Even voor de toekomst, ik moet natuurlijk niet alleen falen, ook bijleren. Maar ok... het peleton gaat zo snel, was ook vals naar beneden, en niemand komt weg. Dan komt er een plas- en eetpauze. En dan mag er ineens 18 man zomaar 5 minuten weg rijden. Mijn vraag is, gebeurt dit vaker zo? Dat tijdens een plaspauze er dan een kopgroep ontstaat?
Ik begreep er namelijk niks van eerlijk gezegd. Waarom dan zoveel gas geven de eerste 100kl? Dat was dan toch ook niet nodig geweest?
Nou, de volgorde is meestal omgekeerd Zadelpen.
Nadat er een groep is weggereden en het peloton er vrede mee heeft (juiste mensen/ploegen die meezitten), wordt er even een welverdiende pauze gehouden om te eten/drinken/plassen. Zeker na 2 uur ontzettend hard koersen. Dan kan de voorsprong rap een paar minuten oplopen.
Vervolgens zijn er simpelweg te weinig ploegen in staat om de etappe te controleren / hebben iemand om het vervolgens af te maken.
Dat het zolang duurde voordat er een kopgroep echt wegreed, was omdat een-derde van het peloton mee wilde zitten. En ploegen die niet meezitten dus continu het dichtrijden voor hun beschermde renners etc.
Ok Klootje. Dus het is sowieso heel moeilijk in te schatten. Ik vond het zo een gek gezicht. Die eerste 100kl zag je ze zwoegen, schelden, gas geven, alles er uit. Toen kwam die plaspauze, 18 man gaat ervandoor, en ineens zag je allemaal lachende, amper pedalerende peletonrenners. Alsof ze met zijn allen team Zadelpen aan het uitlachen waren: die hebben we tuk!
Zo kwam het bij mij over, ;-). Maar ik begrijp nu dat het niks persoonlijks was en dat het gewoon kan gebeuren. Thanks Klootje, we leren verder....
Edit
Mooie aanvulling Pietje. Denk dat ik ze nu wel door heb, die fietsvlegels! ;-)
'@zadelpen
Het ging zo snel in het peleton omdat iedereen/elke ploeg in de kopgroep wil zitten. Iedereen blijft zeg maar achter elkaar aan springen.
Tot er een moment komt dat bijna iedere ploeg die iemand mee wil hebben, en van de andere ploegen degene die mogen gaan geen energie hebben weer te springen.
Bv Lotto-jumbo. Kruiswijk mag sowieso niet mee in de kopgroep omdat dat niet geduld wordt door sky, er zijn er waarschijnlijk 2 aangewezen bij kruiswijk te blijven, de rest mag proberen mee te springen. Maar na een poging gedaan te hebben, moeten ze daar even van bijkomen. Als er dan net een groep wegrijdt, kan je er naast zitten.
Het moment wat wel de goede vlucht is, is ook niet te voorspellen. Behalve als er een klim komt, dan is het wat meer het recht van de sterkste, en krijg je vaak een ander soort (sterkere klimmers) kopgroep.
Als er eenmaal een vlucht echt weg is, geeft vaak een patron (vaak de leider in de koers) aan dat het mooi geweest is, en laat dit merken door met zijn ploeg te controleren/plaspauze enz.
Natuurlijk wordt hier dan niet altijd naar geluisterd, in de tour was er een etappe dat Sky 2 keer probeerde het stil te leggen, maar de aanvallen toch bleven komen.
Helaas zien we deze strijd maar weinig op televisie. Die schakelt vaak in net na deze strijd. Met als gevolg dat je veel volgers verbaasd ziet, hoe het kan dat bv lotto niet in de kopgroep zit.
Zadelpen maar dat is idd. moeilijk in te schatten. Of er een groep vluchters de ruimte krijgt ligt eigenlijk ook vaker aan zaken als: de belangen in het peloton, hoe het klassement gevormd is, wat de dagen er voor of er na zijn (geweest), het weer.... noem het maar op.
Maar er zijn zeker etappes die je vooraf zo goed als zeker al aan kunt kruisen als een vluchtersetappe, ongeacht al dat eerstgenoemde. Puur door het profiel dus. Maar die rit moet dan ook weer niet de eerste bergrit zijn bijv. want dat maakt de kans weer zo goed als nihil dat ze wegblijven.
Zoals gisteren was bijv. ookhet voordeel voor de vluchters dat de finale met een lange afdaling eindigde. Zelfs als het peloton dan de intentie heeft om ze terug te pakken, maken ze een grotere kans om toch weg te blijven dan met een aankomst bergop.
Maar zelfs in zo goed als zekere vluchtetappes zit je nooit lekker te kijken als je voor de aanval speelt. Komen ze weg, zitten mijn mannetjes wel mee, groeit de voorsprong genoeg.. je krijgt er pas vertrouwen in op 80% van de etappe.
'@mschuts
Omdat hij binnen die ploeg de grootste kanshebber is op een etappezege en daarbij zou hij mogelijk wat tijd kunnen terugpakken in het AK. Voor de top 10 vormt hij mijns inziens geen bedreiging, want als je na een dikke week (en zonder enorm zware bergetappes) al op zes minuten staat, ben je voor een topnotering niet goed genoeg.
Heel benieuwd of er nog echt grote tijdverschillen bij de AK mannen vandaag ontstaan. Morgen gezien de laaste klim zal er wel meer gebeuren. Eens kijken hoe mannen als TJ, Roche, Woods het bijv. gaan doen en of iemand als Chaves juist lekker mee gaat of toch geen gaat kraken met een lange klim.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.