
en meeste mensen liggen al lang knock out op de grond door alle maatschappelijke druk en illusies waar ze achteraan hollen
als de media dan ook nog helemaal doorslaat in het ongeloofwaardige (het groteske) een podium te geven en dat toe te juichen (in ieder geval niet te bevragen of te overzien) dan kan het snel gaan.
meeste wezens kiezen toch eerder voor de leugen omdat dat nu eenmaal het minste gezichtsverlies op levert (op de korte termijn) gezien het simpele feit dat vrijwel alles in deze wereld op zijn kop is gezet, en omdat ze domweg veel te veel te verliezen hebben.
wees ook bewust van het feit dat iets van 90% enkel replica's zijn, papagaaien die elkaar na roepen,
cognitieve vermogens zijn hun vreemd
en reflectie is voor hun een nachtmerrie
nogmaals te veel te verliezen
wat gebaseerd is op het korte termijn denken, het visieloze leven
het falen van de redelijkheid
als je eenmaal het pad van de leugenarij inslaat wordt het heel lastig dit te erkennen en schoon schip te maken
en even over de trots heen te springen en nederig te worden door te erkennen: ''ja we waren naïef met zijn allen ja we hebben ons mee laten slepen door een of andere koorts droom (fata morgana) maar nu willen we nuchter worden in het licht der waarheid''

de oorzaak?
te veel behoefte om ergens onderdeel van te kunnen zijn ergens bij te mogen horen,
waarbij?
de cultus van deze tijd: het postivisme lees: de nodeloze Naïviteit 
waar bijvoorbeeld een Karsten Kloon de vaandeldrager van is
de onozelheid zelve
zo onozzel dat het beangstigend idioot wordt
het zijn een soort van anti-filosofen die overal alles geinfiltreerd hebben en het hoogste (waanzinnige) woord voeren
met verstand heeft het allemaal niks te maken wel met ego = de eeuwige echo
alles dat geen begrip heeft is bodemloos

Vanitas vanitatum, et omnia vanitas 

wellicht kan Steinhauser ermeer over vertellen......

karsten en jeroen zitten ondertussen wegens onozelheid nog gevangen in de bodemloze ballenbak voor bambino's en brabbellen de beerput schaamteloos vol
met boven hen groot in fel verlichte neon letters: sumus stulti


Laatst gewijzigd
kraamverlof
1joker
#2985
ja goed gezegd, de normalisatie van het ongeloofwaardigelas paar jaar terug ergens de zin: 'the deni...

Ik had graag een samenvatting, zo op de vroege ochtend, bakkie zwarte leut erbij.

Sjonge Jonge

Als je dan toch zo'n beetje alles en iedereen voor onnozel wil uitmaken, spel het woord dan ten minste één keer correct. 

Daarnaast is wat interpunctie bij zo'n lap tekst ook geen overbodige luxe. 

Leukefans

Zelfs los van de incoherente tirade hierboven vind ik het toch echt heel bijzonder dat ik net nu op tal van plaatsen dopingsuggesties over Pogacar de kop op zie steken.

Nog voor de start van de Giro was iedereen erover eens dat Pogi iedereen op een hoop zou rijden,  stelde iedereen de vraag met hoeveel voorsprong en niet of hij de Giro zou winnen en werd er een oersaaie editie voorspeld met betrekking tot het eindklassement. 
Dat er dan nu vraagtekens geplaatst worden bij de prestaties die gewoon precies volgens de verwachtingen lopen, dat vind ik, om het nog voorzichtig uit te drukken, opvallend. 

Thurau
Sjonge Jonge
#2987
Als je dan toch zo'n beetje alles en iedereen voor onnozel wil uitmaken, spel het woord dan ten mins...

Het topic der verdachte posters is passender na zo een overduidelijk onder invloed geschreven lap tekst met uitwaaierende new age meets wappie logica. Pas als je zelf paddo's gebruikt kun je dit soort dingen lezen, nu krijg je slechts medelijden met de persoon die kostbare tijd in de nacht gebruikt om maar iets van relevantie te voelen.

esims2.0

"Dat er dan nu vraagtekens geplaatst worden bij de prestaties die gewoon precies volgens de verwachtingen lopen, dat vind ik, om het nog voorzichtig uit te drukken, opvallend."

Over een tegenstrijdigheid constateren die er niet is. Als die verwachtingen daadwerkelijk uitkomen, is het niet raar dat daar nog eens reacties op komen, ook al is dat van dezelfde mensen. Ik volg het wielrennen denk ik wat minder dan de gemiddelde forumbezoeker, maar deze mate van dominantie had ik van tevoren niet verwacht.

Laatst gewijzigd
JumbowintdeTour

karsten en jeroen zitten ondertussen wegens onozelheid nog gevangen in de bodemloze ballenbak voor bambino's en brabbellen de beerput schaamteloos vol

Kun je deze zin toelichten?

MaGarin

Bij gebrek aan een artikel op de voorpagina dan maar hier:

https://escapecollective.com/exclusive-tour-riders-are-inhaling-carbon-monoxide-in-super-altitude-recipe/

 

I.i.g Visma, UAE en Israel zitten hun renners lekker vol te spuiten met het zeer giftige koolstofmonoxide. Alles voor die extra procentjes. Maar oh oh oh wat is het moderne wielrennen toch schoon...

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Waar staat dat ze renners inspuiten met koolstofmonoxide. 

Romāns Vainšteins

Wat ze hier volgens mij doen is het 'trainen in ijle lucht'-effect kunstmatig aanwakkeren met gedoseerd zuurstoftekort foreceren. Net zoals doodsangstnepsuikers (ketonen) en doorrampijnstillers (tramadol & zijn nog niet op de lijst verschenen vriendjes) iets dat ze morgen mogen afschaffen van me.

Thurau
Rahim Vlasblom
#2993
Waar staat dat ze renners inspuiten met koolstofmonoxide. 

Staat ook nergens. Typisch geval van hyperbool gebruik door onze erkende verspreider hiervan. De kop van de artikel dekt de lading niet. Ze (tenminste UAE, VISMA LAB en IPT) hebben een apparaat dat ze gebruiken voor het testen op hoogte effecten. Dit communiceren ze ook naar de journalisten toe en Heijboer noemt de naam van de Noorse arts onder wiens supervisie ze dit doen. Niks geheimzinnige dus. Vervolgens komen de schrijvers met de mogelijkheden aan tot prestatiebevordering. Alleen hier hebben ze geen 'hard' bewijs voor. Veel geschreeuw maar weinig wol.

MaGarin

Jongens toch, zo veel naïviteit.

Koolstofmonoxide-inhalatie heeft een wetenschappelijk bewezen positief effect op de aerobe training van een renner. Visma, UAE en Israel geven gewoon toe dat ze toegang hebben tot het apparaat om dit te doen. 1 + 1 is 2. Jullie geloven toch niet werkelijk al die smoesjes die ze vertellen dat het puur voor het testen is? Kom op zeg...

 

Wat betreft doping en prestatiebevorderende middelen is het heel simpel. Werkt het en kan enigzins eenvoudig gebruikt worden? --> Dan wordt het ook gebruikt.  Schone sport bestaat niet, heeft nooit bestaan en zal ook nooit bestaan.

Laatst gewijzigd
MaGarin

Nu ik dit topic toch een beetje nieuw leven in heb geblazen ga ik maar meteen door met vandaag:

 

https://lanternerouge.com/2024/07/13/pogacar-possibly-does-the-greatest-performance-of-the-21st-century-tour-de-france-2024-stage-14/

https://twitter.com/ammattipyoraily/status/1812159235272138907

 

Ik vind het oprecht te absurd voor woorden dat er mensen zijn die denken dat Pogacar en al zijn concurrenten schoon zijn. Hoe kan je na het zien van zo'n freakshow en het erbij pakken van dit soort keiharde cijfers nou denken dat dit allemaal komt door voeding, training, materiaal, etc. Hoe kan men niet inzien dat het wielrennen door zijn donkerste en 'vuilste' periode ooit gaat en dat het de komende jaren alleen maar erger gaat worden. Hoe kan het dat niet alle alarmbellen afgaan bij de journalisten? 

 

Romāns Vainšteins

Omdat dat volkomen boring is natuurlijk, men wil brood en spelen en geen trillende wijsvingershow. Sleutel ligt gewoon bij de organisaties die dingen als Ketonen happen en monoxideverstikkinkje verboden en controleerbaar moeten maken. Andere strijd die je niet per se hoeft te mengen met Pogi vs Vingy.

esims2.0

Dat laatste is nog ongeveer het enige zinnige wat je hierover kunt zeggen: al die toppers strijden met dezelfde middelen. Maar het vermoeden dat er iets niet klopt, behoort nooit "boring" te zijn voor journalisten. Ik ga ervan uit dat ze niet allemaal stilzitten wat de huidige situatie in het wielrennen betreft.

Laatst gewijzigd
MaGarin

Toch maar weer een kickje van dit topic, lijkt me wel zo op zijn plaats na vandaag. Dit komt toch heel erg hoog op het lijstje van meest lachwekkende en gedopeerde prestatie aller tijden voor mij. Categorietje woedende Landis die zichzelf helemaal volgooide en met het zwart voor de ogen volledig roid-rage ging. Toen had iedereen tijdens de rit eigenlijk al door dat het helemaal nergens op sloeg, dat zou in mijn ogen ook de reactie moeten zijn na vandaag.

Bijna 4(!) minuten sneller dan allemaal dopeurs op de slotklim vandaag. Niks te zien, allemaal doorlopen. Dit kan je toch niet serieus met droge ogen gaan verklaren onder het mom van betere voeding, beter materiaal, betere trainingsschema's, etc. Kom op jongens.

 

@esims2.0

Ik heb toch zeer weinig vertrouwen in de kunde van de wielerjournalisten. Misschien kijk ik niet goed hoor, maar ik heb nog ergens ook maar 1 kritische noot gehoord of gelezen over alles wat we vandaag en eerder dit seizoen hebben gezien.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 120 ... 123 124

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.