Het topic der verdachte renners

1 2 ... 121 122 123 124
ditisdavid

Het is voor wielerjournalisten nadelig als de waarheid boven tafel komt, want een nieuw Festina of Operación Puerto is een bedreiging voor de baan van iedereen die met de wielersport te maken heeft en dus ook voor hen. Als het balletje in de media al ooit zou gaan rollen, zou het vanuit de onderzoeksjournalistiek moeten komen.

Romāns Vainšteins

Kap gewoon met kijken magarine, je bent er niet geschikt voor.

SprintMaster

Misschien handig om alle innovaties in het wielrennen sinds 2005 op een rij te zetten. Waarin zit de winst voor de huidige generatie? Dus wat dragen de onderdelen betere fietsen, betere voeding, betere trainingsmethoden bij. Iemand die dat op een rij heeft?

Hoe staat het met het gegeven dat 6.4 W/kg het maximaal haalbare is over een uur?

esims2.0
Romāns Vainšteins
Kap gewoon met kijken magarine, je bent er niet geschikt voor.

Nee hoor, hij heeft een terecht punt. De prestaties van Felix Gall wilde ik ook nog even noemen. Reed vorig jaar de sterren van de hemel in de bergetappes. Dit jaar zonder toverdrank?

Laatst gewijzigd
MaGarin
Romāns Vainšteins
Kap gewoon met kijken magarine, je bent er niet geschikt voor.

Ik krijg dit soort reacties zo vaak terug, maar ik blijf ze keer op keer zo bizar vinden. Echt een beetje de omgekeerde wereld.

Ik denk dat iedereen op Wielerflits van de wielersport houdt, toch? We willen allemaal dat de sport blijft groeien en dat we nog tot in het einde der tijden naar deze mooie sport kunnen blijven kijken, toch? Waarom moet ik dan maar lekker stoppen met kijken en van een afstandje zien hoe mijn geliefde sport zichzelf volledig aan het vernietigen en kapotmaken is? Waarom mag ik me niet uitspreken over de dingen die ik zie en de keiharde feiten(lees: de klimtijden)

De hoeveelheid wielerfans die een mentaliteit lijken te hebben van: 'Bek dicht, geen vragen stellen en accepteren wat je ziet, gewoon genieten van de show' is echt ontzettend groot. En ik zal die instelling echt nooit begrijpen. Zo koersen we met zijn allen keihard richting de afgrond van de sport en is op het een gegeven moment klaar wanneer de beerput open gaat..

 

(Naampjes verbasteren is trouwens tegen de huisregels en banbaar. Niet dat die huisregels ooit worden gehandhaaft, maar ik dacht, ik zeg het toch maar.)

AWestie

Renners als Gall zijn er volop, kunnen soms even boven zich uitstijgen en dat daarna nooit meer echt helemaal benaderen.

Het is niet voor niets dat er al 25 jaar oude records sneuvelen. Innovatie op zoveel vlakken gaat al jaren pijlsnel na heel lang tactisch voorzichtig zijn (Ineos) of naar elkaar kijken en slecht trainen en eten.

Natuurlijk moet je nooit je hand in het vuur steken voor het profpeloton, maar dat oude records sneuvelen is onder de streep altijd mogelijk.

Sjonge Jonge
MaGarin
Ik krijg dit soort reacties zo vaak terug, maar ik blijf ze keer op keer zo bizar vinden. Echt een b...

Waarschijnlijk krijg je die reacties zo vaak omdat van je 100 reacties er 100 een negatieve insteek hebben met overdrijvingen (zoals absurd, bizar, etc) tot en met. 

Misschien na een koers eens niet de negatieve zaken benoemen, maar waar je wel van genoten hebt laat wellicht zien dat je toch een wielerliefhebber bent, zoals je zelf beweert. 

MaGarin
esims2.0
Nee hoor, hij heeft een terecht punt. De prestaties van Felix Gall wilde ik ook nog even noemen. Ree...

Goed voorbeeld inderdaad. En ook wel een grappig voorbeeld aangezien de rest van zijn ploeg dit jaar wel collectief aan de toverdrank lijkt te zitten.

 

Sowieso heb je elk jaar wel weer een aantal renners en/of ploegen die heel duidelijk een nieuwe middeltje hebben gevonden en opeens vanuit het niets als een raket gaan. En vaak kan je het ook duidelijk merken wanneer hun favoriete apotheek de deuren sluit, of de andere ploegen dezelfde apotheek hebben gevonden. Dan storten de prestaties ook direct weer collectief in. Ik moet bijvoorbeeld altijd denken aan het wonderjaar van Bora in 2019 met o.a. een vliegende Ackermann, Schachmann en Buchmann als voorbeeld daarvan.

FDJ
ditisdavid
Het is voor wielerjournalisten nadelig als de waarheid boven tafel komt, want een nieuw Festina of O...

Zo'n Zonneveld ook. De hypocriet. Rabobank moest kapot, Astana en Vino moesten kapot, Valverde moest kapot, maar nu totaal kritiekloos kijken naar Pogacar. Het is niet te geloven wat een walgelijk figuur dat is.

NCK17

Het probleem lijkt me vooral dat de tijden zo enorm sneller zijn geworden als je het vergelijkt met het Sky-tijdperk. Dat er een groot verschil in innovatie is vergeleken met de jaren 90 geloof ik zeker. Dat het verschil in voeding en materiaal zoveel groter is dan met Sky die ook wetenschappelijk bezig waren vind ik een stuk moeilijker om te geloven. Daarnaast is het zo dat je de prestatie van vandaag ook moet zien in de context van een renner die sinds begin maart al in bloedvorm steekt en maar niet vermoeid lijkt te worden. Sterker nog hij doet er nog een schepje bovenop.

MaGarin
Sjonge Jonge
Waarschijnlijk krijg je die reacties zo vaak omdat van je 100 reacties er 100 een negatieve insteek...

In mijn ogen kan een zichzelf respecterende wielerliefhebber geen seconde hebben genoten van de etappe van vandaag. Dan moet je toch wel oogkleppen van hier tot Tokio op hebben gehad, want ik kan me geen enkele voorstelling maken van hoe iemand er van kan genieten om bedrogen te worden. Sowieso kan ik eigenlijk moeilijk ook maar 1 positief lichtpuntje benoemen van het hedendaagse wielrennen. We gaan in elk opzich met sneltreinvaart de afgrond in. En men staat erbij, kijkt ernaar, en vind het prachtig. Ik laat zien dat ik een wielerliefhebber ben door me uit te spreken, het abnormale niet te normaliseren, en daarmee te vechten voor de toekomst van de sport.

 

Maar ik gok dat de meningen daar flink over verschillen en we het nooit eens gaan worden. Tsja, prima. 

Laatst gewijzigd
AWestie
NCK17
Het probleem lijkt me vooral dat de tijden zo enorm sneller zijn geworden als je het vergelijkt met...

Sky deed ook nog heel veel niet toen wat men nu wel out in the open doet en wat effectief scheelt. Denk bijvoorbeeld aan de vergevorderde voedingsleer voor tijdens en na koers.

Je laatste punt is wel belangrijk. Dat Pogacar dit zo lang volhoud en zelfs betert is voor mij niet te bevatten.

Marik

Ik ben zelf enorm in dubio en heb eigenlijk niks met de mensen die heel hard roepen dat het op zeker doping is. Tegelijkertijd vind ik het ook lastig om de meningen te lezen van mensen die alle dopingkritiek met harde hand wegwuiven en dat walgelijk vinden. Aan die laatste groep heb ik een oprechte vraag: bij wat voor een prestatie mag je wel vraagtekens zetten? Wat moet er dan gebeuren? 

esims2.0

"Do not be cynical, but you must always be sceptical" zei David Walsh.

MaGarin
esims2.0
"Do not be cynical, but you must always be sceptical" zei David Walsh.

David Walsh die zich volledig liet gebruiken door Team Sky met dat propagandeboekje over de Tour van 2013 kan ik toch echt niet meer serieus nemen.  En dan jaren later na alle TUE's helemaal verontwaardigd doen dat Sir Dave je voor de gek heeft gehouden, lol.

Behatzailea

Ik vind het een zwakte bod om bij elke buitengewone prestatie meteen weer doping erbij te halen. En het dan ook nog een beetje goed proberen te praten door het verleden van de sport erbij te betrekken. Maar...

Deze prestatie is natuurlijk wel heel uitzonderlijk. Als je de prestatie sec bekijkt en het was bijvoorbeeld Bernal geweest, had je nog kunnen zeggen dat-ie wellicht de hele tour gespaard heeft om vervolgens álles te geven wat-ie in zich heeft voor een mythische beklimming.

Je kan er ook naar kijken dat Pogacar specifiek deze etappe heeft uitgekozen om de tour te beslissen. Daar kan ik ook nog inkomen. Ware het niet dat hij gisteren ook al een verschil maakte, dat hij zelfs een hele Giro het verschil maakte. Oké tegen de mindere goden, maar hij reed nog steeds als een beest. En dan ook nog het voorjaar.

Als je dan alles bij elkaar optelt, vind ik het erbij halen van het verleden van de sport niet zo heel raar. Maar goed, er is niks bezewen en misschien is hij écht wel zo goed en niet moe te krijgen...

Wouter Aerts
MaGarin
In mijn ogen kan een zichzelf respecterende wielerliefhebber geen seconde hebben genoten van de etap...

@MaGarin

 

Sorry hoor, maar buiten dat de tijden erg rap zijn is er geen enkele concrete aanleiding om te beweren dat er (veel) doping gebruikt wordt. Ik ben wielerliefhebber en heb enorm genoten van de etappe vandaag, zoals ik eigenlijk de afgelopen jaren meer genoten heb dan ooit door de prestaties van renners als WvA, Mathieu, Jonas en natuurlijk Pogaçar. Zou ik er mijn hand voor in het vuur durven te steken dat er geen doping wordt gebruikt? Absoluut niet. Maar als je, zoals je zelf zegt, zo overtuigd bent van het feit dat het allemaal vals spel is, waarom kijk je dan nog in hemelsnaam? Lijkt me dat je je dan alleen maar zit te ergeren, kun je beter iets anders gaan doen. 

 

Zeker weten doen we het allemaal niet, maar ik hou me vooral vast aan het feit (in het geval van Pogi) dat hij er qua karakter geen type voor lijkt om de hele boel jarenlang te flessen. Dit zijn allemaal mannen die zijn opgegroeid met de verhalen over Armstrong (van wie je het qua karakter juist wél had kunnen verwachten) en het lijkt me daarom dat ze wel 3 keer nadenken om geen tweede Armstrong te hoeven worden.

 

Ieder z'n mening, ik geniet van iedere koers. Mocht ik ooit toch bedrogen uitkomen, zal ik enorm balen. Maar aan de andere kant zul jij dus nooit meer van een wielerwedstrijd kunnen genieten als er iemand even wat sneller gaat dan wat jij als leek als menselijk haalbaar inschat. Nogmaals, kun je beter niet meer kijken.

esims2.0

"Zeker weten doen we het allemaal niet, maar ik hou me vooral vast aan het feit (in het geval van Pogi) dat hij er qua karakter geen type voor lijkt om de hele boel jarenlang te flessen."

Dat dacht ik bij de Rabo ploeg ook. En renners zoals Boogerd.

esims2.0

En mensen die voortdurend op vermoedens van dopinggebruik reageren met dat mensen met die vermoedens beter niet kunnen kijken, zouden er ook voor kunnen kiezen om hier niet te kijken.

MaGarin

"Zeker weten doen we het allemaal niet, maar ik hou me vooral vast aan het feit (in het geval van Pogi) dat hij er qua karakter geen type voor lijkt om de hele boel jarenlang te flessen. Dit zijn allemaal mannen die zijn opgegroeid met de verhalen over Armstrong (van wie je het qua karakter juist wél had kunnen verwachten) en het lijkt me daarom dat ze wel 3 keer nadenken om geen tweede Armstrong te hoeven worden."

 

Dit is echt een extreem naïeve gedachtegang hoor, met alle respect.

Bovendien kan je dit voor letterlijk elke generatie wielrenners zeggen. Elke generatie is opgegroeid met verhalen over dopinggebruik van hun voorgangers. De huidige generatie is opgegroeid met Armstrong, die is weer opgegroeid met Fignon, die is weer opgegroeid met Merckx, etc, etc. Vanaf het begin der tijden wordt er al doping gebruikt in het wielrennen. Dat heeft geen enkele nieuwe generatie wielrenners er ooit van weerhouden zelf iets te pakken. Waarom zou er bij deze generatie opeens een trendbreuk zijn en zouden ze nu opeens wel allemaal schoon zijn en het verleden willen doen vergeten? Kijkend naar hoe er wordt gereden vind ik dat totaal ongeloofwaardig. Bovendien zegt het karakter van een renner en hoe die zich naar de buitenwereld presenteert echt he-le-maal niks over mogelijk dopinggebruik. (Nog los van het feit dat ik het hele karakter van Pogacar een grote overdreven neppe act vindt, maar dat is een andere discussie)

Laatst gewijzigd
Wouter Aerts
esims2.0
En mensen die voortdurend op vermoedens van dopinggebruik reageren met dat mensen met die vermoedens...

Magarin had het niet over vermoedens, hij is er zelf volledig van overtuigd (zonder verdere onderbouwing). Gelukkig zijn er ook op dit forum genoeg mensen die met een minder cynische blik naar de sport kijken waarvan ze zeggen zoveel te houden, dus wat dat betreft slaat je vergelijking nergens op. Het is toch vreemd om een sport te volgen waarvan je overtuigd bent dat er veelvuldig wordt valsgespeeld? Is verder niks meer dan een goedbedoeld advies van mijn kant :)

Wouter Aerts
MaGarin
"Zeker weten doen we het allemaal niet, maar ik hou me vooral vast aan het feit (in het geval van Po...

Het zal pas naïef blijken te zijn, mocht ooit daadwerkelijk worden vastgesteld dat een man als Pogaçar jarenlang heeft valsgespeeld. Dan zal ik misschien naïef zijn, maar ik ben liever een tikkeltje naïef zodat ik nog van de sport kan genieten, dan dat ik er iedere keer van uit ga dat er doping gebruikt wordt als iemand een topprestatie levert. Verder lever je in je oorspronkelijke bericht ook totaal geen argumenten aan. Je zegt letterlijk dat de sport met een sneltreinvaart de afgrond in stort, maar op basis waarvan? Omdat ze zo hard omhoog fietsen? Heb je enige kennis m.b.t. hoe ploegen en renners vandaag de dag te werk gaan? Of is het gewoon roeptoeteren?

 

Er zijn inderdaad vele generaties geweest die massaal doping gebruikten. Maar nooit is het zo prominent aan het licht gekomen als toen Armstrong definitief ontmaskerd werd. Ik geloof wel dat dat een afschrikkende werking heeft gehad. Jij dus niet, dat mag. Maar de onthullingen over Armstrong zijn wat, 10-15 jaar geleden al? Begrijp ik goed dat je dus al sindsdien wielrennen bent blijven kijken terwijl je dacht dat er alsnog en masse werd gebruikt? En met welk doel keek je dan? Om hier de mensen die er wel van genoten even met de neus op de 'feiten' te drukken? Ik vind het in ieder geval vrij kansloos.

 

Wouter Aerts

We mogen in ieder geval blij zijn dat MaGarin geen rechter is, want 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is' komt in zijn woordenboek niet voor!

MaGarin
Wouter Aerts
Het zal pas naïef blijken te zijn, mocht ooit daadwerkelijk worden vastgesteld dat een man als...

Nee, ik zit niet aan de onbijttafel bij de ploegen. Ik zie ze niet met eigen ogen aan het infuus liggen. Ik ben er niet bij wanneer ze massaal aan de CO-rebreathers zitten. Dat hoeft ook helemaal niet om de huidige generatie toprenners met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk te beschuldingen van dopinggebruik. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een werkend paar ogen, de cijfertjesnerds die alle wattages en klimtijden precies uittekenen, en een portie gezond verstand. Dat heeft helemaal niks met roeptoeteren te maken.  

En ik volg wielrennen inderdaad al 10-15 jaar. Nog een stuk langer zelfs. Nooit begrepen waarom het voor jou en zo veel anderen blijkbaar zo moeilijk/vreemd te begrijpen is dat iemand:

  • Ontzettend fan en liefhebber kan zijn van de wielersport.
  • Al vanaf het begin geen klote gelooft wat hij te zien krijgt en opmerkt dat de laatste jaren echt alle registers zijn opengetrokken en we in de meest vuile tijden van de wielersport ooit leven.

Die 2 dingen gaan prima hand in hand. Zoals ik in een eerdere post ook al min of meer aangaf, ik zou het enorm zwak van mezelf vinden als ik nu maar stop met kijken puur omdat het dopinggebruik me de spuigaten uit loopt. Er zijn ongetwijfeld veel mensen die dat wel doen of hebben gedaan, maar ik kies er liever voor om niet op te geven en te vechten voor mijn geliefde sport. o.a. dus door mensen hier op Wielerflits er mee te confronteren. Het is uiteraard maar een miniscule druppel op een loeihete plaat en ik heb totaal niet de illusie dat ik in mijn eentje de hele wielrennerij kan veranderen, maar toch. Dat anderen zich dan irriteren aan mijn posts, tsja, daar kan ik niks mee. Dan kan ik eigenlijk gewoon de bal die ik zelf steeds krijg terugkaatsen en zeggen: 'Dan lees je mijn posts toch niet'..

 

Als afsluiter nog even de keiharde cijfers, is dit argument genoeg voor je?

 Lanterne Rouge: https://lanternerouge.com/2024/07/14/greatest-climbing-performances-of-all-time-on-plateau-de-beille-tour-de-france-2024-stage-15/

Puur objectief en feitelijk gezien hebben van vandaag dus gekeken naar de meest extreme prestatie op een beklimming in de geschiedenis van het wielrennen. Doe er mee wat u wilt...

1joker

 


 

Romāns Vainšteins


 

Kap gewoon met kijken magarine, je bent er niet geschikt voor.

https://ibb.co/pw4y0xP


dit is roman in zijn natuurlijke habitat, koning der strontvliegen
en altijd de deur open voor de drogredenatie (liegen en bedriegen)
totaal irellevant figuur in optima forma

Laatst gewijzigd
1 2 ... 121 122 123 124

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.